هنرهای دستی ایرانی

dell ghatar.com ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ دیدگاه ۳۶

هنرهای دستی ایرانی

هنرهای دستی ایرانی در واقع فرهنگ و هویت بومی مردم ایران زمین می باشد که ریشه در تمدن های چند هزار ساله دارد. بهترین قسمت آنها را می توان به دوران ایران باستان تخمین زد.

هنرهای دستی ایرانی

هنرهای دستی ایرانی سهم قابل توجهی از بازار صنایع دستی ایران و صنایع دستی اصفهان را تشکیل داده است. اولین ابزار تعامل انسانی با هم نوع خود هنرهای دستی هستند که   بدلیل پیشینه‌ی تاریخی بالایی که دارند و به دلیل سبک و سیاق جذاب و چشم نواز شان به راحتی به سراسر جهان معرفی شده اند.
این هنر دستی ایرانی توانسته برای خودمان شان خاصی را در این خصوص ثبت کند.
به جرئت می توان گفت بخش عظیمی از صادرات به کشورهای دیگر را صنایع و هنرهای دستی ایرانی، مخصوصا از صنایع دستی اصفهان تشکیل داده است.
در بین تمامی هنرهای دستی ایرانی میتوان هنر خاتم کاری، هنر تشعیر، هنر فیروزه کوبی، هنر قلمزنی، هنر حکاکی الماس تراش، فرش بافی، گلیم بافی مینا کاری و غیره را از محبوبترین صنایع دستی اصفهان و ایران محسوب کرد.
تمامی هنرهای دستی ایرانی زیر نظر اساتید هنرمند و خبره ایرانی در نقطه نقطه ایران زمین میباشد.
در اینجا ما به شما به معرفی بخش عظیمی از هنرهای دستی ایرانی از جمله: هنر خاتم کاری، تشعیر، فیروزه کوبی، قلمزنی و به طور کلی هنر های پرطرفدار خواهیم پرداخت.
شما  در واقع در اینجا آشنایی کاملی با هنر بومی ایرانی از جمله سوغاتی های شهر اصفهان آشنا خواهید شد.

آنچه که باید درباره هنرهای دستی ایرانی بدانید

آشنایی با هنرهای دستی ایرانی
تنوع هنرهای دستی
پرفروش ترین هنرهای دستی ایرانی
پرطرفدار ترین هنر های دستی ایرانی

 

آشنایی با هنرهای دستی ایرانی

پیشینه قوی فرهنگ و تمدن ایرانی در واقع یکی از برجسته ترین هنرهای دستی و آثار زیبای هنرمندان این مرز و بوم می باشد که معرف قومیت های مختلف می باشد. بگونه‌ای که در بناهای تاریخی و دیار در جای‌جای گوشه و کنار کشور شما به راحتی می توانید از دیدن هنرهای دستی ایرانی لذت ببرید.
حس و حال فضاهای قدیمی را درک کنید و به راحتی هویت و فرهنگ مردم خود را به دیگران نشان دهید.
اهمیت صنایع دستی ایران با رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگر دارای یک ارتباط مستقیم می باشد.
چرا که یکی از ویژگی های مهم کشور ما استفاده از صنایع دستی در بخش های مختلف شهرها و روستاهای ما می باشد تا بتواند چشم‌نوازی خاصی را در برابر گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد. اهمیت این موضوع به حدی است که در تقویم ایرانی روز بیستم خرداد ماه را روز جهانی صنایع دستی نامگذاری کردند.

تنوع هنرهای دستی

صنایع دستی از تنوع بالایی برخوردار می باشد هر کدام یک از شهر های ایران  بر اساس موقعیت جغرافیایی متفاوتی که دارند قابلیت تولید صنایع دستی متفاوت را داراست . علی الخصوص که  در سال های اخیر تنوع در هنرهای دستی ایران و با آن هنر های اولیه فاصله گرفته است.
اما صنایع دستی و هنرمندان ایران زمین به طور کلی در دسته بندی ها و آیتم های مختلفی طبقه بندی شده است در اینجا به معرفی بخش مهمی از این هنرهای دستی می پردازیم

هنر خاتم کاری

هنر خاتم کاری

از جمله هنرهای بسیار زیبا و پرکاربرد که با استقبال خوبی هم روی چوب اجرا می شود از جمله ظروف خاتم کاری بر کاربرد می توان به گلدان خاتم کاری شیرینی خوری شکلات خوری تخته نرد خاتم کاری شده جعبه های خاتم کاری جاقلمی قاب عکس و غیره اشاره کرد معمولاً جنس این اشکال هندسی را از استخوان چوب و فلزات در نظر می گیرند.
چوب های به کار رفته در خاتم کاری  چوب آبنوس
چوب عناب
چوب شمشاد
چوب افرا
استفاده از استخوان هایی مانند:
استخوان عاج فیل
استخوان شتر
استخوان گاو
و … می باشد.
خاتم کاری معمولاً روی فلزاتی مانند آلیاژهای برنج ،نقره و گاهی طلایی درست می کنند.
پیشینه این هنر زیبا معمولاً به شهر اصفهان و شیراز برمیگردد در واقع می‌توان آن را یکی از سوغاتی های شهر اصفهان به شمار آورد.

هنر تشعیر

هنر تشعیر در واقع هنر نگارگری و نقاشی اصیل ایرانی می باشد.
بیشتر کاربرد هنر تشعیر را در حاشیه های کتاب ها، پرده ها و یا نقاشی های ایرانی دیده اید.
هنر تشعیر انواع مختلفی دارد.
تشعیر گیاه
تشعیر وحوش
و تشعیر که در تشکیل گیاه به بررسی نقوش برگ ها و گل ها پرداخته می شود. که رنگ های طلایی، سفید ،آبی ،لاجوردی یا گل ماشی در آنها به کار برده میشود.
در تشکیل وحوش که بر دو نوع نخجیری و گرفت و گیر نزاع حیوانات می باشد معمولاً نماد حیواناتی که در این هنر به عنوان نقش و نگار حاکمیت دارد نقوش سیمرغ و ققنوس اژدها و این دست از از طرح ها می باشد
تشعیر روغنی که در اصل که از نقش های فوق العاده ریز با رنگ طلایی بر روی جلد ها معمولاً خودنمایی میکند. این سبک نیز به سبک میرکی معروف می باشد.

هنر زیبای فیروزه کوبی

هنر فیروزه کوبی

از جمله هنرهای دستی که بسیار پرطرفدار میباشد و زیورآلات خاص مانند سنگهای فیروزه در آن به صورت شگفت انگیزی خودنمایی می کند.
سنگ فیروزه همانطور که می دانید یکی از زیباترین سنگ های جهان میباشد رنگ جذاب و آبی سنگ فیروزه بسیار چشم نواز و روح نواز می باشد.
در بین تمامی انواع مختلف سنگ فیروزه بهترین و مرغوبترین نوع سنگ فیروزه سنگ فیروزه نیشابور می باشد در استفاده از سنگ فیروزه فارغ ز ارزش مادی و زیبا شناختی آن حس آرامش عشق و محبتی که در رنگ وجود دارد باعث شده تا به شدت مورد استقبال افراد قرار بگیرد و به خاطر زیبایی منحصر به فردی که دارد به راحتی در زیورآلات و ظروف مسی استفاده می شود.
برای اینکه فرایند  سنگهای فیروزه کوبی روی مس به خوبی و دقت بالا انجام شود باید مراحل ساخت آن  مرحله به مرحله و با دقت انجام شود.
برای این منظور ابتدا به سنباده زنی سپس گذاشتن چسب روی ظرف، چسباندن سنگ فیروزه روی ظرف و سپس پرداخت کاری ظروف فیروزه می‌پردازید. تمامی مراحل باید به دقت انجام شود. ممکن است در برخی مواقع پرداخت کاری در چند مرحله انجام شود

 

هنر قلمزنی

هنر قلمزنی را میتوان برجسته ترین هنرهای دستی ایرانی و از جمله صنایع دستی اصفهان به شمار آورد در قلمزنی از فرآیند چاپ قلمی برای حفظ و نگهداری جوهر در یک صفحه فلز که بریده می شود استفاده می شود.
بهتر است برای تابلوهای قلمزنی از از جنس طلا، برنج و یا آلیاژ های فلزی استفاده میشود.
چرا که با فشار بر روی لایه نازک فلز تو رفتگی در آنها ایجاد نخواهد شد و از مقاومت خوبی برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه قلم زنی مهارتی است که باید استاد کار به خوبی به طراحی و سبک و سیاق های مختلف نقاشی آگاهی داشته باشد. در هنر قلمزنی پرفروش ترین نقشه های تابلو های قلمزنی را می‌توان نقشهای تجریدی سرزمین ها و طبیعت گردی  حساب کرد. بهترین سبک های قلمزنی نیز جز سبک های اصفهان، شیرازی و تبریزی می باشد.
صنایع دستی نورمهر از جمله مراکز معتبر فروش هنرهای دستی ایرانی مخصوصاً هنر قلمزنی خاتم کاری تشکیل و فیروزه کوبی می باشد جهت اطلاعات بیشتر در این خصوص میتوانید از طریق شماره های درج شده درصفحه  اقدام به سفارش و استعلام قیمت نمایید.

پرفروش ترین هنرهای دستی ایرانی

همانطور که در بخش های پیش هم با آنها اشاره شد تنوع بالایی در هنرهای دستی ایرانی و از جمله صنایع دستی اصفهان وجود دارد. اما برخی از هنرها ضمن قدمت بالایی که دارند بسیار مورد استقبال قرار می گیرند. در اینجا به تعدادی از پرطرفدارترین صنایع دستی اشاره خواهد شد.
از جمله صنایع پرطرفدار می توان به صنایع فرش بافی، فیروزه کوبی روی مس ،روی چوب و فلز صنایع دستی تشعیر یا نگارگری هنرهای دستی قلمزنی، گلیم بافی میناکاری جاجیم بافی سفالگری و غیره اشاره کرد.

پرطرفدار ترین هنر های دستی ایرانی

از جمله هنرهای دستی ایرانی که طرفداران ویژه و خاص خودش را دارد می توان به هنر فیروزه کوبی و خاتم کاری و فرشبافی اشاره مستقیم داشته باشیم.
از آنجایی که قالی بافی نقش های منحصر به فردی دارد همیشه مورد استقبال صنعتگران حوزه فرش بوده است. ضمن اینکه در ایران بخش های مختلفی از کشور تولید کننده فرش های دستباف نفیس می باشند. از جمله شهرهای اصفهان کاشان کرمان تبریز و نایین میتوان به صورت تقریبی حدود ۳۰ درصد از فرش دستباف دنیا بر عهده این شهرها می باشد.  بگونه‌ای که تنوع طرح و رنگ و سبز و سیاه در ترش و توانست در اکثر صندوق‌ها را جوابگو باشد. پس  از قالی بافی می توان صنایع مسی، نمد کاری، قلم کاری و میناکاری اشاره کرد.   سال‌های اخیر بستر مناسبی برای گسترش برنامه آثار دستی فراهم شده است. به گونه ای که در سال ۹۶ ایران توانسته در زمینه صادرات غیر نفتی رتبه دوم را به دست آورد و در این خصوص صنایع دستی اصفهان نسبت به سایر بخش ها پیشتاز بوده است مجموعه صنایع دستی نور مهر ایران از جمله مراکز معتبر فروش انواع صنایع دستی در اصفهان میباشد توانست سهم عظیمی از بازارهای سنتی را پوشش دهد جهت تهیه و ثبت سفارش انواع محصولات و صنایع دستی می توانید به سایت صنایع دستی نورمهر مراجعه فرمایید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx