آزمون IMAT چیست؟

dell ghatar.com ۲۳ مهر ۱۴۰۰ دیدگاه ۳۴

آزمون International Medical Admission Test (IMAT) آزمونی سالانه برای پذیرش دانشجو در رشته پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ایتالیا است. این آزمون با همکاری وزارت آموزش، دانشگاه‌ها و تحقیقات ایتالیا (MIUR) و مرکز آزمون‌های ورودی کمبریج (Cambridge Assessment Admissions Testing) برگزار می‌شود.

آزمون IMAT

مباحث آزمون IMAT

آزمون IMAT از ۶۰ سوال چند گزینه‌ای تشکیل شده و شامل ۴ بخش است. زمان پاسخ‌گویی به سوالات ۱۰۰ دقیقه است.

بخش اول: استدلال منطقی و اطلاعات عمومی

این بخش مجموعا شامل ۲۲ سوال ۵ گزینه‌ای است که ۱۰ سوال آن به مهارت‌های استدلال و استنتاج، تجزیه و تحلیل داده و حل مسئله اختصاص دارد و ۱۲ سوال نیز اطلاعات عمومی داوطلب را می‌سنجد.

بخش دوم: زیست‌شناسی

این بخش از ۱۸ سوال ۵ گزینه‌ای تشکیل شده و دانش داوطلب در مباحث زیست‌شناسی دوران دبیرستان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بخش سوم: شیمی

بخش شیمی شامل ۱۲ سوال ۵ گزینه‌ای در زمینه شیمی دبیرستان است.

بخش چهارم: فیزیک

این بخش با ۴ سوال ۵ گزینه‌ای، سطح دانش فیزیک داوطلب را می‌سنجد.

بخش پنجم: ریاضی

۴ سوال از آزمون به بررسی سطح دانش ریاضی متقاضی می‌پردازد.

پذیرش دانشجو در رشته پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های ایتالیا

نحوه نمره‌دهی در آزمون IMAT

همان‌طور که اشاره شد، سوالات این آزمون ۵ گزینه‌ای هستند. هر پاسخ صحیح ۱٫۵ نمره مثبت و هر پاسخ غلط ۰٫۴ نمره منفی دارد. سوالات بدون پاسخ نمره ۰ دریافت می‌کنند.

نمره بخش‌های آزمون به‌طور جداگانه حساب شده و سپس با هم جمع می‌شوند. اولویت بخش اول در آزمون بالاتر است و از میان دو شرکت‌کننده که نمره مشابهی گرفته‌اند، کسی که در بخش اول نمره بالاتری دارد در اولویت خواهد بود.

زمان‌بندی آزمون IMAT

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون IMAT در هر سال تحصیلی متفاوت است. در سال ۲۰۲۱ ثبت‌نام آزمون IMAT از ۳۰ ماه جون آغاز شد و در تاریخ ۲۳ جولای به پایان رسید. آزمون نیز در تاریخ ۹ سپتامبر برگزار شد. زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون در سال ۲۰۲۲ هنوز اعلام نشده‌است.

محل برگزاری آزمون IMAT

این آزمون در ۲۲ کشور دنیا برگزار می‌شود و متقاضیان می‌توانند با توجه به محل زندگی و شرایط خود، بهترین کشور را برای شرکت در آزمون انتخاب کنند.

هزینه شرکت در آزمون IMAT ایتالیا

هزینه شرکت در آزمون ۱۳۰ یورو (معادل ۱۶۴ دلار) است. ارائه رسید پرداخت هزینه در زمان برگزاری آزمون اجباری است.

مدارک موردنیاز برای شرکت در آزمون IMAT

ازآنجاکه ایران خارج از اتحادیه اروپا قرار دارد، متقاضیان شرکت در آن باید پیش‌ثبت‌نام انجام دهند. برای پیش‌ثبت‌نام ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • مدرک دیپلم دبیرستان
  • کپی پاسپورت
  • عکس پرسنلی

سپس متقاضی باید هزینه شرکت در آزمون را پرداخت کند.

آیا برای شرکت در ازمون IMAT ارائه مدرک زبان لازم است؟

تا سال ۲۰۲۱ برای شرکت در این آزمون نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی نیست؛ اما بدیهی است که داوطلب برای گذراندن این آزمون که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود باید به این زبان تسلط کافی داشته باشد.

کدام دانشگاه‌های ایتالیا رشته‌های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند؟

در حال حاضر ۱۳ دانشگاه در ایتالیا چنین امکانی را فراهم کرده‌اند. نمره موردنیاز IMAT برای ورود به این دانشگاه‌ها متفاوت و در جدول زیر قابل‌مشاهده است.

نام دانشگاهمیانگین حداقل نمره قبولی
دانشگاه میلان (University of Milan)۴۵-۵۵
دانشگاه تورین (University of Turin)۴۵-۳۰
دانشگاه ساپینزا (University of Rome ‘Sapienza)۵۰-۴۰
دانشگاه بولونیا (University of Bologna)۵۰-۴۰
دانشگاه رم تور ورگاتا (University of Rome ‘Tor Vergata)۴۵-۳۰
دانشگاه پاویا (University of Pavia)۵۰-۴۰
دانشگاه پادوا (University of Padova)۴۵-۳۰
دانشگاه باری (University of Bari)۴۰-۳۰
دانشگاه مسینا (University of Messina)۴۰-۳۰
دانشگاه سیه نا (University of Siena)۴۵-۳۰
دانشگاه ناپل فدریکو دوم (University of Naples Federico II)۴۰-۳۰
دانشگاه میلان بیکوکا (University of Milan-Bicocca)۴۵-۳۰
دانشگاه لوییجی ون ویتلی (University of Campania ‘Luigi Vanvitelli)۳۵-۲۵

چطور برای آزمون IMAT آماده شویم؟

برای اطمینان از دریافت پذیرش از دانشگاه، توصیه می‌شود هدف خود را نمره‌ای بین ۵۰ تا ۶۰ قرار دهید. برای رسیدن به چنین نمره‌ای لازم است که ابتدا دانش خود را در سه درس زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک افزایش دهید. همچنین تسلط بر زبان انگلیسی در سطح نمره ۶ آیلتس توصیه می‌شود. برای کسب نمره کافی در بخش استدلال منطقی و اطلاعات عمومی نیز باید مهارت تفکر تحلیلی و دانش عمومی خود را ارتقا دهید.

در کشورهای اروپایی، بسیاری از متقاضیان شرکت در این آزمون در دوره‌های آماده‌سازی کالج شرکت می‌کنند. درحال‌حاضر در ایران تنها یک کالج پزشکی وجود دارد که چنین دوره‌هایی را برگزار می‌کند.

گلوکال کالج کجاست؟

گلوکال کالج ، اولین کالج پزشکی ایران، تنها مرکز آموزشی در کشور است که با مشارکت دانشگاه‌های معتبر اروپایی دوره‌های آماده‌سازی آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های اروپایی را برگزار می‌کند.

دوره آماده‌سازی آزمون IMAT در گلوکال کالج

یکی از دوره‌هایی که این کالج بین‌المللی برگزار می‌کند، دوره آماده‌سازی آزمون IMAT است. این دوره هر ۵ بخش آزمون IMAT را پوشش می‌دهد. دوره IMAT گلوکال کالج کاملا به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و به‌همین‌دلیل تاثیر زیادی بر ارتقای سطح زبان انگلیسی دانش‌پذیران دارد و آنها را برای امتحان دادن، تحصیل و زندگی به زبان انگلیسی آماده می‌کند.

پذیرش و ویزای تضمینی در گلوکال کالج

درصورتی‌که دانش‌پذیر دوره IMAT گلوکال کالج را با موفقیت به پایان برساند، بخش بین‌الملل کالج دریافت پذیرش و ویزای او را تضمین می‌کند. این بخش در تمام مراحل درخواست برای پذیرش و ویزا در کنار دانش‌پذیر و خانواده او حضور دارد. همچنین این بخش کالج به دانش‌پذیر در گرفتن بورسیه استانی ایتالیا نیز کمک می‌کند. درصورت دریافت این بورسیه، تحصیل شما در دانشگاه‎‌های ایتالیا رایگان خواهد بود.

دوره IMAT گلوکال کالج برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره برای افرادی که دوره دبیرستان را به پایان رسانده‌اند و قصد ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و جراحی را در دانشگاه‌های ایتالیا دارند طراحی شده است. البته افرادی که لیسانس خود را در ایران در رشته‌های دیگر گرفته‌اند و اکنون قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارند نیز می‌توانند با شرکت در این دوره برای ورود به دانشگاه آماده شوند.

منبع: وبلاگ گلوکال کالج

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx