کدام شاخه حسابداری بهتر است؟

dell ghatar.com ۲۸ آذر ۱۴۰۱ دیدگاه ۴۴

حسابداری یکی از محبوب‌ترین شغل‌هایی است که در ارتباط با اعداد، پردازش و ارتباطات اطلاعات مالی و غیر مالی در مورد نهادهای اقتصادی مانند مشاغل و شرکت‌های بزرگ و کوچک است.

آموزش صفر تا صد حسابداری

به علت اهمیت و کاربرد بسیار زیاد حسابداری در مشاغل گوناگون، شاخه‌های بسیار مختلفی از شغل حسابداری وجود دارد. هرکدام از این شاخه به یک بخش حسابداری مربوط می‌شوند و هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. به همین دلیل سؤالی که در ذهن اکثر افراد ممکن است پیش بیاید این است که کدام شاخه حسابداری بهتر است؟

برای ورود به این حوزه لازم است که آموزش صفر تا صد حسابداری و موارد مرتبط با آن را فرا گرفت. البته قبل از شروع به یادگیری افراد باید با شاخه‌های مختلف این رشته آشنا شوند.

شاخه‌های مختلف رشته حسابداری

همان‌طور که گفته شد برای تأمین تمامی نیازهای مشاغل و انجام امور مالی آن‌ها گرایش‌های بسیار متفاوتی برای حسابداری تعریف شده است. برخی از محبوب‌ترین شاخه‌های حسابداری شامل موارد زیر می‌شود:

·  حسابداری مالی

در این رشته، حسابداری مالی برخی از مسئولیت‌های مختلف یک شخص حقوقی یا کسب‌وکار مانند ثبت و طبقه تراکنش‌های مالی به عهده گرفته می‌شوند. استانداردهای مورد استفاده در این نوع حسابداری از استانداردهای GAAP است تا تمامی افراد و کسب و کسب‌های مختلف روند ثابتی برای گزارش‌دهی داشته باشند. نکته بسیار مهمی که در رابطه ‌با حسابداری مالی  وجود دارد این است که استانداردهای این شاخه می‌تواند باتوجه‌به قوانین مالی و حقوقی کشورها دستخوش تغییرات شود.

در جواب اینکه کدام شاخه حسابداری بهتر است باید گفت که پاسخ این سؤال به خود کارآموز بستگی دارد. کارآموز باید متناسب با علایق خود رشته از حسابداری را انتخاب کند که سازگار بیشتری با روحیاتش دارد.

·  حسابداری مدیریت

افرادی که شاخه حسابداری مدیریت را انتخاب می‌کنند باید فردی آینده‌نگر باشند. زیرا در حسابداری مدیریت باید با استفاده از راهکارهای مختلف، بازدهی کسب‌وکار را در درازمدت افزایش داد. افرادی که به شاخه حسابداری مدیریت وارد می‌شوند باید با ارائه گزارش‌های دقیق و مورد نیاز به بخش مدیریت کسب‌وکار کمک کنند تا تصمیم‌گیری بهتری در شرایط مختلف داشته باشد. به عبارت ساده‌تر حسابداری مدیریت، تلاش می‌کند تا داده‌هایی را جمع‌آوری و تحلیل کند که برای تصمیم‌گیری‌های شرکت مفید هستند. رعایت اصول و استانداردهای اصلی حسابداری در این شاخه ضروری نیست.

شاخه‌های مختلف رشته حسابداری

·  حسابداری مالیاتی

کسانی که می‌خواهند بدانند کدام شاخه حسابداری بهتر است باید نگاهی به حسابداری مالیاتی هم داشته باشند. در حسابداری مالیاتی فرد با قوانین مالیاتی کشور سروکار دارد. به همین دلیل اولین شرط ورود به این شاخه آشنایی کامل با مباحث مربوط به مالیات است.

فردی که وارد این شاخه می‌شود باید تمامی فعالیت‌های شرکت را با قوانین مالیاتی تطابق دهد. همچنین تشکیل پرونده‌های مالیاتی شرکت، محاسبه دقیق مالیات سازمان، برنامه‌ریزی مالیاتی برای کاهش بار مالیاتی شرکت در آینده و بسیاری از کارهای دیگر بر عهده حسابدار مالیاتی کسب‌وکار است.

·  حسابداری بهای تمام شده

حسابداری بهای تمام شده نیز مانند حسابداری مدیریت بیشتر برای تصمیم‌گیری‌های آینده شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این رشته از حسابداری، فرد حسابدار باید در صنایع تولیدی و خدماتی هزینه تولید محصول و خدمات ارائه‌شده را به‌صورت دقیق محاسبه کند. محاسبه دقیق این هزینه‌ها کمک می‌کند تا شرکت راه رسیدن به سود را بهتر پیدا کند.

باید گفت شاخه حسابداری بهای تمام شده از لحاظ بازار کار وضعیت بسیار خوبی دارد. زیرا تمامی شرکت‌ها نیاز دارند تا تمامی هزینه‌های متغیر و ثابت مربوط به تولید و ارائه خدمات را اندازه‌گیری و نقطه سربه‌سر درآمد و هزینه را تعیین کنند.

·  حسابداری حقوقی

حسابداری حقوقی ترکیبی از حسابداری‌های مختلف ازجمله حسابداری معمولی، حسابرسی و روش‌های بازرسی است. در این روش فرد حسابدار با وظایف حقوقی سروکار دارد. برای مثال حسابدار حقوقی باید تراکنش‌های حقوقی شرکت را از لحاظ نبود کلاهبرداری بررسی کند. همچنین در صورت نیاز لازم است که حسابدار به حل پرونده‌های حل اختلاف و اثبات ادعا نیز کمک نماید.

در این شیوه حسابداری فرد باید با تدبیر درست و دقیق به سراغ حل پرونده‌ها برود. چراکه شخص حسابدار که در این حوزه مشغول به کار می‌شود معمولاً باید به رسیدگی به پرونده‌هایی بپردازد که اطلاعات کاملی در مورد آن‌ها وجود ندارد.

آموزشگاه حسابداری تدبیر

کدام شاخه حسابداری را انتخاب کنیم؟

اینکه کدام شاخه حسابداری بهتر است، کاملاً به خود شما بستگی دارد. زیرا همان‌طور که متوجه شدید هرکدام از شاخه‌های حسابداری به حوزه‌ای خاص مربوط می‌شوند. به همین دلیل این خود فرد است که باید تصمیم بگیرد مشغول به یادگیری کدام شاخه حسابداری شود. بهترین کار این است که با در نظر گرفتن علایق خود یکی از رشته‌های حسابداری را انتخاب و مشغول به تحصیل در آن شود. آموزشگاه حسابداری تدبیر  به عنوان یکی از بهترین آموزشگاه حسابداری در اصفهان با برگزاری کلاس‌های تخصصی حسابداری می‌تواند راهنمای مناسب شما برای ورود به رسته حسابداری باشد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx