راهنمای نحوه ی کارکرد کوادکوپترها

dell ghatar.com ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۸

کوادکوپترها یکی از پر طرفدارترین وسایل برای کسانی هستند که  به دنبال یک وسیله ی سرگرم کننده وهیجان انگیز و همچنین علاقه مند به پرواز هستند می باشد.

نحوه ی کارکرد کوادکوپتر

پس بسیار مهم است تا از نحوه ی کارکرد آن ها اطلاعاتی بدست بیارند و بفهمند که یک کوادکوپتر چگونه کار می کنند.مادر این مقاله قصد داریم تا شما را با کوادکوپتر ها آشنا کنیم و از امکانات آن ها شما را آگاه سازیم و به سوالات پیش آمده تان در مورد نحوه ی کارکرد کوادکوپتر پاسخ دهیم.

سایما آرسی بزگترین مرجع خرید و فروش کوادکوپتر دوربین دار ، هلیکوپتر کنترلی ، ماشین کنترلی و کوادکوپتر حرفه ای در ایران می باشد.

کوادکوپترها چگونه کار می کنند

برای به پرواز در آوردن کوادکوپتر و هدایت و کنترل آن تنها به کمی تجربه نیاز دارید وبعد به راحتی می توانید کوادکوپتر را به پرواز در آورید.احتیاجی نیست در هدایت کوادکوپتر از نحوه ی کارکرد ملخ ها مطلع باشید یا بدانید که موتور چگونه کار می کندو ملخ ها در چه وضعیتی هستند مگر زمانی کوادکوپتر شما دچار مشکل شده باشد مثلا کوادکوپتر در هنگام پرواز در یک جهت کشیده می شود تنها در این شرایط است که درک درست از نحوه ی عملکرد موتور وملخ به شما کمک می کند تا مشکل را برطرف کنید.اگر شما از طراحی ملخ ها وموتور کوادکوپتر درک درستی داشته باشید می توانید تغییراتی در کوادکوپتر خود ایجاد کنید مثل برداشتن دوربین وتعویض باتری و…..

در شرایط معمولی و بدون مشکل فقط کافیست که شما غلتک های روی ریموت کنترل را حرکت دهید و آن را به هرطرفی که می خواهید هدایت کنید.

معرفی برخی از اصطلاحات بکار رفته در کنترل کردن کوادکوپترها

یک کوادکوپتر در هنگام پرواز می تواند حول محور های مشخصی در سه بعد جا به جا شود. اصطلاحاتyaw  وpitch  وroll همان سه بعد تعریف شده برای محورهای مشخص برای پرواز کوادکوپتر است .بالا و پایین شدن دماغه ی کوادکوپتر را pitch می گویند که در اصل همان چرخش حول محور عرضی کوادکوپتر است.چرخش دماغه به سمت راست یا به سمت چپ را yaw می گویند به عبارت ساده تر چرخش حول محور عمودی می باشد و در آخر اصطلاح roll که اشاره دارد به حرکت از جلو به عقب کوادکوپتر که همانند یک شیب عمل می کند به این محور ،محور طولی می گویند.

موتور کوادکوپترها چگونه کار می کند

قطعا بدون موتور هیچ وسیله ای کار نخواهد کرد و کوادکوپتر هم بدون موتور نمی تواند پرواز کند در طراحی کوادکوپترها براساس نیاز از چهار موتور استفاده شده است که دوتا از این موتور ها در جهت عقربه های ساعت عمل می کنند و دوتای دیگر آن خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخند در اصل می توان گفت هر دو موتوری که روی یک محور قرار دارند در یک جهت می چرخند.موتور های تعبیه شده در اکثر کوادکوپتر ها از نوع موتور های براشلس می باشند که این نوع موتور از یک روتور با یک آهنربای دائمی و تعدادی از آهنرباهای الکتریکی در اطراف آن که به آن قطب می گویند تشکیل شده است .این موتورها می توانند ۲ تا ۴ قطب داشته باشند و بدیهی ست که هر چه تعداد این قطب ها بیشتر باشد موتور با دقت بیشتری کار می کند.اما کوادکوپترهای ارزان قیمت اغلب از موتورهای برس دار استفاده می کنند.موتورهای براشلس از سه سیم تشکیل شده اند که این سیم ها موتورها را کنترل می کنند شما با تغییر اتصالات ای سیم ها می توانید موتور را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف آن بچرخانید.

اصلی ترین مشخصه ی موتور کوادکوپترها چیست

موتورهای کوادکوپتر از یک رتبه بندی با مشخصهKV  استفاده می کند این مشخصه در واقع مخفف کیلو ولت نیست بسیاری شاید آن را با این کلمه اشتباه بگیرند در اصل KV یک نوع رتبه بندی برای تعداد دور موتور در دقیقه دراختلاف پتانسیل یک ولتی می باشد.این امر یکی از مهم ترین ویژگی ها در موتور های کوادکوپتر به حساب می آید.KV معمولی برای کوادکوپترها بین ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ می باشد که یک موتور با مقدار کمی از این پارامتر یک ملخ بزرگ را به حرکت در می آورد و نیروی رانش بیشتری ایجاد می کند.KV مناسب برای کوادکوپترهایی که وزن آن ها بالای یک کیلوگرم است بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ می باشد و کوادکوپترهایی که وزن کمتری از یک کیلوگرم (از نیم تا یک کیلوگرم) دارند از ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ و در نهایت کوادکوپترهای زیر نیم کیلوگرم ۱۳۰۰ تا ۲۲۰۰ مناسب است.

چگونه یک کوادکوپتر می تواند شناور بماند

شناور ماندن کوادکوپتر در هوا به کمک نیروی رانشی صورت می گیرد. این اتفاق به کمک موتور امکان پذیر است در واقع نیروی رانشی به طور مساوی بین چهار موتور تقسیم میشود و باعث شناور ماندن کوادکوپتر در هوا می شود.با افزایش ارتفاع هر چهار موتور به طور هم زمان افزایش در نیروی رانشی را تجربه می کنند.

نحوه ی تنظیم Yaw در کوادکوپتر چگونه است

Yaw درواقع برای چرخش کوادکوپتر به سمت راست و به سمت چپ بر اساس چرخش عقربه های ساعت می باشد برای هدایت کوادکوپتر به سمت راست (ساعتگر) یا چپ (خلاف جهت عقربه های ساعت) باید به یکی از جفت موتورهای آن نیروی رانشی بیشتری اعمال کنیم.مثلا اگر بخواهیم کوادکوپتر بهسمت راست حرکت کند باید به جفت موتورهای چرخنده در جهت عقربه های ساعت یک نیرو وارد کنیم تا کوادکوپتر به طرفین حرکت کند.

تنظیمات pitch  و Roll

برای تنظیم pitch و roll در کوادکوپتر تنها باید بر روی یکی از موتورها نیروی رانشی بیشتر و درمقابل موتور دیگر نیروی رانشی کمتری را اعمال کنیم. به عنوان مثال اگر بر موتور چرخان واقع در جلوی کوادکوپتر نیروی رانش بیشتر در جهت عقربه های ساعت بدهیم و بلعکس آن نیروی رانش کمتر  به موتور های عقب بدهیم در واقع pitch را تنظیم میکنیم.

ملخ ها در کوادکوپتر چگونه کار می کنند

نحوه ی عملکرد ملخ ها در کوادکوپتر به این صورت است که دو ملخ در جهت عقربه های ساعت و دو ملخ دیگر خلاف جهت عقرب های ساعت می چرخند.از اساسی ترین مشخصه های آن قطر وpitch می باشد.قطر به اندازه ی ملخ ها اشاره دارد وهر چه اندازه ی قطر بیشتر باشد راندمان ملخ نیز بیشتر می شود و همچنین جریان بیشتری از موتور می طلبد.جنس ملخ ها در کوادکوپترها متفاوت است برخی از جنس پلاستیک و برخی از جنس فیبر کربن و حتی برخی از جنس چوب می باشد. علاوه بر تفاوت ملخ ها در جنس،آن ها در معرفه هایی مثل قطر و pitch نیز تفاوت دارند.به عنوان مثال ملخ های با قطر کمتر از۸ اینچ از موتورهای KV با رتبه بندی  بالا استفاده می کنند که بسیار مناسب برای مسابقات و آکروباتیک می باشند.از این رو ملخ هایی با قطر بیشتر از ۸ اینچ از موتورهای KV با رتبه بندی کمتر بهره می برند که برای حمل محموله های سنگین مثل دوربین های فیلم برداری مناسب و کاربرد دارند. این تطیق ملخ با موتور یکی از عوامل پایداری کوادکوپتر است که برای حمل دوربین این موضوع بسیار اهمیت دارد که کوادکوپترهایی با ملخ های بزرگ که محموله های سنگینی را حمل می کنند با موتورهای دارای KV کم گزینه ی مناسبی می باشند.

ESCچیست و چه کاری انجام می دهد

کلمه ی ESC در واقع مخفف شده ی جمله ی Electronic Speed Controllers به معنای کنترل کننده های الکترونیکی سرعت است .از آنجایی که هر کوادکوپتر مجهز به چهار موتور می باشد پس تعداد ESC نیز چهار عدد می باشد زیرا برای کنترل هریک از موتورهای کوادکوپتر یک برد ESC لازم است در واقع این دستگاه موتورهای کوادکوپتر را کنترل می کند.هر ESC از سه مجموعه سیم heavy-gauge تشکیل شده است که یکی از سه سیم  heavy-gauge به موتور براشلس و دو سیم دیگر آن به برد توزیع برق وصل می شود این سیم ها ولتاژ را از برد توزیع برق به ESC و موتورها می رساندو همچنین به کنترلر پرواز سه سیم کوچکتر وصل است.در واقع ESC باید برای کنترل حداکثر جریانی که موتور مصرف می کند درجه بندی شود.شما با توجه به اطلاعاتی که از ESC ها بدست آوردید یک ESC ای را انتخاب کنید که از حداکثر جریان موتور بالاتر باشد.

فایت کنترل در کوادکوپتر چه کاری انجام می دهند

کوادکوپترها از مغزی با نام Flight controllers برخوردارهستند به آن کنترل کننده های پرواز نیز می گویند.کار اصلی این قطعه کنترل سرعت موتورها با ارسال سیگنال به ECS می باشد.این کنترلر ها از ویژگی های پیشرفته ای برخوردارند که همراه با حسگرهایی مثل ژیروسکوپ،شتاب سنج،GPS و مغناطیس سنج می باشند.فلت کنترلرها در واقع کامپیوترهای برنامه ریزی شده ی کوچکی هستند که می توان با اتصال آن ها به رایانه برنامه ریزی و به روز کرد که با وجود پیچیدگی قیمت بالایی ندارند و مناسب هستند.کنترلر های پرواز ساده نیز از ژیروسکوپ برخوردارند که برای مبتدیان کافی می باشد.

نحوه ی کارکرد سایر قطعات در کوادکوپتر

علاوه بر موتور و ملخ قطعات دیگری اعم از باتری ها ،بدنه ،IMU و…وجود دارند که هر کدام به نوبه ی خود در بهتر عملکرد کوادکوپتر نقشی اساسی دارند.آشنایی با هر یک از این قطعات در هنگام برخورد با اختلال در عملکرد کوادکوپتر به شما کمک می کند تا بفهمید کدام قطعه دچار ایراد شده است . با این حال توصیه می شود در هنگام بروز مشکل آن را به متخصصین بسپارید و از تعمییر آن توسط خود بپرهیزید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx