عرضه اولیه ارز دیجیتال چیست و معرفی انواع آن

dell ghatar.com ۰۷ آذر ۱۴۰۱ دیدگاه ۵

ارزهای دیجیتال طی چند سال اخیر بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران سازمانی و عادی قرار گرفته‌اند. پتانسیل بالا برای سوددهی، البته با توجه به ریسک بالا و همچنین جذابیت فناوری بلاک چین باعث شده است که کریپتوکارنسی به مبحث جدیدی در دنیای اقتصاد تبدیل شود.

با این‌حال شما علاوه بر آن‌که می‌توانید به‌عنوان یک تریدر با خرید و فروش ارزهای دیجیتال کسب درآمد کنید، یک راه دیگر برای درآمدزایی شرکت در انواع عرضه اولیه ارز دیجیتال است که از جمله آن‌ باید عرضه اولیه بایننس یا عرضه اولیه بای بیت را نام ببریم.

اما اگر تا حالا اسم عرضه اولیه به گوشتان نخورده است، تا انتها همراه ما باشید تا آن را توضیح دهیم.

عرضه اولیه ارز دیجیتال

عرضه اولیه ارز دیجیتال یا ICO چیست؟

عرضه اولین کوین یا ارز دیجیتال (ICO) نوعی فعالیت جمع‌آوری سرمایه در حوزه کریپتوکارنسی و بلاکچین است. ICO را می‌تواند مانند یک عرضه اولیه عمومی (IPO) مثال بزنیم که از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند.

با این‌حال این مقایسه کاملا درست نیست، چون تفاوت‌های مهمی بین این دو نوع فعالیت جمع‌آوری سرمایه وجود دارد. استارتاپ‌ها معمولا از ICO برای جلب نظر سرمایه‌گذاران و بودجه لازم برای شروع فعالیت خود استفاده می‌کنند.

مزیت اصلی عرضه اولیه بایننس یا هر پلتفرم دیگری این است که واسطه‌ها از فرآیند جمع‌آوری سرمایه حذف می‌شوند و ارتباط مستقیمی بین شرکت و سرمایه‌گذاران برقرار خواهد شد. علاوه بر این، سود هر دو طرف در یک سطح است.

انواع عرضه اولیه کوین

عرضه اولیه ارز دیجیتال در دو دسته اصلی قرار می‌گیرد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

ICO خصوصی

در عرضه اولیه‌های ارز دیجیتال خصوصی، تنها تعداد محدودی سرمایه‌گذار می‌توانند در این فرآیند شرکت داشته باشند. معمولا تنها سرمایه‌گذاران معتبر (موسسه‌های مالی و افراد با درآمد خالص بسیار زیاد) می‌توانند در این عرضه اولیه‌ها شرکت کنند و شرکت می‌تواند یک حداقل مقدار سرمایه‌گذاری را انتخاب کند.

ICO عمومی

عرضه اولیه بای بیت یا بایننس در این دسته قرار می‌گیرند. عرضه اولیه ارز دیجیتال عمومی شکلی از جمع‌آوری سرمایه به‌صورت جمعی است که عموم افراد قادر به شرکت در آن هستند. عرضه عمومی یک شکل دموکراتیک از سرمایه‌گذاری است، چون تقریبا همه می‌توانند یک سرمایه‌گذار باشند.

با این‌حال، به علت نگرانی‌های قانونی، عرضه اولیه‌های کوین خصوصی نسبت به انواع عمومی، گزینه معتبرتری هستند. گسترده‌تر شدن فناوری ارزهای دیجیتال و بلاکچین به افزایش محبوبیت ICOها کمک کرده است.

در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷ میلیارد دلار با استفاده از عرضه اولیه بایننس و تمام پلتفرم‌های دیگر جمع‌آوری شد. در سال ۲۰۱۸ این رقم تقریبا دو برابر شد. بزرگترین ICO که تا به امروز انجام شده توسط تلگرام بوده است. این شرکت با راه‌اندازی یک ICO خصوصی توانست بیش از ۱٫۷ میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کند.

توصیه می‌کنیم قبل از شرکت در یک عرضه اولیه حتما در مورد تیم پروژه تحقیق کرده و وایت پیپر یا نقشه راه آن‌ها را نیز مطالعه کنید.

عرضه اولیه بای بیت

ICO چطور کار می‌کند؟

عرضه اولیه ارز دیجیتال یک فرآیند تخصصی است که نیاز به دانش عمیق از فناوری، امور مالی و قانون دارد. ایده اصلی ICOها استفاده از سیستم غیرمتمرکز فناوری بلاکچین در فعالیت‌های جمع‌آوری سرمایه است. مراحل یک عرضه اولیه بای بیت یا هر پلتفرم دیگری را در زیر توضیح داده‌ایم:

۱) شناسایی اهداف سرمایه‌گذاری

هر عرضه اولیه بایننس یا به‌طور کلی ICOها با هدف شرکت از مقدار سرمایه‌ای که باید جمع‌ کند، شروع می‌شود. شرکت اهداف خود برای کمپین جمع‌آوری سرمایه را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در مورد شرکت یا پروژه برای سرمایه‌گذاران بالقوه، فراهم می‌کند.

۲) ایجاد توکن‌ها

قدم بعدی در عرضه اولیه ارز دیجیتال ایجاد توکن‌ها است. الزاما توکن‌ها نمایشگر یک دارایی یا ابزار در بلاکچین هستند. این توکن‌ها مثلی و قابل معامله هستند. آن‌ها را نباید با ارزهای دیجیتال اشتباه بگیرید، چون توکن‌ها تنها تغییراتی از ارزهای دیجیتال فعلی هستد.

برخلاف سهام، توکن‌ها معمولا سهام یک شرکت محسوب نمی‌شوند. بلکه، اکثر توکن‌ها سهمی از محصول یا سرویس ایجاد شده توسط شرکت را برای مالکان خود فراهم می‌کنند.

این توکن‌ها با استفاده از پلتفرم‌های اختصاصی بلاکچین ایجاد می‌شوند. فرآیند ایجاد توکن نسبتا ساده است چون یک شرکت نیازی به نوشتن کد از ابتدا ندارد، برخلاف زمان ایجاد یک ارز دیجیتال جدید. بلکه پلتفرم‌های موجود بلاکچین که ارزهای دیجیتال فعلی روی آن‌ها قرار دارند، مانند اتریوم، به ایجاد توکن‌ها با اندکی تغییرات در کد اجازه می‌دهند.

۳) کمپین تبلیغاتی

یک شرکت همزمان با مراحل بالا معمولا یک کمپین تبلیغاتی را برای جذب سرمایه‌گذاران بالقوه راه‌اندازی می‌کند. توجه کنید که کمپین‌ها معمولا آنلاین انجام می‌شوند تا بیشترین سرمایه‌گذاران ممکن در جریان آن قرار بگیرند.

گرچه، در حال حاضر چندین پلتفرم آنلاین مانند فیسبوک و گوگل تبلیغات مربوط به ICOها را ممنوع کرده‌اند. با این‌حال شما می‌توانید از عرضه اولیه بایننس یا هر پلتفرم دیگری را با دنبال کردن اخبار این صرافی‌ها یا حساب توییتر آن‌ها مطلع شوید.

۴) عرضه اولیه

پس از ایجاد توکن‌ها، آن‌ها به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شوند. عرضه باید در چندین دور برگزار شود. شرکت می‌تواند سپس از پول به‌دست آمده از عرضه اولیه دیجیتال خود برای راه‌اندازی یک محصول یا سرویس جدید استفاده کند.

از طرف دیگر سرمایه‌گذاران عرضه اولیه بای بیت یا هر صرافی دیگری می‌توانند از توکن‌های به‌دست آمده برای نفع بردن از محصول یا خدمات آن شرکت استفاده کنند یا منتظر باشند که ارزش توکن‌ها افزایش یابد.

البته لازم به ذکر است بسیاری از افرادی که در عرضه اولیه بایننس شرکت می‌کنند، در همان ابتدا با افزایش قابل توجه توکن‌ها مواجه می‌شوند و معمولا آن‌ها را می‌فروشند تا کسب سود کنند.

آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی

قانون‌گذاری ICO

عرضه‌های اولیه کوین پدیده کاملا جدیدی در دنیای امور مالی و فناوری هستند. معرفی ICO تاثیر قابل توجهی روی فرآیند‌های جمع‌آوری سرمایه طی سال‌های اخیر داشته است.

گرچه، قانونگذاران در جاهای مختلف دنیا برای معرفی این نوع جدید از جمع‌آوری سرمایه آماده نشده بودند. نحوه برخورد قانونی با ICOها در بین کشورهای مختلف متفاوت است. به‌عنوان مثال دولت‌های چین و کره جنوبی ICOها را منع کرده‌اند.

بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده آمریکا و کانادا در حال توسعه قوانین خاصی برای نظارت بر نحوه اجرای ICOها هستند. در همین حین دستورالعمل‌هایی در مورد کنترل و مدیریت عرضه‌ اولیه ارز دیجیتال در بعضی از کشورها مانند استرالیا، نیوزلند، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی منتشر شده است.

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید، عرضه اولیه های ارز دیجیتال می توانند سود فراوانی را برای شما به همراه داشته باشند. البته استفاده از این فرصت طلایی، نیازمند آشنایی با راه و روش ها و ترفندهایی است که یادگیری آن ها به طور خودآموز می تواند زمان زیاد و البته فرصت های فراوانی را از شما بگیرد.

آکادمی ارز دیجیتال امید فدوی با تهیه یک دوره جامع «آموزش شرکت در عرضه اولیه ارزهای دیجیتال»، تمام ترفندها و مواردی که برای شرکت در عرضه های اولیه به آن نیاز است را به طور کامل آموزش داده است.

برای مشاهده سرفصل ها و نظرات کاربران استفاده کننده از این دوره آموزش ویدیویی می توانید عبارت «عرضه اولیه امید فدوی» را در گوگل جستجو کرده و وارد سایت امید فدوی شوید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx