آشنایی با ویژگی های فرش دستباف

dell ghatar.com ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۳

هرجا که نام فرش دستباف بر سر زبان می‌آید، ردپای پررنگ کشور ایران دیده می‌شود زیرا کیفیت و اصیل بودن فرش های دستباف ایرانی در جهان زبانزد است. تنوع در رنگ، طرح و جنس این نوع فرش، یکی از دلایل محبوبیت آن است و به شما اجازه می‌دهد با هر سلیقه‌ای، بهترین انتخاب را برای فرش منزل خود داشته باشید. از این رو، برای اینکه بتوانید در تهیه فرش ایده‌‍آل خود، موفق باشید؛ نیاز است تا با ویژگی های فرش دستباف و تاریخچه آن آشنا شوید. اما در ابتدا باید بدانید ماهیت فرش دستباف چیست و چه اهمیتی دارد.

فرش دستباف چیست؟

فرش دستباف

نسل بشر از گذشته به دنبال محافظت از خود در برابر سرما و سختی زمین بوده است. این امر باعث شد تا از پشم حیوانات برای گرم نگهداشتن خود و از پوست آن‌ها به عنوان زیرانداز و قالی استفاده کند. از آنجایی که بشر هر روز در حال به روزرسانی دانش خود بوده، یاد گرفت که می‌تواند با استفاده از فشردن الیاف پشم، زیرانداز ضخیم‌تری مانند نمد برای خود درست کند.

رفته رفته هر چقدر که فوت و فن ریسندگی و بافندگی را آموخت، فرش‌های گره‌داری مانند گلیم را بافت. در ادامه آن، بشر به مهارت خیلی بالایی در بافتن تار و پود رسید تا اینکه فرش دستباف شکل گرفت. همانطور که از نام فرش دستباف مشخص است، این نوع فرش با دست بافته می‌شود و از این رو ریسنده می‌تواند با مهارت خود، طرح‌های گوناگونی را ببافد. فرش دستباف ایرانی عرسین می‌تواند نمونه‌ بارزی از انواع فرش های دستباف و طرح‌های بی نظیر آن ها باشد.

تاریخچه فرش دستباف

تاریخچه فرش دستباف

فرش دستباف را می‌توان یکی از نمادهای ملت ایران دانست که از چندین سال قبل از میلاد در دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان نیز وجود داشته است. طبق گزارش پژوهشگران، شروع هنر فرشبافی در کشور ایران، مربوط به قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی است. اگر چه قبل از آن هم، فرش‌های گره‌دار را برای چادر افراد صحرا نشین و یا پوشش اسب استفاده می‌کردند.

فرش دست باف یکی از آثار هنری ایران است که با قدمت چند هزار ساله توانسته است در صنعت فرش بین‌المللی بدرخشد. امروزه شاهد فرش‌های بی‌نظیری در صنعت فرش دستباف ایرانی هستیم. این موضوع توسط کارشناسان بین‌المللی در حوزه فرش نیز مورد تایید قرار گرفته و هنر فرش ایران به جهانیان ثابت شده‌است. محبوبیت فرش دستباف ایرانی باعث شد تا در طی این سال‌ها، تنوع فرش دستباف مانند فرش کرک و ابریشم، فرش آنتیک لوک و … در این صنعت افزایش یابد و در حال حاضر شاهد طرح‌های رنگارنگ و متنوعی در فرش های دستباف هستیم.

اهمیت فرش دست باف در گذشته به قدری بوده که مردم به چشم سرمایه‌گذاری اقدام به خرید فرش دستباف می‌کردند زیرا هر چقدر از عمر فرش‌های دستباف بگذرد، بر ارزش آن‌ها اضافه می‌شود. این در حالی است که امروزه به دلیل قیمت بسیار بالای فرش‌های دستباف، کمتر کسی می‌تواند از عهده خرید اینگونه فرش برآید. در این حالت، افراد زیادی به دلیل قیمت بهتر فرش‌های ماشینی، به سمت این نوع فرش می‌روند. البته طرفداران فرش‌های دستباف بسیار زیاد است و هنوز هم میل به خرید فرش دست باف در افراد زیادی وجود دارد.

بهترین فرش‌ های دستباف ایرانی

بهترین فرش‌ های دستباف ایرانی

فرش های دستباف زیادی در شهرهای مختلف کشور عزیزمان بافته می‌شود ک هر کدام از آن‌ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند. طرح‌ها و ویژگی‌های هر کدام از این فرش های دست باف، منحصر به فرد بوده و از الیاف‌ها خاصی برای هر کدام استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از بهترین فرش‌ های دستباف ایرانی می‌پردازیم.

فرش دستباف نائین

فرش دستباف نایین، یکی از با کیفیت‌ترین فرش‌های دستباف به شمار می‌آید که از ویژگی‌های آن می‌توان به زمینه مات و رنگ روشن اشاره کرد. طرح این فرش به صورت لچک و ترنج است که تنوع بسیار زیادی دارد. از طرفی، الیاف مورد استفاده در فرش نائین، پشم بسیار ظریفی است که بخش زیادی از آن پشم را کرک تشکیل می‌دهد.

فرش دستباف کرمان

صنعت قالیبافی یکی از صنعت‌های مورد علاقه مردم دوست داشتنی کرمان است که این موضوع مربوط به قبل از دوران صفویه است. از گذشته تا امروز، این استان یکی از اصلی‌ترین مناطق فرش‌های دستباف در ایران بوده‌است که از نقش‌های درخت، گل و برگ از آن استفاده می‌شود.

فرش دست باف قم

قالیباف‌های شهر قم نیز با گذشت زمان، مهارت بسیار بالایی در قالیبافی پیدا کردند و قالی و فرش‌های دستباف را با نخ‌های بسیار ظریف از جنس ابریشم بافتند. این محصول که به آن گل ابریشم گفته می‌شود، جز فرش‌های مهم دستباف به شمار می‌آید و طرفداران خاص خود را دارد.

فرش ترکمن

منطقه ترکمن، نامی آشنا در صنعت فرش دستباف است که شاهد هنرنمایی بانوان قالیباف در آن هستیم.  جنس قالی‌های ترکمن از پشم گوسفند است که عموما بانوان ترکمنی درون چادرهای عشایری، هنر و مهارت بافندگی را روی دار افقی نشان می‌دهند. از این رو، فرش ترکمن جز فرش های مهم دستباف ایران به شمار می‌آید.

فرش دستباف اصفهان

فرش دستباف اصفهان

استان اصفهان بدون شک یکی از قدیمی‌ترین و با اصالت‌ترین مناطق معروف در صنعت فرش است. طرح‌ها و نقش‌های زیبایی که روی فرش دستباف اصفهان دیده می‌شود، جز زیباترین نقوش در فرش دستباف به شمار می‌آید. معمولا فرش‌های دست باف اصفهان را با طرح‌های سجاده‌ای، محرابی ستون‌دار، درختی و شکارگاهی مشاهده می‌کنیم که جز بهترین فرش‌های دستباف ایرانی محسوب می‌شوند.

فرش کاشان

فرش کاشان نیر جز بهترین فرش‌های دستباف است که در اندازه و ابعاد سجاده بافته می‌شود. طرح و نقوش مورد استفاده در فرش دست باف کاشان، طرح گردان و لچک ترنج است که زیبایی آن بسیار چشم نواز است.

مشخصات فرش دستباف

مشخصات فرش دستباف

فرش‌های دستباف، ویژگی‌ها و مشخصاتی دارند که اگر از آن‌ها آگاه باشید؛ به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که چه فرشی دستباف است. از آن‌جایی که در بازار فرش ایران و جهان، تنوع زیادی در فرش دست باف وجود دارد؛ باید هنگام خرید فرش دستباف به مشخصات آن توجه کنید.

زیبایی و درخشنده بودن فرش دستباف

بسیاری از افراد، فرش‌های ماشینی را با فرش دستباف اشتباه می‌گیرند اما باید بدانید که فرش‌های دستباف حتی از دور هم جلوه بسیار زیبا و درخشنده‌ای دارند. علاوه بر این، به علت بافته شدن با دست، از ارزش و اهمیت بیشتری نیز برخوردارند.

ابعاد مختلف در قسمت های بالا و پایین فرش دست باف

از دیگر مشخصات فرش دستباف، می‌توان به ابعاد متفاوت آن در بخش‌های بالا و پایین فرش اشاره کرد. به این منظور که در فرش‌های دستباف، شاهد اختلاف چند سانتی‌متری هستیم که باعث عدم تقارن بسیار محسوس می‌شود. البته جالب است بدانید که این مشخصه، به هیچ وجه یک عیب نیست و جز ویژگی‌های بارز فرش دستباف به شمار می‌آید.

تقارن رنگ در فرش دستباف

از مشخصات بارز فرش دستباف، وجود تقارن در رنگ است که زیبایی فرش را دوچندان می‌کند. هنگام خرید فرش دستباف، به قسمت‌های متقارن آن دقت کنید و تقارن رنگ را در نور طبیعی بررسی کنید. علاوه بر این، به دقت بررسی کنید که بخشی از طرح و نقش‌ها، نیمه‌کاره نمانده باشد.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، پرز درخشان و منعطف فرش‌های دستباف است که در جهت خواب، رنگ تیره‌تری دارند. همواره به یاد داشته باشید که فرش دستباف، تنها فرشی است که با گذشت زمان، شستشو و پا خوردن، زیبایی دو چندانی به دست می‌آورد و به ارزش آن اضافه می‌شود.

خرید فرش دستباف در ایران

خرید فرش دستباف در ایران

در دنیای مدرنیته امروز که دکوراسیون و مد، نقش بسیار زیادی در جذابیت یک خانه دارد؛ خانه‌های ایرانی نیز با استفاده از فرش‌های دستباف، جلوه بسیار شیک و جذابی به خود داده‌اند. همانطور که می‌دانید، وجود فرش در خانه‌های ایرانی از دیرباز، اهمیت زیادی داشته و جز وسیله‌های اصلی هر خانه به حساب می‌آید. شما می‌توانید با خرید فرش دستباف ایرانی از گالری فرش عرسین، از تنوع بسیار زیاد فرش‌های دستباف بهره‌مند شوید و با انتخاب فرش دلخواه خود، حال و هوای دکوراسیون منزل خود را متحول کنید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx