قوانین و شرایط سربازی در ترکیه

dell ghatar.com ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ دیدگاه ۵۴

سربازی در ترکیه نیز از جمله مسائلی است که ذهن اغلب جوانان را به خود مشغول می‌کند. قوانین و شرایط مربوط به خدمت سربازی مانند سن، جنسیت و مدت دوره سربازی در هر کشور با توجه به قوانین آن متفاوت است.

در کشور همسایه ما یعنی کشور ترکیه نیز، خدمت سربازی اجباری است و همه جوانان مشمول باید برای مدتی معین دوره سربازی را بگذراند. علاوه بر آنکه جوانان کشور ترکیه با چالش سربازی روبه‌رو هستند؛ سربازی برای اتباع خارجی در ترکیه نیز، مسئله مهمی است. بنابراین اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید و یا دوست دارید راجع به قوانین مربوط به سربازی در ترکیه بیشتر بدانید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

سربازی در ترکیه

قوانین سربازی در ترکیه

در طی سالیان گذشته، ترکیه همواره اهمیت بسیاری به ارتش خود داده است و امروزه ارتش ترکیه جزو برترین ارتش‌های جهان به‌شمار می‌آید. تمام شهروندان ذکور این کشور ملزم به گذراندن دوره خدمت سربازی اجباری هستند. در گذشته طول مدت خدمت سربازی ۱۸ ماه بود که بعدها به ۱۲ ماه کاهش یافت. البته برای افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند؛ ۶ ماه از این ۱۲ ماه، اجباری و ۶ ماه دیگر اختیاری است. درواقع شخص، بعد از اتمام ۶ ماه اول خود می‌تواند تصمیم بگیرد که ۶ ماه دیگر به خدمت بپردازد و یا خیر. سه ماه اول خدمت سربازی در این کشور به‌عنوان دوران آموزشی شناخته می‌شود. هر سرباز طی دوران سربازی در ترکیه در ۶ ماه اول‌، ماهانه مبلغی حدود ۱۲۰۰ لیر حقوق دریافت می‌کند و در صورتی که قصد ادامه سربازی خود در ۶ ماه دوم را داشته باشد؛ ماهانه به ۲۸۰۰ لیر افزایش پیدا می‌کند. البته افرادی که محل خدمت آن‌ها یکی از شهرهای هاتای، کلیس، غاضی آنتپ، ماردین، شیناک، وان، حکاری، شانلی اورفا، آغری و ایغدیر باشد؛ ماهانه حدود ۱۰۰۰ لیر بیشتر حقوق دریافت می‌کنند.

هر سرباز در طول دوره سربازی خود دو روز مرخصی دارد. البته تعداد روزهای مرخصی با توجه به فاصله محل خدمت از محل سکونت سرباز می‌تواند حداکثر تا ۵ روز افزایش یابد. به افرادی که فاصله محل سکونت تا محل خدمت آن‌ها، بیشتر از ۸۰۰ کیلومتر باشد یک روز، به کسانی که فاصله محل سکونت  تا محل خدمت آن‌ها بین ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر فاصله باشد دو روز و در نهایت به افرادی که فاصله محل سکونت آنها تا محل خدمتشان بیشتر از ۱۶۰۰ کیلومتر فاصله داشته باشد؛ سه روز مرخصی بیشتر می‌دهند.

سن سربازی در ترکیه

طبق قانون کشور ترکیه که در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ در آگهی روزنامه رسمی دولت این کشور چاپ شد؛ سن قانونی برای اعزام به خدمت سربازی در ترکیه، ۲۱ تا ۴۱ سال مشخص شد. با توجه به صلاح دید ستاد نیروهای مسلح کشور ترکیه، این ۴۱ سال را می‌توان تا ۵ سال افزایش داد.

سن سربازی در ترکیه

نکته‌ای که در این زمینه لازم توجه است؛ این است که سرباز فراری‌های این کشور، حتی بعد از ۴۱ سال نیز مشمول خدمت هستند. در کشور ترکیه جوانانی که پس از اتمام مدرسه، قصد ادامه تحصیل دانشگاهی ندارند؛ در سن ۲۰ سالگی مشمول خدمت می‌شوند و باید به خدمت سربازی بروند. افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند؛ سربازی آن‌ها تا زمان اتمام تحصیلات‌ آن‌ها به تعویق می‌افتد. پس از اینکه تحصیلات دانشگاهی یک فرد تمام شد؛ تا دو سال می‌تواند همچنان از معافیت تحصیلی استفاده کند. برای مثال فردی که در ۲۶ سالگی تحصیلات دانشگاهی خود را به اتمام رسانده، همچنان تا دو سال مشمول معافیت تحصیلی است. نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که فرد بعد از اتمام تحصیل، باید معافیت تحصیلی خود را از تاریخ فارغ التحصیلی در مراکز مربوطه تمدید کند. چراکه در غیر این صورت فرد به‌عنوان یک سرباز فراری شناخته می‌شود.

  • لازم به ذکر است که داشتن مدرک پایان خدمت سربازی در ترکیه برای فعالیت‌هایی همچون ازدواج، اخذ پاسپورت و اقامت در هتل‌های این کشور الزامی ندارد و حتی شخص مشمول به خدمت می‌تواند از کشور خارج شود.

قوانین و شرایط سربازی برای اتباع خارجی در ترکیه

از جمله مسائل مهمی که ذهن افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند را مشغول می‌کند؛ این است که قوانین و شرایط مربوط به سربازی برای اتباع خارجی در ترکیه چگونه است، طبق ماده ۲ قانون ۱۱۱۱ نظام وظیفه عمومی کشور ترکیه، مسائل مربوط به سربازی برای اتباع و پناهندگانی که شهروندی این کشور را دریافت کرده‌اند؛ با توجه به سنی که دارند مشخص می‌شود.  با توجه به قوانین مربوط به سربازی در ترکیه، فردی که ملیتی به جز ترکیه دارد و شهروندی این کشور را اخذ کرده است در صورتی‌که بعد از ۲۲ سالگی شهروندی کشور ترکیه را اخذ کرده باشد؛ باید مدارک مربوط به اتمام سربازی در کشور مبدا را ارائه کند. در غیر این‌صورت باید به انجام خدمت سربازی در این کشور بپردازد.
 
افرادی که در سنین زیر ۲۱ سال، موفق به اخذ شهروندی کشور ترکیه شدند؛ می‌توانند دوره خدمت سربازی خود را در این کشور تا دو سال به عقب بیندازند. افردی که از ۲۰ سالگی وارد خاک ترکیه شده‌اند؛ اما در سن ۳۰ سالگی، موفق به اخذ شهروندی این کشور شدند نیز باید به اتمام دوره سربازی خود در این کشور بپردازند. در غیر این صورت سرباز فراری شناخته می‌شوند.

افراد معاف از سربازی در ترکیه

اگر فردی که شهروندی ترکیه را دریافت کرده اصالتاً متعلق به کشورهای ترک زبان از جمله آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان باشد و مدرکی که ثابت کند در کشور خود دوره سربازی خود را تمام کرده، ارائه نماید؛ از شمول اعزام به سربازی در ترکیه معاف خواهد شد. افراد دارای بیماری مزمن در این کشور تا زمان بهبود بیماری از سربازی معاف هستند. افرادی که محکوم به حکم قضایی هستند تا زمان اتمام حکم، سربازی آن‌ها به تعویق می‌افتد. در کشور ترکیه محصلین در مقطع دبیرستان تا سن ۲۲ سالگی، در مقطع کاردانی تا ۲۵ سالگی، در مقطع کارشناسی تا ۲۸ سالگی و افرادی که در زمینه تحصیلات تکمیلی و یا ورزش به صورت حرفه‌ای فعالیت دارند تا ۳۵ سالگی از سربازی در ترکیه معاف هستند.

خرید خدمت سربازی در ترکیه

خرید خدمت سربازی در ترکیه، امکانی است که قانون این کشور به افراد می‌دهد. درواقع تمامی افراد بالای ۲۲ سال با توجه به صلاحدید ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه می‌توانند با پرداخت مبلغی معادل ۳۷۰۰۰  لیر به خرید دوران خدمت سربازی در ترکیه، پرداخته و از اعزام به سربازی معاف شوند. درواقع تمام شهروندان ذکوری که سنشان بیشتر از ۱۸ سال باشد و مقیم خاک این کشور باشند؛ در مقاطع زمانی مشخصی که این امکان توسط دولت این کشور ارائه می‌شود می‌توانند به خرید خدمت سربازی خود بپردازند. شهروندانی که تابعیت خارجی و به غیر از این کشور را دارند نیز می‌توانند با ارز خارجی به خرید دوران سربازی خود بپردازند. طی تاریخ جمهوری ترکیه، امکان خرید سربازی در ترکیه در سال‌های ۱۹۸۷، ۱۹۹۲، ۱۹۹۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ ارائه شده که به طور کلی در این ۵ سال چیزی حدود ۳۹۹۰۰۰  نفر، خدمت سربازی خود را خریداری کردند.

قوانین و شرایط سربازی برای اتباع خارجی در ترکیه

کلام آخر

در این مقاله قصد داشتیم شما را با قوانین و شرایط سربازی در ترکیه، شرایط آن برای اتباع و همچنین قوانین مربوط به خرید سربازی آشنا کنیم. اگر شما نیز قصد مهاجرت به این کشور را دارید و یا دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ توصیه می‌کنیم به سایت شرکت مهاجرتی اویم استانبول به آدرس اینترنتی https://evimistanbul.ir/ مراجعه کنید. چراکه این شرکت سالیان طولانی است که در زمینه اخذ اقامت دائم ترکیه ، اخذ اجازه کار، اخذ پاسپورت و شهروندی کشور ترکیه، ثبت شرکت و بیزینس، کاریابی و مهاجرت کاری، اجاره و خرید خانه در استانبول و… خدمت‌رسانی می‌کند.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx