آموزش ماهیت حسابها

dell ghatar.com ۱۲ آذر ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۹

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که ماهیت حساب چیست و به چه چیزهایی گفته می‌شود،این کلمه ماهیت حساب و بستانکار و بدهکار در بحث حسابداری به شدت پرکاربرد است که می‌بایست آن را به خوبی شناخت.

ما در این مقاله در رابطه با ماهیت حساب و نحوه محاسبه آن برایتان مطالبی جمع آوری کرده ایم اگر می‌خواهید از این مفاهیم آگاه شوید بهتر است در ادامه مقاله با ما همراه گردید.

آموزش ماهیت حسابها

ماهیت حساب چیست ؟
به این عبارت پایین دقت فرمایید.

دارایی = بدهی + سرمایه

اگر بخواهیم ماهیت حساب را برایتان شرح دهیم می‌توان گفت این عبارت معنی اصلی ماهیت حساب می‌باشد که بخش دارای در سمت راست معادله و قسمت میزان سرمایه و بدهی های موجود شرکت در بخش راست معادله قرار گرفته است.

اکنون به معنی کلمه بدهکار و بستانکار خواهیم پرداخت ، قسمت درآمد که در سمت راست معادله قرار دارد شامل موجودیتی حساب بانکی فرد یا شرکت، هزینه‌ها، کالاهای موجود در انبار و غیره شامل حساب بدهکار می‌باشد.

اما بستانکار به قسمت چپ معادله گفته می‌شود که شامل فروش و درآمد حاصل از آن، سرمایه کار، حساب‌های که باید پرداخت شود، تسهیلات گرفته شده و…

یک حسابدار خوب می‌بایست تمامی اطلاعات لازم را در بخش درست معادله قراردهد تا میزان درآمد و کارایی شرکت به خوبی محاسبه شود و از سود و زیان آن جلوگیری به عمل آورد.

شما هرگونه افزایش و کاهش در بخش های مختلف را می‌بایست در ستون مناسب خود ثبت نمایید به عنوان مثال اگر کاهشی در قسمت درآمد شرکت به وجود آمده است می‌بایست در بخش مخصوص به خود ثبت شده تا به هنگام محاسبه مشکلی ایجاد نشود.

اگر در قسمت دارایی افزایش صورت گرفت که مربوط به قسمت بدهکار است می‌بایست در قسمت بدهکار آن افزایش صورت گیرد اما اگر در همین قسمت بدهکار کاهش صورت گرفت باید در قسمت بستانکار ثبت شود و این قانونی است که برای ماهیت حساب‌ها وضع شده است.

اگر بخواهیم عبارت بالا را به زبان ساده بگوییم این است که هرگونه افزایش دارایی در قسمت راست که مربوط به بدهکار است ثبت می‌شود و هرگونه کاهش دارایی در قسمت چپ معادله ثبت می‌گردد.
 
ماهیت فروش چیست در بخش حسابداری
شرکت‌های مختلف در طول ماه سعی داشته محصولات خود را به فروش برسانند و درآمدی از فروش آن‌ها کسب نمایند، درآمدی که از فروش محصولات به صورت نقد و یا قسطی به شرکت واریز می‌شود در قسمت بستانکار جایگزینی می‌شود، ثبت شدن در بستانکار می‌تواند ماهیت فروش را افزایش دهد و بالعکس ثبت در بدهکار می‌تواند می‌تواند ماهیت فروش را کاهش دهد.

ماهیت فروش چیست در بخش حسابداری

پیش پرداخت در ماهیت حسابداری
احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که برای مدتی مبلغی به عنوان پیش پرداخت برای جایی واریز نمایید، به عنوان مثال برای ۱ سال آینده اجاره خانه را تمدید و مبلغی به عنوان پیش پرداخت ارائه دهید، این جور مبالغ که برای انجام کاری در آینده واریز می‌شود و هنوز هیچکاری از این بابت انجام نشده است را پیش پرداخت می‌گویند، جایگاه پیش پرداخت در قسمت حسابداری در قسمت بدهکار می باشد زیرا این مبلغ به عنوان دارایی شرکت تلقی شده و زمانی که مدت زمان گفته شده طی شد به قسمت هزینه‌های سال منتقل می‌شود.

یک حسابدار خوب می‌تواند تمامی هزینه‌ها و مخارج را درقسمت مناسب خود قراردهد تا از این طریق در میزان درآمد و سود زیان شرکت اختلالی به وجود نیایددر قسمت آموزش حسابرسی که در آموزشگاههای مختلف و سایت‌های گوناگون تدریس می‌شود می‌توانید تمامی این حسابرسی‌ها را فراگرفته و در مواقع لازم از آن استفاده نمایید.
 
ماهیت درآمد
بسیاری از افراد  ممکن است ماهیت درآمد را اشتباه گرفته و در قسمت دارایی ثبت نمایند، اما درآمدی که یک شرکت از فروش محصول و کالایی به دست می‌آورد در قسمت بستانکار محاسبه می شود، هر چه ثبت بستانکار افزایش پیدا کند ماهیت درآمد نیز افزایش پیدا می‌کند و یک رابطه مستقیم با یکدیگر خواهند داشت.
 
ماهیت خرید
به مبالغی که برای خرید کالا چه به صورت نقد و چه به صورت نسیه خرید شده است را ماهیت خرید می‌گویند،ماهیت خرید در قسمت بدهکار ثبت می‌شود و اگر ثبت بدهکار افزایش پیدا کند ماهیت خرید افزایش یافته و در مقابل با ثبت بستانکار ماهیت خرید کاهش پیدا می‌‌کند.
 
ماهیت حساب دریافتنی
ماهیت حساب‌ها دریافتنی در واقع به خواسته های یک واحد از شرکت‌های تجاری دیگر می‌گویند، این خواسته می‌تواند پرداخت مساعده، وام، درخواست خدمات و غیره نیز باشد، ماهیت حساب دریافتی به عنوان دارایی یک شرکت محاسبه می‌شود و به همین دلیل در قسمت بدهکار ثبت می‌شود.هرچه میزان ثبت بدهکار افزایش پیدا کند ماهیت حساب دریافتی افزایش می‌یابد.

شرکت حسابداری سماسوشیانت آریا

حساب موقف در چه بخشی قرار می‌گیرد
حساب‌های موقت به حساب‌های گفته می‌شود که با پایان یافتن دوره مالی به طور کلی پرونده اش بسته و مانده آن به دوره بعد انتقال نمی‌یابد، اما تعدادی از حساب‌های موقت می‌توانند در میزان حساب سرمایه تاثیرگذار نیز باشند‌.

اگر بخواهیم بگوییم حساب‌های که به مربوط به سود و زیان شرکت است در چه بخشی قرار می‌گیرد باید بگوییم این نوع حساب‌های در قسمت حساب موقت قرارگرفته است و جزی از حساب واسطه تلقی می‌شود.

اگر در حساب سود زیان یا همان موقت مانده‌ای باقی ماند در پایان دوره مالی به یک نوع حساب که حساب انباشته است منتقل می‌شود، این نوع حساب جزئی از حساب دائمی می‌باشد به همین دلیل است که درپایان دوره‌ی مالی هیچ مبلغی از حساب سود زیان یا موقف باقی نمانده است که به دوره بعد انتقال پیدا کند.
 
حساب دائمی
حساب‌های دائمی مانند حساب‌های موقت نمی‌باشد و در پایان یک دوره تمام نمی‌شود این حساب‌ها از یک دوره به دوره‌ی بعدی انتقال پیدا می‌کنند، تمامی حساب‌های که در  ترازنامه موجود و ثبت شده است در دسته حساب‌های دائمی بسته بندی می‌شود، به همین دلیل نام دیگر حساب دائمی ، حساب ترازنامه ای می‌باشد.

افرادی می‌توانند به خوبی این نوع حساب‌های را دسته بندی کرده و در قسمت مشخص خود جای گذاری کنند که از ماهیت حساب‌ها آگاه باشند و اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشند، شما در مبحث آموزش حسابداری می‌توانید تمامی این مباحث را فرا گرفته و از آن به خوبی استفاده نمایید.

منبع: شرکت حسابداری سماسوشیانت آریا https://samahesab.com/

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx