آیا پای پرانتزی در بزرگسالی درمان دارد؟ ۵ روش درمان بدون جراحی

dell ghatar.com ۲۶ آبان ۱۴۰۱ دیدگاه ۳۹

آیا درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی ممکن است؟ این سوالی است که برای بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه ایجاد می شود و به دنبال این هستند که بدانند آیا می توان پای پرانتزی را بدون جراحی درمان کرد. برای رسیدن به پاسخ این سوال لازم است که در ابتدا کمی با پای پرانتزی و دلایل ایجاد آن آشنا شوید تا با علم بیشتری به دنبال روش های درمانی باشید.

پای پرانتزی چیست

پای پرانتزی که در اصطلاح به آن ژنوواروم نیز گفته می شود (ژنو یعنی زانوی واروم و خم شده به سمت بیرون) به حالتی گفته می شود که زانو ها از حالت طبیعی خود خارج شده اند و پاها به سمت بیرون خم می شود.

یکی از عوامل بسیار مهم در این عارضه مربوط به درمان به موقع می باشد، در صورتی که اقدامات درمانی به موقع انجام نشود فشار موجود روی زانو ها بیشتر می شود و در نهایت فرد به آرتروز دچار خواهد شد.

در این مطلب ما قصد داریم تا شما را به خوبی با پای پرانتزی آشنا کنیم و بررسی نماییم که بهترین روش های درمان پای پرانتزی بدون جراحی چیست؛ بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان به این آسیب دچار شده است توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

دلایل ایجاد پای پرانتزی در بزرگسالان چیست؟

برای بسیاری افراد این سوال ایجاد می شود که دقیقا چه چیزی موجب می شود تا یک فرد بزرگسالان به ناگهان به پای پرانتزی دچار شود؟ پای پرانتزی در کودکان امری طبیعی است و می دانیم که اکثر کودکان زمانی که متولد می شوند به آن دچار هستند. اما در مورد بزرگسالان سوالات بسیاری وجود دارد.

در ادامه رایج ترین دلایلی که سبب بروز این آسیب می شود را برایتان آورده ایم:

چاقی و اضافه وزن

یکی از دلایل پای پرانتزی در بزرگسالان مربوط به چاقی است، اضافه وزن فشار زیادی به زانو ها وارد می کند و با گذشت زمان موجب خم شدن زانو می شود. بنابراین افرادی که در معرض این آسیب قرار دارند باید نسبت به کنترل وزن خود دقت داشته باشند.

کمبود ویتامین دی

اگر فردی به کمبود ویتامین دی شدید دچار باشد در نهایت به نرمی استخوان دچار می شود که این موضوع سبب خمیده شدن زانو ها می شود. بنابراین بسیار مهم است که ۶ ماهی یکبار آزمایش خون بدهید تا وضعیت ویتامین های بدن بررسی شود.

کمبود ویتامین س

ی و کلسیم

هر دوی این ویتامین ها در رشد استخوان بسیار موثر هستند، در صورت کمبود هر یک از آن ها مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد خواهد شد که یکی از آن ها ایجاد پای پرانتزی می باشد. البته اگر علت پای پرانتزی شما مربوط به کمبود هر یک از این ویتامین ها باشد می توان امیدوار بود، زیرا به کمک روش های غیر جراحی و استفاده از مکمل می توان درمان را پیش گرفت.

از دیگر دلایل بروز پای پرانتزی در بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از دیگر دلایل بروز پای پرانتزی در بزرگسالان می توان به:

  • آسیب دیدگی پا یا زانو
  • وجود بیماری ارثی در بیمار
  • استئوآرتریت زانو
  • شکستگی های استخوان زانو که به درستی ترمیم یا جوش نخورده اند
  • درمان نشدن عارضه پای پرانتزی در کودکی

تشخیص پای پرانتزی

زانو پرانتزی

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم یکی از موارد بسیار مهم در خصوص پای پرانتزی مربوط به تشخیص آن می باشد. اگر در زمان بروز اولیه این عارضه تشخیص داده شود در بازه زمانی کوتاه تری و با درمان های ساده تری می توان برای از بین بردن آن اقدام کرد.

به علت آناتومی متفاوتی که در بدن خانم ها و آقایان وحود دارد، همانند اختلاف اندازه ی لگن که به طور مستقیم بر روی زانو اثر می گذارد؛ به طور طبیعی و نرمال در آقایان زانو کمی دارای حالت پرانتزی می باشد؛ البته می توان این گونه گفت که در صورتیکه فاصله ی بین دو زانو در حالت ایستاده به اندازه ی ۴ انگشت باشد، نرمال تلقی میگردد.

البته یکی از دلایل اصلی در ایجاد پای پرانتزی در افراد بزرگسال مربوط به آرتروز است، این بیماری به طور مستقیم بر روی قسمت داخلی مفصل تاثیر می گذارد و با تخریب این بخش زانوی پرانتزی ایجاد می شود. همان طور که می دانید زنان بیشتر از مردان به آرتروز دچار می شوند بنابراین می توان گفت که اختلال پای پرانتزی زنان را بیشتر درگیر می کند.

با توجه به این که برخی افراد پای پرانتزی را با سایر اختلال ها اشتباه می گیرند بنابراین بهترین کار این است که هر زمان احساس کردید علائم این عارضه در شما وجود دارد نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید تا با معاینه حضوری و انجام آزمایش های تصویر برداری روند تشخیص به خوبی در شما طی شود.

پس از آن در ابتدا از روش های ساده تری نظیر استفاده از کفش طبی، کفی طبی، فیزیوتراپی، ماساژ درمانی و … استفاده می شود. که در ادامه هر یک از این روش ها را بیشتر توضیح می دهیم.

علائم پای پرانتزی چیست؟

این بیماری جزو آسیب های خارجی می باشد که به خوبی قابل مشاهده است، رایج ترین علائم آن زمانی احساس می شود که بیمار راه می رود و یا ایستاده است. بنابراین می توان گفت اصلی ترین علائم این آسیب مربوط به الگوی راه رفتن نا خوشایند و غیرهماهنگ است.

البته پای پرانتزی در بیشتر موارد هیچ گونه دردی به همراه ندارد، اما طولانی شدن آن و یا راه رفتن طولانی مدت با پای پرانتزی می تواند سبب بروز درد برای فرد مبتلا باشد. جدا از این موضوع پای پرانتزی موجب لغزش شده و تعادل فرد را بهم خواهد زدو

آیا پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی قابل درمان است؟

درمان غیر جراحی زانوی پرانتزی

بله می توان گفت که در ۸۰ درصد مواقع برای بیماران مبتلا به پای پرانتزی که به کلینیک ارتوپد فنی فراز مراجعه می کنند این امکان وجود دارد که این عارضه را بدون جراحی درمان کرد. البته که برای رسیدن به پاسخ دقیق این سوال بهترین کار این است که نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید تا وضعیت پای فرد مبتلا بررسی شود و سپس با بررسی علل موثر در این موضوع راهنمایی های لازم ارائه خواهد شد.

در ادامه ۵ تا از بهترین روش های درمانی بدون جراحی را برای شما آماده کرده ایم؛ این روش های عبارت است از:

۱٫درمان بدون جراحی پای پرانتزی با ورزش

در صورتی که شما دارای پای پرانتزی هستید ورزس کردن بسیار برایتان تاثیر گذار خواهد بود. به کمک ورزش هم می توانید به تقویت عضلات زانو کمک کنید و هم تناسب اندام خواهید داشت، زیرا همان طور که بیان کردیم شما همواره باید وزن خود را در حالت تعادل نگه دارید.

به کمک ورزش شما وزن خود را کم می کنید و تناسب اندام حفط می شود، به این طریق از فشار زیاد به زانو جلوگیری می شود و وضعیت بیمار بدتر نخواهد شد.

کاربرد دیگری ورزش کردن مربوط به اصلاح وضعیت فرم پاها می باشد، در صورتی که میزان پای پرانتزی در شما جزئی باشد این امکان وجود دارد که به کمک ورزش، زانو و پای خود را تقویت کنید و اصلاح فرم انجام شود. در این میان ورزش هایی مثل دوچرخه سواری، شنا و پیاده وری موثر می باشد.

۲٫مصرف مکمل های ضروری برای استخوان ها

اگر علت پای پرانتزی شما مربوط به کمبود ویتامین های ضروری برای بدن باشد، در این صورت حتما لازم است که در کنار سایر روش های درمانی که انجام می دهید برخی دارو ها و مکمل هایی غذایی که مخصوص استخوان ها می باشد را مصرف کنید.

بارز ترین مکمل هایی که برای این دسته افراد تجویز می شود شامل مکمل هایی است که حاوی کلسیم، ویتامین دی و ویتامین سی می باشند. به کمک این موارد می توان پای پرانتزی در بزرگسالان را بدون جراحی درمان کرد.

۳٫داشتن رژیم غذایی مناسب برای استخوان ها

بیمارانی که پای پرانتزی دچار هستند در کنار مصرف مکمل های مخصوص باید از مصرف مواد غذایی سالم و مناسب برای استخوان ها غافل نشوند. استفاده از مواد غذایی مفید و سالم از بروز پای پرانتزی در بزرگسالان پیشگیری می کند و در صورت ایجاد با قوی کردن زانو از روند سریع آن جلوگیری می شود.

از جمله مواد غذایی مفید که استفاده از آن ها برای تقویت استخوان ها بسیار مفید می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میوه ها و سبزیجات سرشار از اسید چرب یا امگا۳
  • مصرف انواع موادغذایی سرشار از پروتئین مانند ماهی، حبوبات، مرغ و سینه بوقلمون
  • مصرف مواد غذایی ضدالتهاب همچون ادویه های زنجبیل و زردچوبه
  • مصرف غذاهای غنی از فیبر و ویتامین دی از قبیل محصولات لبنی، تخم مرغ، حبوبات غنی شده و ماهی کنسرو شده با استخوان

۴٫استفاده از کفش طبی برای اصلاح حالت راه رفتن

یکی از روش های درمانی که پزشکان از آن استفاده می کنند تجویز به پوشیدن کفش های خاص می باشد. استفاده از این کفش ها به اصلاح وضعیت پا و زانو کمک می کند و به این طریق روند درمان برای شما طی خواهد شد.

استفاده از کفش طبی مخصوص پای پرانتزی موجب می شود تا فشار مضاعف از روی زانو ها برداشته شود و از بدتر شدن پای پرانتزی شما جلوگیری می شود.

  • تعداد زیادی از افراد که به پای پرانتزی دچار هستند یکی از پاهای آن ها بلند تر از دیگری است، کفش طبی می تواند به اصلاح این تفاوت ها کمک کند و موجب سهولت در راه رفتن شود؛ به این ترتیب بدون این که شما فشاری در حین راه رفتن به زانوی خود وارد کنید می توانید قدم بزنید.
  • استفاده از کفش طبی از چرخش پاها در حین راه رفتن به داخل جلوگیری می کند، همان طور که می دانید چرخش پاها یکی از مشکلات شایعی است که افراد دارای پای پرانتزی به آن دچار می شوند.

۵٫درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی به کمک ماساژ

آخرین روش درمانی که قصد صحبت در خصوص آن را داریم ماساژ درمانی می باشد. اگر شما در کنار سایر روش های درمانی به سراغ ماساژ درمانی هم بروید می توان انتطار داشتن که روند درمان بسیار سریع تر طی شود و در بازه زمانی کوتاه تری به نتیجه مورد نظر خود خواهید رسید.

در طول یک جلسه ماساژ درمانی، متخصصین پای شما را به طور مکرر جلو و عقب می کنند و این گونه اگر پیوسته این کار را انجام دهید قطعا نتیجه خواهید دید. دقت داشته باشید که مهم ترین عامل در این روند درمانی پیوستگی در انجام کار می باشد، نمی توانید انتظار داشته باشید که در جلسات اول نتیجه ای حاصل شود؛ اما اگر به طور پیوسته صبر داشته باشید قطعا موثر خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با روش های درمان غیر جراحی پای پرانتزی آشنا کنیم. در آخر اگر به دنبال مطالعه بیشتر در خصوص این عارضه و جزئیات درمان آن می باشید، توصیه می کنیم به سایت کلینیک ارتوپد فنی فراز به آدرس https://farazorthoped.com/ مراجعه نمایید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx