برای اجرا گذاشتن مهریه کجا باید رفت؟

dell ghatar.com ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ دیدگاه ۵۹

یکی از مهم‌ترین مباحثی که در مورد ازدواج وجود دارد بحث مهریه است. مهریه یک مسئولیت مالی بر عهده مرد است که با انعقاد نکاح مرد متعهد می‌شود آن را به همسر خود بپردازد.

اجرا گذاشتن مهریه

مقدار مهریه می‌تواند هر نوع مالی از قبیل سکه، پول نقد، مال منقول، مال غیر منقول باشد؛ حتی ممکن است مهریه انجام کاری خاصی توسط مرد باشد. نکته مهم این است که پرداخت مهریه حتماً باید مقدار آن در عقدنامه مشخص شده باشد. ما در این مطلب به شرایط، روش‌ها، مراحل و نحوه به اجرا گذاشتن مهریه  و گرفتن مهریه بدون طلاق صحبت می‌کنیم.

شرایط به اجرا گذاشتن مهریه

مهریه را می‌توان به هر صورتی تعیین کرد اما مقدار آن بر اساس نرخ روز تعیین خواهد شد. بنابراین مبلغی که کارشناسان دادگاه به نرخ روز تعیین می‌کنند باید توسط مرد پرداخت شود و نمی‌توان به نرخ روز ثبت ازدواج مهریه را تعیین نمود. همچنین عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه در به اجرا گذاشتن آن تاثیر گذار است.

همچنین شایسته ذکر است که به اجرا گذاشتن مهریه می‌تواند در حین زندگی مشترک یا بعد از  طلاق صورت بگیرد. در واقع زن هر زمان که اراده کرد قادر خواهد بود مهریه را به اجرا بگذارد. به اجرا گذاشتن مهریه به صورت اینترنتی یک امر رایج است که باعث بی نیازی بانوان از مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست شده است. توجه داشته باشید که در صورت بخشش مهریه به هیچ صورتی نمی‌توان مهریه را مطالبه کرد.

برای به اجرا گذاشتن مهریه کجا بریم؟

به اجرا گذاشتن مهریه به دو طریق صورت می‌گیرد که شامل:

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت

متقاضی برای به اجرا گذاشتن مهریه از این طریق حتماً باید شخصاً به اداره ثبت مراجعه کند و درخواست مطالبه مهریه را ارائه کند. همچنین مدارکی که بعداً اعلام می‌کنیم به همراه لیست اموال همسرش به کارمندان اداره ثبت تحویل داده می‌شود. این درخواست به دفترخانه محل ازدواج ارسال می‌شود و دفترخانه اظهارنامه‌ای را برای زوج می‌فرستد. زوج تا ۱۰ روز مهلت دارد به اداره ثبت مراجعه کند و برای پرداخت مهریه اظهار آمادگی کند؛ در غیر این صورت روند ثبت شکایت صورت می‌گیرد.

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه بعد از مراجعه به اداره ثبت و عدم پرداخت توسط زوج صورت می‌گیرد. در واقع برای اخذ مهریه نمی‌توان مستقیماً به دادگاه مراجعه کرد و اداره ثبت ابتدابه این مسئله رسیدگی می‌کند. پس از ثبت شکایت توسط زن، دادگاه پرداخت مهریه را پیگیری می‌کند و در صورت ممانعت مرد از پرداخت مهریه، جریمه قانونی تعیین می‌کند. مرد با ارائه درخواست اعسار و موافقت دادگاه، می‌تواند مهریه را به صورت قسطی پرداخت کند.

البته در چند سال اخیر راه دیگری به غیر از اداره ثبت وجود دارد که همان دفاتر خدمات قضایی هستند.

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت در اینترنت

با توجه به اینکه روند پیگیری‌های قضایی نسبت به گذشته ارتقاء پیدا کرده، می‌توان به صورت اینترنتی نیز مهریه را مطالبه نمود. در این صورت فرد می‌تواند با احراز هویت در سامانه قضایی و ثبت درخواست به اجرا گذاشتن مهریه، با کمترین هزینه این کار را انجام دهد. شایسته ذکر است که بعد از ارسال ابلاغ نامه به مرد، اگر پرداخت صورت نگیرد اموال وی توقیف می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای به اجرا گذاشتن مهریه

مدارک مورد نیاز برای به اجرا گذاشتن مهریه

برای اینکه بتوان مهریه را به صورت درست مطالبه کند باید مدارک مورد نیاز را به اداره ثبت ارائه نماید. این مدارک شامل:

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • اصل سند ازدواج
  • فرم مطالبه مهریه
  • لیست اموال زوج

شایسته ذکر است که اگر اصل سند ازدواج را به همراه نداشته باشید هم می‌توانید با ثبت درخواست مطالبه مهریه را پیگیری کنید. در این صورت دادگاه با مطالبه سند ازدواج از مرد به اجرا گذاشتن مهریه را پیگیری می‌کند.

دریافت مهریه هیچ ارتباطی به طلاق ندارد و زن به راحتی بعد از اجرای عقد می‌تواند هر زمان که خواست، مهریه را مطالبه کند.

در گذشته برای دریافت مهریه زوجه یا وکیل وی باید به دادگاه رجوع و یک دادخواست مبنی بر مطالبه مهریه تقدیم می‌کردند. زوجه باید لیست اموال مرد و حساب‌های مالی او را به دادگاه معرفی می‌کرد تا بعد از اینکه کارشناس همه را ارزیابی کرد، همه یا بخشی از این اموال برای پرداخت مهریه زوجه، توقیف می‌شد. این پروسه سخت بود و هزینه هنگفتی برای دادرسی باید پرداخت می‌شد.

همانطور که قبلاً عرض کردیم مهریه اصولاً یک حق عند المطالبه است و هر زمان که زن اراده کند مرد موظف به پرداخت آن است. بنابراین قبل از طلاق و در حین زندگی مشترک نیز می‌توان به اجرا گذاشتن مهریه را پیگیری نمود. مراحل این پروسه نیز درست مثل مطالبه مهریه بعد از طلاق است. نکته قابل توجه این است که در اغلب موارد برای پیگیری مراحل پیچیده مطالبه مهریه و احقاق حق خود لازم است از بهترین وکیل خانواده در تهران کمک بگیرید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx