یک گام تا جهش مالی با خلق محصولات رزینی در ایران

dell ghatar.com ۱۹ آبان ۱۴۰۱ دیدگاه ۳۰

رزین چیست؟

رزین ماده‌ای است که می‌توان از آن برای مصارف مختلف استفاده کرد و از مخلوط کردن دو جزء که با یکدیگر هماهنگ هستند ایجاد می‌شود. اگر رزین مایع با هاردنر مناسب مخلوط شود، یک واکنش شیمیایی شروع می شود که معمولا چندین ساعت طول می کشد.

پس از مخلوط شدن اجزا با یکدیگر، نه تنها گرما تابش می شود، بلکه ماده نیز از حالت مایع به حالت جامد / پخت تبدیل می شود. معمولاً نسبت اختلاط رزین به هاردنر ۱ به ۱ یا حتی ۱ به ۲ است تا مواد به خوبی عمل کنند.

ساخت رزین
ساخت رزین

رزین‌های اپوکسی یا رزین‌های ریخته‌گری مختلف، که هرکدام دارای خواص جداگانه‌ای هستند، می‌توانند برای کاربردهای مختلف با توجه به مشخصات سازنده مورد استفاده قرار گیرند. طیف گسترده ای از رزین های مختلف وجود دارد که از نظر مدت زمان فرآیند پخت و سختی و دوام سطوح تبدیل شده به طور قابل توجهی متفاوت است. پارامترهای بیشتر برای خرید رزین اپوکسی خاص می تواند عواملی مانند حداکثر ضخامت لایه ای باشد که می تواند با مواد یا مقاومت حرارتی آن تشکیل شود.

انواع رزین

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی یک نوع رزین همه کاره است که کاربردهای مختلفی دارد. این باعث می شود که برای تعداد زیادی از پروژه ها به رزین تبدیل شود. همچنین یک فرم بسیار بادوام از رزین است.

رزین uv

رزین uv شبیه رزین اپوکسی است اما در فرآیند گیرش کلی و ساختار شیمیایی متفاوت است. در حالی که رزین اپوکسی دارای دو قسمت است که باید با هم ترکیب شوند تا رزین UV از قبل ترکیب شده باشد. رزین uv به سرعت گیر می کند زیرا فرآیند گیرش هنگام قرار گرفتن محصول در معرض نور UV فعال می شود.

مزایای رزین uv

رزین uv نسبت به سایر انواع رزین اپوکسی زمان خشک شدن سریع تری دارد.

از آنجایی که قطعات مربوطه قبلاً با هم ترکیب شده اند، مانند سایر انواع رزین اپوکسی نیازی به مخلوط کردن نیست.

از آنجایی که محصول تنها زمانی شروع به تنظیم می کند که نور فرابنفش به آن بتابد، این به شما امکان می دهد زمان کار طولانی تری با محصول داشته باشید.

رزین پلی استر

رزین پلی استر، مشابه انواع رزین اپوکسی است . رزین پلی استر دارای ساختار الیافی است و به دلیل مقاوم بودن در برابر آب و استحکام کلی آن شناخته شده است.

مزایای رزین پلی استر

خرید رزین پلی استر شیمی افسون بسیار مقرون به صرفه است.

هنگام استفاده از هر نوع رزین پلی استر، بسته به مقدار محلول سخت کننده مورد استفاده در هنگام فرمولاسیون رزین، زمان خشک شدن یا پخت را می توانید توسط خودتان تعیین کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، رزین پلی استر در برابر آب مقاوم است.

رزین پلی اورتان

از رزین پلی اورتان مانند رزین پلی استر می توان برای قالب های ریخته گری استفاده کرد. رزین پلی اورتان یک نوع رزین بسیار متنوع است زیرا می توان از آن برای ایجاد مجموعه ای از محصولات استفاده کرد. این به لطف خواص آن است که به راحتی قابل تغییر است.  رزین پلی اورتان بسیار بادوام است که با اعمال گرما بسیار سخت می شود.

انواع مختلفی از رزین پلی اورتان وجود دارد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، می توان بسیاری از محصولات پلی اورتان را در لوازم خانگی پیدا کرد، و همچنین به طور گسترده در صنعت خودرو استفاده می شود.

مزایای رزین پلی اورتان

این نوع خاص از رزین پس از عمل آوری یا سفت شدن، بسیار مقاوم در برابر حرارت است.

هنگام تنظیم فقط مقدار بسیار کمی انقباض وجود دارد.

رزین پلی اورتان را می توان به راحتی مخلوط کرد، زیرا خواص جریان بسیار خوبی دارد، همچنین استفاده از آن را هنگام پر کردن یک منطقه یا قالب آسان می کند.

زمان گیرش و سخت شدن رزین پلی اورتان بسیار سریع است.

رزین پلی اورتان را می توان به عنوان یک کپسول الکتریکی استفاده کرد.

کاربرد رزین

رزین اپوکسی برای چه مواردی استفاده می شود؟

اساسا رزین اپوکسی بسیار متنوع است و می تواند برای انواع مختلف پروژه های هنری و صنایع دستی استفاده شود. مثال های زیر تنها نمونه کوچکی از انبوه برنامه های ممکن است:

  • درزگیری و آب بندی در فضاهای مختلف
  • تعمیر کف پوش های سنگی در داخل و خارج از منزل
  • درزگیری و آب بندی مقاوم در برابر برش میز کار در آشپزخانه
  • قطعات رزین اپوکسی و چوب مانند تخته های برش
  • ایده های نوسازی مدرن برای ساختمان های قدیمی
  • جواهرات ساخته شده از رزین اپوکسی
  • تعمیرات سریع با رزین UV مخصوص
  • اشیاء هنری رزین اپوکسی مانند تصاویر هنری رزین
  • ریخته گری انواع قالب و فیگور
  • اشیاء تزئینی مانند ژئود رزینی و ظروف پتری رزینی
  • مبلمان رزین مانند میزهای ساخته شده از رزین اپوکسی
  • ریخته گری رزین مصنوعات و مواد در رزین
  • ساخت آکواریوم و تراریوم
  • تعمیر و چسباندن قطعات کوچک به یکدیگر
  • رزین به عنوان روکش یا ژل کت برای ساخت قایق

کاربردهای رزین
کاربردهای رزین

رزین های اپوکسی به تنهایی یا در ترکیب با شیشه، کربن یا سایر الیاف تقویت کننده برای تولید انواع محصول از بدنه قایق گرفته تا قطعات الکتریکی استفاده می شوند. رزین ها در تجارت ساختمانی برای اتصال پیچ و مهره ها و سایر سخت افزارها به دیوارها، سقف ها و کف بتنی استفاده می شوند. آنها به عنوان ترکیبات گلدان و درزگیر نیز استفاده می شوند. از آنها به عنوان پوشش، چسب و غیره استفاده می شود. مزیت رزین های اپوکسی در کاربردهای ساختاری این است که در مقایسه با فلزات اساساً ضد خوردگی هستند.

رزین پلی استر رزین اصلی در ساخت قایق های پلاستیکی تقویت شده با فایبرگلاس (frp) است، زیرا رزین ارزان است و به راحتی به ژل کت های مبتنی بر پلی استر می چسبد. رزین اپوکسی اغلب گزینه ای برای ترمیم آسیب به چنین بدنه هایی است زیرا دارای استحکام عالی و چسبندگی مکانیکی خوبی است. با این حال، از نظر شیمیایی به پلی استر نمی چسبد. رزین پلی استر در مجاورت هوا به طور کامل سفت نمی شود، بنابراین لایه های نهایی باید حاوی موم باشند یا باید از فرآیندی به نام کیسه خلاء برای اطمینان از درمان مناسب استفاده شود.

استحکام رزین‌های اپوکسی خالص باعث می‌شود که آن‌ها را برای اجزای هواپیما و کاربردهایی انتخاب کنند که در آن استحکام ساختاری بسیار مهم است. تشکیل حلقه های بنزن در داخل اپوکسی پخته شده به آن تقریباً سه برابر استحکام وینیل استر می دهد و علاوه بر آن مقاومت در برابر آب را بهبود می بخشد. رزین های اپوکسی نیز از نظر حرارتی پایدارتر هستند و رطوبت را جذب نمی کنند و با گذشت زمان تجزیه نمی شوند.

رزین های اپوکسی به صورت پودری برای پوشش پودری با کارایی بالا روتورهای موتور (برای عایق شکاف) و محفظه ها، قطعات الکترونیکی و غیره در دسترس هستند.

مزایای رزین اپوکسی

خواص ذکر شده در زیر به حالت سفت شدن پس از اختلاط و پخت اشاره دارد. بسته به سازنده و محصول، این حالت ممکن است تا پس از حدود یک هفته به دست نیاید. به طور کلی اطلاعات دقیق تری در این مورد در دستورالعمل های سازنده مستقیماً روی بسته بندی رزین خود خواهید یافت. با این حال، هنگامی که فرایند پخت کامل شد، خواص مثبت زیر تقریباً برای همه محصولات اعمال می شود:

  • مقاومت در برابر سایش بسیار بالا
  • استحکام مواد بالا
  • غیر حساس به ضربه (شکستن یا خرد نمی شود)
  • معمولاً در حین تبدیل از مایع به جامد، انقباض کمی دارد.
  • مقادیر چگالی حدود ۱٫۲ گرم (در هر سانتی متر مکعب)
  • مقاومت خوب در برابر اشعه ماوراء بنفش با محصولات با کیفیت بالا
  • تقریباً به همه مواد (مثلاً به چوب) به خوبی می چسبد.
  • مقاومت حرارتی بالا
  • به عنوان یک عایق الکتریکی عمل می کند
  • مقاومت اسیدی بالا
  • با آماده سازی زیرلایه دقیق: رزین اپوکسی به سختی ترک می خورد.
  • مقاومت خوب در برابر هوا در مناطق بیرونی

کدام رزین برای کار من مناسب است؟

هنگامی که رزین یک مایع به خصوص رقیق و روان باشد، یعنی  ویسکوزیته آن کم است. بنابراین اگر به یک رزین مخصوص سیال نیاز دارید، باید یک رزین با ویسکوزیته پایین بخرید. خاصیت قوام تقریباً آبکی می تواند برای برخی کاربردها بسیار مهم باشد، به عنوان مثال:

  • ریخته گری انواع قالب
  • تولید جواهرات رزین اپوکسی
  • قطعات قالب گیری در زمینه مدل سازی مبلمانی مانند میزهای رزین اپوکسی و میزهای رزینی
  • -پر کردن شکاف ها و سوراخ های چوب، کف های رزین اپوکسی در مناطق نشیمن یا کف گاراژ

چگونه می توان رزین اپوکسی را از مناطق ناخواسته پاک کرد؟

پاک سازی رزین
پاک سازی رزین

از آنجایی که جدا کردن رزین با روش های مکانیکی بسیار دشوار است، توصیه می کنیم در چنین مواردی بهتر است از روش های دیگری استفاده کنید: در این کار می توانید رزین را مجدداً مایع کنید و سپس آن را از روی سطح بتراشید.

باید سطح مورد نظر را با حلال استون در مکانی با تهویه مناسب خیس کنید و سپس حدود یک ساعت صبر کنید. پس از این مدت سطح باید کمی نرم شده باشد. سپس می توانید محل را با تفنگ حرارتی تا دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. وقتی به این دما رسیدید، متوجه می شوید که رزین دوباره مایع می شود و می توان آن را خراش داد.

با این حال، گرم کردن باید بسیار آهسته و با احتیاط انجام شود، زیرا سایر قسمت های قطعه کار ساخته شده از پلاستیک یا چوب ممکن است آسیب ببیند یا بسوزد.

چگونه می توان با صنایع دستی رزین سود برد؟
رزین به شما، این توانایی را می‌دهد که به همه علاقه‌ها و علاقه‌های خاص مشتری خود پاسخ دهید، زیرا می‌توان هر چیزی را به هنر رزین اضافه کرد.
ساختن هنر رزین برای فروش یک ایده تجاری منحصر به فرد است، زیرا شما با مواد، مقیاس، رنگ یا حجم تولید محدود نمی شوید. حتی وسعت بازار شما نامحدود است، می توانید هر چیزی از نقاشی های رزین گرفته تا  جواهرات  بسازید. شروع کار نیز واقعاً آسان است، تنها چیزی که نیاز دارید مقداری رزین، سخت‌کننده، چند قالب از چیزهایی است که می‌خواهید بسازید، و فضایی برای کار کردن است.
رزین به قیمت عمده از کجا تهیه کنیم وهنگام خرید رزین به چه نکاتی توجه کنیم؟
رزین های اپوکسی در حال حاضر در بسیاری از نمایندگی های تخصصی و در اکثر فروشگاه های دست ساز در دسترس هستند. وقتی از طریق اینترنت سفارش می دهید، معمولاً انتخاب بیشتر است، جایی که اغلب می توانید این مواد را به قیمت عمده تهیه کنید، شیمی افسون است. شما می توانید به صورت آنلاین بیشترین انتخاب از انواع محصولات با کیفیت بالا  و قیمت مناسب را برای همه زمینه ها از شیمی افسون تهیه کنید. مجموعه شیمی افسون، به خصوص در ایران مورد استقبال مردم است. اگر تازه شروع به کار با رزین های اپوکسی کرده اید، ممکن است از این واقعیت که بسیاری از اجزای اپوکسی ارزان نیستند، ناراحت شوید. اما این نباید دلیلی باشد که همیشه به دنبال ارزان ترین پیشنهادها باشید. به هر حال، انواع محصولاتی که با قیمت‌های بسیار پایین ارائه می‌شوند، گاهی اوقات می‌توانند آنقدر کیفیت پایین‌تری داشته باشند که برای شما رضایت‌بخش نباشد و انگیزه شما را از بین ببرند، ناگفته نماند که می‌تواند کار شما را کاملاً خراب کند.
برخی از محصولات همچنین ممکن است حاوی حلال‌هایی باشند که برای سلامتی خطرناک هستند و در طول فرآیند پخت تبخیر می‌شوند. ممکن است این اتفاق بیفتد که مواد شما به طور کامل پخت نشوند یا مخلوط کردن آنها قبل از فرآیند پخت دشوار باشد. برخی از رزین های ارزان قیمت با شفافیت کریستالی خود تحت تأثیر قرار نمی گیرند، اما در طول پردازش کمی زرد به نظر می رسند. این رنگ زرد ناخوشایند را می توان بعداً با کمی نور خورشید تشدید کرد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx