پنج نشانه مهم برای تشخیص این که شما مسافر مسئولیت‌پذیری هستید

dell ghatar.com ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۶

بیشتر سفردوست‌ها و متخصصان صنعت توریسم اجاره بوم گردی را به عنوان یک روش خیلی مفید برای کمک به طبیعت و آسیب کمتر زدن به مقصد سفر معرفی می‌کنند.

ولی آیا این تنها کاری است که می‌شود برای کمک به طبیعت موقع سفر انجام داد؟ به هیچ وجه! کارهای جالب و مهم دیگری هم وجود دارد که هر مسافر مسئولیت‌پذیری انجام می‌دهد.

اجاره بوم گردی

مسافرهایی که به فکر طبیعت هستند دارند بیشتر می‌شوند

این روزها با بیشتر شدن بحران‌های محیط‌زیستی و زیاد شدن آلودگی و تخریب تدریجی زیست‌گاه‌های طبیعی و بخش‌های مختلف طبیعت، خیلی مهم است که با مسئولیت‌پذیری بیشتر و حواس جمع‌تر به مسافرت برویم و سعی کنیم تا حد ممکن کمترین رد پا را از خودمان به جا بگذاریم.

ولی چطور می‌توانیم مطمئن باشیم که مسافر مسئولیت‌پذیری هستیم؟ این پنج نشانه را اگر جدی بگیرید مشخص می‌کند شما مسافر مسئولیت‌پذیری هستید:

۱- بدون زباله سفر می‌کنید

این کافی نیست که زباله‌های تولید شده را دور بریزید یا حتی بازیافت کنید. تا به حال این فکر کرده‌اید که شاید مقصد سفر شما اصلا ظرفیت دفع و بازیافت این همه زباله که مسافرها تولید می‌کنند را نداشته باشد؟

برای همین یکی از بهترین کارهایی که می‌شود کرد این است که اصلا از ابتدا هیچ جور زباله‌ای تولید نکنید. یعنی از ظروف یکبار مصرف به هیچ‌وجه استفاده نمی‌کنید.

در ضمن سعی می‌کنید از منابع غذایی‌ای استفاده کنید که زباله تولید نمی‌کنند. هرچند این زباله تجدیدپذیر باشد. در ضمن همیشه ظرف‌هایی مخصوص بازگرداندن زباله با خودتان دارید. چون به هر حال اینطوری نیست که یک نفر هیچ زباله‌ای تولید نکند!

۲- رد پای کربنی خودتان را کاهش می‌دهید

یعنی تا حد ممکن به هیچ موجود زنده‌ای آسیب نزنید. هیچ حیوانی را نکشید، هیچ آتشی روشن نکنید و هیچ درخت و گیاهی را از بین نبرید. ولی در ضمن یعنی از منابع تجدید‌پذیر انرژی استفاده کنید و زباله ایجاد نکنید.

ولی چرا به آن رد پای کربنی می‌گویند؟ راستش اسم دقیقی نیست و بیشتر حال و هوای تبلیغاتی دارد و به تبلیغات شرکت‌های انرژی سبز برمی‌گردد که اوایل قرن بیست و یکم تلاش می‌کردند انرژی‌های کمتر آلاینده را جایگزین نفت بکنند.

این کارها همگی شاید سخت به نظر برسند ولی یکی از بهترین راه‌ها برای آسیب نزدن به طبیعت هستند. در واقع بهترین کمکی که بشر می‌تواند برای حفظ طبیعت بکند این است که تا حد ممکن ردپای کمی از خودش به جا بگذارد. حالا این رد پا ممکن است در جایی واقعی باشد و در جای دیگر کربنی!

۳- زباله را از محیط جمع‌آوری می‌کنید

زباله را از محیط جمع‌آوری می‌کنید

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های مسافرانی که مسئولیت‌پذیری بالایی دارند این است که نه تنها زباله به محیط اضافه نمی‌کنند، که بخشی از زباله محیط را هم جمع‌آوری می‌کنند.

خیلی از جنبش‌های پاکسازی محیطی توسط آدم‌ها و مسافرهای عادی آغاز و انجام می‌شوند. یعنی یک عده آدم علاقمند به مقصد گردشگری خاص، تصمیم می‌گیرند با هم به سفر بروند و آشغال‌های مسیر و محیط را پاک کنند.

در کل خیلی از مسافرهای مسئولیت‌پذیر همیشه همراه خودشان یکی دوتا کیسه اضافه زباله دارند که اگر چشمشان به زباله‌های قابل جمع‌آوری افتاد، آن‌ها را از محیط خارج کنند.

۴- بومگردی می کنید

همانطور که همان اول این نوشته هم اشاره شد، اکوتوریسم یا بوم گردی یک راه خوب برای افزایش مسئولیت‌پذیری مسافران است. چون وقتی با مردم محلی هم‌سفره بشوید، کنار آن‌ها مدتی را زندگی کنید و از نزدیک‌تر مقصد سفرتان را بشناسید، برای حفظ آن هم دغدغه بیشتری خواهید داشت.

اصلا در خیلی از کشورها بوم گردی هدفش همین است که به توریست‌ها در مورد یک منطقه توریستی در معرض خطر اطلاعات بیشتری بدهد و آن‌ها را علاقمند به حفظ این محیط کند.

اگر شما هم به همچین روش سفری علاقمند هستید حتما از pinorest.com سراغ اقامتگاه‌های بومگردی را بگیرید.

۵- سعی می‌کنید فرهنگ سفر سالم را ترویج کنید

فرهنگ سفر سالم را ترویج کنید

یک روش خیلی خوب که می‌توانید مسئولیت‌پذیری خودتان را نشان دهید این است که اگر فرهنگ صحیح سفر کردن را بلد هستید، به هر روشی که می‌توانید این فرهنگ را ترویج کنید.

با نوشتن مقاله برای سایت‌های گردشگری، با تهیه پادکست مناسب، با تهیه ویدئوبلاگ‌های آموزشی و حتی با ایجاد یک حرکت گروهی و آموزش حین سفر.

همه این کارها علاوه بر این که به حفظ طبیعت کمک می‌کنند، تضمین می‌کنند که مقصد سفر مورد علاقه ما سر جایش بماند و برای نسل‌های بعدی هم قابل استفاده باشد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx