معرفی انواع دیزل ژنراتور

dell ghatar.com ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ یک دیدگاه ۱۸

دیزل ژنراتور یکی مهمترین دستگاه‌های سال ۲۰۲۲ برای تامین برق در شرایط اظطراری و نبود شبکه برق می‌باشد، برای مثال در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی شما می‌توانید با استفاده از خرید ژنراتور به تامین برق مورد نیاز خود با ولتاژهای گوناگون بپردازید، قابل ذکر است که گروه صنعتی رحیمی یکی از بزرگترین گروه‌های ارایه دهنده دیزل ژنراتور در سطح کشور ایران است، در ادامه این متن به معرفی انواع دیزل ژنراتور می‌پردازیم.

دیزل ژنراتور چیست؟

به عبارت ساده، ژنراتور را می‌توان موتور ژنراتور الکتریکی با سوخت دیزل (دیزل ژنراتور)، بنزین یا گاز، برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی و سپس تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی معرفی کرد، همچنین از لوازم جانبی ثانویه سوخت، پنل کنترل، کاناپه، تنظیم کننده ولتاژ، سیستم‌های خنک‌کننده و اگزوز، سیستم روغن‌کاری،شارژر باتری و…. اشاره داشته باشیم.

از نظر کاربرد معمولاً از ژنراتورها می توان به عنوان منبع اصلی تولید برق و یا به عنوان منبع کمکی در این زمینه به صورت مطمئن و کارآمد استفاده کرد. موتور ژنراتورها تجهیزاتی با راندمان بالا هستند و برای تولید برق برای مدت زمان طولانی تری نسبت به سایر تولیدکنندگان انرژی طراحی شده اند.

مفیدترین نوع دیزل ژنراتور چیست؟

در زمان خرید ژنراتور از گروه صنعتی رحیمی شما باید به کاربرد مورد نظر خود و هدف خرید این دستگاه دقت داشته باشید،دقت داشته باشید که دیزل ژنراتورها کاربردی ترین نوع ژنراتورها هستند، زیرا قدرت بسیار بالاتری نسبت به موتور ژنراتورهای دیگر دارند و همچنین سوخت دیزل از نظر قیمت بهینه تر است.

این ویژگی ها منبع تغذیه مداوم و بدون وقفه را تضمین می‌کند و برای ما مهم است که اطمینان حاصل کنیم که سازمان شما در حین انجام وظایف روزانه با شرایط پیش بینی نشده مواجه نمی‌شود.

از طرفی تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها نسبت به نوع بنزینی و گازی مقرون به صرفه تر است و همچنین دیزل ژنراتورها نسبت به سایر موتور ژنراتورها دارای چرخه عمر نسبتا طولانی‌تری هستند.

معرفی انواع دیزل ژنراتور

از دیگر دلایل خرید ژنراتور با سوخت دیزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
گرمای کمتری تولید می کند.
باعث دوام بیشتر دستگاه می شود.
نسبت به سایر سوخت ها مانند بنزین و گاز قدرت بیشتری دارد.
قیمت پایین تری دارد.

معرفی انواع دیزل ژنراتور  بر اساس عملکرد :

ژنراتور آماده به کار یا اضطراری

ژنراتور پرایم

ژنراتور دائمی

ژنراتور پیوسته

ژنراتور چند منظوره

ژنراتور چند منظوره

 کاربرد و ضرورت خرید ژنراتور:

در صنایع و سازمان‌های بزرگ در دنیای مدرن امروزی تقریباً تمامی سازمان‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها، منازل مسکونی، کارخانه‌ها، معادن و … از انرژی الکتریکی استفاده می کنند و هر روز از آن استفاده می کنند. بنابراین انرژی الکتریکی در این مجموعه ها نقش بسیار مهم و حیاتی دارد.

در نتیجه انسان همواره به دنبال جلوگیری از قطع شدن انرژی الکتریکی (برق) با روش های مختلف است، زیرا جریان فعالیت های زندگی انسان به آن بستگی دارد.

یکی از این روش ها استفاده از موتور ژنراتور می‌باشد. موتور ژنراتورها بسته به شرایط مختلف از جمله: شرایط محیطی، ماهیت سازمان، میزان مصرف برق، موقعیت جغرافیایی و … بسیار متنوع هستند.

دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

به بیان ساده، ژنراتور را به عنوان یک موتور انرژی در نظر بگیرید که انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. ژنراتور از یک میدان مغناطیسی ثابت (استاتور) تشکیل شده است، که در آن یک موتور احتراق داخلی با به حرکت درآوردن شفت چرخان آرمیچر را می چرخاند و انرژی الکتریکی تولید می کند.

دقیقاً این موتور را می توان به توربین های بادی تشبیه کرد که در مکانیسم آن باد باعث حرکت و چرخش توربین ها می شود و انرژی الکتریکی تولید می کند. لازم به ذکر است که هر نوع انرژی جنبشی را می توان به الکتریسیته تبدیل کرد و این انرژی جنبشی توسط انرژی های تجدیدپذیر و تجدید ناپذیر تولید می شود.

دیزل ژنراتور چگونه کار می کند

به عبارت دیگر ژنراتورهای الکتریکی انرژی جنبشی خود را از سوختی مانند گاز، گازوئیل یا بنزین به عنوان ورودی دریافت می کنند و از سوی دیگر انرژی الکتریکی را به عنوان خروجی تولید می کنند.

درک این نکته مهم است که یک دیزل ژنراتور در واقع انرژی الکتریکی ایجاد نمی کند. بلکه از انرژی مکانیکی ورودی برای حرکت بارهای الکتریکی در سیم پیچ های خود از طریق یک مدار الکتریکی خارجی استفاده می کند. این جریان بارهای الکتریکی جریان الکتریکی خروجی را تولید می کند. این مکانیسم را می توان با در نظر گرفتن یک ژنراتور مشابه پمپ آب درک کرد که باعث جاری شدن آب می شود، اما در واقع آب در داخل ایجاد نمی کند.

اجزای مهم ژنراتورها:

۱_موتور منبع انرژی مکانیکی:
ورودی به ژنراتور موتور نامیده می شود. این موتور با سوخت های مختلفی از جمله گازوئیل، بنزین و گاز کار می کند.

 ۲_ دینام:

وظیفه تولید جریان الکتریکی نامی توسط ورودی مکانیکی ارائه شده را دارد که از ۲ قسمت اصلی تشکیل شده است:

استاتور هسته خارجی سیم پیچ:

این سیم پیچ از مجموعه ای از سیم پیچ های الکتریکی تشکیل شده‌‌است که به صورت استاتیکی روی یک هسته آهنی قرار گرفته اند.

روتور هسته داخلی سیم پیچ:

این قسمت با حرکت چرخشی خود وظیفه تولید میدان مغناطیسی دوار را بر عهده دارد. رگولاتور (تنظیم کننده ولتاژ) این قطعه وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور را در حد استاندارد بر عهده دارد.

اجزای مهم ژنراتورها

برد کنترل:

برد کنترل مانیتورینگ و نمایش تمامی پارامترهای موتور ژنراتور از جمله دمای آب، فشار روغن، فرکانس، دور موتور و … را نشان می دهد و نحوه راه اندازی موتور ژنراتور را نیز تعیین می کند. صفحه کنترل کنترل پنل یک محفظه فلزی است که تمامی تجهیزات در آن تعبیه شده است و وظیفه نظارت و حفاظت از یک یا چند ژنراتور را بر عهده دارد. کنترل پنل به عنوان مغز موتور ژنراتور در نظر گرفته می شود.

سیستم خنک کننده (رادیاتور) :

در صورت استفاده مداوم از موتور ژنراتور گرمای زیادی تولید می شود که در این راستا نیاز به سیستم خنک کننده برای خنک سازی قسمت های مختلف موتور ژنراتور و همچنین کولر گازی برای حذف حرارت تولید شده نیاز است.

 تنظیم کننده دور موتور :

در دیزل ژنراتور تنظیم کننده وظیفه دارد با وارد کردن بار در یک بازه زمانی معین، سرعت محرک اصلی را با تنظیم خروجی موتور ثابت نگه دارد.

سایبان :

برای خرید ژنراتور باید  محفظه ای عایق صدا که معمولا از فولاد، فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم ساخته می شود و از طرفی به دلیل طراحی موثر جریان هوا باعث خنک شدن موتور می شود، را مد نظر داشته باشید.

 رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx