کاربردی ترین پروفیل های فولادی

dell ghatar.com ۱۴ مهر ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۲

فولاد آلیاژی کاربردی از آهن است که با توجه به عناصر آلیاژی موجود در ترکیبات و فرآیند ساختش می تواند خواص و ویژگی های متفاوتی از خود بروز بدهد.

پروفیل های فولادی

مقاطعی که از این آلیاژ ها تولید می شوند نیز کاملا از هم متفاوت هستند به همین خاطر هر کدام برای تولیدات صنعتی خاص مفید و کاربردی هستند. در ادامه در مورد ویژگی های این آلیاژ ها و مقاطع آن ها به طور خاص پروفیل ها توضیح خواهیم داد.

انواع مقاطع فولادی:
۱٫لوله و پروفیل سبک:
به طور کلی مقاطع سبک از ورق روغنی تولید می شوند. ورق روغنی نوعی ورق فولادی است که تحت فرآیندی به نام نورد سرد تولید شده است. در واقع فولاد اول به شکل شمش تحت نورد گرم به ورقی به نام ورق سیاه تبدیل می شود و ورق سیاه طی فرآیندی به نام نورد سرد مجددا فرآوری شده و به محصول جدیدی به نام ورق روغنی تبدیل می شود. از ورق روغنی برای تولید مقاطع درزدار استفاده می شود. این مقاطع اگر مربع، مستطیل، مثلث یا سایر اشکال ترکیبی را داشته باشند به آن ها پروفیل سبک و اگر دایره شکل باشند لوله مبلی یا سبک نامیده می شوند. این مقاطع به واسطه ی فرآیند تولید ورقشان ضخامت کمی دارند همین ضخامت کم باعث شده برای تولید مقاطع بزرگ کاربرد زیادی نداشته باشند. ضخامت کم و ابعاد کوچک به شدت وزن نهایی مقطع را کاهش میدهد. قیمت پروفیل مبلی یا هر شکل دیگری از این مقطع بر اساس وزن آن ها اعلام می شود. ضخامت کم و ابعاد کوچک باعث پایین آمدن وزن نهایی هر شاخه و در نتیجه پرداخت هزینه کمتر می شود. ورق روغنی و مقاطع تولید شده از آن بسیار سبک وزن، ارزان، فرآیند پذیر و با کیفیت سطحی بالا هستند. شاید بتوان گفت لوله و پروفیل مبلی یکی از بهترین و در عین حال ارزان قیمت ترین انواع مقاطع فولادی است.

۲٫لوله و پروفیل سنگین:
مقاطعی که از ورق سیاه برای تولیدشان استفاده می شود به واسطه ی وزن زیادی که دارند در صنعت با نام لوله و پروفیل سنگین شناخته می شوند. همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم ورق سیاه از فرآوری شمش فولاد تحت نورد گرم تولید می شود. این فرآیند تولید باعث ایجاد زائده هایی بر روی سطح می شود که کیفیت را به شدت پایین می آورد به علاوه ی این که این ورق انعطاف زیادی ندارد به همین خاطر مناسب انجام فرآیندی نیست. این خواص و ویژگی ها باعث شده که این مقاطع بیشتر کاربرد صنعتی داشته باشند. برای مثال یکی از مهم ترین انواع مقاطع سنگین، قوطی ستونی است. قوطی ستونی نوعی پروفیل تولید شده از ورق سیاه است که مقطع آن مربع شکل بوده و ضخامت آن نیز در بازه ای معین قرار دارد. قیمت ورق سیاه با توجه به کیفیت پایین تر و فرآیند تولید ساده تری که دارد تا حدی کمتر از ورق روغنی است. اما ضخامت زیاد و ابعاد بزرگ مقاطع تولید شده از آن ها باعث می شود که خریدار پول زیادی صرف خرید یک شاخه از آن  کند چرا که قیمت قوطی ستونی نیز مانند سایر مقاطع بر اساس وزن آن ها در هر شاخه تعیین میشود.

لوله و پروفیل استیل دکوراتیو

۳٫لوله و پروفیل استیل دکوراتیو:
تفاوت های ایجاد شده در خواص و ویژگی های دو مورد قبلی به واسطه ی فرآیند تولید ایجاد شده اما در مورد استیل این موضوع کاملا متفاوت است. استیل یا فولاد ضدزنگ هم آلیاژی از آهن است با یک تفاوت مهم که ضدزنگ است. درون ترکیبات آلیاژ این مقطع علاوه بر آهن و کربن درصدی نیکل و کروم هم افزوده می شود که به شدت بر ضدزنگ شدن این آلیاژ اثر دارد اما هر دو آن ها فلزات گران قیمتی هستند که در نهایت باعث اختلاف قیمت چهار برابری این مقاطع با نوع فولادی آن می شود. لوله و پروفیل استیل از نظر کیفیت سطحی بسیار صاف و صیقلی و با کیفیت هستند. امکان انجام انواع آبکاری روی آن ها وجود دارد. اما انجام انواع فرآیند ها برای این مقاطع کمی دشوار تر است چرا که هم سخت تر دچار تغییر شکل می شوند و هم دشوار تر می توان با جوشکاری بین آن ها ایجاد اتصال کرد. همان طور که از نام این مقاطع پیدا است کاربرد اصلشان برای تولید محصولات دکوراتیو است که این دو دلیل اصلی دارد. اول ظاهر زیبا و دوم قیمت زیاد. علاوه بر محصولات دکوراتیو این مقاطع کاربرد های حساس تر و مهم تری هم دارند. برای مثال در رستوران ها و بیمارستان ها برای ساخت و تولید انواع وسایل و لوازم مورد استفاده قرار می گیرند چون سطح این آلیاژ بسیار صیقلی است و با ایمنی بالایی می توان آن را ضدعفونی کرد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx