انواع پمپ در انتقال مواد و اسید ها

dell ghatar.com ۲۱ مهر ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۴

پمپ PUMP یکی از کاربردی ترین تجهیزات در اتوماسیون صنعتی می باشد. پمپ ها دارای دسته بندی های بسیار مختلفی بوده و از متریال های مختلفی نیز در تولید آنها استفاده می شود.

از پمپ ها برای انتقال سیالات با ویسکوزیته مختلف، در دبی های جریان مختلف، با قابلیت خورندگی گوناگون، دارای ذرات جامد معلق در ابعاد مختلف و تا ارتفاع متفاوتی استفاده می شود که تغییر در این کمیت ها بکارگیری انواع مختلفی از پمپ ها را طلب می کند. یکی از دسته بندی های بسیار گسترده پمپ ها تحت نام الکتروپمپ ها می باشد که در واقع به گونه ای از پمپ گفته می شود که با ایجاد دوران در یک قطعه داخلی که می تواند پروانه یا ایمپلر و یا لوب ها باشد عمل می کنند.

انواع پمپ در انتقال مواد و اسید ها

انتخاب الکتروپمپ مناسب نیاز به دانش بالایی از علم مکانیک سیالات و شناخت سیال دارد. از این رو در اغلب موارد کاربران تنها به جایگزینی پمپ با نمونه هایی که دارای مشخصات مکانیکی پمپ اولیه هستند پرداخته و مطابق دستور العمل تولید کنندگان ماشین آلات صنعتی عمل می کنند و در واقع تنها به انتخاب برند تولید کننده پمپ می پردازند. برخی از مهمترین مشخصات مکانیکی پمپ ها به قرار زیر هستند.

  • هد پمپ H: هد به مفهوم حداکثر ارتفاعی است که یک پمپ قابلیت انتقال سیال را به آن دارد. هد پمپ تا اندازه زیادی تابع نوع الکتروپمپ می باشد بگونه ای که برای پمپ های پیستونی و پمپ دیافراگمی میزان بسیار بالایی داشته و برای پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز حد متوسطی دارد. از دیمانسیون های هد پمپ می توان به متر و فوت اشاره نمود.
  • دبی پمپ Q: دبی در واقع میزان حجمی از سیال است که پمپ قابلیت انتقال آن را در واحد زمان دارد. از دیمانسیون های هد می توان به متر مکعب در دقیقه m3/min و یا در دستگاه آمریکایی گالن در دقیقه اشاره نمود. در میان انواع الکتروپمپ ها پمپ های گریز از مرکز دارای دبی جریان خروجی بسیار بالایی هستند.
  • توان پمپ P: توان یک مشخصه مکانیکی می باشد که نه تنها برای پمپ ها بلکه برای تمامی قطعات و ماشین آلات قابل تعریف می باشد. توان به مفهوم کار انجام شده در زمان بوده و بیشتر معیاری برای مقایسه قابلیت پمپ ها به کاربر می دهد. توان پمپ با دیمانسیون وات W و یا اسب بخار hp مشخص می شود.
  • ویسکوزیته یا غلظت سیال: یکی از مهمترین مشخصات مکانیکی که می بایست در انتخاب پمپ مد نظر قرار گیرد حداکثر ویسکوزیته می باشد. با بالا رفتن غلظت سیال عملکرد و قابلیت های پمپ ها کاهش پیدا می کند. برخی از انواع پمپ مانند پمپ های دیافراگمی و پیستونی دارای توانایی بالاتری برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا دارند.
  • خواص خورندگی سیال: آنچه در واقع مبحث اصلی این مقاله می باشد انتخاب پمپ ها با قابلیت عملکرد در انتقال سیالات با قابلیت خورندگی بالا مانند اسید ها و باز ها می باشد. این سری از پمپ ها که تحت نام پمپ اسید یا پمپ مواد شناخته می شوند و در انتقال مواد شیمیایی خورنده بکار گرفته می شوند اغلب یا از نوع پمپ گریز از مرکز و یا پمپ های دیافراگمی هستند.
  • اجزای جامد معلق در سیال: یکی از فاکتور هایی که برای انتخاب الکتروپمپ می بایست مد نظر قرار گیرد ابعاد اجزای جامد معلق می باشد. برخی از الکتروپمپ ها در صورت کاربری با سیالاتی که اجزای جحامد دارند به سرعت دچار خوردگی و از بین رفتن پروانه می شوند که پمپ های گریز از مرکز از این انظر دارای قابلیت های محدود تری هستند.

 
پمپ پلیمری اسید و مواد
پمپ پلیمری در واقع دسته ای از الکتروپمپ ها می باشد که بیشتر اشاره به متریال بکار گرفته شده در تولید اجزای خیس (در تماس با سیال) پمپ را دارد. در واقع پمپ پلیمری نوع خاصی از پمپ نمی باشد و هم در شکل پمپ گریز از مرکز (سانتریفیوژ) و هم به شکل پمپ های دیافراگمی بکار گرفته می شود.

مواد پلیمری مانند پلاستیک طبیعی دارای حداقل واکنش پذیری شیمیایی هستند. این امر به سبب داشتن مولکول های بسیار سنگین می باشد که میل آنها در شرکت در فرایند های شیمیایی را به حداقل می رساند. از این رو در تولید بدنه یا هوزینگ پمپ ها و پروانه های گریز از مرکز و همچنین در تولید هوزینگ و دیافراگم های پمپ های پروانه ای که برای انتقال اسید ها مواد خورنده بکار گرفته می شود از ترکیبات پلیمری استفاده کرده و محصول نهایی تحت نام پمپ پلیمری یا پمپ پلاستیکی شناخته می شود. بکارگیری پلیمر ها دارای مزایای دیگری فراتر از قابلیت انتقال اسید می باشد. با توجه به قیمت پایین پلیمر ها نسبت به فلزات پمپ های پلیمری قیمت بسیار پایین تری داشته و سبک تر نیز می باشند.
 
پمپ های استنلس استیل

پمپ های استنلس استیل

استنلس استیل Stainless steel در واقع آلیاژی از فلز آهن Fe با عدد اتمی ۳۰ می باشد که دارای درصد بالایی از فلزات فعال مانند کروم Cr و نیکل Ni می باشد. وجود فلزات فوق فعال در ترکیبات آلیاژی استنلس استیل سبب می شود که در تماس با آب و اسید های ضعیف کروم و نیکل قبل از آهن الکترون از دست داده و مانع از اکسید شدن یا زنگ زدگی آهن در ترکیبات استنلس استیل شوند.

استنلس استیل دارای گرید های متفاوتی می باشد که گرید های ۳۰۴ و ۳۱۶ دارای کاربری صنعتی گسترده تری هستند. گرید ۳۱۶ از استنلس استیل که در تولید پمپ های استیل بکار گرفته می شود علاوه بر کروم و نیکل دارای درصد اندکی از فلز ارزشمند مولیبدنیوم نیز است. وجود مولیبدنیوم در ترکیبات پمپ استیل سبب می شود که در مقابله با اسید های کلریدی دارای مقاومت بسیار مناسبی باشد.

پمپ های استنلس استیل به سبب بکارگیری درصد بالایی از فلزهای گرانبها در ترکیبات شیمیایی دارای قیمت بالایی هستند. این سری از پمپ ها هم در شکل پمپ های گریز از مرکز و هم در شکل پمپ های دیافراگمی که بصورت پنوماتیک و در اتصال با کمپرسور ها عمل می کنند مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر وزنی نیز پمپ های استیل در رده بسیار بالاتری نسبت به دیگر پمپ های انتقال مواد از جمله پمپ های پلیمری قرار دارند.

در انتخاب نوع پمپ استیل و یا پمپ مواد باید گفت در صورتیکه قابلیت خورندگی اسید بسیار بالاست قطعا انتخاب اول پمپ های پلیمری در رده بالاتری از پمپ های گریز از مرکز هستند. در صورتیکه سیال دارای ویسکوزیته بالا و یا ذرات جامد معلق بالایی است از بین پمپ های پلیمری می بایست از پمپ پلیمری دیافراگمی استفاده نمود. در صورتیکه نیاز به دبی بالایی از جریان سیال اسیدی است پمپ های اسید گریز از مرکز انتخاب مناسب تری هستند.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx