۵ روش نوین در کاهش هزینه های ساختمان سازی

dell ghatar.com ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ دیدگاه ۳۸

از جمله چالش‌برانگیزترین مباحثی که قبل از شروع پروژه‌های ساختمانی مورد توجه قرار می‌گیرد، هزینه ساخت و ساز است؛ ازاین‌رو افراد به دنبال راهکارهای برای کاهش هزینه‌های مربوطه هستند.

هزینه های ساختمان سازی از اهمیت بالایی برخوردار است

تخمین هزینه‌های ساخت‌و‌ساز یکی از چالش‌هایی است که فعالان صنعت ساختمان‌سازی با آن مواجه هستند؛ این مسئله حتی ذهن افرادی که قصد دارند به‌صورت شخصی‌ساز ملک احداث کنند را نیز درگیر می‌کند.

در سال‌های قبل ساختمان‌سازان یا باید هزینه زیادی برای ساخت صرف می‌کردند یا برای کاهش هزینه‌ها از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت استفاده می‌کردند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر فناوری‌های جدیدی در صنعت ساخت‌و‌ساز به کار می‌رود که به کمک آن‌ها می‌توان هزینه‌ها را بدون افت کیفیت مصالح کاهش داد. در این مقاله هزینه ساخت‌و‌ساز در سال‌های اخیر را بررسی می‌کنیم و روش‌هایی برای کاهش هزینه این کار ارائه خواهیم داد.

نگاهی به فناوری‌های ساخت و ساز

تکنولوژی‌های به کار رفته در صنعت ساختمان بسیار پیشرفته هستند؛ برخی از آن‌ها در ایران هم به کار می‌روند و برخی دیگر هنوز وارد ایران نشده‌اند. به عنوان مثال در صنعت ساختمان‌سازی کشورهای پیشرفته از تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی، پرینت سه بعدی و آجرهای هوشمند استفاده می‌شود.

صنعت ساختمان‌سازی ایران هم از برخی قابلیت‌های تکنولوژی استفاده می‌کند. مثلا کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا،‌ متریال مورد نیاز برای ساخت‌و‌ساز را با مقاومت بالاتر و قیمت تمام‌شده کم‌تر تولید می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در کارخانه‌های فولاد برخی از محصولات با تکنولوژی نورد سرد تولید می‌شود.

بررسی هزینه ساخت و ساز در ۲ سال گذشته!

قیمت املاک در دو سال اخیر تغییرات گسترده‌ای داشته و کارشناسان از این تغییرات به‌عنوان شوک در بازار یاد می‌کنند. از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ صنعت ساختمان‌سازی چهار شوک بزرگ در هزینه را تجربه کرد.

برای کاهش هزینه های ساخت و ساز در هر پروژه‌ای راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد

شوک اول که در سال ۱۳۹۹ رخ داد، جهش بیش از حد قیمت زمین بود. در این سال قیمت زمین در شهرهای مختلف کشور به اندازه‌ای افزایش پیدا کرد که بسیاری از ساختمان‌سازان توان خرید زمین، ساخت‌وساز و حتی فروش را از دست دادند. آمار نشان مِی‌دهد قیمت زمین در شهر تهران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۶ ده برابر افزایش داشت!

شوک دوم هم به دنبال شوک اول ایجاد شد و قیمت مسکن تا حد زیادی افزایش پیدا کرد. این موضوع چالش‌های بسیاری برای سازندگان و خانواده‌های ایرانی به وجود آورد، اما افزایش قیمت باز هم ادامه داشت. در دو سال اخیر قیمت مصالح هم سر به فلک کشیده و شوک سوم را به بازار ساختمان وارد کرده است. این موضوع یکی از مهم‌ترین علت‌هایی است که افراد مختلف به دنبال روش‌هایی برای کاهش هزینه ساخت‌و‌ساز هستند.

در سال ۱۴۰۱ هم باید منتظر شوک جدیدی در بازار مسکن باشیم؛ افزایش حداقل حقوق قانون کار باعث افزایش دستمزد کارگران ساختمانی هم می‌شود. از طرفی تورم هم افزایش پیدا می‌کند و احتمالا هزینه ساخت‌وساز نسبت به سال‌های قبلی باز هم بیشتر خواهد شد.

برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز چه کنیم؟

اکنون می‌دانیم مشکلی وجود دارد و باید به دنبال راهکاری برای حل آن باشیم. برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند خوابیدن صنعت ساختمان‌سازی می‌تواند مشکل هزینه را حل کند؛ اما مطابق با اطلاعات سازمان آمار تا سال ۱۴۰۵ باید سالانه حدود دو میلیون واحد مسکونی بسازیم تا نیاز مسکن مردم برآورده شود. بنابراین به جای توقف ساخت‌و‌ساز باید به دنبال روش‌هایی برای بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌ها باشیم.

۵ راه‌حل مهم برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز

اولین و مهم‌ترین گزینه برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز این است که بودجه را مدیریت کنید و مانع از هدر رفتن آن شوید. در ادامه ۵ راهکار برای دستیابی به این هدف ارائه خواهیم داد.

برای کاهش هزینه ساخت و ساز باید بتوانید بودجه را مدیریت کنید

مدیریت صحیح پروژه

یک مدیر پروژه حرفه‌ای تمام پروژه را مثل کف دستش می‌شناسد! چنین فردی می‌تواند برای آجر به آجر ساختمان مورد نظر برنامه بچیند، بودجه اختصاص بدهد و ضرب‌الاجل تعیین کند. با حضور یک مدیر پروژه حرفه‌ای، احتمال هدر رفتن هزینه‌ها به حداقل می‌رسد؛ زیرا او همه چیز را مدیریت می‌کند و می‌تواند همه فرایندها را بهینه‌سازی کند. بهینه‌سازی فرایندها به معنی انجام آن‌ها با بهترین کیفیت، مناسب‌ترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

تخمین درست هزینه محصولات فولادی

یکی از مهم‌ترین بخش‌‌های برآورد بودجه ساخت‌وساز تخمین هزینه محصولات فولادی است. نوسان‌های بازار فولاد این کار را به یک موضوع چالش برانگیز تبدیل کرده است، اما اگر در صنعت فولاد حرفه‌ای باشید و نمودارهای قیمت کوتاه‌مدت و بلند مدت محصولات مختلف را بررسی کنید،‌ تاحدودی می‌توانید قیمت تقریبی را تخمین بزنید. به عنوان مثال اگر فردی قیمت تیرآهن امروز (https://ahanportal.com/beam/) در ماه‌های اخیر را بررسی کرده باشد و از روندی که قیمت این محصول در دو یا سه سال قبل طی کرده به عنوان یک چشم‌انداز بلندمدت استفاده کند، احتمالا می‌تواند قیمت میلگرد در بازه زمانی مورد نظرش را تخمین بزند.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد.”

انتخاب پیمانکار متعهد

انتخاب پیمانکار برای پروژه اهمیت بسیاری دارد. برخی از افراد سودجو که به عنوان پیمانکار ساختمان فعالیت می‌کنند،‌ برای اینکه سود بیشتری به دست آورند، مدام در مسیر پیشرفت پروژه مانع می‌تراشند و روند کار را کند می‌کنند. پیمانکاران دلسوز و متعهد در نهایت ساختمانی به شما تحویل می‌دهند که مطابق با استانداردهای روز و با بهترین متریال ساخته شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده شده است. آن‌ها به دستمزد خودشان قانع هستند و دنبال راهی برای سودجویی بیشتر از پروژه نیستند.

خرید مقاطع فولادی در زمان مناسب!

محصولات فولادی جزء مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند که قیمت‌شان در بازه‌های زمانی مختلف متفاوت است. با وجود اینکه امکان پیش‌بینی دقیق قیمت این محصولات وجود ندارد، اما با تحلیل نمودارهای قیمت تاحدودی می‌توانید بهترین زمان برای خرید محصولات را پیدا کنید.

انتخاب کارخانه هم در تشخیص زمان مناسب برای خرید مقاطع فولادی اهمیت بسیاری دارد. مثلا زمانی که قیمت محصولات کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد مناسب‌تر از سایر کارخانه‌هاست، می‌توان هزینه حمل‌و‌نقل بیشتری پرداخت کرد و متریال را با قیمت مناسب‌تر خرید.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد، در پیشرفت صنعت فولاد کشور تاثیر زیادی داشته‌اند. در ایران، به‌دلیل داشتن منابع معدنی فراوان، کارخانه‌های متعددی در حوزه فولاد احداث شده و محصولات متنوع فولادی را تولید می‌کنند. کارخانجات ذوب‌آهن و فولاد ممکن است از صفرتاصد مراحل تولید یک محصول را انجام دهند یا اینکه ممکن است برای تولید مقاطع فولادی مورد نظر خود، مواد اولیه را از سایر کارخانه‌ها خریداری کنند. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط انجمن جهانی فولاد، کشور ایران در سال ۲۰۲۱، بین ده کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار گرفت، که این موفقیت را مرهون تلاش‌ها و فعالیت‌های کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد است.”

البته معمولا اختلاف قیمت کارخانه‌ها به اندازه‌ای نیست که خرید و حمل‌و‌نقل در مسافت طولانی مقرون به‌صرفه باشد، اما در هر صورت بهتر است از قیمت مقاطع فولادی کارخانه‌های مختلف اطلاع داشته باشید.

از تغییرات بعد از شروع عملیات اجرایی خودداری کنیم

هر تخریب و ساخت‌وساز دوباره یا تغییر در تصمیم‌گیری به‌معنی صرف هزینه اضافی برای ساختمان‌سازی است؛ بنابراین بهتر است پیش از اینکه وارد مراحل اجرایی شوید، تصمیمات خود را نهایی کنید تا بعد از اجرا نیازی به اعمال تغییرات نداشته باشید.

سخن پایانی

با وجود اینکه هزینه ساخت‌و‌ساز در دو سال اخیر افزایش چشم‌گیری داشته، اما هنوز روش‌هایی برای ساختن ساختمان با هزینه مناسب‌تر وجود دارد. وب سایت آهن پرتال به‌صورت تخصصی در زمینه اطلاعات محصولات فولادی و ارائه قیمت‌های روز تولیدات کارخانه‌های مختلف ایرانی فعالیت دارد. به کمک نمودارها و جدول‌های آهن پرتال از روند قیمت آهن‌آلات اطلاع پیدا می‌کنید و با احتمال بیشتری می‌توانید بهترین زمان برای خرید این محصولات را تشخیص دهید. خرید مصالح ساختمانی زمانی که در کف قیمت بازار قرار دارند، یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه ساخت و ساز است.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن آلات می‌توانید به وب سایت آهن پرتال مراجعه کنید.

https://ahanportal.com/

آدرس: تهران، خیابان آزادی، روبروی دانشگاه شریف

شماره تماس: ۵۴۰۳۱۰۳۱-۰۲۱

ایمیل: info@ahanportal.com

تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۱۸

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx