تفاوت تیپاکس و پست چیست؟

dell ghatar.com ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ یک دیدگاه ۱۸۲

بسیاری از افراد، محموله‌های خود را از طریق سرویس‌های تیپاکس و یا پست به دست گیرندگان مورد نظرشان می‌رسانند. این ۲ سرویس با یکدیگر شباهت‌هایی دارند. اما اختلافاتی نیز میان سرویس تیپاکس و پست وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به بیان این‌ موضوع بپردازیم که تفاوت تیپاکس و پست چیست.

تفاوت تیپاکس و پست با در نظر گرفتن نوع خدمات و سرویس‌های آن‌ها تعیین می‌گردد. لذا در ادامه، خدمات هر کدام از این سرویس‌ها را بررسی خواهیم کرد. (تجربه خرید از تیپاکس را در اینجا بخوانید)

تفاوت تیپاکس و پست چیست

سرویس تیپاکس چیست؟

تیپاکس از جمله سرویس‌های پستی خصوصی در کشور است. از طریق تماس با این مجموعه، مأموران سرویس به محل شما مراجعه می‌کنند. این مأموران، محمولات شما را دریافت می‌کنند و در کم‌ترین زمان ممکن به گیرنده، انتقال می‌دهند. فرستندگان هم‌چنین می‌توانند مرسولات خود را پیگیری نمایند. هزینه سرویس تیپاکس بر اساس وزن و محمولات مورد نظر شما متفاوت است. سرویس‌های تیپاکس در حالت معمول، ۳ نوع تعرفه و یا هزینه دارند که عبارت‌اند از هزینه‌ شهرهای نزدیک، هزینه‌ شهر های دور و هزینه حمل اکسپرس.

اگر محموله‌های خود را با سرویس تیپاکس پست نمایید می‌توانید از پوشش بیمه نیز استفاده کنید. لذا در صورتی‌ که مرسوله شما با آسیب مواجه شود به‌ راحتی و از طرف سرویس، جایگزین می‌گردد. هزینه پست محموله را نیز می‌توانید به‌ صورت نقدی پرداخت نمایید و یا به‌ صورت پس کرایه تحویل دهید. هم‌چنین شما می‌توانید محمولات خود را به مناطق دور افتاده نیز ارسال کنید. حتی مکان‌هایی که شعبه این سرویس را ندارند.

در شرایطی که شما محموله‌ای را از طریق سرویس تیپاکس ارسال می‌کنید مامور این سرویس به شما قبضی را تحویل خواهد داد. در این قبض اطلاعات مربوط به قرارداد شما، فرستنده، گیرنده و… درج شده‌ است. در این رسید، شماره‌ای درج‌ شده که از طریق آن می‌توانید مرسوله خود را پیگیری کنید.

سامانه رهگیری مرسولات تیپاکس نیز برای این منظور طراحی و راه‌اندازی شده که بتوانید با وارد کردن کد رهگیری، محموله‌های خود را پیگیری کنید. این کار را می‌توانید از طریق ارسال پیامک نیز انجام دهید. نرخ هزینه سرویس‌های تیپاکس با در نظر گرفتن عامل مسافت شهرها تغییر خواهد کرد.

سرویس پست چیست؟

شما می‌توانید مرسولات خود را از طریق اداره پست نیز به دست گیرنده‌ برسانید. اداره پست یک شرکت دولتی است. خدمات پست به‌ طورکلی شامل سرویس‌های پست پیشتاز، سفارشی، پست عادی، پست دو قبضه و پست یافته‌ است. هر کدام از این پست‌ها مزایای خاص خود را دارند و در مواقع ویژه‌ای می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای بررسی تفاوت تیپاکس و پست، بررسی انواع سرویس‌های پستی ضرورت دارد. لذا در ادامه به شرح خدمات پست خواهیم پرداخت.

خدمات پستی

یکی از سریع‌ترین سرویس‌های پستی در کشور، پست پیشتاز است. این سرویس می‌تواند محمولات مورد نظر شما را در ۲۴ و یا ۴۸ ساعت به دست گیرنده برساند. پس‌ از ارسال کالا از طریق این سرویس می‌توانید مرسوله خود را رهگیری نمایید. این اقدام به‌ صورت ارسال پیامک، سایت و… امکان‌ پذیر شده‌ است. پست سفارشی یکی دیگر از سرویس‌های پستی کشور است. سرعت بالا در ارسال محموله از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

سرویس پست عادی یکی دیگر از خدمات پستی است. در این روش پست می‌توانید یک تمبر به نامه و مطبوعات مورد نظرتان الصاق کنید و آن را به دست گیرنده برسانید. سرویس پست عادی تنها برای ارسال نامه و محموله‌های مشابه با آن از قبیل مطبوعات است. لذا نمی‌توانید از طریق این سرویس کالا و یا محصولات دیگری را به دست گیرنده برسانید. سرویس پست دو قبضه یکی دیگر از خدمات پستی به شمار می‌رود. از این سرویس می‌توانید در شرایطی استفاده کنید که نمی‌دانید محموله شما از طریق سرویس‌های دیگر به‌ موقع و به‌ صورت صحیح به دست گیرنده می‌رسد یا نه.

اگر از سرویس پست دو قبضه استفاده کنید مأمور پست پس‌ از تحویل محموله، یک رسید از شما دریافت می‌نماید و آن را برای فرستنده ارسال می‌کند. این سرویس پستی هزینه بالاتری دارد. پست یافته یکی دیگر از سرویس‌های پستی کشور است. این سرویس برای افرادی مناسب است که نگرانند برخی از مدارک و یا اسناد آن‌ها در هنگام فرایند جابجایی گم و یا مفقود گردد. بنابراین اگر مدارک خود را در هنگام ارسال، گم کردید می‌توانید درخواستی به اداره پست ارسال نمایید تا مدارک شما را پیدا کنند و به دستتان برسانند.

با توجه به موارد گفته‌ شده در بالا می‌توان تفاوت تیپاکس و پست را در چند عامل مختصر خلاصه کرد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به عامل خصوصی بودن تیپاکس و دولتی بودن اداره پست اشاره کرد. از طرف دیگر محموله‌های شما از طریق اداره پست، بسته‌بندی خواهند شد. اما تیپاکس مسئولیتی در این زمینه نمی‌پذیرد. سرویس تیپاکس مسئولیت حمل و نقل محموله‌های کوچک را نیز برعهده نمی‌گیرد. اما از طریق پست می‌توانید هر گونه محموله با هر وزنی را ارسال نمایید. البته قبل از اینکه یکی از این دو سرویس را انتخاب کنید به سایت ماتوریتی (matority) سر بزنید و تجربه کاربران را مطالعه کنید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx