معرفی انواع غذاهای محلی گیلان

dell ghatar.com ۲۲ آبان ۱۴۰۱ دیدگاه ۷۵

غذاهای محلی گیلانی را می توان یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی در بین مردم دانست. گیلان، یکی از خطه های سرسبز کشورمان است که نه تنها از اهالی خونگرم، ساده و صمیمی برخوردار می باشد؛ بلکه غذاهای محلی بسیار خوشمزه و رنگارنگی را نیز به خود اختصاص داده است. مسافرانی که از اقصی نقاط ایران و جهان به این خطه زیبا و معتدل سفر می کنند؛ طعم این غذاها را چشیده و اعتراف می کنند که شبیه آنها را در هیچ کجا ندیده اند!

غذاهای گیلانی، سالم و واقعا لذیذ

انواع سبزیجات محلی، تخم مرغ محلی، ماهی، مرغ، ترشیجات خانگی و … در تهیه و طبخ غذاهای محلی نقش داشته و غذاهایی فوق العاده لذیذ و خواستنی را مهیا می کنند.

غذاهایی که در کنار طعم بی نظیر خود، سرشار از خاصیت برای مصرف کنندگان می باشند. چرا که ترکیبات به کار رفته آنها اغلب از نوع ترکیبات سالم و ارگانیک بوده و روی سلامت مصرف کنندگان، اثر مثبت به جا نهاده اند.

غذاهای معروف گیلان کدام اند؟

عطر و بوی خوش غذاهای محلی گیلان از یک سو و رنگ و لعاب آنها از سوی دیگر باعث شده تا علاقمندان به غذاهای محلی نتوانند از کنار آنها بی تفاوت بگذرند. در ادامه می خواهیم تا لیست غذاهای شمالی و گیلانی را به شما نشان داده و به معرفی هر یک از آنها بپردازیم.

رستوران در رشت
غذاهایی که در رستوران های سنتی و مدرن استان گیلان سرو شده و هوش از سر مهمانان برده اند. در قسمت زیر لیست غذا های رشتی را ملاحظه می فرمایید:
همچنین می توانید برای مشاهده کامل منو غذا های رستوران رازقی به صفحه مراجعه نمایید.

غذای فسنجان اردک:

غذاهای خوش طعم و رنگ گیلانی در دسته بندی های مختلف جای می گیرند. یک دسته بندی اختصاص به انواع خورشت گیلانی دارد. خورشت هایی که مختص استان گیلان بوده و در نوع خود منحصر به فرد می باشند. مثل خورشت فسنجان اردک که بهترین غذای محلی گیلان شبیه فسنجان است.

به جای مرغ از اردک در تهیه این خورشت استفاده شده است. اردک و گردو هر دو باعث شده اند تا با یک غذای چرب و خوشمزه روبرو شوید. یک غذای سنتی که طعم آن هیچگاه از یاد شما نخواهد رفت!

فسنجان اردک شمالی
فسنجان اردک شمالی

خورشت آلومسما با مرغ:

خورشت آلومسما با مرغ یک خورشت مجلسی است که طعم بی نهایت دلپذیری دارد. این خورشت بی نظیر، ترکیبی از آلو و مرغ است و لعاب زیادی دارد. به طوری که با دیدن آن وسوسه شده و رژیم را فراموش خواهید کرد. طعم ملس این خورشت به خاطر وجود آلو است که همه این طعم را می پسندند.

باقالی قاتق:

محال است به گیلان سفر کرده باشید و باقالی قاتق آن را نشناسید. این خورشت که با استفاده از لوبیاهای محلی تهیه شده؛ یکی از محبوب ترین خورشت ها محسوب شده و در تمام رستوران های گیلانی سرو می شود. سیر هم یکی از اجزاء اصلی این خورشت بوده که طعم بسیار خوشمزه ای را به آن عطا کرده است.

خورشت سیرقلیه:

سیرقلیه یکی از خورشت های اصیل گیلانی است که هم مردم شمال به آن علاقه شدیدی داشته و هم مسافرین، شیفته آن می باشند. ترکیبات اصلی این خورشت سنتی که طعم آن را دگرگون کرده اند؛ عبارتند از: مرغ، برگ سیر، لپه و آب نارنج.

خورشت مرغ ترش:

به جرات می توان گفت خورشت مرغ ترش گیلانی یکی از خوش طعم ترین غذاهای این خطه است. این غذای مجلسی در وعده ناهار صرف می شود. شاید آن را با خورشت مرغ ترش مازندرانی اشتباه بگیرید.

اما این غذا آن نیست و به کلی متفاوت است. این غذا که در نگاه اول، شما را یاد قرمه سبزی می اندازد؛ با استفاده از این ترکیبات تهیه می گردد: سبزیجات خورشتی اعم از برگ سیر، نعناع، تره، جعفری و گشنیز و همچنین گردو، رب انار، لیمو عمانی، سیر، مرغ، گردو و لپه.

خورشت میرزا قاسمی:

یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان که پای ثابت رستوران هاست؛ خورشت میرزا قاسمی است. این خورشت، هم به عنوان غذای اصلی صرف شده و هم در کنار سایر غذاها به عنوان دسر خوشمزه حضور می یابد.

طعم دودی این غذا، میلتان را برای خوردن آن دو چندان می کند. بادمجان کباب شده و سیر از اجزاء اصلی این غذا به شمار می آیند. این غذای لذیذ را می توانید با نان نوش جان کنید.

غذای گمج کباب:

نام و آوازه گمج کباب رشت به همه جای ایران رسیده است. اگر سراغ غذاهای محلی گیلان را از رستوران های این شهر بگیرید؛ یکی از گزینه هایی که به شما معرفی می کنند؛

همین غذاست. این غذا در گمج های سفالی و سنتی طبخ می شود. از ترکیبات آن می توان به رب انار، گوشت راسته کبابی، رب آلو، آب انار و سبزی خرد شده مثل چوچاق اشاره کرد.

ترش شامی:

ترش شامی در رستوران های گیلان سرو شده و طرفداران زیادی دارد. اهالی گیلان هم در پخت غذاهای خانگی، این گزینه را لحاظ می کنند. این غذا با برنج سرو می شود.

ترش شامی را می توان شامل ترکیباتی مثل سس غلیظ و خوشمزه به اضافه گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، رب گوجه، رب انار، آرد نخودچی، سبزیجات معطر، آبغوره و پیاز دانست.

شامی رودباری:

اگر اهل رفتن به رستوران هستید و غذاهای محلی گیلانی را می پسندید؛ حتما در سفرتان به شهر رشت، شامی رودباری را تست کنید. از این امتحان پشیمان نخواهید شد. این غذا که در گروه محبوب ترین غذاهای محلی گیلان قرار دارد؛ به کتلت شباهت دارد. با خوردن آن یک غذای متفاوت از لحاظ عطر و طعم را تجربه خواهید کرد. غذایی گوشتی که با گوشت گوساله چرخ کرده، سبزیجات معطر، روغن زیتون، گوجه، پیاز و گلپر تهیه می گردد.

ترش تره:

یکی از غذاهای محلی و ساده شمالی که از کوچک تا بزرگ به آن علاقه دارند؛ ترش تره است. اگر غذاهای غیر گوشتی را می پسندید؛ بی شک عاشق آن خواهید شد.

ترش تره معروف گیلانی از سبزیجات معطر، آرد، آبغوره، سیر، تخم مرغ و ادویه جات مثل نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می گردد. طعم نسبتا ترش این غذا برای علاقمندان به طعم های ترش، جذابیت دارد.

اناربیج:

با نگاهی به لیست غذاهای محلی گیلان متوجه می شوید که تنوع این غذاها چقدر زیاد است. انتخاب از بین این گزینه های متنوع و خوشمزه، واقعا کار آسانی نیست. اناربیج یکی از همین غذاهاست.

این غذای فوق العاده لذیذ، طعم ترش را زیر زبانتان می آورد. نه آنقدر ترش که دچار دل ضعفه شوید. این غذای خوشمزه را می توانید با برنج میل کنید. اما ترکیبات این غذا عبارتند از: مغز گردو، گوشت چرخ کرده، رب انار، پیاز و سبزی های معطر.

اناربیج محلی گیلان
اناربیج محلی گیلان

سیرابیج:

یکی از غذاهای محلی که به راحتی تهیه شده و در بین بومیان استان گیلان به خوبی شناخته شده؛ سیرابیج است. این غذای غیر گوشتی و ساده به قدری خوشمزه است که با یکبار خوردن آن، محال است آن را دوباره امتحان نکنید. سیرابیج از تفت دادن برگ سیر تازه محلی به اضافه تخم مرغ و ادویه های پرکاربرد غذا حاصل می گردد.

ترش واش:

خورشت ترش واش گیلانی یک غذای خوش عطر و بو است که با استفاده از نوعی سبزی محلی تهیه می گردد. این غذا که با عنوان بویا قاتق هم شناخته می شود؛ طعم دلپذیری داشته و با این مواد آماده می گردد: سبزی ترش واش، رب انار، رب آلوچه، گوجه، بادمجان و پیاز.

بهترین رستوران غذای محلی رشت کجاست؟

تا به اینجا با تعدادی از محبوب ترین و معروف ترین غذاهای محلی گیلان آشنا شدید. اکنون وقت آن رسیده تا طعم واقعی این غذاها را از نزدیک بچشید! اگر تصمیم به سفر به گیلان دارید و رفتن به رستوران، در برنامه سفرتان وجود دارد؛ یک پیشنهاد عالی برایتان داریم.

پیشنهاد ما به شما این است که برای تست انواع غذای محلی رشت رستوران رازقی را انتخاب کنید. این رستوران، نخستین گروه رستورانی در استان گیلان است که پرسنل زبده و ماهر را به کار گمارده است. آشپزان حاضر در این رستوران، سالها تجربه خود در آشپزی را با شما به اشتراک گذاشته و انواع غذاهای محلی را با بهترین طعم و عطر تقدیمتان می کنند. در ادامه نگاهی می اندازیم به نام غذاهای مشهور گیلانی در جدول این رستوران:

فسنجان اردکخورشت آلومسما با مرغباقالی قاتقخورشت سیرقلیهخورشت مرغ ترشگمج کباب
ترش شامیشامی رودباریخورشت میرزا قاسمیترش ترهاناربیجسیرابیج
ترش واش 

 

سرو و سفارش آنلاین غذا در رستوران رازقی

رستوران رازقی رشت نه تنها تجربه حضوری از خوردن غذاهای محلی و بی نظیر گیلانی را برایتان محقق می کند؛ بلکه امکان سرو و سفارش آنلاین این غذاها را هم در اختیارتان قرار می دهد.

بنابراین اگر برای رفتن به رستوران آماده نیستید؛ می توانید با سفارش آنلاین، غذاهای خوشمزه را درب منزل در سریع ترین زمان تحویل بگیرید!

سفارش آنلاین غذاهای محلی گیلان از رستوران رازقی رشت
سفارش آنلاین غذاهای محلی گیلان از رستوران رازقی رشت

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx