کپسول آتش نشانی و انواع آن

dell ghatar.com ۲۸ آبان ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۶

از مهمترین اختراعات بشر در گذشته می توان به آتش اشاره کرد به طوری که می توان از این اختراع به عنوان یک نیروی محرک برای شروع شکوفایی بشر نام برد.

اگر چه این پدیده با ارزش است ولی اگر از کنترل خارج شود باعث هدر رفتن سرمایه و حتی جان انسان ها می شود. هرچند ضریب ایمنی در برابر آتش سوزی را نمی توان به صفر رساند ولی آماده سازی تجهیزات لازم یکی از الزامات است. در این مطلب به انواع کپسول های آتش نشانی پرداخته ایم شما با خواندن توضیحات مربوط به آن ها می توانید بهترین تصمیم را برای خرید کپسول آتش نشانی برای منزل خود یا سایر مکان ها بگیرید. با ایمن پیشتاز همراه باشید:

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی و استفاده از آن ها

همانطور که می دانید کپسول های آتش نشانی به گونه ای طراحی شده اند که به آسانی برای آتش سوزی های کوچک و قابل کنترل، مورد استفاده قرار می گیرند.

برای استفاده از این کپسول ها باید به برچسب روی آن ها که حاوی اطلاعاتی در مورد خود کپسول است دقت کنید چرا که هر کپسول برای خاموش کردن نوع خاصی از آتش طراحی شده است. لازم است بدانید که اگر از آن ها نادرست استفاده شود بجای خاموش کردن آتش، آن را شعله ور می کند.

نکته مهم دیگر در مورد کپسول های آتش نشانی قابل حمل در محل نصب و نگهداری آن است. این کپسول ها را باید در محل های قابل مشاهده و قابل دسترس نصب نمود و در اختیار کسایی قرار گیرد که با کاربرد و نحوه استفاده آن ها آشنایی داشته باشند.  در ادامه شما را با انواع کپسول های آتش نشانی آشنا می کنیم.

انواع کپسول های آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی قابل حمل، همانطور که در بالا به آن پرداختیم و اشاره کردیم انواع مختلفی دارند که در ادامه انواع آن ها را برای شما شرح می دهیم:

۱- کپسول آب و فوم

کپسول آب و فوم برای خاموش کردن آتش، عناصر مثلث آتش را از بین می برد. به این صورت که فوم عنصر اکسیژن را از سایر عناصر جدا می کند. توجه داشته باشید که کپسول های آب تنها برای آتش سوزی های کلاس A هستند و این به این معنی است که نباید در آتش سوزی های کلاس B یا C استفاده شوند.

همانطور که توضیح دادیم اگر کپسول آتش نشانی را درست برای نوع آتش استفاده نکینم بجای خاموش کردن آتش آن را شعله ور می کند. در این نوع از کپسول نیز باید بگوییم که جریان تخلیه می تواند مایع قابل اشتعال را در آتش کلاس B را پخش کند و در کلاس C آن را دو برابر کند.

بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که کپسول های آب و فوم برای استفاده در آتش سوزی های کلاس A و Bمناسب هستند. این کپسول ها برای آتش سوزی که به وسیله چوب، کاغذ و منسوجات ایجاد شده اند مناسب هستند.

کپسول دی اکسید کربن

۲- کپسول دی اکسید کربن

کاربرد کپسول های دی اکسید کربن نیز به این صورت است که عنصر اکسیژن را از بین می برند و به این صورت آتش خاموش می شود. همچنین با تخلیه سردی که دارد، گرما را از بین می برد. این کپسول در آتش سوزی کلاس B و C قابل استفاده است. در آتش سوزی های کلاس A استفاده از این کپسول توصیه نمی شود چرا که بی اثر است.

۳- کپسول مواد شیمیایی خشک

خاموش کردن آتش به وسیله این کپسول با قطع واکنش شیمایی مثلث آتش است. کپسول خشک پر مصرف ترین نوع کپسول قابل حمل است که برای آتش سوزی های کلاس A ، B و C موثر است.

۴- کپسول مواد شیمیایی مرطوب

کپسول مواد شیمیایی مرطوب با ازبین بردن حرارت مثلث آتش، آن را خاموش می کند و با ایجاد سردی بین اکسیژن و عناصر سوخت مانع احتراق دوباره آن می شود. کپسول مواد شیمیایی مرطوب کلاس K برای خاموش کردن آتش سوزی های حاصل از سرخ کردن چربی های عمیق در عملیات پخت و پز تجاری کاربرد دارد.

۵- کپسول با عامل تمیزکنندگی

کپسول های هالوژنه یا تمیز کننده شامل مواد هالون و عوامل هالو کربن هستند. خاموش کردن آتش با این کپسول اینگونه است که واکنش شیمیایی را قطع می کند و گرما را از بین می برد. در خاموش کردن آتش با این کپسول، ازن کمتری از بین می رود که این خود یک مزیت است.

استفاده از این کپسول ها در آتش سوزی کلاس A ، B و C موثر هستند.

۶- کپسول پودر خشک

کپسول های خشک شبیه کپسول های مواد شیمیایی خشک هستند تنها تفاوت آن ها در این است که در کپسول پودر خشک با جدا کردن سوخت از عنصراکسیژن باعث خاموش شدن آتش می شود. این کپسول ها برای آتش سوزی های فلز قابل احتراق یا کلاس D است و استفاده در رده های دیگر برای خاموش کردن آتش سوزی بی اثر است.

کپسول آتش نشانی پودر خشک به دلیل توانایی آن در برابر انواع آتش و همچنین هزینه کم آن از رایج ترین کپسول ها است.

۷- کپسول بخار آب

کپسول های بخار آب با از بین بردن عنصر گرمای مثلث باعث خاموشی آتش می شوند. این کپسول یک جایگزین مناسب برای کپسول های عامل تمیز کننده هستند. کپسول بخار آب را در درجه اول برای آتش سوزی های کلاس A مورد استفاده قرار می دهند اگرچه برای کلاس C نیز بی خطر اند.

۸- کپسول آتش نشانی FE-36

کپسول آتش نشانی FE-36 یک عامل استاندارد و تمیز در بین کپسول های آتش نشانی است چرا که سموم بسیار کمی را تولید می کند و برای لایه ازن بی خطر است.

در این کپسول جریانی از گاز و قطرات مایع در دل آتش نفوذ می کند و با جذب گرما و تعامل شیمیایی آن را مهار می کند.

لازم است بدانید که خاموش کننده های FE-36 با استاندارد BS EN3 آزمایش شده اند و امتیازات ۵A 55B C و ۸A 70B C را کسب کرده اند.

کپسول آتش نشانی بیوورسال

۹- کپسول آتش نشانی بیوورسال

کپسول های بیوورسال برای خاموش کردن آتش، هیدورکربن ها را محصور می کنند و به گونه ای عمل می کنند که بعد از عملیات خاموش کردن نیز امکان اشتعال مجدد وجود نخواهد داشت به همین دلیل از این کپسول ها برای عملیات های گسترده استفاده می کنند. گازهای متشعل نشده در آتش های پر حجم از بروز پدیده خطرناکی به اسم بک در افت جلوگیری می کند و سلامت آتش نشان ها را تضمین می کند.

کلام آخر

در این مطلب شما را با انواع کپسول های آتش نشانی آشنا کردیم. لازم به ذکر است که برای خرید این محصولات حتما از یک کارشناس مشاوره بگیرید چرا که همانطور که در این مطلب به توضیح آن پرداختیم برای کلاس های مختلفی از آتش سوزی لازم است کپسول مورد نظر را داشته باشید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx