چگونه درب آسانسور را باز کنیم (در زمان قطعی برق و قفل شدن)

dell ghatar.com ۰۱ آبان ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۳۲

فکر کنید برای یک قرار مهم کاری از چند روز قبل آماده شده اید و حال روز قرار رسیده است. با استرس تمام لباسهایتان را می پوشید و به محل قرار حرکت می کنید.

درب آسانسور

مکان برگزاری جلسه در طبقه پنجم یک برج، در شلوغ ترین جای شهر می باشد و شما بعد از کلی ترافیک و جنجال، خودتان را به آنجا می رسانید. کلید آسانسور را می زنید و داخل می شوید.

ناگهان بنا به دلایلی درب آسانسور برایتان باز نمی شود. تصورش واقعا سخت است.اما چاره چیست؟ قاعدتا در چنین شرایطی حفظ خونسردی و آرامش نسبت به استرس ارجعیت دارد. بیاید قبل از این که این اتفاق برایمان رقم بخورد چاره ای بیاندیشیم تا در زمان وقوع بتوانیم از پس آن بربیاییم.

دلایل باز نشدن درب آسانسور

آسانسور هم مانند دیگر وسایل ممکن است دچار نقص شود و به خوبی عمل نکند. از جمله دلایل باز نشدن درب آسانسور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به وجود آمدن نقص الکتریکی  و مکانیکی
  • استفاده غلط از آسانسور
  • قطع شدن برق

اگر درب آسانسور به دلیل قطع شدن ناگهانی برق باشد، اصلا نگران نباشید زیرا در این مواقع آسانسور به طور خودکار از برق اضطراری استفاده کرده و در اولین طبقه درب برای شما باز خواهد شد.

اگر در حال ساخت و ساز آپارتمان هستید، حتما از قیمت درب آسانسور اطلاع دارید بنابراین برای جلوگیری از بروز خسارات سنگین توصیه می کنیم بعد از خواندن این مقاله، آسانسور خود را به سیستم برق اضطراری مجهز کنید.

در برخی موارد استفاده غلط و سوار شدن افراد بیش از حد مجاز، می تواند مشکلاتی در باز و بسته کردن درب آسانسور ایجاد کند.

بهترین راه خلاصی در هنگام قفل شدن درب آسانسور چیست؟

همانطور که گفتیم، حتی تصور این که در آسانسور گیر کنید هم ترسناک است اما ما اینجا هستیم که خیالتان را از این بابت راحت کنیم. خبر خوب این که با بسته شدن درب آسانسور قرار نیست نه خفه شوید، نه آسانسور سقوط کند و نه چراغ های کابین خاموش شود.

چرا که درب های آسانسور نسبت به اکسیژن و هوای بیرون ایزوله نیستند و هوا رد و بدل می شود. مورد بعدی این که تمامی آسانسورها مجهز به سیستم ترمز اضطراری هستند پس باز هم جای نگرانی نیست.

با این تفاسیر نگران نباشید! فقط خونسردی خودتان را حفظ کنید و آرامش را به همراهیانتان انتقال دهید. معمولا بر روی تمامی آسانسورها زنگ خطر قرار دارد که با فشردن آن به راحتی می توانید اهالی را مطلع کنید.

حال ممکن است زنگ خطر هم کار نکند در این شرایط بهترین راه این است که گوشی همراهتان را بردارید و سریعا موقعیت مکانی خود را شرح دهید.

اما باز هم امکان دارد همان روز موبایلتان شارژ نداشته باشد و یا اصلا آنتن ندهد، در این موقعیت بهتر است با دست بکوبید به درب تا اهالی ساختمان از این موضوع با خبر شوند.

نکته مهم: هنگامی که فردی از شرایط شما مطلع شد باید یکسری اطلاعات همچون: تعداد افراد موجود در آسانسور، در کدام طبقه گیر کرده اید و… را گزارش دهید.

در هنگام باز نشدن درب آسانسور به این چند نکته توجه داشته باشید

باز نشدن درب آسانسور

  1. سعی کنید تا حد الامکان از گوشیتان برا کارهای غیر ضروری استفاده نکنید، چرا که با استفاده از گوشی همراه به راحتی می توان گروه امداد و یا آشنایان را در جریان گذاشت.
  2. تحت هیچ شرایطی سعی در بیرون رفتن از طریق کانال فوقانی نداشته باشید زیرا در قسمت کانال فوقانی آسانسور امکان برق گرفتگی وجود دارد و ممکن است جانتان به خطر بیفتد.
  3. برای باز کردن درب آسانسور از زور و توان خود استفاده نکنید این عمل کار گروه امداد را سخت تر خواهد کرد و نجات شما به تعویق می افتد. بنابراین توصیه می کنیم تا هنگام رسیدن امدادگران در کف آسانسور بنشینید.

وظیفه افراد بیرون از آسانسور چیست؟

گاهی اوقات ممکن است شما شخصی در بیرون از آسانسور باشید و متوجه شوید که یک نفر در آسانسور گیر کرده است آنگاه تکلیف چیست؟

در این شرایط هم اولین گام حفظ خونسردی است. شما باید به فرد داخل آسانسور دلگرمی دهید، پس بهتر است آرامش خود را حفظ کنید.

دومین گام این است که یک شرح حال مختصر از آن شخص بگیرید. برای مثال آیا بیماری خاصی دارد یا خیر؟ توصیه می کنیم به محض این که متوجه شدید علائم حیاتی فرد مطلوب نیست، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر کابین هم تراز با طبقات قرار گرفته باشد، تا حدودی کارتان راحت است زیرا می توان از طریق کلیدهای اضطراری که در دست مدیر ساختمان است درب کابین آسانسور را باز کنید.

اما گاهی اوقات ممکن است کابین هم تراز با طبقات نباشد که در این وضعیت بهترین راه، تماس با ماموران آتش نشانی است. اگر شرایط نابسامان بود و نتوانستید تا آمدن آتش نشانی صبر کنید، بهتر است با کمک دیگر افراد، کابین را با طبقات هم تراز کنید. توصیه می کنیم کلید برق اصلی را غیر فعال کرده و به موتورخانه بروید تا از هم تراز بودن کابین با طبقات اطمینان حاصل کنید.

باز هم تاکید می کنیم اگر شرایط اورژانسی باشد باید خودتان دست به این اقدامات بزنید وگرنه بهترین کار سپردن عملیات به ماموران آتش نشانی است. {

در چه مواقعی نباید از آسانسور استفاده کرد؟

حتما شما هم شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. توصیه می کنیم هرگاه با چالش هایی که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم، رو به رو شدید از پله ها برای رفت آمد استفاده کنید.

  • در صورت مشاهده نقص فنی در آسانسور
  • بعد از وقوع زلزله ( زیرا امکان دارد سیستم فنی آسانسور دچار نقص شده باشد)
  • در هنگام آتش سوزی

نواقص آسانسور را جدی بگیرید تا از بروز خطرات در امان بمانید!

ممکن است سوار آسانسور شوید و متوجه شوید که درب های آسانسور قبل از رسیدن به کابین طبقه باز می شود. در این شرایط توصیه می کنید حتما به تعمیرکار آسانسور اطلاع دهید تا علت را پیگیری کند.

توقف کردن آسانسور بالاتر از طبقه کابین هم از جمله نشانه های نقص در سیستم فنی آسانسور به شمار می رود که سریعا باید پیگیری شود.
 
جمع بندی
باز نشدن درب آسانسور می تواند دلایل مختلفی همچون نقص مکانیکی یا الکتریکی، استفاده نامناسب و … داشته باشد. در چنین شرایطی حفظ آرامش و خونسردی و مطلع کردن اهالی ساختمان بهترین کار است.

اگر جزو افراد بیرون از کابین هستید، باید فورا با ماموران امداد تماس بگیرید و آن ها در جریان حادثه بگذارید. در پایان تاکید می کنیم هر ماه شرایط آسانسور را کنترل کنید تا از بروز اتفاقات ناگهانی جلوگیری نمایید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx