تاثیر برند بر کیفیت بلبرینگ

dell ghatar.com ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۰

بلبرینگ Ball bearing یک نوع اتصال صنعتی از زیر مجموعه های Bearing ها یا یاتاقان ها می باشد که بر روی تمامی انواع شافت و محور های دوار مصرفی در ماشین آلات صنعتی اتصال پیدا می کند.

بلبرینگ

بلبرینگ ها در شکل های متنوعی تولید می شوند که برخی از آنها قابلیت تعلیق بار های محوری در اتصال شافت های عمودی، برخی قابلیت تعلیق بار های شعاعی در اتصال با شافت های افقی و برخی دیگر نیز قابلیت تعلیق بار های ترکیبی را دارند. بلبرینگ ها در ساختار خود از ساچمه های کروی استفاده می کنند و در واقع تنها نوعی از رولبرینگ ها محسوب می شوند.

بکارگیری ساچمه های کروی در ساختار بلبرینگ ها که سبب تماس نقطه ای ساچمه با رینگ در انتقال قدرت می شود افزایش تمرکز تنش را نسبت به دیگر انواع رولبرینگ که دارای ساچمه هایی به شکل استوانه ای، بشکه ای، سوزنی و مخروطی هستند افزایش می دهد. از این رو است که در بار گذاری های شدید تر در صنایع از انواع رولبرینگ ها که ساچمه های آنها دارای تماس خطی با رینگ هستند استفاده می شود. بلبرینگ های شعاعی در تماس با شافت های افقی به سبب اختلاف ارتفاع ساچمه ها در اتصال بلبرینگ هایی از نوع بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ خود تنظیم و بلبرینگ های تماس زاویه ای تحت تمرکز تنش بیشتری قرار دارند. این در حالی است که بلبرینگ های محوری مانند بلبرینگ کف گرد با وجود مزن بالاتری که ناشی از وزن اتصالات وابسته شافت بر آن وارد می شود به سبب هم تراز بودن ساچمه ها با تمرکز تنش محدودتری روبرو خواهد بود. بلبرینگ ها با برند های مختلفی تولید می شوند که هر یک از این برند ها در تولید نوع خاصی از بلبرینگ شهرت بیشتری داشته و کیفیت بلبرینگ تا اندازه زیادی تحت تاثیر برند تولید کننده قرار دارد که در زیر به بررسی بیشتر آنها می پردازیم.

چه فاکتور های کیفی از بلبرینگ تحت تاثیر برند قرار دارند؟

مخشصات فنی بلبرینگ ها شامل تنسایل مقاومتی، سختی سطحی، درجه لقی، مقاومت محیطی و تمامی این مشخصات از فاکتور هایی هستند که بصورت مستقیم تحت تاثیر برند تولید کننده بلبرینگ قرار دارند. توجه به این نکته که شناخت خواص مکانیکی و مقایسه آنها نیاز به دانش کامل از محندسی مواد، متریال و مکانیک داشته و عملا برای تمامی کاربران میسر نمی باشد. بنابراین برند تولید کننده بلبرینگ یکی از ساده ترین روش ها برای کاربران در مقایسه کیفیت بلبرینگ ها محسوب می شود. در زیر به توضیح این فاکتور های کیفی می پردازیم.

  • سختی سطحی بلبرینگ: یکی از مهمترین فاکتور های کیفی بلبرینگ محسوب می شود. هر اندازه سختی سطحی بیشتر باشد طول عمر بلبرینگ بالاخص در نقطه ساچمه در برابر سایش افزایش پیدا می کند. سختی سطحی تابع انتخاب متریال مناسب و عملیات حرارتی تولید بلبرینگ بوده و بصورت مستقیم تابع تکنولوژی هر برند در تولید بلبرینگ است.
  • تنسایل بلبرینگ : یکی دیگر از فاکتور های کیفی که بصورت مستقیم بر قابلیت اعمال تنش و فشار یا اعمال بار بر بلبرینگ است تاثیر می گذارد. تنسایل مانند سختی و هم ردیف با آن بالا می رود و هر اندازه برند تولید کننده دارای تکنولوژی بالاتری باشد تنسایل بلبرینگ های تولید شده نیز افزایش پیدا می کند.
  • درجه لقی: استاندارد ابعادی و نزدیک بودن این ابعاد به استاندارد های بین المملی و درجه لقی تماما از فاکتور های کیفی بلبرینگ ها محسوب شده و تابع برند تولید کننده هستند.

معرفی معتبر ترین برند های تولید بلبرینگ

با توجه به گستردگی بسیار بالای کاربری انواع یاتاقان برینگ در صنایع برند های بسیار متنوعی نیز در زمینه تولید این قطعه صنعتی فعالیت دارند. برخی برند ها دارای سابقه طولانی تر، کیفیت و استاندارد های بهتری در تولید هستند که طبیعتا قیمت محصولات این برند ها نیز بالاتر خواهد بود. در زیر به برخی از این برند ها می پردازیم.

بلبرینگ SKF : برندی آلمانی-سوئدی و یکی از شناخته شده ترین برند های تولید کننده انواع یاتاقان برینگ می باشد. بلبرینگ SKF با استاندارد CE اتحادیه اروپا و با ابعاد و استاندارد های میلیمتری عرضه می شود.

بلبرینگ TIMKEN: برند تیمکن TIMKEN آمریکا که به تولید انواع بلبرینگ و رولبرینگ با ابعاد و استاندارد های اینچی می پردازد در واقع یکی از بزرگترین تولید کنندگان رولبرینگ در دنیا محسوب می شود. رولبرینگ های مخروطی که امروزه دارای کاربری های بسیار گسترده ای هستند برای اولین بار توسط این برند معرفی گردیدند.

بلبرینگ FAG: این برند آلمانی یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین تولید کنندگان بلبرینگ و زیر مجموعه هولدر بزرگ شوفلر می باشد. برند شوفلر رولبرینگ های خود را تحت برند INA به بازار عرضه می کند که در قسمت چرخ بسیاری ماشین آلات سنگین بکار گرفته می شود.

بلبرینگ NACHI : این برند ژاپنی یکی از با دوام ترین و مقاوم ترین برند های بلبرینگ در دنیا محسوب می شود. این برند در رقابت مستمر با دیگر برند های ژاپنی موجود در بازار مانند NTN , KOYO, NSK قرار دارد و دارای محصولاتی با بالاترین سطح کیفی و ابعاد میلیمتری است.

منبع : www.sanatebtekar.com

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx