pedia sabalab.net ۲۴ مهر ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۶

آزمایش کشت ادرار / Urine Culture (U/C)
آزمایش کشت ادرار، همراه با نتایج حاصل از آنالیز ، برای تشخیص عفونت‌های مجاری ادراری (Urinary tract infection, UTI)، مثانه (Cystitis)، کلیه (Nephritis) و پروستات (Prostatit) و شناسایی باکتری‌ها یا قارچ‌های ایجاد‌کننده عفونت انجام می‌شود. در مواردی که تست مثبت شود، ممکن است آزمایش حساسیت آنتی‌بیوتیکی (آنتی‌بیوگرام) نیز مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود کدام آنتی‌بیوتیک‌ها از رشد میکروب عامل عفونت جلوگیری می‌کنند. نتایج آنتی‌بیوگرام به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهد که کدام داروها در درمان عفونت دستگاه ادراری موثرتر هستند.

کشت ادرار آزمایشی است که می‌تواند تشخیص دهد آیا باکتری در ادرار وجود دارد یا خیر؟ با این آزمایش در حقیقت می‌توان میکروب‌های ایجاد کننده عفونت ادراری (UIT) را پیدا و شناسایی کرد.چون در زنان مجرای ادرار کوتاه‌تر است و باکتری‌های روده به‌راحتی می‌توانند به سیستم ادراری و تناسلی راه پیدا کنند. باکتری‌ها از این مجاری به درون مثانه، لگنچه و کلیه‌ها وارد می‌شوند و موجب عفونت‌ می‌شوند.(تست پی سی ار کووید)
از آن جایی که بارزترین شاخص عفونت ادراری مربوط به باکتری‌ها است در تفسیر آزمایش نیز گزارش این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است.

  آزمایش هورمون تی تری uptake تیروئید/ Triiodothyronine Uptake (T3 UP)

در واقع در تفسیر آزمایش کشت ادرار باید وجود باکتری Negative یا منفی گزارش شود. اما اگر باکتری در ادرار موجود باشد آستانه‌ای که برای آن تعریف می‌شود ۵+ خواهد بود که تقریبا معادل۱۰۰۰۰۰ واحد تشکیل‌دهنده کلونی‌های باکتری است.(آزمایشگاه معتبر هواپیمایی)

باکتری‌هایی که موجب عفونت ادراری می‌شوند، قادر هستند از طریق مجاری ادرار وارد دستگاه ادراری شوند. در این محیط باکتری‌ها با سرعت زیاد رشد می‌کنند و در نهایت عفونت ایجاد می‌شود.

بازنشر از سایت آزمایشگاه صبا بابل

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx