آیا استفاده از میلگرد استیل نگیر مقرون ‌به ‌صرفه است؟

dell ghatar.com ۱۵ آبان ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۶

برای پاسخ به سؤال بالا، ابتدا باید میلگردها و انواع آن‌ها را بشناسیم.

میلگرد استیل نگیر

میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی و برای بالا بردن مقاومت کششی سازه به کار می‌رود. میلگردها بر اساس جنس و سایز در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار گرفته که کاربرد آن‌ها را دوچندان می‌کند. میلگردهای استیل نیز به دلیل ضدزنگ بودن در صنایع مهم و حساسی همچون صنایع نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در ادامه به شرح کامل انواع میلگرد استیل، تفاوت و مقرون به صرفه بودن آنان خواهیم پرداخت؛ بنابراین تا انتها همراه ما باشید و از این مطلب کاربردی نهایت استفاده را ببرید.
 
میلگرد استیل
مهم‌ترین نوع میلگرد استیل، میلگرد استنلس استیل است که در برابر اکسایش و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد. نکته جالب در مورد سازه‌ها این است که هرچه عمر سازه بیشتر گردد، خرابی بتن هم بیشتر خواهد شد؛ البته در ۹۰ درصد مواقع این خرابی‌ها به دلیل اکسایش میلگرد به‌کار رفته درون بتن است. پس اگر از میلگردی استفاده کنیم که اکسایش خیلی کمی داشته باشد، عمر سازه را افزایش داده‌ایم؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از میلگرد استنلس استیل در بلندمدت بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و از فرسایش و تخریب ساختمان جلوگیری خواهد کرد.
 
میلگرد استیل بگیر و نگیر
یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های میلگردها دسته‌بندی بگیر و نگیر بودن میلگرد بوده و با توجه به خواص مختلفی که این دو نوع میلگرد دارند، در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شوند؛ در ادامه به شرح کامل این دو نوع میلگرد خواهیم پرداخت:

  • میلگرد نگیر

میلگردهای نگیر به دلیل وجود مقداری عنصر کروم در خود، خاصیت مغناطیسی خود را از دست خواهند داد و به همین دلیل است که به آن‌ها میلگردهای نگیر می‌گویند. لازم به ذکر است درصد کروم به‌کار رفته در این میلگردها رابطه وارونه با خاصیت مغناطیسی میلگرد دارد؛ به این صورت که هر چه میزان کروم میلگرد بیشتر باشد، میلگرد توانایی مغناطیسی کمتری دارد. متریال اصلی ساخت این میلگردها استیل ضدزنگ بوده و به همین علت، این میلگردها دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت هوا و همچنین اکسیایش خواهند داشت. یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین نوع میلگرد نگیر، استیل ۳۰۴ است. این میلگرد که خاصیت مغناطیسی بسیار پایینی دارد به دلیل مقاومت ویژه در برابر اکسایش، کاربرد گسترده‌ای در صنایع حساس و مهم دارد. معروف‌ترین و محبوب‌ترین استیل‌های نگیر به قرار زیر خواهند بود:

  1. استیل ۳۰۴ و ۳۰۴ (L )
  2. استیل ۳۰۹S
  3. استیل ۳۱۰S
  4. استیل ۳۱۶ و ۳۱۶ (L)
  5. استیل ۳۲۱
  6. استیل ۴۸۴۱
  • میلگرد بگیر

میلگرد بگیر یکی از محبوب‌ترین میلگردها در سرتاسر جهان است. مواد اولیه ساخت این میلگرد شامل نیکل، کروم، آهن، کربن و عناصر دیگری با درصد ناچیز خواهد بود. میلگردهای استیل بگیر خواص مغناطیسی بالایی داشته و مقاومت ویژه‌ای در برابر اکسایش و خوردگی دارند؛ این میلگردها در برابر عوامل محیطی همچون رطوبت، نور خورشید و دمای هوا تقریباً غیرقابل نفوذ هستند. در ادامه به معرفی و شرح شماری از محبوب‌ترین استیل‌های بگیر می‌پردازیم:

  1. استیل فریتیک

استیل‌های فریتی معمولاً از نوع بگیر بوده و در مواد اولیه خود مقداری فریت دارند. فریت ترکیبی از فلز آهن و فلزات دیگر است که خاصیت مغناطیسی این نوع استیل را افزایش می‌دهد؛ با این ‌وجود برخی از استیل‌های فریت، دارای مقاومت کششی کمتری نسبت به فولاد طبیعی کربن خواهند بود.

  1. استیل مارتنزیتی

اکثر استیل‌های ماتنزیتی بگیر هستند. فولادهای ماتنزیتی دارای خاصیت منحصربه‌فردی در ساختار بلوری خود بوده که در صورت وجود آهن، می‌توانند خاصیت مغناطیسی بالایی داشته باشند.

  1. استیل دوبلکس

در مواد اولیه استیل دوبلکس، درصد قابل‌توجهی از آستنیت و فریت وجود دارد. به سبب وجود فریت در این استیل که خاصیت مغناطیسی دارد، این استیل هم در لیست استیل‌های بگیر قرار می‌گیرد.

  1. فولادهای ضدزنگ دوتایی

همانند استیل دوبلکس، فولادهای ضدزنگ دوتایی نیز حاوی ترکیبی از آستنیت و فریت هستند. وجود فریت (که خاصیت مغناطیسی دارد) در این فولاد باعث می‌شود که فولادهای ضدزنگ دوتایی در دسته استیل‌های بگیر قرار داشته باشند.

استیل ۴۱۰ استیل ۴۲۰ و استیل ۴۳۰ از دیگر استیل‌های معروف بگیر به شمار می‌روند.
 
برتری استیل نگیر در مقابل استیل بگیر
همانطور که گفته شد، اصطلاح بگیر و نگیر بودن میلگرد، اشاره به ساختار و عناصر فلز دارد. استیل بگیر در متریال اصلی خود دارای درصد بسیار پایینی از فلز کروم است و در مقابل استیل نگیر، دارای درصد قابل‌توجهی از عنصر کروم خواهد بود؛ این تفاوت در مواد اولیه سبب شده تا این دو استیل ازلحاظ مغناطیسی بودن، با یکدیگر متفاوت باشند. غالباً استیل بگیر، دارای مقاومت بسیار بالا، خاصیت چکش‌خواری و ضربه‌پذیری پایین بوده و جوشکاری بر روی آن‌ بسیار سخت‌ است؛ در مقابل استیل نگیر، دارای مقاومت متوسط رو به بالا، خاصیت چکش‌خواری و ضربه‌پذیری بسیار بهتری بوده و جوشکاری بر روی آن‌ آسان‌تر است. به‌طورکلی می‌توان این دو استیل را در موارد مهم و اساسی زیر بررسی نمود:

  1. مقاومت در برابر زنگ‌زدگی

عنصر نیکل دارای مقاومت ویژه‌ای در برابر زنگ‌زدگی است؛ این بدین معنی است که هرچه درصد نیکل به‌کار رفته در میلگرد بیشتر باشد، آن میلگرد مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی دارد. استیل نگیر به دلیل داشتن درصد قابل‌ ملاحظه‌ای از این عنصر، پایداری و برتری بیشتری نسبت به میلگرد بگیر خواهد داشت.

  1. غیر اشتعال بودن

به دلیل تفاوت در مواد اولیه این دو نوع میلگرد، میلگردهای نگیر مقاومت بیشتری در برابر حرارت نسبت به میلگردهای بگیر دارند. به استیل‌های نگیر، استیل نسوز نیز گفته شده و می‌توانند دمایی بالغ‌بر ۹۰۰ درجه سلسیوس را تحمل کنند.
 
تفاوت قیمت بین استیل بگیر و نگیر
قیمت میلگرد بگیر در مقایسه با قیمت میلگرد نگیر، اندکی بیشتر است؛ دلیل آن نیز به مواد اولیه به‌کار رفته در ساخت این استیل‌ها برمی‌گردد. پیش‌تر اشاره شد که در استیل بگیر، عنصر نیکل به‌کار رفته و همین عنصر باعث بالا بردن خاصیت مغناطیسی میلگرد می‌شود. به دلیل کمیاب بودن عنصر نیکل در جهان امروزی، میلگردهای بگیر قیمت بالاتری نسبت به میلگردهای نگیر دارند؛ البته به توجه به مطالب گفته شده بار دیگر تاکید می‌کنیم که استفاده از میلگردهای نگیر، مقرون ‌به ‌صرفه‌تر است.

همچنین شما می توانید برای قیمت روز قیمت میلگرد استنلس استیل را در اینجا مشاهده کنید:
https://pivan.co/product-category/rebar/stainless-steel-rebar/
 
میلگرد استیل نگیر؛ میلگردی گران اما به صرفه
میلگردها در ساختمان ‌سازی و به‌منظور افزایش و ارتقای مقاومت کششی سازه به کار می‌روند. میلگردهای استیل نیز به دلیل ضدزنگ بودن در صنایع مهم و حساسی همچون صنایع نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. استفاده از میلگرد استنلس استیل در بلندمدت بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و از فرسایش و تخریب ساختمان جلوگیری خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های میلگردها دسته‌بندی بگیر و نگیر بودن میلگرد بوده و با توجه به خواص مختلفی که این دو نوع میلگرد دارند، در صنایع مختلفی به کار گرفته می‌شوند؛ اصطلاح بگیر و نگیر بودن میلگرد، اشاره به ساختار و عناصر فلز دارد.  استیل بگیر در متریال اصلی خود دارای درصد بسیار پایینی از فلز کروم است و در مقابل استیل نگیر، دارای درصد قابل‌توجهی از عنصر کروم خواهد بود؛ بنابراین میلگرد استیل نگیر مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و اشتعال دارد و بسیار مقرون به صرفه‌تر است.
 
آیا حتما بایستی میلگرد استیل نگیر را از مراکز معتبر خرید؟!
در این مطلب سعی نمودیم شما را با میلگرد استیل و به‌خصوص میلگرد استیل نگیر و مزایا و مقرون به صرفه بودن آن آشنا نماییم. اما در آخر بایستی خاطرنشان کرد که با توجه به اهمیت میلگرد استیل در دوام و پایداری ساختمان، بایستی این محصول را حتماً از مراکز و مفروشگاه‌های معتبر تهیه نمود؛ به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی سایت پیوان یکی از برترین سایت‌های فروش اینترنتی آهن آلات و مقاطع فلزی است که شما عزیزان می‌توانید با ورود به آن، ضمن بازدید از قیمت روزانه محصولات و اطلاعات تکمیلی آنان، اقدام به خریدی سریع و مطمئن نمایید. شرکت پیوان، شرکتی باسابقه و ریشه‌دار است که طی ۵۰ سال فعالیت خود، همواره توانسته است رضایت مشتریان خود را جلب نماید و برندی خوش‌نام و قابل اعتماد در بین ساختمان‌سازان و صنعتگران مبدل شود؛ بنابراین شما عزیزان می‌توانید به‌منظور داشتن خرید آسان، سریع و مطمئن کلیه آهن‌آلات و مقاطع فلزی (از جمله انواع میلگردهای استیل نگیر و بگیر)، همین آلان به سایت پیوان مراجعه کنید و محصول باکیفیت (کلیه محصولات کارخانجات برتر کشور) خود را در مناسب‌ترین قیمت‌ها (قیمت درب کارخانه) دریافت نمایید.

شما می‌توانید قیمت روز میلگرد استنلس استیل را در اینجا مشاهده کنید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx