۱۳ خاصیت بی­نظیر چای ماسالا و میزان مصرف آن

dell ghatar.com ۲۵ مهر ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۴۸

چای ماسالا اصالتا متعلق به کشور هند است. این چای دارای خواص بی‌­شمار و شگفت‌انگیزی برای بدن انسان است.

چای ماسالا

شما می‌توانید فقط با نوشیدن یک فنجان از این چای در روز، سلامت بدن خود را حفظ کنید و از بیماری‌های مختلف در امان بمانید.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با ارزش غذایی، خواص، عوارض احتمالی در اثر زیاده‌روی و میزان مصرف توصیه شده چای ماسالا بیشتر آشنا کنیم. بی‌شک در اتمام این مقاله به این نتیجه خواهید رسید که روزانه یک فنجان از این چای را نوش جان کنید.

ماسالا چیست؟

اصالت این نوع چای به کشور خوش آب و رنگ هند برمی‌گردد. ترکیب آن شامل مواردی مانند زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه است. شما می‌توانید با فراهم کردن ترکیب چای ماسالا، به‌راحتی آن را داخل منزل تهیه کنید.

این چای بی‌نظیر دارای طعمی تند و شیرین است و از این لحاظ، بسیاری از مردم را شیفته خودش کرده­‌است و از همین رو به آن، لقب عطر شیرین را داده‌اند.

یکی از مزیت‌های چای ماسالا این است که شما می‌توانید آن را با آب گرم یا با شیر درست کنید؛ در حالی که چای معمولی فقط با آب درست می‌شود.

ارزش غذایی چای ماسالا

چای ماسالا یک نوع نوشیدنی است که از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار می‌­باشد. این چای برای چاقی نیز بسیار مفید است؛ به این دلیل که کالری آن کمتر از ۱۰۰ بوده و افرادی که اضافه وزن دارند، می‌توانند با خیال راحت آن را نوش جان کنند.

طرز تهیه چای ماسالا با شیر یا شکر مقدار صفر درصد چربی دارد و به همین خاطر برای همه‌ گروه‌های سنی مناسب است.

تمام خواص چای ماسالا

چای ماسالا یک نوشیدنی بسیار مفید برای بدن انسان است که در این قسمت می‌خواهیم به ۱۵ مورد از خواص فوق‌العاده آن اشاره کنیم:

۱-ممکن است به سلامت قلب کمک کند و آن را بهبود ببخشد

شواهد به‌دست‌آمده بیانگر این هستند که این چای می‌تواند برای عملکرد قلب انسان مفید باشد.

طبق مطالعات انجام شده محققان بر روی حیوانات، آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دارچین موجود در ترکیب این چای احتمال دارد فشار خون را در فرد کاهش دهد.

در برخی از موارد دیده شده است که این چای می‌تواند سطح کلی کلسترول (چربی خون)، کلسترول بد (LDL) و همچنین تری‌ گلیسیرید بدن را تا ۳۰ درصد کم کند.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف ۱۲۰ میلی گرم پودر دارچین در روز برای حفظ سلامتی بدن هر فردی کافی است و خواص مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند؛ علاوه‌بر موارد ذکر شده چای سیاه نیز در ترکیب دمنوش ماسالا به­‌کار رفته است که امکان دارد میزان کلسترول خون را کاهش دهد. در حالی که همان میزان فشار خون و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، با نوشیدن ۳ الی ۴ فنجان چای سیاه در روز از بین می‌رود.

۲-ممکن است سطح قند خون را پایین بیاورد

یکی دیگر از خاصیت‌های این چای پایین آوردن سطح قند خون است که از این لحاظ برای افراد بزرگسال بسیار پیشنهاد می‌شود. علت این موضوع به‌کار رفتن دارچین و زنجبیل در طرز تهیه چای ماسالا است که هر دو می‌توانند تاثیرات منفی و مثبتی روی سطح قند خون داشته باشند.

طبق تحقیقات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دارچین می‌تواند میزان مقاومت به انسولین را ۱۰ تا ۲۹ درصد کم کند. این کاهش مقاومت باعث می‌شود تا استفاده از انسولین راحت‌تر شود و حمل شکر توسط خون و انتقال آن به سلول‌های بدن آسان‌تر انجام شود و از این طریق میزان قند خون را به حداقل می‌رساند.

محققان به تازگی متوجه شده‌اند که افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، اگر ۲ گرم پودر زنجبیل در روز مصرف کنند، می‌توانند میزان قند خون خود را تا ۱۲ درصد کم کنند؛ بنابراین خوردن ۱ تا ۶ گرم ترکیب دارچین و زنجیبل در روز بسیار سودمند است. با خرید چای، دمنوش و قهوه می‌توانید به­‌راحتی در خانه این ترکیبات را با یکدیگر نوش جان کنید و به بهبود سلامت و ایمنی بدن­تان کمک کنید.

اگر در کافی‌شاپ خرید چای ماسالا را تجربه کرده‌­اید، بدانید که در این مکان‌ها شکر بیشتری به آن اضافه می‌کنند که باعث می‌شود اثربخشی آن بسیار کم شود؛ بنابراین می‌توانید با خرید چای ماسالا و خرید دمنوش و قهوه در منزل­تان، به‌صورت طبیعی‌‌تر از خواص آن‌ها بهره ببرید.

به توصیه انجمن قلب آمریکا (AHA) گفته شده‌­است که زنان و مردان به‌­ترتیب حداکثر ۲۵ و ۳۸ گرم قند در روز مصرف کنند و هرچه بتوانید این میزان مصرفی را کمتر کنید، یک قدم در راستای سلامتی برداشته‌اید؛ پس بهتر است خیلی این چای را شیرین نکنید.

ارزش غذایی چای ماسالا

۳-ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کرده و عمل هضم را بهبود ببخشد

قابل توجه است که بدانید زنجبیل به شکل ویژه‌ای می‌تواند در کاهش حالت تهوع دوران بارداری موثر باشد. زنان بارداری که روزانه ۱/۱ تا ۵/۱ گرم زنجبیل را در روز مصرف کردند، به شکل باورنکردنی با کاهش حالت تهوع خود روبه‌رو بودند. این مقدار زنجبیل در یک فنجان چای ماسالا وجود دارد.

از دیگر موادی که در ترکیب این چای به­‌کار رفته است، می‌توان به دارچین، سیر و هل اشاره کرد که همه‌ آنها خواصی ضد باکتریایی دارند و می‌توانند به پیشگیری از مشکلات گوارشی ناشی از عفونت‌های باکتریایی کمک کنند و آن را بهبود ببخشند. ناگفته نماند که فلفل موجود در ماسالا نیز خواصی مشابه داشته و ضد باکتری عمل می‌کند.

مطالعاتی که اخیرا انجام شده، نشان می­‌دهد که فلفل سیاه ممکن است بتواند سطح آنزیم‌های گوارشی را که به تجزیه‌ صحیح غذا و هضم بهتر آن کمک می‌کند، در بدن افزایش دهد.

۴-ممکن است برای کاهش وزن و لاغری مفید باشد

شاید تا حالا به گوش­تان خورده باشد که برای کاهش وزن، چای سبز بنوشید؛ اما خوب است که بدانید با خرید چای ماسالا نیز می‌توانید به کاهش وزن خود و چربی‌­سوزی اقدام کنید.

خرید چای ماسالا می‌تواند روشی مفید و موثر در کم‌­کردن وزن باشد. این چای به همراه شیر گاو یا شیر سویا آماده می‌شود که هر دو می‌توانند منابع خوب و غنی از پروتئین باشند.

پروتیئن درواقع یک ماده‌ی مغذی است که در بدن شما می‌تواند حس سیری را افزایش داده و میزان گرسنگی را کاهش دهد. با خرید چای مورد نظر می‌توانید تا حد زیادی جلوی پرخوری و ریزه­‌خواری خود را بگیرید و از این طریق به کاهش وزن خود کمک کنید؛ بنابراین دمنوش ماسالا برای چاقی نیز بسیار مفید است.

اگر می‌خواهید نتیجه مطلوب‌تری از خرید چای داشته باشید، آن را در میان‌­وعده نوش جان کنید. با مصرف کردن این چای می‌توانید تا حد زیادی به تجزیه چربی‌های بدن­تان کمک کرده و تعداد کالری دریافتی از غذا را به حداقل برسانید.

با تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده است، به این نتیجه رسیده‌اند که فلفل سیاه موجود در این چای می‌تواند از تجمع چربی جلوگیری کند؛ اما ممکن است این موضوع درباره انسان‌ها صدق نکند. یادتان باشد که در هنگام نوشیدن دمنوش و قهوه و چای ماسالا زیاد به آنها شکر اضافه نکنید تا بتوانید از نهایت خواص آن بهره ببرید.

البته باید بدانید که نوع این چای و شیری که به آن اضافه می‌شود نیز، می‌تواند باعث افزایش کالری در آن‌ها شود؛ بنابراین ۳۶۰ میلی گرم ماسالا درست شده با شیر، دارای ۶۰ کالری است.

۵-به بهبود سرماخوردگی و رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند

چای ماسالا به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی توانسته گزینه بسیار خوبی برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی باشد. میخک و زنجبیل موجود در این چای سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به درمان سرفه نیز کمک می‌کند.

بنابراین اگر تا الان اهل نوشیدن دمنوش و قهوه و چای نبودید، سعی کنید برای بهبود سلامت خود بیشتر چای و مایعات بنوشید.

اگر سرما خوردید و احساس بی‌حالی دارید، با خرید چای ماسالا این مشکل را برطرف کرده و هر روز یک فنجان از آن را میل کنید تا دیگر دچار سرماخوردگی یا گرفتگی بینی نشوید.

۶-خاصیت ضد التهابی دارد

از بین تمام ادویه‌هایی که در ترکیب این چای به­‌کار رفته‌اند، زنجبیل خواص ضد التهابی بیشتری دارد. تحقیقات ثابت کرده‌اند که ادویه زنجبیل توانسته اثرات خوبی روی کاهش التهابات بدن بگذارد.

علاوه‌بر زنجبیل، میخک نیز تاثیراتی مشابه دارد و این دو در کنار هم می‌توانند به­‌عنوان مسکن‌های تاثیرگذار عمل کنند.

۷-انرژی را افزایش می‌دهد

چای سیاه موجود در ماسالا دارای مقداری کافئین است و از این طریق می‌تواند سطح انرژی را در بدن افزایش دهد. همه‌ ما می‌دانیم که مصرف زیاد کافئین اثرات منفی در بدن دارند؛ ولی ترکیبات دیگر به­‌کار رفته در دمنوش ماسالا، می‌توانند کافئین موجود را به حالت تعادل برسانند و در آخر انرژی متعادلی را به شما بدهند.

۸-باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

عناصر به‌­کار رفته در ترکیب این چای باعث به­‌وجود آمدن یک خط دفاعی در بدن می‌شوند که اجازه عبور انواع عفونت‌ها را به داخل بدن نمی‌دهند.

این خاصیت بی‌نظیر دمنوش چای ماسالا باعث شده تا همه آن را به‌عنوان یک گزینه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن انتخاب کنند.

۹-دارای خاصیت ضد اکسیدکننده است

چای سیاهی که در ترکیبات ماسالا به‌کار رفته است، می‌تواند نقش ضد اکسیدکننده را به‌خوبی ایفا کند. چای ماسالا می‌تواند سرعت شکل‌گیری پلاک را کاهش دهد و از مسدودشدگی عروق و بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

۱۰-فشار خون را کنترل می‌کند

اگر جزء افرادی هستید که مدام فشار خون­تان بالا و پایین می‌شود و دچار نوسان است، با مصرف دمنوش ماسالا به کنترل آن کمک کنید.

۱۱-از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند

خواص ضد اکسیدکننده‌ای که به آن اشاره کردیم، می‌تواند در جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان موثر باشد. ادویه‌هایی مانند زنجبیل، هل و دارچین می‌توانند در این امر تاثیرگذار باشند. سرطان زمانی در بدن به­وجود می‌آید که تعداد سلول‌های یاغی زیاد شوند و از طرفی سلول‌های سالم و DNA بدن آسیب ببیند.

میزان مصرف چای ماسالا در روز

۱۲-سوخت و ساز بدن را زیاد می‌کند

اگر می‌خواهید بدنی خوش‌فرم و فیت داشته باشید، باید سوخت‌وساز بدن‌تان را زیاد کنید. سوخت‌وساز زیاد بدن، نشان‌دهنده عملکرد سالم بدن و هضم راحت غذا است. ماسالا می‌تواند سوخت‌وساز بدن را در مدت‌زمان کم افزایش دهد.

۱۳-نفخ را برطرف کرده و از آن جلوگیری می‌کند

ترکیباتی که در ماسالا به‌کار رفته‌اند، می‌توانند به هضم بهتر غذا و پیشگیری از نفخ کمک کنند. از طرفی تحقیقات نشان داده‌اند که چای ماسالا برای چاقی نیز مفید است و مصرف دو فنجان از آن در طول روز می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

میزان مصرف چای ماسالا در روز

میزان مصرف چای ماسالا به‌طور دقیق در هر فردی مشخص نیست و نمی‌توان گفت که چه میزان از این دمنوش در روز باید مصرف کنید تا از فواید آن به‌طور کامل بهره‌مند شوید. با مطالعاتی که روی ترکیبات چای ماسالا انجام شده است، فهمیدن اینکه برای برخورداری از فواید آن، چه مقدار باید در روز مصرف کنید، کمی دشوار شده­است.

باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این چای دارای کافئین بوده و ممکن است بعضی از افراد به کافئین حساسیت داشته باشند.

اگر کافئین را به میزان زیادی مصرف کنید، ممکن است دچار اضطراب، میگرن، کاهش کیفیت خواب و فشار خون بالا شوید. کسانی که در مصرف کافئین زیاده‌روی می‌کنند، احتمال دارد با سقط جنین یا کم‌وزنی نوزاد هنگام تولد نیز مواجه شوند.

به همین خاطر نباید بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید و البته خانم‌های باردار هم نباید بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز نوش جان کنند.

بنا به این گفته باید بدانید که یک فنجان از این چای دارای ۲۵ میلی گرم کافئین است و محتوای یک فنجان نیز ۲۴۰ میلی لیتر است.

افرادی که فشار خون پایین و قند خون پایین دارند یا داروهای رقیق­‌کننده خون استفاده می‌کنند، باید در مصرف چای ماسالا و دیگر نوشیدنی‌هایی که در ترکیبات آن‌ها کافئین وجود دارد، محتاط باشند.

به این موضوع توجه داشته باشید، کسانی که دچار ناتوانی در تحمل و تجزیه لاکتوز موجود در شیر هستند، می‌توانند ماسالا را با شیر گیاهی یا آب آماده کرده و نوش جان کنند.

سخن پایانی

بنابر خاصیت‌های ذکر شده، شما می‌توانید برای کمک به سلامت بدن خود، هضم بهتر غذا، کاهش وزن، کاهش فشار و قند خون و…، از ماسالا به‌صورت روزانه استفاده کنید. برای خرید چای ماسالا می‌توانید به سایت تیرینک مراجعه کرده و از انواع چای ماسالا، با کیفیت و قیمت کاملا تضمینی برخوردار شوید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx