مهمانداران هواپیمایی ماهان چه شرایطی باید داشته باشند؟

dell ghatar.com ۰۳ شهریور ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۰۴۰

مهماندار هواپیما یکی از مشاغل جذاب برای افراد ماجراجو و علاقمند به سفر است. این شغل از حقوق و مزایای بالایی برخوردار بوده و معایب خاص خودش را دارد. در این مقاله قصد داریم شرایط مهمانداران هواپیمایی ماهان را بررسی کرده و شما را با این شغل آشنا کنیم. اگر به فضای کاری مدرن علاقه دارید پیشنهاد می‌ کنیم با جذابیت‌ ها و سختی‌ های این شغل آشنا شده و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

·        شرایط فیزیکی

یکی از مهم ترین معیار‌ها برای استخدام مهماندار هواپیما، توجه به شرایط فیزیکی فرد است. بنابراین تناسب اندام و قد مناسب، اهمیت ویژه‌ ای دارد. معمولا برای آقایان، قد ۱۷۵ تا ۱۹۰ سانتی‌ متر و برای خانم‌ ها، قد ۱۶۵ سانتی‌ متر قابل قبول است. البته ممکن است حداقل قد برای پذیرش در ایرلاین‌ های دیگر، متفاوت باشد.

مهمانداران هواپیمایی ماهان

·        شرایط عمومی

برای استخدام شدن به عنوان مهماندار هواپیما باید از سلامت جسمانی و روانی برخوردار بوده و حداکثر ۲۶ سال، سن داشته باشید. همچنین حداقل مدرک دیپلم الزامی بوده و گواهینامه مهمانداری خود را باید از یک موسسه معتبر دریافت کنید. داشتن کارت پایان خدمت یا معافی برای آقایان نیز از شرایط عمومی استخدام مهماندار محسوب می شود.

·        شرایط آموزش مهمانداری

برای یادگیری مهارت‌ های مورد نیاز این شغل باید ۷۲۰ ساعت کلاس‌ های تئوری و عملی را به عنوان پایه آموزش بگذرانید. در این دوره با برگزاری ۳۰۰ ساعت کلاس، به زبان انگلیسی عمومی مسلط شده و در ۴۲۰ ساعت مهارت‌ های تخصصی مهمانداری را یاد می‌ گیرید. در کلاس‌ های عملی از امکانات پیشرفته مرکز آموزش رسمی خلبانی بهره‌ مند شده و دوره‌ های آموزش ایمنی را پشت سر می‌ گذارنید.

·        شرایط پزشکی

یکی از شروط اولیه برای استخدام در این شغل، برخورداری از سلامت کامل جسمی است. در این مرحله تست‌ های پزشکی مختلفی مثل آزمایش خون، ادرار، نوار مغزی، قلبی، عکس قفسه سینه، BMI و تست‌ های شنوایی و بینایی برای شما صورت گرفته و نتایج آن‌ ها در رزومه شما قرار می‌ گیرند.

·        شرایط تحصیلی و مدارک مورد نیاز

اگر قصد دارید به عنوان مهماندار هواپیما استخدام شوید باید دیپلم یکی از رشته‌ های تجربی، ریاضی، انسانی یا هنرستان را داشته و همچنین مدرک کاردانی مهمانداری را کسب کرده باشید. شرکت کردن در دوره‌ های موسسات آزاد یا موسسات زیر نظر شرکت‌ های هواپیمایی نیز برای تکمیل رزومه کاری لازم و ضروری است.

آزمون استخدامی مهمانداری هواپیما

·        شرکت در آزمون استخدامی مهمانداری هواپیما

پس از آماده شدن مدارک مورد نیاز، می‌ توانید در آزمون ورودی ایرلاین‌ های مختلف شرکت کرده و در صورت کسب نمره خوب، به مصاحبه حضوری دعوت شوید. شرایط استخدامی ایرلاین‌ های بزرگ و معروف، سخت‌ تر بوده و نیاز به مطالعه زیادی در حوزه مهمانداری دارد. همچنین تسلط به زبان خارجی یکی از شرایط ضروری برای استخدام در بسیاری از ایرلاین‌ ها است. بنابراین مسلط بودن به زبان‌ های خارجی مخصوصا زبان انگلیسی بسیار مهم بوده و امتیاز مثبتی در پذیرش شما دارد.

·        شرکت در دوره‌های آموزش ایمنی

پس از دارا بودن شرایط گفته شده و طی کردن مراحل فوق، باید برای شروع کار به عنوان مهماندار هواپیما، مدرک دوره‌ های آموزش ایمنی آن را به دست‌آورید. در این دوره های آموزش ایمنی، مباحث زیر آموزش داده می‌ شوند:

  • اطفاء حریق در شرایط آتش سوزی
  • نحوه استفاده از سرسره و قایق‌ های نجات
  • مدیریت تخلیه سریع مسافران در شرایط اضطراری و…

پس از گذراندن دوره‌ های آموزش ایمنی می‌ توانید از طریق شرکت در دوره‌ های بازآموزی با شرایط ایرلاین آشنا شده و اطلاعات خود را تکمیل کنید. سپس می‌ توانید لباس فرم شرکت هواپیمایی مورد نظر را دریافت کرده و به عنوان مهماندار مشغول به کار شوید.

با توجه به سختگیری های لازم در استخدام مهمانداران شرکت هواپیمایی ماهان، به یک مجموعه خوب برای حمل و نقل های هوایی تبدیل شده است. شما می توانید برای خرید بلیط های شرکت ماهان برای سفر به کشور های خارجی، به وبسایت samseir.com مراجعه کنید.

مهارت‌های مورد نیاز مهماندار هواپیما

برای این که بتوانید از مهمانداران هواپیمایی ماهان باشید باید مهارت‌ های زیادی کسب کرده و در ایرلاین مورد نظر استخدام شوید.

·        روابط عمومی بالا

شما به عنوان مهماندار هواپیما با افراد مختلف و رفتار‌ های گوناگونی مواجه می ‌شوید. با داشتن روابط عمومی بالا می‌ توانید به خوبی با افراد ارتباط برقرار کرده و تمام مسائل را مدیریت کنید.

·        صبر و تحمل زیاد

یکی از ملزومات شغل مهمانداری، صبور بودن است. شما باید با مسافران ناراضی و عصبانی، با آرامش برخورد کرده و احساسات خود را کنترل کنید.

·        تسلط بر زبان انگلیسی

همانطور که گفتیم تسلط به یک زبان خارجی مخصوصا انگلیسی، اهمیت بالایی داشته و مهارتی ضروری برای این شغل محسوب می شود.

·        مدیریت بحران

علاوه‌ بر پذیرایی از میهمانان هواپیما، باید بتوانید به عنوان یک مهماندار، شرایط را کنترل کرده و بحران را مدیریت کنید. بدین ترتیب می‌ توانید با آرامش دادن به مسافرین در شرایط اضطراری، اعتماد آن‌ ها را به دست‌آورید.

·        آراستگی و اندام متعادل

یکی از ملزومات شغل مهمانداری، آراستگی ظاهری و تناسب اندام است.

وظایف مهماندار هواپیما

مهمانداران هواپیمایی ماهان باید از مسافران استقبال کرده و آن‌ ها را به سمت صندلی مورد نظر هدایت کنند. همچنین باید به جا به جایی چمدان‌ های مسافران کمک کرده و پس از کنترل مناسب بودن مکان آن‌ ها، از بسته بودن محفظه‌ ها در قبل و بعد پرواز اطمینان حاصل کنند. در ادامه باید نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی در زمان بروز سوانح هوایی را به مسافران آموزش داده و کمربند آن‌ ها را در قبل و بعد پرواز چک کنند.

وظایف مهماندار هواپیما

پذیرایی از مسافران با سرو غذا و نوشیدنی، تعامل مناسب و برخورد خوب با مسافران پرواز، اعلام شرایط آب و هوایی مقصد، ارائه خدمات پزشکی و حمایتی لازم و بدرقه مسافران از دیگر وظایف مهماندار هواپیما است. همچنین یک مهماندار باید بتواند آرامش مسافران را حفظ کرده و امنیت آن‌ ها را تامین کند.

حقوق و مزایای مهماندار هواپیما

سابقه کاری بالا و بهبود توانایی‌ های فردی، در تعیین حقوق مهماندار هواپیما تاثیر‌ گذار است. با وجود متفاوت بودن شرایط کاری مهمانداران در ایرلاین‌ های مختلف، میزان ساعت‌های پرواز و شیفت شب نیز در افزایش حقوق این شغل تاثیر دارد. اما به طور کلی مهمانداری هواپیما در دسته مشاغل سخت قرار داشته و از حقوق و مزایای بالایی برخوردار است.

معاشرت با افراد گوناگون و سفر به کشور‌ های مختلف، از مزایای شغل مهمانداری هواپیما است. مهمانداران هواپیمایی ماهان، امکان اقامت رایگان در شهر‌ های مقصد را داشته و می‌ توانند از سهمیه پروازی رایگان برای اعضای خانواده خود بهره‌ مند شوند. همچنین از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار بوده و در ساعت کاری خود تنوع بالایی دارند. پرداخت حق بیمه، سرویس‌های رفت و برگشت به فرودگاه و سن بازنشستگی پایین از دیگر مزایای این شغل است.

رپورتاژ آگهی

5 1 رای
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx