ورق استیل آستنیتی

dell ghatar.com ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۲

ورق استیل آستنیتی (Austenitic) بزرگترین خانواده از فولاد ضد زنگ می باشد. حدود دو سوم از تولید فولاد ضد زنگ را به خود اختصاص داده است.

این فولادها دارای یک میکروساختار آستنیتی هستند که ساختار کریستال مکعبی وسط-وجهی (Face-Centered) می باشد. این ریزساختار با آلیاژ کردن با نیکل یا منگنز و نیتروژن کافی برای حفظ ریز ساختار آستنیتی  که دارد. برای همه دماها از ناحیه کرایوژنیک تا نقطه ذوب حاصل می‌گردد. از این رو فولاد ضد زنگ آستنیتی قابل سخت‌کاری از طریق عملیات حرارتی نیست. چرا که در همه دماها دارای یک گونه ریزساختار یکسان می باشد.  ورق های استیل مرغوب آستنیتی را می‌توان به دو زیرگروه گرید ۲۰۰ و گرید ۳۰۰ نیز تقسیم نمود.
 
گرید ۲۰۰
نزدیک به ۵۰ سال است که تلاش‌هایی برای جایگزینی نیکل موجود در ورق های استیل آستنیتی با منگنز صورت می‌گیرد. هدف این است که نوسانات قیمت نیکل بر روی قیمت نهایی فولاد ضد زنگ از میان برود. نتیجه این تلاش‌ها فولادهای ضد زنگ گرید ۲۰۰ است. این سری از فولادها دارای نیتروژن اضافی هستند. این عمل فاز آستنیتی را پایدارتر نموده به  وسیله آن استحکام بالای مورد نیاز برخی کاربردها را تأمین نموده است. از مس نیز برای افزایش پایداری فاز آستنیتی و همچنین افزایش خواص کارسرد در این سری فولادها استفاده می شود.  استفاده از نیتروژن باعث شده که استحکام گرید ۲۰۰ نسبت به گرید ۳۰۰ نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر شود.  از طرفی به دلیل میزان نیکل کمتر مقاومت به خوردگی بالایی ندارد. استفاده از این فولادها در اروپا و آمریکای شمالی تا انتهای قرن اخیر بسیار کم بوده ‌است.
 
گرید ۳۰۰
ورق های استیل گرید ۳۰۰ فولادهای آلیاژ کروم-نیکل هستند، که تقریباً همه ریزساختار آستنیتی آن به دلیل وجود نیکل است. در برخی گریدهای آلیاژ بالا برای کاهش میزان نیکل مورد نیاز از نیتروژن استفاده کرده اند. فولادهای گرید ۳۰۰ بزرگترین گروه و پرکاربردترین ورق های استیل می باشند. معروف‌ترین گرید آن ورق استیل ۳۰۴ می باشد که با نام فولاد ۱۸/۸ یا ۱۸/۱۰ نیز معروف می باشد. در این ورق ها ۱۸درصد کروم و ۸ یا ۱۰درصد نیکل به کار می رود. دومین ورق استیل آستنیتی پرکاربرد فولاد ۳۱۶ است. افزودن ۲ درصد مولیبدن این فولاد را مقاوم به خوردگی در برابر اسید و مقاوم به خوردگی ناحیه‌ای توسط یون‌های کلر نموده است.

ورق استیل آستنیتی
ورق استیل آستنیتی

متالوژی ورق استیل
در متالورژی، فولاد زنگ‌نزن یا فولاد ضدزنگ یا استنلس استیل، آلیاژی از فولاد است. اصلی‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده آن آهن، کروم و نیکل می باشد. حداقل درصد جرمی کروم در ورق استیل ۱۰٫۵ درصد و حداکثر درصد جرمی کربن ۱٫۲ درصد می باشد.

فولادهای ضد زنگ به دلیل ویژگی غیرفعال شدن خود می‌توانند مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی از خود بروز دهند. این فولادها به دلیل شکل گرفتن یک لایه غیرفعال که بر روی سطح‌شان تشکیل می شود در برابر خوردگی مقاوم می شوند. این لایه به شدت با ماده زیرین پیوند می دهد و از تماس بیشتر ماده با محیط اطراف جلوگیری می‌نماید. برای اینکه این پدیده غیرفعال‌سازی به‌طور پایدار در فولاد اتفاق بیفتد نیاز می باشد که حداقل ۱۰٫۵ درصد از ماده را کروم تشکیل دهد. باوجود چنین سطحی از کروم حتی اگر خراشی بر روی سطح فولاد ایجاد گردد. در صورتیکه این لایه از بین برود فولاد می‌تواند خودش را ترمیم نماید. اگر گرید به درستی برای محیط کاری انتخاب شود. این لایه غیرفعال دوباره تشکیل می گردد. در غیراین‌صورت شکست غیرفعالی رخ خواهد داد و فولاد ضد زنگ، زنگ‌زده و خورده می‌شود.

ورق استیل آستنیتی استیل خانی
ورق استیل آستنیتی

به نوشته سایت فروش ورق استیل (استیل خانی) فولادهای ضد زنگ به خاطر مقاومت در برابر خوردگی خود بسیار مورد توجه هستند. این ویژگی با افزایش میزان کروم افزایش می‌یابد. افزودن عنصر مولیبدن باعث افزایش مقاومت به خوردگی فولادهای ضد زنگ در مقابل اسیدهای کاهنده و در برابر خوردگی در محلول‌های کلرایدی می‌گردد. به همین دلیل، انواع مختلفی از ورق استیل با میزان مختلف کروم و مولیبدن برای مطابقت با محیطی که آلیاژ باید تحمل کند تولید می شود. درخشش بالا، استحکام بالا ومقاومت در برابر خوردگی آن را تبدیل به یک ماده ایده آل برای بسیاری از کاربردها نموده است. ورق استیل به شکل ورق، صفحه، میله، سیم و لوله تولید می‌شود. مقاومت خوب در برابر خوردگی، راحتی در تمیز نمودن و استریل نمودن با بخار و عدم نیاز به پوشش دادن سطحی،از ویژگی های آن می باشد. این ویژگی ها استفاده از ورق استیل را در آشپزخانه‌های تجاری و صنعتی متداول نموده ‌است.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx