چند ایده سبز برای طراحی دکوراسیون راه پله

dell ghatar.com ۰۹ آذر ۱۴۰۱ دیدگاه ۷۹

راه‌پله‌ها برای جابه‌جایی بین طبقات ساختمان طراحی می‌شوند البته گاهی با کمی اعمال سلیقه می‌توانند نقش پررنگ‌تری هم ایفا کنند. اگر به دنبال ایده‌هایی برای تزیین راه پله منزل، محل کار یا فضاهای شهری هستید این مطلب را از دست ندهید. در ادامه چند ایده سبز برای دکوراسیون راه پله به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ایده سبز برای طراحی دکوراسیون راه پله
 
تزیین راه پله چه اهمیتی دارد؟
پله‌ها راهروهایی اغلب کوتاه و باریک هستند که مارا به مقصد بعدی‌مان که ازقضا در ارتفاع ناهمسانی قرار دارد راهنمایی می‌کنند. ازآنجاکه مسیرها می‌توانند برای ما به‌اندازه خود مقصد جذاب باشند، و باز ازآنجاکه راه پله ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به محور محوطه سازی داخلی را دارد، صرف وقت و هزینه روی آن نه تنها غیر ضروری نیست که خیلی هم به‌جا و صحیح است. باوجود اینکه پله‌ها در فضای داخلی بسیار مستعد خودنمایی هستند، شاهدیم که به دکوراسیون راه پله توجه چندانی نمی‌شود. حتی می‌توان ادعا کرد راه پله عضوی نامرئی در بسیاری فضاهای داخلی است!

اگر معمار خوش سلیقه باشد طراحی راه پله متمایز و منحصربه‌فرد خواهد بود. البته از آنجاکه همیشه از این معماران خوش‌سلیقه پیدا نمی‌کنیم و یا صرف هزینه برای تزیین راه پله چندان در اولویت نیست، معمولا راه پله‌ها ظاهر خوشایندی ندارند. 😕 شکی نیست که پله در طراحی دکوراسیون داخلی عنصر جذابی است ولی برای بهتر دیده شدن به کمک ما نیاز دارد. ممکن است راه پله در مرکز طراحی قرار داشته باشد اما عملا توجهی را به خود جلب نکند؛ گویی که انگار اصلا آنجا وجود ندارد! در چنین شرایطی به جای غصه خوردن و انداختن تقصیر بر سر معمار ساختمان، می‌توانید دست بکار شده و تغییر مثبتی در طراحی راه‌ پله ایجاد کنید. می‌توانید با کمی جستجو در اینترنت کلی ایده برای دکور پله‌های قدیمی ساختمان خود پیدا کنید و آن‌ها را از وضع کسالت‌بار فعلی درآورید. ما نیز در این مطلب چند ترفند عالی برای طراحی راه پله گلچین کرده‌ایم که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد. اما بیایید قبل از آن نگاهی کوتاه به یک رویکرد جذاب در دکور راه پله داشته باشیم. 😎
 
طراحی دکوراسیون راه پله با رویکرد معماری سبز

طراحی دکوراسیون راه پله با رویکرد معماری سبز

معماری سبز یا معماری پایدار (Green Architecture) سبکی جدید و گرایشی ریشه‌دار در معماری است که در راستای اهداف زیست محیطی برای حفظ سیاره زیبا‌مان تلاش می‌کند. در بخش قبل از اهمیت دکوراسیون راه پله و چرایی اقدام برای آن صحبت کردیم. امیدواریم که تا اینجا متوجه ضرورت و نقشی که طراحی راه ‌پله در کلیّت محوطه سازی داخلی ایفا می‌کند شده باشید. رویکرد معماری داخلی سبز می‌گوید که در طراحی تا جایی که شرایط اجازه می‌دهد از گیاهان زنده و عناصر طبیعی مثل آب، چوب و سنگ بهره ببریم. در معماری سبز گیاهان زنده پای ثابت دکوراسیون هستند پس قطعا در ایده‌های سبزی که در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم، کاربرد عناصر سبز را در تزیین راه پله بهتر درک خواهید کرد.
 
نرده‌های حفاظ پله و گیاهان رونده!
ایده سبز اول بر روی راه پله‌ای قابل اجرا است که حفاظ نرده‌ای یا چیزی شبیه به آن داشته باشد. به کمک گیاهان رونده آپارتمانی می‌توانید نرده‌های پله را با پوششی سبز زینت دهید. به این صورت که گیاه را در بستر مناسب کاشته و در پایین پله یا در مسیر آن قرار می‌دهید. پس از آن با مراقبت و رسیدگی به تدریج گیاه رونده شما رشد کرده و می‌توانید آن را به شکل مورد علاقه‌تان در بدنه حفاظ راه پله کار کنید. گیاهان رونده آپارتمانی مانند گیاه پاپیتال، پوتوس، فیلودندرون و برگ بیدی انتخاب مناسبی برای تزیین پله ساختمان شما خواهند بود. در ترکیب با گیاهان رونده می‌توانید از لامپ‌های LED نیز استفاده کنید.
 
گلدان و فلاور باکس
یکی از ترفندهای قدیمی برای تزیین راه پله استفاده از گلدان و فلاور باکس است که تقریبا برای همه جور راه پله‌ای قابل اجراست. با قرار دادن گلدان یا فلاور باکس در موقعیت‌های مختلف و کاشت گیاه و درختچه‌های مورد علاقه خود، تغییر زیادی در فضا ایجاد خواهید کرد. اگر راه پله شما حفاظ ندارد می‌توانید با کمک تعدادی گلدان یا فلاور باکس حفاظی گیاهی برای آن ایجاد کنید. فلاور باکس دیواری و نرده‌ای هم می‌تواند برای تزیین دیوار راه پله یا نرده‌های آن استفاده شود. مورد جالب دیگر استفاده از فلاور باکس سایز بزرگ و کاشت درخت یا درختچه زینتی و قرار دادن آن در پای پله است که نمای فوق‌العاده جذابی به آن می‌دهد.

پوشش پله با چمن مصنوعی

پوشش پله با چمن مصنوعی

ابن ایده شاید طبیعی نباشد اما تاثیر زیادی بر دکوراسیون راه پله خواهد داشت. با کمک موکت‌های چمنی یا چمن مصنوعی کف پله و پاگردها را مفروش کنید. به این ترتیب علاوه بر اینکه حین بالا و پایین رفتن از پله حس بسیار خوبی را تجربه می‌کنید، ظاهر پله شما نیز به‌شدت جذاب خواهد شد.
 
دیوار سبز در دیوار راه پله
یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های طراحی دکوراسیون راه پله ساخت دیوار سبز بر دیوارِ مشرف به آن است. معمولا این فضا برای بهم نخوردن توازنِ رفت‌و‌آمد، قابلیت زیادی برای دکور شدن ندارد. البته ساخت یک دیوار سبزِ یک دست یا چند قاب گیاهی می‌تواند بدون ایجاد مزاحمت و به زیباترین شکل ممکن شما را به خواسته‌تان برساند. در بین انواع دیوار گیاهی، ساخت دیوار خزه‌ای یا ماس وال برای تزیین راه پله طرفداران زیادی دارد.
 
صخره سازی
این ایده هم برای تزیین دیوار کناری و ایجاد نمای بیشتر در راه پله کاربرد دارد. صخره سازی یا ساخت دیوار صخره ای به معنای ایجاد نمایی بر دیوار کناری راه پله به سبک صخره‌های طبیعی است. در این سبک از سنگ مصنوعی برای ایجاد نما استفاده شده و معمولا با کمک رنگ‌آمیزی و عناصری چون خزه مصنوعی طراحی راه پله تکمیل می‌شود.
 
حوض و آبنما
اگر به داشتن حوض، آبنما یا دیگر سازه‌های آبی علاقه دارید، فضای زیر راه پله محل مناسبی برای استقرار آن‌ها است. برای اینکار به یک سیستم لوله کشی ساده یا اتوماتیک و سازه حوض یا آبنمای مورد پسند خود نیاز خواهید داشت.
 
باغچه زیر راه پله

شرکت ایده سبز طراح و مجری فضای سبز

یکی از جذاب‌ترین و به‌‌یادماندنی‌ترین کارهایی که برای طراحی دکوراسیون راه پله خود می‌توانید انجام دهید ساخت باغچه زیر راه پله است. معمولا راه پله‌های داخلی یک فضای اختصاصی اطراف خود دارند که برای طرفداران گل‌وگیاه و دوست‌داران باغبانی فرصت خوبی برای ساخت باغچه‌ای جمع‌وجور و زیبا است. برای ایجاد بستر کشت می‌توانید زمین را بکنید و آن را با خاک مخصوص گیاه پر کنید. همچنین می‌توانید با ایجاد حریم باغی بالاتر از کفپوش خانه و دورگیری آن و سپس ریختن خاک زیرسازی کار را ایجاد کنید. فلاور باکس هم می‌تواند در شرایطی که امکان ایجاد بستر خاکی وجود نداشت گزینه خوبی باشد. در نهایت پس از ایجاد بستر خاکی گیاهان مورد علاقه خود را بکارید. نورپردازی مناسب می‌تواند تکمیل کننده تزیین راه پله شما باشد.☘

در پایان لازم است اشاره کنیم که این مطلب توسط شرکت ایده سبز، طراح و مجری فضای سبز آماده و منتشر شده. امیدواریم محتوای فوق چراغ خلاقیت شما را روشن کرده باشد و بتوانید از دل این نمونه‌ها ایده سبز مناسب خود را بیرون بکشید. خوشحال می‌شویم برای مطالعه بیشتر در حوزه معماری داخلی سبز از سایت ما به آدرس www.idehsabz.co دیدن نمایید. همچنین می‌توانید درخواست کمک و مشاوره برای طراحی دکوراسیون راه پله را از طریق شماره‌های ۰۲۱۷۷۲۴۵۲۹۵، ۰۹۱۲۶۴۹۴۹۲۶ و ۰۹۱۲۱۱۷۳۲۶۶ با ما در میان بگذارید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx