مرحله به مرحله پیگیری اعتراض به اداره مالیات

dell ghatar.com ۰۲ شهریور ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۳

تمامی تاجران اقتصادی که اظهارنامه های مالیاتی خود را در سامانه سازمان مالیات ثبت کرده اند، در صورت بروز هرگونه مشکل حق اعتراض به مالیات را دارند.

خدمات موسسه حقوقی دادیستا

اقدام برای این کار نیز بسیار آسان است. در سامانه عملیاتی مالیات با آدرس https://tax.gov.ir ثبت نام کرده و اعتراضات خود را ثبت کنید. در صورتی که اطلاعات حقوقی کافی در این زمینه ندارید می توانید مشاوره های لازم را از وکیل دعاوی مالیات دریافت کنید.

مقدمه
برای آن دسته از مودیان حقیقی یا حقوقی که درخصوص مالیات تصویب شده شکایتی دارند، امکان اعتراض به مالیات وجود دارد. البته افراد بایستی به این مورد توجه داشته باشند که اعتراض به روش مستقیم و از طریق اظهارنامه امکان پذیر است. برای این کار نیز سامانه ای الکترونیکی در نظر گرفته شده تا افراد به صورت کاملا قانونی اعتراضات خود را ثبت نمایند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درخصوص انواع مالیات و چگونگی اعتراض به آن صحبت کنیم.

منظور از مالیات چیست؟

مالیات یک نوع هزینه و پرداخت اجتماعی است که می تواند به یک شخص، موسسه و دارایی خاص تعلق گیرد. عموم افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند وظیفه دارند تا در قبال استفاده از منابع و امکانات کشور مبلغ مشخصی را پرداخت کنند. مالیات انواع گوناگونی دارد و مبلغ لازم برای پرداخت آن نیز متفاوت است. هدف اصلی از تعیین مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی این است تا با پرداخت مبلغی خاص، بخشی از هزینه های عمومی جامعه تامین شود. پرداخت مالیات کاملا اجباری است و درصورتی که افراد از پرداخت آن سرباز زنند قطعا با مجازات رو به رو خواهند شد. دسته بندی مالیات به دو گروه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود.

  • روش مستقیم: در این روش مالیات مربوط به دارایی و درآمد افراد است. مالیات بر دارایی شامل ارث و مالیات بر حقوق افراد شامل مشاغل، مستغلات، شرکت ها و… است.
  • روش غیرمستقیم: این روش مختص افرادی است که از کالاها و خدمات مختلف استفاده می کنند که به دو زیرمجموعه مالیات بر مصرف و فروش و مالیات بر واردات تقسیم می شود.

در ادامه لیستی از افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند را معرفی می کنیم.

  • تمامی افراد اعم از حقیقی یا حقوقی که در کشور ایران دارای زمین و املاکی باشند می بایست مالیات پرداخت کنند
  • تمامی افراد ساکن در ایران که به هر نحوی شغلی داشته و از این شغل درآمدی دارند، می بایست به نسبت حقوق خود، مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنند
  • در صورتی که برخی موسسات و شرکت ها در خارج از کشور فعالیت دارند اما به نحوی در کشور ایران نیز به درآمدزایی مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات می باشند.

در چه مواردی اعتراض به مالیات صورت می گیرد؟

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، مالیات به دسته خاصی از افراد تعلق می گیرد و انواع گوناگونی دارد. قطعا درصورتی که افراد نسبت به مبالغ تعیین شده برای هریک از موارد گفته شده اعم از مالیات ارث، مالیات حق تمبر، مالیات مشاغل و… شکایتی داشته باشند، می توانند برای اعتراض به مالیات اقدام کنند. چندنمونه از موارد اعتراض به مالیات شامل موارد زیر هستند.

اعتراض به مالیات بر ارث

زمانی که کارشناسان امور مالیاتی اظهارنامه مربوط به ارثیه متوفی را بررسی کرده و مبلغی را به عنوان مالیات تعیین می کنند، بازماندگان و مودیان می توانند نسبت به مالیات تعیین شده اعتراض داشته باشند.

اعتراض به مالیات مشاغل

اعتراض به مالیات مشاغل جزء رایج ترین دعاوی مالیاتی است. تمامی افرادی که از طریق اشتغال به کار حقوقی دریافت می کنند مشمول مالیات هستند. این افراد می بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به حقوق دریافتی خود را به سازمان مالیات تحویل دهند. این سازمان براساس اظهارنامه سالیانه مبلغی را به عنوان مالیات برای افراد در نظر می گیرد. در صورتی که افراد نسبت به این مالیات اعتراضی داشته باشند، می توانند اعتراض به مالیات را در سامانه الکترونیکی مالیات ثبت کنند.

انواع دعاوی مالیاتی

در این بخش انواع دعاوی مالیاتی را مورد بررسی قرار می دهیم. بسته به اینکه افراد در چه زمینه و حوزه ای به مالیات اعتراض داشته باشند، دعاوی مالیاتی متفاوت خواهد بود. این دعاوی می تواند شامل موارد زیر باشند.

  • بروز اختلاف درخصوص مالیات بر ارث یکی از دعاوی مالیاتی است.
  • بروز اختلاف درخصوص مالیات بر مشاغل
  • بروز اختلاف درخصوص مالیات بر حق تمبر
  • بروز اختلاف درخصوص مالیات بر حقوق و درآمد
  • بروز اختلاف درخصوص مالیات بر کشاورزی
  • بروز اختلاف درخصوص مالیات بر واردات
  • بروز اختلاف درخصوص مالیات بر فروش کالا
  • بروز اختلاف درخصوص مالیات بر املاک و مستغلات و…

باتوجه به این موارد می توان به راحتی پی برد که شکایت ها و اعتراضات مربوط به مالیات در سازمان مالیاتی پرونده های مختلفی داشته و به بخش های مختلفی نیز ارجاع داده می شوند. هرکدام از این موارد اطلاعات حقوقی مخصوص به خود را می طلبند. از این رو در صورتی که در دسته معترضین به مالیات قرار داشته و آگاهی کافی نسبت به پیچیدگی های کار ندارید بهترین کار مشاوره گرفتن از یک وکیل دعاوی مالیات است.

یافتن بهترین وکیل دعاوی مالیات
روزانه شکایات متعددی به سازمان ها و نهادهای مختلف از سوی مردم ثبت می شود که رسیدگی به آن ها نیاز به زمان و صبر زیادی دارد. سازمان مالیاتی یکی از نهادهایی است که پرونده های متعددی در حوزه شکایت دریافت می کند. قطعا تمامی مودیان و افراد شاکی که به دنبال اعتراض به مالیات هستند، در مقایسه با افراد متخصص و مجرب اطلاعات چندانی نداشته و از این رو گاه در پروسه شکایت به نتیجه دلخواه نمی رسند.

از این رو یافتن بهترین وکیل دعاوی مالیات جهت رسیدگی به امور اقدام شایسته ای است که هر فردی می تواند انجام دهد. وکلای مربوطه را می توان از طریق سایت ها و موسسات معتبر داخلی پیدا کرد. این افراد مشاوره های تخصصی در این حوزه به شما ارائه می کنند و مسیر رسیدگی به پرونده را تسریع می بخشند.

نهاد رسیدگی به دعاوی مالیاتی
تنها نهاد رسیدگی به دعاوی مالیاتی، سازمان دیوان عدالت اداری کشور است. این تنها یکی از وظایف این مرجع قضایی است. اما افراد برای اینکه بتوانند اعتراضات خود را به این مرجع ارائه کنند می بایست در سامانه الکترونیکی ثبت اعتراضات مالیات ثبت نام کرده و اعتراضات خود را در یک دادخواست کامل آماده کنند. مراحل انجام کار به شرح زیر است.

  1. در گام اول وارد سایت https://tax.gov.ir شوید.
  2. در گام بعدی اطلاعات موردنیاز را وارد و ثبت نام کنید
  3. در این سامانه می توانید امور مختلفی را انجام دهید که البته برای اعتراض به مالیات می توانید به بخش ثبت اعتراض ها رجوع کنید.
  4. در نهایت براساس نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام دریافت کرده اید، می توانید شرایط پرونده خود و اعتراضی که به مالیات داشته باشید را پیگیری کنید.

خدمات موسسه حقوقی دادیستا در خصوص شکایت از مالیات
اداره مالیات یکی از سازمان های مهم حکومتی است که در موارد بسیاری دعاوی مختلفی بین این سازمان و افرادی که در ارتباط با این سازمان هستند شکل می گیرد و متاسفانه بدلیل عدم آگاهی، اکثر این دعاوی به ضایع شدن حق افراد ختم می شوند. شکایت از سازمان های حکومتی بزرگ نظیر اداره مالیات نیاز به وکیل متخصص و با تجربه در این گونه دعاوی دارد. وکیلی که آشنا به امور و شکایات در دیوان عدالت اداری باشد و بتواند پرونده را بدون بروز مشکل پیش ببرد چرا که هیچ جای اشکالی نباید در این پرونده ها باشد.

موسسه حقوقی دادیستا متشکل از وکلای متخصص و با تجربه در زمینه شکایت از اداره مالیات است و در ۹۰٪ پرونده ها موفق به دریافت حق ضایع شده موکلین خود شده اند. لذا در صورت نیاز به مشورت و یاری در اینگونه پرونده ها، با خیال راحت با ما تماس بگیرید.

منبع: www.dadista.org

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx