مقایسه سرور اختصاصی با سرور مجازی، کدام را بخریم؟

dell ghatar.com ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ دیدگاه ۸

سرور اختصاصی با سرور مجازی چه تفاوت هایی دارد؟

مقایسه سرور اختصاصی با سرور مجازی

اگر تازه به عرصه وب وارد شده اید و قصد دارید بین هاست، سرور مجازی و یا سرور اختصاصی یکی را انتخاب کنید نیاز است ابتدا با هر کدام از این تکنولوژی ها آشنا شوید تا بتوانید بسته به بودجه ای که دارید و امکاناتی که برای سایت، برنامه و یا فروشگاه آنلاین خود نیاز دارید، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

این مطلب مناسب افرادی است که نمی توانند تصمیم بگیرند بین سرورهای اختصاصی و VPS دو گزینه میزبانی وب با عملکرد بالا کدام را انتخاب کنند.

چه مواردی را بررسی خواهیم کرد؟

در ابتدا به این موضوع می پردازیم که سرورهای اختصاصی و VPS چیست، مزایا و معایب آن ها چیست و کدام یک برای کسب وکار شما بهتر خواهد بود. همینطور یک شرکت معتبر ایرانی را در ارائه این خدمات معرفی خواهیم کرد. انتخاب شرکت میزبان از مهم ترین نکات در شروع کسب و کار موفق است. به همین دلیل تصمیم گیری در مورد شرکت ارائه دهنده میزبانی بسیار مهم است. اگر وب سایت شما حرفه ای است و احتمالا ترافیک زیادی تولید می کند، بهتر است از میزبانی اشتراکی یا هاست دوری کنید. اگر این مورد را کنار بگذارید انتخابی که شما باید انجام دهید، سرور اختصاصی در مقابل VPS  است. با ما همراه باشید…

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی یا DS  که مخفف Dedicated Server  است نوعی میزبانی وب است که در آن مشتری یک سرور فیزیکی کامل برای میزبانی وب سایت خود، برنامه ها و پایگاه های داده دارد. شرکت های بزرگ نظیر دیجی کالا از این نوع میزبانی استفاده می کنند.در این میزبانی از آنجایی که کاربر سرور مجبور نیست منابع سرور را با کسی به اشتراک بگذارد، این میزبانی  از عملکرد بالا و امنیت قوی برخوردار است. همچنین انعطاف پذیری بیشتری در پیکربندی سخت افزاری و نرم افزاری متناسب با نیازهای خود دارند.

میزبانی اختصاصی در صورتی ایده آل است که نیاز داشته باشید روزانه حجم زیادی از ترافیک وب را مدیریت کنید، به امنیت پیشرفته نیاز داشته باشید یا یک وب سایت بسیار فنی را با سیستم عامل خود راه اندازی کنید.

مزایا و معایب سرور اختصاصی

مزایا:
منابع و عملکرد: وقتی صحبت از عملکرد پردازش نشده می شود، مانند قدرت CPU / GPU، RAM، حافظه ذخیره سازی یا دیگر جنبه های سخت افزاری و نرم افزاری، سرورهای اختصاصی در صدر قرار می گیرند. شما هیچ سرور VPS یا سرور اشتراکی پیدا نخواهید کرد که بتواند عملکرد بهتری از یک سرور اختصاصی داشته باشد، زیرا با سرور دیگری نیازی به اشتراک گذاری منابع خود نخواهید داشت. شما از سرعت بالاتر و تاخیر کم تر لذت می برید. اگر وب سایت شما مملو از محتوای سنگین مانند ویدیوها، تصاویر و دیگر فایل های بزرگ است، به یک سرور با کارایی بالا نیاز دارید که بتواند زمان بارگذاری محتوا را به حداقل برساند.

مزایا و معایب سرور اختصاصی

  • امنیت: اگر یک مشتری با تهدید امنیت میزبانی وب (باز شدن در تب جدید)در یک سرور اشتراکی مواجه شود، این می تواند برای سایر کاربران نیز مشکل ساز باشد. از آنجایی که یک سرور اختصاصی میزبان یک مشتری واحد است، از یک سرور VPS یا اشتراکی امن تر است. همچنین به منابع بیشتری دسترسی دارد که نقض شکاف های امنیتی را آسان تر می کند. افزایش امنیت به خصوص در صورتی مفید است که وب سایت شما درگاه پرداخت داشته باشد و نیاز به سازگاری با صنعت کارت های پرداخت داشته باشد.
  • سفارشی سازی: یک سرور اختصاصی حداکثر انعطاف پذیری را در زمینه پیکربندی سرور و تنظیم تخصیص منابع به شما می دهد. اگر کسب وکار شما به سرعت در حال رشد است یا دوره هایی را پشت سر می گذارید که ترافیک وب افزایش چشمگیری پیدا می کند، سرور اختصاصی خود را با این تغییرات وفق می دهد و عملکرد خود را برای جلوگیری از کندی حفظ می کند.
  • مدیریت: اگر برنامه میزبانی وب مدیریت شده (که در تب جدید باز می شود)را با سرور اختصاصی خود انتخاب می کنید، به راحتی می توانید مطمئن باشید که مهندسان و تکنسین های اختصاصی برای راه اندازی و نگهداری سرور شما وجود دارند. سفارشی سازی یا رفع مشکلات نیز به این دلیل راحت می شود که این متخصصان مجبور نیستند با جریان های دیگر داده روی سرور سر و کار داشته باشند یا توسط سایر کلاینت ها محدود شوند. آن ها با آزادی بیشتر، جایی برای گزینه ها و راه حل های بیشتر در هنگام مواجهه با مسائل خواهند داشت.
  • معایب:

هزینه: از عملکرد بالا تا امنیت پیشرفته، یک سرور اختصاصی بهترین عملکرد را در میزبانی به شما خواهد داد. به همین دلیل یکی از گران ترین گزینه های میزبانی وب است.

* پیچیدگی: سرورهای اختصاصی پیچیده هستند و مدیریت آن ها نیاز به کمی دانش فنی دارد. اغلب افراد با انتخاب یک راه حل مدیریت شده با این مشکل مقابله می کنند، اما این کار به هزینه ها اضافه می کند.

VPS چیست؟

یک VPS یک سرور مجازی اختصاصی است و مانند ترکیبی از سرورهای اختصاصی و اشتراکی است. در حالی که یک سرور اختصاصی یک مشتری را روی یک سرور کامل میزبانی می کند، یک سرور اشتراکی چندین مشتری را می بیند که تمام منابع خود را روی یک سرور واحد به اشتراک می گذارند.

برخلاف هر دوی آن ها، یک VPS میزبان چندین مشتری روی یک دستگاه است و از فن آوری مجازی سازی برای تقسیم سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی استفاده می کند.

VPS سرور مجازی اختصاصی

اگرچه کاربران همان سرور فیزیکی را به اشتراک می گذارند، اما انگار هر کدام سرور اختصاصی خود را دارند. هر کاربر در یک VPS بخشی از منابع سخت افزاری سرور اصلی را دریافت می کند و نیازی نیست آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.

یکی از ویژگی های ضروری در بهترین سرویس های میزبانی VPS ، استفاده از هایپروایزر است. این یک نوع نرم افزار است که میزبان را قادر می سازد تا با به اشتراک گذاری منابع خود از چندین کاربر پشتیبانی کند.

در یک سرور اشتراکی، همه کاربران مجبور به اشتراک منابع محدود یک سان هستند. اما با یک هایپروایزر، هر کاربر بخش مشخصی از منابع را به خود اختصاص می دهد. اگر کاربری نیاز به دسترسی به منابع بیشتری داشته باشد، می تواند از کاربر دیگری که از منابع آن ها به طور کامل استفاده نمی کند، وام بگیرد.

مزایا و معایب سرور مجازی VPS

مزایا:

  • راه اندازی: از آنجایی که یک سرور اختصاصی براساس نیازهای مشتری ساخته می شود، فرآیند برقراری ارتباط با مهندسان و ایجاد دستگاه زمان می برد. اما ماهیت یک VPS به گونه ای است که می توان آن را به سرعت راه اندازی کرد. سرورهای مجازی در حال حاضر روی ماشین های ساخته شده راه اندازی شده اند، بنابراین تنها نیاز به فعال سازی دارند. شما می توانید پروژه خود را با یک VPS زودتر از زمین خارج کنید.
  •  مقرون به صرفه بودن: در یک VPS، چندین کاربر سخت افزار یکسانی را به اشتراک می گذارند. بنابراین، هزینه عملیاتی در همه آن ها تقسیم می شود و VPS را مقرون به صرفه تر از سرورهای اختصاصی می کند.
  • کنترل: شما می توانید یک برنامه را روی سرور خود نصب کرده و در هر زمانی آن را راه اندازی مجدد کنید. اگرچه شما یک سرور فیزیکی را با مشتریان دیگر به اشتراک می گذارید، اما VPS خودتان می تواند بدون تاثیر گذاشتن بر دیگران راه اندازی مجدد شود، بنابراین شما می توانید همه چیز را طبق برنامه خودتان اجرا کنید.
  • معایب:

پیکربندی: در یک محیط VPS، انعطاف پذیری زیادی در پیکربندی وجود دارد، اما از نظر ذخیره سازی و تخصیص حافظه محدود است. شما قادر به نصب بسته های نرم افزاری بزرگ، یا هر چیز دیگری که به طور بالقوه می تواند امنیت سایر مشتریان روی سرور را تهدید کند، نخواهید بود.

امنیت: از آنجایی که در یک سرور فیزیکی چندین کاربر وجود دارد، یک رخنه امنیتی در بخش های مختلف نیز می تواند برای شما خطرناک باشد.
 
تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی در چیست؟
به طور کلی تفاوت های فنی بین سرور اختصاصی و VPS بسیار کم است، چرا که یک سرور اختصاصی را می توان به چندین سرور خصوصی مجازی تقسیم کرد که قادر به داشتن سیستم عامل مخصوص به خود هستند. اغلب افراد یک سرور اختصاصی انتخاب می کنند و سپس آن را به یک VPS تبدیل می کنند، زیرا مجوزهای نرم افزاری مختلف می تواند برای یک VPS ارزان تر باشد.
 
سرعت
ابتدا بیایید تفاوت سرعت بین استفاده از سرور اختصاصی را در برابر VPS در نظر بگیریم. سرور اختصاصی دستگاهی است که هیچ لایه مجازی ندارد که یک VPS داشته باشد. این یعنی اطلاعات می توانند بدون هیچ گونه تاخیری منتقل شوند که به نوبه خود به معنای پاسخ سریع تر و زمان بارگذاری وب سایت شما است.
 
منابع
داشتن یک سرور اختصاصی به این معنی است که به جای اشتراک گذاری یک دستگاه بین چندین کاربر، به تمام منابع روی سرور دسترسی خواهید داشت. این به معنای حافظه بیشتر، قدرت CPU بیشتر، فضای ذخیره سازی و دیگر ویژگی های مربوط به سخت افزار است. فکر کردن به این موضوع که وب سایت شما چقدر بزرگ خواهد بود و به چه منابعی نیاز خواهید داشت، هنگام در نظر گرفتن یک سرور اختصاصی در مقابل VPS بسیار مهم است.
 
قابلیت اطمینان
حوزه ای که VPS واقعا در آن می درخشد، مقیاس پذیری است. در مقایسه با سرور اختصاصی، افزایش مقیاس VPS در زمان نیاز بسیار آسان تر است. به این دلیل که در VPS شما تنها از بخشی از منابع موجود استفاده می کنید. زمانی که وب سایت شما رشد می کند، به راحتی می توانید بدون هیچ گونه تغییر گران قیمت و وقت گیر در سخت افزارهایی که باید با یک سرور اختصاصی ساخته شوند، اطلاعات بیشتری را به آن اختصاص دهید.
 
قیمت گذارى
یکی دیگر از حوزه هایی که VPS در آن به وضوح برتر است، قیمت گذاری است.  میزبانی VPS اغلب بسیار ارزان تر از میزبانی اختصاصی است. چندین کلاینت روی یک سرور به این معنی است که هزینه برای عملکرد کامل سخت افزار بین همه آن ها تقسیم می شود. یک سرور اختصاصی می تواند حدود سه برابر قیمت ماهانه یک VPS هزینه داشته باشد.

با در نظر گرفتن تمام این عوامل، تصمیم شما در مورد سرور اختصاصی در مقابل VPS بستگی به نوع وب سایت شما دارد. آیا به قدرت و منابع کامل یک سرور اختصاصی نیاز دارید یا یک VPS سبک تر، قابل مدیریت تر و با قیمت مناسب تر را ترجیح می دهید؟ انتخاب با شماست و امیدواریم به شما در تصمیم گیری کمک کنیم.
 
نتیجه گیری
سرورهای اختصاصی برای مشتریان سطح سازمانی مناسب تر هستند. این ها کسب و کارهایی هستند که ترافیک وب بالایی دریافت می کنند، با تراکنش های مالی زیادی سر و کار دارند، فایل های رسانه ای بزرگی دارند، یا نیاز به کنترل عمیق برای سفارشی سازی سرورهای خود دارند.

یک VPS برای کسب وکارهای کوچک و متوسط ایده آل است. اگر شروع به کار کرده اید و مخاطبان وب سایت شما به طور مداوم در حال رشد هستند، یک VPS می تواند به کنترل ترافیک و موج های احتمالی کمک کند. میزبانی VPS نیز مقرون به صرفه تر است.

بهترین سرور مجازی و سرور اختصاصی را از کجا بخرم؟

شرکت های مختلفی در زمینه ارائه خدمات سرور مجازی و سرور اختصاصی داخلی و خارجی فعال هستند که با توجه به تجربه های خرید و موفق شرکت توشن از بهترین شرکت های ارائه دهنده سرور مجازی و سرور اختصاصی شناخته شده است. برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید.

www.toshan.net

چنانچه نیاز به دریافت مشاوره قبل از خرید دارید همین حالا با شماره ۰۲۱ – ۹۱۰۰۶۹۹۶  تا کارشناسان فروش شرکت توشن ابهامات و سوالات شما را رایگان پاسخگو باشند.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx