چگونه ویزای بلژیک بگیریم؟

dell ghatar.com ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ دیدگاه ۴۳

پادشاهی بلژیک یکی از کشورهای واقع در غرب اروپا بوده که از نظر مساحت با کشور ارمنستان تقریبا هم اندازه است. این کشور با هلند در شمال، با فرانسه در جنوب، با دریای شمال در شمال غربی و در قسمت شرقی با کشور آلمان مرز مشترک دارد.

پاسپورت کشور بلژیک از معتبرترین پارسپورت هایی است که در دنیا وجود دارد، به عبارتی باید گفت پاسپورت این کشور کنار کشورهایی چون مالتا، سنگاپور، کانادا و چند کشور دیکر در رتبه چهارم پاسپورت های معتبر دنیا قرار گرفته است.

زندگی در این منطقه از اتحادیه اروپا به علت داشتن اقتصاد قوی، سیستم آموزشی عالی، شرایط جوی مناسب، سطح رفاه اجتماعی، مکان های گردشگری مورد توجه افراد بسیاری است؛ از همین رو افراد زیادی به دنبال دریافت ویزای بلژیک برای اقامت در این کشور هستند. در ادامه قصد داریم چگونگی دریافت ویزای کشور بلژیک را مورد بررسی قرار دهیم، همراه ما باشید!

ویزای بلژیک

آشنایی با کشور بلژیک
همانطور که در بالا هم گفته شد بلژیک یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و معاهده شینگن است. در این کشور سه منطقه جغرافیای بسیار مهم وجود دارد که عبارت اند از دشت های ساحلی در قسمت شمال غربی، کوه های آردن در قسمت جنوب شرقی و فلات های مرکزی.

این کشور در تمام نقاط دارای آب و هوای معتدل و دریایی بوده و زبان رسمی آن شامل زبان های هلندی، فرانسوی و آلمانی است. البته لازم به ذکر است آلمانی زبان های بلژیک در قسمت شرقی این کشور زندگی کرده و تنها یک درصد از جمعیت کشور بلژیک را تشکیل می دهند.

مناطق جنوبی بلژیک را والونی و مناطق شمالی را فلاندر می گویند. تنها تفاوت این مناطق هم در زبان و گویش آن ها است؛ چرا ساکنین فلاندر به زبان هلندی و ساکنین والونی به زبان فرانسوی صحبت می کنند. البته اکثر ساکنین این مناطق از بلژیک به زبان انگلیسی هم تسلط کامل دارد.

با توجه به اینکه کشور بلژیک عضو معاهده شینگن است، برای دریافت اقامت یا سفر به این کشور متقاضی باید ویزای شینگن داشته باشد. در ادامه انواع ویزا و اقدامات لازم برای دریافت آن ها را بررسی می کنیم.
 
انواع ویزای بلژیک
ویزای کشور بلژیک در واقع سندی است که نشان می دهد یک افسر از سوی پادشاهی بلژیک در سفارت خانه یا کنسولگری این کشور، ورود فرد متقاضی به این کشور را بلا مانع می داند. اما به هرحال مهم ترین نکته برای دریافت ویزای بلژیک انتخاب درست ترین نوع ویزای برای سفر به این کشور است. در واقع باید گفت ویزای مورد نیاز برای سفر به کشور بلژیک با توجه به ماهیت سفر متقاضی انواع مختلفی دارد.

اما به طور کلی برای تمامی کشورهای عضو معاهده شینگن ۴ نوع ویزا صادر می گردد که عبارت اند از :

  • ویزای نوع A: این نوع ویزا تنها برای رفت و آمدهای هوایی کاربرد داشته و با داشتن آن متقاضی حق خروج از فرودگاه را ندارد. در صورت اخذ ویزای نوع A بلژیک متقاضی می تواند برای تعویض پرواز خود در فرودگاه منتظر بماند.
  • ویزای نوع B: این نوع ویزا هم به منظور رفت و آمدهای هوایی صادر شده و تنها تفاوت آن با ویزای نوع A در آن است که متقاضی با داشتن این ویزا می تواند برای تعویض پروازهای خود به مدت ۵ روز از فرودگاه خارج شده و در خاک بلژیک بماند. معمولا این ویزا برای افرادی مناسب است که می خواهند با پرواز از شهر دیگری به کشور مقصد سفر کنند.
  • ویزای نوع C: ویزای نوع C مناسب اقامت های کوتاه مدت است، معمولا مدت زمان اقامت از طریق ویزای نوع C متغییر بوده و نهایتا ۹۰ روز به متقاضی اجازه اقامت در کشور بلژیک داده می شود.
  • ویزای Single-entry visa: سینگل ویزا که به ویزای یکبار ورود هم معروف است تنها برای سفر در یک دوره بسیار کوتاه صادر می شود، در صورتی که متقاضی ویزای سینگل کشور بلژیک را دریافت کند، تنها از طریق خاک بلژیک می تواند وارد حوزه شینگن شده و در صورت خروج از حوزه شینگن حتی اگر ویزای او معتبر باشد، نمی تواند مجددا با استفاده از آن به حوزه شینگن وارد شود.
  • ویزای Double-entry visa: تفاوت این ویزا با ویزای سینگل در این است که با ویزای دابل می توان دوبار به محدوده شینگن و کشور بلژیک وارد یا خارج شد. البته باید در نظر داشته باشید که در صورت دوبار خروج از محدوده شینگن و کشور بلژیک برای بار سوم متقاضی اجازه ورود به محدوده شینگن را ندارد، حتی اگر ویزای او اعتبار داشته باشد.
  • ویزای Multiple-entry visa: با اخذ ویزای مولتی کشور بلژیک متقاضی هیچ محدودیتی در مورد ورود یا خروج به محدوده شینگن را ندارد. معمولا این ویزا حداکثر ۹۰ روز اجازه اقامت در حوزه شینگن را به متقاضی می دهد. با توجه به ماهیت سفر ویزاهای مولتی شامل ویزاهای زیر می شود:
  1. ویزای کسب و کار
  2. ویزای توریستی
  3. ویزای بازدید از دوستان و خانواده
  4. ویزای رویدادهای ورزشی و فرهنگی
  5. ویزای تحصیلی به منظور گذراندن دوره های زیر سه ماه
  • ویزای نوع D: ویزای نوع D یا ویزای National Visa برای افرادی با اهداف تحصیل، کار و به طور کلی اقامت بیشتر از ۹۰ روز صادر می شود. در واقع ویزای D را ویزای بلند مدت می گویند و ویزای های زیر را در بر می گیرد:
  1. ویزای کاری
  2. ویزای دانشجویی
  3. ویزای پیوستن به خانواده
  4. ویزای دانشجویان موسسات خصوصی
  5. ویزای کارت حرفه ای
  6. ویزای پیوستن به خانواده با ملیت بلژیکی
  7. ویزای محققین
  8. ویزای Au Pair

 
مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای بلژیک
برای ورود به کشور بلژیک همانطور که در بالا هم اشاره کردیم متقاضی باید ویزای شینگن را دریافت کند. دریافت ویزا باید بر طبق ماهیت سفر متقاضی انجام شده و برای این امر مدارکی مورد نیاز بوده که به شرح زیر هستند:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا و امضا آن
  • ۲ قطعه عکس با زمینه سفید و ابعاد استاندارد خواسته شده از طرف سفارت
  • ارائه پاسپورتی که دارای حداقل ۳ ماه اعتبار و همچنین دو صفحه سفید باشد
  • در صورت وجود ویزای های قدیمی ارائه آن ها به همراه مدارک دیگر
  • بیمه مسافرتی با پوشش حداقلی ۳۰ هزار یورو
  • ارائه یک نامه و شرح علت و جزئیات سفر به کشور بلژیک
  • ارائه فرم ارجحیت زبان؛ در حال حاضر در سفارت خانه بلژیک امکان انتخاب بررسی پرونده متقاضی به جهار زبان زنده دنیا یعنی فرانسوی، آلمانی، هلندی و انگلیسی وجود دارد.
  • اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه های سفر
  • اثبات وضیعت مدنی که شامل ارائه گواهی تولد فرزندان، گواهی ازدواج و گواهی فوت همسر می شود.
  • آدرس و مشخصات محل اقامت
  • ارائه مدارک تحصیلی
  • ارائه مدارک هویتی

تمامی مدارک گفته شده جهت اخذ ویزای کوتاه مدت و بلند مدت کشور بلژیک به کنسولگری این کشور ارائه شود.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx