تاثیر انقلاب صنعتی در توسعه فناوری و بهبود کارآفرینی از دیدگاه دانشگاه کسب و کار

dell ghatar.com ۰۲ آذر ۱۴۰۱ یک دیدگاه ۲۲

یکی از حادثه‌های بزرگ تاریخی که در قرن هجدهم میلادی اتفاق افتاد و تمام جنبه‌های زندگی انسان‌ها را در همه جوامع تحت تاثیر قرار داد، انقلاب صنعتی (Industrial Revolutions)‌ بود.

توسعه فناوری، بهبود کارآفرینی، توسعه اقتصادی، تولید اختراعات صنعتی، تغییرات اجتماعی، افزایش جمعیت و گسترش زندگی شهرنشینی از آثار مهم این انقلاب محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره انقلاب صنعتی و آثار مختلف آن در جنبه‌های مختلف زندگی انسان‌ها از دیدگاه وبسایت دانشگاه کسب و کار صحبت کنیم. دانشگاه کسب و کار رسانه‌ای تخصصی در حوزه کارآفرینی است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. اگر به کارآفرینی و موضوعات مرتبط با آن علاقمند هستید، توصیه می‌کنیم حتما سری به وب‌سایت‌هایی مانند فرچون۵۰۰، فوربز، دانشگاه کسب و کار، بیزینس اینسایدر و هاروارد بیزینس ریویو بزنید و اطلاعات خودتان را در موضوعات کارآفرینی، استارتاپ، سرمایه‌گذاری و توسعه فردی بالا ببرید.

تاثیر انقلاب صنعتی در توسعه فناوری

انقلاب صنعتی برای اولین بار از کدام کشور جهان شروع شد؟

شرایط کشور انگلستان در قرن نوزدهم به گونه‌ای بود که انقلاب صنعتی برای اولین بار از این کشور شروع شد. جمعیت رو به رشد، وجود مخترعان زیاد و برخورداری از بودجه کافی برای ایجاد این نوع انقلاب الزامی بودند و انگلستان از تمام این موارد برخوردار بود. البته کشورهایی مانند هلند و فرانسه هم شرایطی شبیه به انگلستان داشتند، با این وجود زادگاه انقلاب صنعتی در جهان کشور انگلستان بود. جمعیت این کشور در اولین دهه‌های قرن ۱۹ میلادی به بیش از یازده میلیون نفر رسید. با این روند افزایش جمعیت، نیاز صنایع مختلف به مصرف کنندگان و کارگران تامین می‌شد. این کشور با تربیت و پرورش بهترین ماماها و راه‌اندازی باکیفیت‌ترین زایشگاه‌ها، نرخ زاد و ولد را در این کشور افزایش داد. افزایش مراقبت‌های بهداشتی و ریشه‌کن شدن بیماری‌های واگیرداری مانند سل، وبا، طاعون، سیفلیس و غیره و کنترل بیماری آبله با واکسیناسیون سراسری، نرخ مرگ و میر را در این کشور به میزان زیادی کاهش داد و در نهایت جمعیت این کشور افزایش یافت. انقلاب صنعتی انگلستان در سه حوزه ذوب آهن، زغال سنگ و بافندگی آغاز شد. دستگاه‌های پیشرفته جای نیروهای انسانی را گرفتند و روش‌های نوینی برای تولید و ساخت آهن و ابزارهای ماشینی ابداع شد. عواملی مانند بالا بودن سواد مردم انگلیس، تحت نظر دولت نبودن تشکیلات اقتصادی، نگرش تجاری اشراف زاده‌ها و موقعیت جغرافیایی مناسب، در شکل‌گیری انقلاب در این کشور موثر بودند.

همزمان با انقلاب صنعتی، اول کدام انقلاب شکل گرفت؟

همزمان با پیدایش انقلاب صنعتی و پیدا شدن روش‌های جدیدی برای تولید و پرورش حیوانات و محصولات کشاورزی، انقلابی تحت عنوان انقلاب کشاورزی در انگلستان شکل گرفت. در این انقلاب ماشین‌های کشاورزی جدیدی به نام ماشین بذرکار ابداع شد و حیوانات از طریق جفت‌گیری گزینشی تکثیر شدند. تولید سیب زمینی به عنوان یک محصول بسیار مغذی و ارزان و محصولات دیگری همانند شلغم، ذرت و گندم، باعث بهبود تغذیه حیوات شد و حیوانات با مصرف این مواد گوشت و شیر باکیفیتی تولید کردند.‌ اهمیت انقلاب کشاورزی نیز بسیار زیاد بود و به رشد و توسعه این کشور کمک فراوانی می‌کرد. زمانی که جمعیت کودکان و بزرگسالان به تغذیه خوب و مناسب از طریق تولید محصولات کشاورزی باکیفیت دسترسی داشتند، امکان بقا و افزایش طول عمر آن‌ها باعث شد که جمعیت این کشور افزایش یابد و بیماری‌های واگیردار به طور کلی از بین بروند. با از بین رفتن بیماری‌های واگیردار، به دلیل مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی، سرعت رشد جمعیت نیز روز به روز بیشتر شد. رشد شدید و روز افزون جمعیت انگلستان، تاثیر بسیار زیادی در گسترش و توسعه کارآفرینی و شکل‌گیری این انقلاب داشت. با احداث و راه‌اندازی کارخانه‌های مختلف مانند کارخانه‌های تولید کالاهای مورد نیاز، شرایط مناسبی برای کارآفرینی و استفاده از نیروی انسانی در کارخانه‌ها ایجاد شد. هسته اصلی مشاغل جدید در دوران انقلاب صنعتی از کشاورزان نشات می‌گیرد.

در انقلاب صنعتی اول کدام صنایع و اختراعات توسعه پیدا کردند؟

مهمترین صنایع توسعه یافته در این دوران، صنعت تولید آهن و صنعت نساجی بود و ماشین بخار نیز یکی از اختراعات مهم این دوران محسوب می‌شد. فلز آهن به دلیل ویژگی‌هایی مانند پایداری، استحکام، انعطاف‌پذیری و دوام بالا، یکی از مهم‌ترین متریال‌های مورد نیاز در تولید انواع ماشین، کشتی، پل آهنی و مصالح ساختمانی به شمار می‌رفت. در آن دوران، توسعه صنعت نساجی در انگلستان، یک سوم از تجارت این کشور را به خود اختصاص داده بود. اختراع دستگاه‌های بافندگی مانند دستگاه نخ ریسی و ماشین ریسندگی، تعداد کارگران فعال در این صنعت را کاهش داد و سرعت بافندگی افزایش پیدا کرد. انگلستان باتوجه ویژه به دانش، فناوری و کارآفرینی در این دوران، موفق به تولید ماشین بخار شد. به مرور زمان تاثیرات این انقلاب از تولیدات و اختراعات صنعتی فراتر رفت و پا به عرصه حمل و نقل گذاشت.

انقلاب صنعتی

با ظهور انقلاب صنعتی دوم و سوم، چه تغییراتی در جهان ایجاد شد؟‌

انقلاب دوم صنعتی موسوم به عصر علم و تولید انبوه و انقلاب سوم صنعتی موسوم به انقلاب دیجیتال است. انقلاب دوم از اواخر قرن نوزدهم شروع شد و تا اوایل قرن بیستم ادامه داشت. در این دوران تحولات عظیمی در صنایعی مانند برق، فولاد و صنعت خودرو اتفاق افتاد. در همین دوران بود که ساعت، تنظیم‌کننده زندگی انسان‌ها بود. ایجاد جاده‌های ریلی، طراحی و تولید لوکوموتیو بخار، راه‌اندازی و افتتاح راه‌آهن، اختراع تلگراف، اختراع تلفن و تولید برق توسط ادیسون از دستاوردهای دیگر این انقلاب محسوب می‌شود. در انقلاب سوم کامپیوترها، تلفن‌های هوشمند و اینترنت به زندگی انسان‌ها اضافه شدند و تغییرات اساسی در مشاغل جهان ایجاد کردند. زندگی مردم و مشاغل آن‌ها در هر سه انقلاب قبلی دچار تغییرات و تحولات زیادی شد. انقلاب بعدی به عنوان انقلاب صنعتی چهارم که در آینده‌ای نزدیک شاهد آن خواهیم بود، ممکن است فیلم‌ها و کتاب‌های علمی و تخیلی را تبدیل به واقعیت کند و بشر به فناوری‌های جدیدی دست یابد.

ظهور انقلاب صنعتی دوم و سوم

مطالعه به‌روزترین مقالات مربوط به توسعه و فناوری‌های متاثر از انقلاب صنعتی در سایت دانشگاه کسب و کار

اگر تمایل دارید به‌روز‌ترین مقالات و کتاب‌های مربوط به موضوع انقلاب صنعتی و تاثیر آن در توسعه فناوری و بهبود کارآفرینی را مطالعه کنید، وارد سایت دانشگاه کسب و کار با آدرس اینترنتی https://businessuni.net شوید‌. رسالت اصلی این سایت، انتشار جدیدترین مقالات با موضوع‌های متنوعی مانند استارتاپ، کسب و کار، سرمایه‌گذاری، بازاریابی، روانشناسی، انگیزشی، توسعه فردی، ارز دیجیتال، روش‌های کسب درآمد و کارآفرینی است.

دانشگاه کسب و کار رسانه تخصصی استارتاپ

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx