هر آن چیزی که لازم است درباره خرید کولر گازی بدانیم

dell ghatar.com ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ دیدگاه ۷۶

موقعیت نصب کولر گازی کارکرد کلی کولر گازی ها یکسان است و تنها از لحاظ فیزیکی باهم فرق دارند. کولر اسپلیت ها از لحاظ موقعیت نصب به چهار مدل دیواری، ایستاده، پنجره ای و پرتابل تقسیم می شوند. هر یک از کولر گازی ها دارای ظرفیت هوادهی مختلفی هستند که برای متراژ مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه به صورت خلاصه به برسی این کولرگازی ها می پردازیم:

موقعیت نصب کولر گازی

کولر گازی پنجره ای بیشتر در محل کار و منازل مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه نصب آن نیز به این صورت است که دستگاه روی پنجره به صورتی که بخشی از آن بیرون و بخشی داخل باشد نصب می گردد.
کولرگازی پرتابل یا قابل حمل برای اتاق های کوچک کاربرد فراوانی دارد و برای کسانی که امکان نصب دستگاه به صورت ثابت را ندارد انتخاب مناسبی خواهد بود.
کولر گازی دیواری دارای دو بخش یونیت داخلی و یونیت خارجی می باشد که پنل داخلی به صورت دیواری در فضای خانه و پنل خارجی در بالکن، پشت بام و… نصب می گردد.
کولر گازی ایستاده نیز دارای دو بخش یونیت داخلی و خارجی بوده که بیشتر برای مکان هایی با متراژ بالا مانند مساجد، لابی هتل ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.
 
ظرفیت کولر گازی
ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ با واحد بی تی یو (BTU) محاسبه می شود. این عبارت در واقع مخفف کلمه انگلیسیBritish Thermal Unit می باشد که واحد اندازی گیری تغییر دما محسوب می گردد. هر چه بی تی یو یک دستگاه بالاتر باشد نشان دهنده قدرت خنک کنندگی بالاتر آن می باشد.ن آن می باشد. انتخاب ظرفیت برای تامین سرمایش و گرمایش یک محیط نیز بستگی به متراژ فضای موردنظر دارد. ظرفیت سنجی یک مکان از مهم ترین نکات قبل خرید کولر گازی می باشد زیرا تعیین ظرفیت صحیح در راندمان دستگاه و طول عمر آن تاثیر گذار است. اما مهم ترین دلایلی که باید کولر گازی را بر اساس متراژ خانه و محل کارتان انتخاب کنید این است که کمپرسور به طور مداوم در حال کار است به خاطر درست نبودن ظرفیت سنجی ممکن است که آسیب ببیند یا دچار استهلاک بالا شود.

ظرفیت کولر گازی

همچین مشکل دیگری که به وجود می آورد بالا رفتن مصرف برق و هزینه های شما خواهد بود. توجه داشته باشید که در انجام ظرفیت سنجی کولر گازی علاوه بر خود مساحت مکان مورد نظر عوامل تاثیر گذاری وجود دارد که حتما باید آن را در نظر بگیرید. این عوامل شامل منطقه آب و هوایی، موقعیت ساختمان از لحاظ آفتاب گیر بودن و طبقه واحد، تعداد در و پنجره ها و نوع کاربری ساختمان از لحاظ مسکونی، اداری و یا تجاری بودن آن می باشد. در جدول زیر می توانید ظرفیت های کولر گازی و متراژ هایی که پاسخگو هستند را مشاهده نمایید.
 
کمپرسور کولر گازی
کمپرسور یکی از اجزای اصلی کولر گازی محسوب می شود که وظیفه آن گردش گاز در مدار دستگاه است. کمپرسورها بر حسب نوع عملکرد به سه مدل کمپرسور روتاری، کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرول تقسیم می شوند. هر کدام از این کمپرسور ها دارای ویژگی های زیر می باشد:

کمپرسور کولر گازی

کمپرسور روتاری
کمپرسور روتاری (Rotary compressor ) دارای مصرف برق و عملکرد کم صدایی می باشد. نحوه کارکرد این کمپرسور به این صورت است که با گردش ۳۶۰ درجه تیغه ها عمل مکش و فشرده سازی مبرد را انجام می دهند. بازدهی کمپرسورهای نوع روتاری به دلیل کم بودن اتلاف شیر تخلیه بیشتر از مدل کمپرسور پیستونی می باشد. همچنین دارای ابعاد کوچک تر و وزن پایین تری هستند. این کمپرسور دارای لرزش کمتری بوده و به دلیل نداشتن قطعاتی برای تبدیل حرکت دورانی به خطی قابلیت اطمینان بالاتری دارند.
 
کمپرسور پیستونی
کمپرسور پستونی (Pistoni compressor) جز کمپرسور های قدرت بالا و پر استفاده می باشد که برای مناطق حاره ای کاربرد فراوانی دارد. این کمپرسورها کاربرد پسترده ای در صنایع مختلف دارند. همچنین به خاطر تنوع ظرفیتی که دارند از سیستم های تهویه مطبوع شامل کولر اسپلیت گرفته تا یخچال های خانگی کاربرد دارند. اما یکی از نکاتی که درباره این مدل کمپرسور باید در نظر بگیرید ابعاد بزرگ آن به نسبت سایر کمپرسور ها می باشد. نگهداری آن نیز به خاطر ساختار پیچیده اش نسبتا دشوار خواهد بود.
 
کمپرسور اسکرال
کمپرسور اسکرال (Scroll Compressor) مجهز به دو صفحه مارپیچ می باشد که یکی از آنها به صورت ثابت و دیگری متحرک است. گاز از دریچه ورودی وارد محفظه می شود و این صفحه ها با چرخش ۳۶۰ درجه ای که دارند گاز را فشرده خواهند کرد. بازدهی کمپرسور های نوع اسکرول از دیگر کمپرسورها بیشتر می باشد در نتیجه قیمت بالاتری نیز نسبت آنها دارد. کمپرسور اسکرال نسبت به کمپرسور پیستونی از صدا و لرزش کمتری برخوردار است همچنین فضای کمی اشغال می کنند. اما موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که هزینه نگهداری کمپرسور اسکرال  در ظرفیت های پایین بیشتر است به همین دلیل بیشتر در کولرگازی های ظرفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.
 
اینورتر یا غیر اینورتر بودن کولر گازی
اینورتر فناوری است که به وسیله یک برد الکترونیکی به کمپرسور افزوده می شود و این امکان را فراهم می آورد که در مصرف انرژی صرفه جویی شود. نحوه عملکرد اینورتر در یک کولر گازی به این صورت است که اگر دمایی را برای آن تنظیم نمایید و دمای فضا به مقدار تعیین شده می رسد کمپرسور خاموش نمی شود بلکه در حالت کند قرار می گیرد و در صورتی که دوباره دما پایین آمد کمپرسور شروع به کار کرده تا دمای محیط را درجه تعیین شده برساند. به دلیل خاموش نشدن های مکرر دستگاه طول عمر کولرگازی افزایش یافته ئ تا ۶۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. البته همیشه بهره مندی از تکنولوژی پیشرفته هزینه بیشتری را به همرا دارد اما به دلیل مزایایی که کولر گازی اینورتر دارد مصرف کنندگان را راضی به پرداخت هزینه بیشتر و بهره مندی از این قابلیت کرده است.
 
رده انرژی کولر گازی
روی جعبه یا بدنه کولر اسپلیت ها یک برچسب با هفت حرف لاتین و یک طیف رنگی از سبز تا قرمز وجود دارد که نشان دهنده نقدار مصرف انرژی کولر گازی می باشد. اگر دستگاه دارای رده انرژی A باشد به این معناست که بازدهی بالا و کمترین میزان مصرف انرژی را دارد. به جهت صرفه جویی در مصرف برق بهتر است اسپلیتی که انتخاب می کنید دارای رده انرژی A و یا B باشد. در جدول زیر گروه بازدهی مصرف انرژی و میزان صرفه جویی آنها در مصرف برق بررسی شده است:
 
گارانتی کولر گازی
گارانتی و خدمات پس از فروش یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید کولر گازی می باشد که حتما باید به آن توجه نمایید. یک کولر گازی در هر ظرفیت ، مدل و برندی که باشد باید دارای گارانتی اصلی و خدمات پس از فروش معتبر باشد. منظور از معتبر بودن گارانتی بدین معناست که بعضی از شرکت های سودجو با چسباندن برچسب های گارانتی تقلبی محصولات خود را می فروشند. این محصولات اکثرا به صورت قاچاق بوده و شرکت های معتبر حاضر به گارانتی کردن آن نیستند. به همین دلیل به جهت خریدی با خیال آسوده  از اصلی بود گارانتی مطمئن شوید. همچنین توجه داشته باشید کولر گازی هایی که بانه ای هستند درای گارانتی نمی باشند و این یک نقطه ضعف محسوب می شود زیرا پس از خرید دستگاه در صورت بروز هر مشکلی پشتوانه ای بابت هزینه ای که کرده اید نخواهید داشت. سایت تهویه مطبوع مهاجر کولر گازی  را با گارانتی اصلی به مشتریان ارائه می دهد تا خریدی مطمئن و آسان را تجربه نمایند.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx