معرفی انواع دستگاه دیاگ

dell ghatar.com ۱۴ آبان ۱۴۰۱ دیدگاه ۳۵

هر کدام از انواع دستگاه دیاگ، ویژگی های منحصر به فردی دارد و به همین دلیل امروزه برای عیب یابی برخی از خودرو ها به دیاگ های انحصاری نیاز دارید.

البته با ارتقاء نرم افزار دیاگ ها، می توانید از آن ها برای انواع خودرو ها استفاده کنید. در ادامه با بهترین انواع دیاگ ها و مزایای آن ها آشنا خواهید شد.

دستگاه دیاگ و ضرورت استفاده از آن برای عیب یابی خودرو ها

همان طور که می دانید دستگاه های دیاگ برای عیب یابی خودرو ها طراحی شده اند. در واقع این دستگاه ها پس از اتصال به خودرو، قطعه آسیب دیده را شناسایی می کنند. این امر روند تعمیر خودرو ها را سرعت بخشیده است و همچنین موجب شده تا عیب یابی به صورت دقیق تر انجام گیرد. به همین دلیل هر کمپانی خودرو سازی موظف به تولید دیاگ های مخصوص است. با این حال امروزه دیاگ هایی طراحی شده اند که برای مدل های مختلف خودرو، کاربرد خواهند داشت.

انواع دستگاه دیاگ

دسته بندی دستگاه های دیاگ خودرو

دستگاه های دیاگ از مهم ترین دستگاه ها برای عیب یابی خودرو ها هستند. این دستگاه ها با دریافت اطلاعات دقیق از ECU، قطعات آسیب دیده را شناسایی می کنند. اصلی ترین کاربرد دستگاه های دیاگ، عیب یابی سیستم برق خودرو و سنسور ها است. از این دستگاه ها می توان برای اعمال تنظیمات کنترلی نیز استفاده کرد.

این گفته ها نشان دهنده اهمیت فراوان دیاگ ها در دنیای مکانیک هستند. به همین دلیل تاکنون مدل های مختلفی از دیاگ ها طراحی شده اند که علاوه بر مکانیکی ها، برای مصارف خانگی نیز مناسب خواهند بود. در ادامه با کاربردی ترین انواع دستگاه دیاگ آشنا می شوید.

دیاگ های ثابت نخستین نوع دیاگ های عیب یابی

از نخستین نمونه های کاربردی دستگاه های عیب یابی، دیاگ های ثابت هستند. این دیاگ ها به کامپیوتر های امروزی شباهت دارند. به همین دلیل بر روی میز های مخصوص نصب می شوند و با استفاده از کابل، به خودرو متصل خواهند شد.

دیاگ ثابت، اولین نمونه طراحی شده دستگاه های عیب یابی است. این مدل به دلیل قدیمی بودن،کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از معایب چشمگیر این دستگاه را می توان عدم حمل و نقل آن ها دانست. به همین دلیل جهت فرایند عیب یابی، خودرو باید در نزدیکی این دیاگ قرار گیرد.

دیاگ های پرتابل (قابل حمل) و مزایای آن ها

یکی از پرطرفدار ترین انواع دستگاه دیاگ را می توان دستگاه های قابل حمل دانست. این مدل با عنوان دیاگ های پرتابل نیز شناخته می شوند. یکی از مزیت های بارز پرتابل ها، نمایشگر کوچک آن ها است. این امر موجب شده تا دیاگ برای نمایش اطلاعات به کامپیوتر جداگانه نیاز نداشته باشد.

قابلیت حمل این دستگاه، استفاده از آن را سهولت بخشیده است. دستگاه هایی همچون دیاگ نگارخودرو که پرتابل می باشد، حتی در هنگام حرکت نیز می توانند خودرو را عیب یابی کنند. قابلیت اتصال به انواع خودرو ها، عدم نیاز به اتصال مستقیم برق و … از مزایای دیاگ های پرتابل هستند.

دیاگ نگارخودرو

آنچه دیاگ های بلوتوثی را از سایر دستگاه های دیاگ متمایز می کند

از جدید ترین انواع دستگاه دیاگ، می توان به دستگاه های بلوتوثی اشاره کرد. این دستگاه ها کوچک ترین نوع دیاگ های خودرو هستند. به همین دلیل برای مصارف شخصی نیز مناسب خواهند بود. دستگاه های دیاگ بلوتوثی برای اتصال به خودرو نیازی به کابل ندارند.

همان طور که از نام آن ها پیدا است، اتصال آن ها به خودرو از طریق بلوتوث انجام می گیرد. به همین دلیل بسیاری از اتوسرویس های سیار نیز می توانند از این دیاگ استفاده کنند. این دستگاه دارای دو پورت بلوتوثی به نام های OBD-I  وOBD-II  است. همچنین از سایر مدل های خودرو پشتیبانی می کند.

دیاگ های روی استند جدید ترین انواع دستگاه دیاگ

دیاگ های روی استند از دیگر انواع دستگاه دیاگ به حساب می آیند. این مدل از دیاگ ها، زیر مجموعه دیاگ های ثابت هستند. به همین دلیل کمتر از مدل های دیگر مورد توجه قرار گرفته است. دیاگ های روی استند با استفاده از سخت افزار ها به انواع خودرو متصل می شوند. همچنین دارای قابلیت اتصال به پرینتر هستند. این دیاگ ها همچنین استحکام و طول عمر بیشتری دارند. با این حال وزن بالا و هزینه نگهداری زیاد را می توان از بارز ترین معایب آن ها دانست.

دیاگ های لپ تاپی و نحوه عملکرد آن ها

از دیگر انواع دستگاه دیاگ، دیاگ های لپ تاپی هستند. دیاگ لپ تاپی یکی از مدل های جدید دیاگ روی استند است. به همین دلیل نمی توان از آن برای خودرو هایی با حساسیت بالا استفاده کرد. دیاگ لپ تاپی با استفاده از interface  به خودرو ها متصل می شود.

همچنین اطلاعات را از طریق نرم افزار مخصوص به لپ تاپ منتقل می کند. این دیاگ به صورت شارژی فعالیت خواهد کرد و نیازی به اتصال برق ندارد. علاوه بر این، به انواع پرینتر ها متصل می شود. سرعت کم عیب یابی، هزینه بالا خرید لپ تاپ، خرابی زود هنگام باطری دیاگ و … از معایب دیاگ های لپ تاپی هستند.

دیاگ های تبلتی بهترین نوع دیاگ برای مصارف خانگی

دیاگ های تبلتی، جدید ترین نسل انواع دستگاه دیاگ به حساب می آیند. نمایشگر این دستگاه ها، یک تبلت کوچک است. قابلیت جابجایی و ابعاد کوچک، دیاگ تبلتی را به پرفروش ترین نوع دستگاه های عیب یابی تبدیل کرده است.

از دیگر مزایای این دیاگ ها، این است که می توان از تلفن همراه نیز به جای تبلت استفاده کرد. این نوع دیاگ از یک باطری و یک شارژر استفاده می کند. همچنین از طریق اینترنت وای فای به خودرو متصل خواهد شد. البته در برخی موارد ممکن است نیاز یه خرید دانگل بلوتوث داشته باشید.

انواع دستگاه دیاگ بر اساس نوع خودرو

دستگاه های دیاگ را بر اساس نوع و مدل خودرو نیز می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. همان طور که گفته شد هر کمپانی خودرو سازی، موظف به تولید دیاگ های متناسب با خودرو های خود است. به همین دلیل برخی از کمپانی های شناخته شده، دیاگ های انحصاری را طراحی کرده اند.

یکی از انواع دستگاه دیاگ، دیاگ های مرسدس بنز است. این نوع دیاگ قابلیت اتصال به تمام خودرو های این کمپانی آلمانی را دارد. در حقیقت عیب یابی خودرو های مرسدس بنز بدون دیاگ های اختصاصی، امکان پذیر نیست. خرید تجهیزات تعمیرگاهی از جمله دیاگ ها را با توجه به نوع خودروی خود انجام دهید.

دیاگ های مخصوص خودرو های چینی

پس از کمپانی مرسدس بنز، بسیاری از شرکت های خودرو سازی چینی نیز دیاگ های مخصوصی را طراحی کردند. به همین دلیل برای دسترسی به کامپیوتر خودرو های چینی، باید از دیاگ های اختصاصی آن ها استفاده کرد.

دیاگ های چینی جدید ترین نوع دستگاه های عیب یابی هستند. به همین دلیل از نرم افزار ها و سخت افزار های آپدیت شده استفاده می کنند. به همین دلیل اگر دیاگ شما توانایی پشتیبانی از این نرم افزار ها را داشته باشد، می توانید از آن برای خودرو های چینی نیز استفاده کنید.

دیاگ های مخصوص خودرو های کمپانی پژو

یکی دیگر از انواع دستگاه دیاگ، دستگاه PPS است. دیاگ PPS به صورت اختصاصی برای خودرو های کمپانی پژو طراحی شد. این دیاگ را می توان از جمله تخصصی ترین نوع دستگاه های عیب یابی دانست. دیاگ های PPS پس از اتصال به خودرو، به صورت خودکار وارد سایت شرکت سازنده می شوند.

همچنین جدید ترین نرم افزار مربوطه را با توجه به مدل خودرو دانلود می کنند. این فرایند تخصصی موجب شده تا عیب یابی خودرو های پژو تنها توسط دیاگ هایPPS  انجام گیرد. به همین دلیل سایر دیاگ ها نمی توانند مشکلات خودرو های کمپانی پژو را شناسایی کنند.

خودرو های شرکت سایپا و دیاگ های مخصوص آن ها

کمپانی سایپا نیز با ارائه انواع دستگاه دیاگ، عیب یابی اختصاصی خودرو های خود را آغاز کرده است. عیب یابی تخصصی خودرو های این کمپانی، تنها با استفاده از دیاگ های سایپا امکان پذیر است. دیاگ های سایپا توانایی پشتیبانی ازECU  تمام مدل های این خودرو کمپانی را دارند. البته شما می توانید برای عیب یابی خودرو های سایپا، از سایر مدل های دیاگ نیز استفاده کنید. برای این امر حتما باید نرم افزار دیاگ را ارتقاء دهید.

قیمت انواع دستگاه دیاگ و نحوه خرید آن ها

با توجه به تولید مدل های مختلف دیاگ، نمی توان قیمت دستگاه دیاگ یکسانی را برای آن ها عنوان کرد. علاوه بر این، برند های دستگاه دیاگ بسیار متنوع هستند. این امر موجب شده تا مشتریان با توجه به بودجه مالی خود، دیاگ های باکیفیتی را خریداری کنند. برند های نگار خودرو، لانچ، آزمای ثمین و … از بهترین برند های دستگاه دیاگ هستند.

دیاگ تجهیزات تعمیرگاهی

راهنمای خرید انواع دستگاه دیاگ و نکات مربوط به آن

نخستین نکته برای خریداری انواع دستگاه دیاگ، استحکام بدنه آن است. سعی کنید دستگاه هایی با مقاومت بدنه بالا را خریداری کنید. این دستگاه ها طول عمر و کارایی بیشتری دارند. در هنگام خریداری دستگاه های عیب یاب، به نوع دیاگ نیز توجه کنید. شما می توانید دیاگ های تحصصی را مطابق با مدل خودرو خود خریداری کنید.

البته خریداری دیاگی که با تمام خودرو ها سازگار باشد، مقرون به صرفه تر خواهد بود. اگر دیاگ ها را برای مصارف شخصی خریداری می کنید، دستگاه های قابل حمل را در اولویت قرار دهید. باید بدانید که دستگاه های ثابت برای مکانیکی ها و اتوسرویس ها مناسب تر است. همچنین به خدمات پس از فروش و قیمت دیاگ ها نیز توجه داشته باشید.

طول عمر دستگاه های دیاگ را با نگهداری اصولی از آن ها افزایش دهید

راز طول عمر انواع دستگاه دیاگ، نگهداری اصولی و صحیح از آن ها است. در ابتدا باید بدانید که دستگاه های دیاگ ضد آب نیستند. به همین دلیل نفوذ آب یا روغن در آن ها، اختلالات گسترده ای را ایجاد می کند. عدم اتصال کامل کابل دیاگ به کامپیوتر خودرو، منجر به برق گرفتگی می شود. از این جهت حتما از اتصال رابط ها مطمئن شوید.

علاوه بر این، قطع و وصل شدن رابط ها به دیاگ نیز آسیب می زند. اغلب دیاگ ها دارای کاور هستند. کاور ها از شکستگی این دستگاه ها جلوگیری می کنند. شما می توانید کاور ها را به صورت جدا نیز خریداری کنید. به زمان شارژ دیاگ های شارژی دقت کنید. زمان مناسب برای شارژ این دیاگ ها، زمانی که شارژ باطری رو به اتمام است. شارژ کردن پی در پی، طول عمر باطری دیاگ را کاهش می دهد.

نتیجه گیری

تنوع خودرو ها، موجب طراحی انواع دستگاه دیاگ شده است. در حال حاضر اکثر کمپانی های خودرو سازی، دیاگ های مخصوصی را برای اتومبیل های خود طراحی کرده اند. دیاگ ها دستگاه های جدیدی هستند که برای عیب یابی خودرو ها کاربرد دارند. جهت خریداری این تجهیزات مکانیکی حتما از نمایندگی های مجاز همانند نمایندگی نگارخودرو اقدام نمایید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx