نکات طلایی در خرید انواع نهال میوه که احتمالا نمی دانید!

dell ghatar.com ۰۹ دی ۱۴۰۱ دیدگاه ۳۵

در کشور ایران نهالستان های معتبر اقدام به فروش طیف گسترده‌ای از نهال میوه کرده‌اند، این درختان باعث زیبایی ظاهر خانه شما می‌ شود، همچنین باغدارانی که به احداث باغ میوه می پردازند اگر چند نکته اصلی و طلایی را در خرید انواع نهال میوه رعایت کنند، می توانند یک باغ تجاری در سود برای خود راه اندازی کنند، این نکات طلایی عبارتند از:

نهال میوه

موقعیت مکانی
از آنجایی که کشور ایران بسیار پهناور می‌باشد، بنابراین شرایط آب و هوایی موقعیت مکانی شما متفاوت می باشد. شما به هنگام خرید ارقام نهال دقت زیادی داشته باشید، در کدام منطقه و اقلیم قرار گرفته اید. منظور ما شهر یا استان نمی باشد. کاملا مشخص است که اقلیم های شهرهای یک استان کاملاً با یکدیگر متفاوت می باشد. ولی منظور این است که حتی در شهر ها هم امکان وجود دو نوع اقلیم متفاوت وجود دارد. برخی از شهرها از یک سمت به کوهستان متصل شده اند و از سمت دیگر به دشت ها منتهی می‌ شوند.
 
نور رسانی مفید برای نهال میوه
درخت برای اینکه بتواند یک عملکرد مناسب داشته باشد احتیاج به نور کافی خورشید دارد. متخصصین نهالستان با توجه به موقعیت جغرافیایی زمین کشاورزی شما، میزان تابش نور خورشید و روزهای آفتابی در سال آن منطقه را در نظر گرفته، بر اساس آن نهال میوه سازگار را برای شما پیشنهاد می دهند. به طور مثال درختان میوه که هسته دار هستند برای اینکه بتوانم به باردهی خیلی بالایی برسند احتیاج به نور کافی خورشید دارند. تا عمل فتوسنتز به خوبی انجام گرفته، کیفیت و تناژ باردهی آنها افزایش پیدا کند. در مناطق سایه روشن که روزهای آفتابی آنها کمتر می باشد شما می توانید محلول میوه را کشف کنید که از میان آن‌ها می‌توان به زغال اخته انگور فرنگی انواع توت ها را نام برد.
 
ارقام نهال پایه بلند و پایه کوتاه
درختان پای بلند که به آنها درختان فضایی نیز می‌ گویند ارتفاع آنها گاهی به ۱۲ متر و حتی بیشتر می رسد، معمولا در هر گونه ای از میوه ها درختان پایه بلند و پایه کوتاه وجود دارد، هر کدام از این درختان دارای مزیت ها و معایبی می باشد. ولی در کاشت درختان پایه بلند باید چند شرط و قانون را رعایت کنید.

  • فاصله کاشت: نهال هایی که پایه بلند هستند فاصله کاشت آنها زیاد می باشد. بر حسب نوع میوه فاصله کاشت نیز متفاوت است. معمولاً بین ۸ تا ۱۲ متر برای آنها فاصله در نظر می گیرند، چون این نهال ها بعد از رشد و تبدیل به درخت بالغ بسیار شاخ و برگ دار شده و مانع رسیدن نور خورشید به تمامی قسمت های درخت می شود، فاصله کاشت نهال های پایه کوتاه نیز کمتر است معمولا بین سه تا پنج متر است.
  • باردهی بالا: آنطور که آمار نشان داده است، میزان باردهی درختان پایه بلند بیشتر می باشد، چون شاخه و برگ آنها تنومند بوده، مستقیماً در مقابل نور آفتاب قرار دارند و عملکردشان بهتر است، البته برخی از درختچه های پای کوتاه نیز وجود دارند که میزان باردهی شان بیشتر و قابل توجه است.
  • کاشت درختچه و درختان پایه کوتاه در بین فضاهای خالی درختان پایه بلند: اگر شما درختان پایه بلند در باغ خود احداث کردید، این توانایی را دارید که درختچه‌ ها یا بوته های پای کوتاه نیز در بین این درختان کاشت کنید. مثلاً بیشتر کشاورزانی که باغ گردوی پای بلند را احداث کرده‌ اند جهت سوددهی بیشتر ارقام خرید نهال شلیل و یا نهال هلو پایه کوتاه که نسبت به ژیگلون درخت گردو سازگار تر است یک ردیف در بین درختان گردو می‌کارند.

خرید نهال میوه

نیاز سرمایی مناسب برای درختان
در ابتدا باید توضیح دهیم که نیاز سرمایی چیست؟؟ چرا یک درخت به نیاز سرمایی احتیاج دارد و بیشتر متخصصین به هنگام فروش نهال میوه پیگیر روزهای سرد و بدون آفتاب منطقه شما هستند. منظور از نیاز سرمایی، حداقل ساعت هایی است که برای یک درخت لازم است تا میزان کافی از سرما را دریافت کند تا خواب زمستانیش تامین شودو بتواند یک بار دیگر رشد و عملکرد خود را از صفر آغاز کند.
 
علت اینکه نیاز سرمایی یک درخت برای خریدار باید مهم باشد چیست؟
اگر شما بدون اطلاع از دمای فصل زمستان و تعداد روزهایی سرد زمستان اقدام به خرید نهال کنید، با مشکلاتی رو به رو خواهید شد. این مشکلات عبارتند از:

  • کاهش عملکرد درخت چون به خواب امید زمستانی فرو نرفته است
  • ریزش بیش از اندازه جوانه های گل در همان ابتدای فصل بدون هیچ دلیلی
  • کاهش عملکرد گرده افشانی درخت
  • کاهش باردهی درخت و ضعیف شدن سیستم دفاعی درخت

 
نژاد زود گل و دیر گل ارقام نهال
نهالستان های معتبر و مجوزدار اقدام به تولید و عرضه فروش نهال میوه با کیفیت و سازگار با هر منطقه ای کرده‌اند. معمولاً در نهالستان مجوزدار مانند برتر نهال که خود تولید کننده ارقام‌ متفاوت نهال می باشد، شما می توانید از یک گونه درخت چندین نژاد را مشاهده کنید. حتما یکی از آن‌ ها سازگار با موقعیت جغرافیایی محل احداث باغ شما خواهد بود. مثلاً برای نهال دانه دار می توانید نژاد زود گل و میان گل و دیر گل را مشاهده و تهیه کنید. مطمئن باشید یکی از این ارقام مختص منطقه شما می باشد.

باز هم برگشتیم به همان نقطه اول یعنی مشخص کردن موقعیت جغرافیایی منطقه باغ خود، سپس بر حسب آن تاریخ دقیق پایان سرمای بهاری خود را بدانید. یکی از عوامل تاثیر گذار بر باردهی درختان سرمای بهاری در ماه فروردین می باشد. معمولاً در مناطق گرم نژادهای زود گل تقاضای بیشتری دارند، چون فصل سرما در این مناطق خیلی سریع تر تمام می شود. ولی در مناطق کوهستانی که درصد تغییر جوی و اقلیمی در ماه فروردین بالا است، توصیه می‌شود نهال های دیرگل را تهیه بفرمایید.یکی از مهمترین نهال ها، خرید بهترین ارقام نهال بادام می باشد که می توانید بدون واسطه خرید خود را نهایی کنید.

نژاد زود گل و دیر گل ارقام نهال

کلام آخر
ما در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکات طلایی برای یک باغدار جهت خرید نهال میوه به آن احتیاج دارد را به شما به طور کامل توضیح دهیم. ولی مهمترین نکته در بین آنها، مشخص کردن موقعیت جغرافیایی مکان احداث باغ شما می باشد. چون اطلاعات بعدی که به دست بیاورید همگی بر روی این محور خواهد بوداز جمله دمای هوای غالب، میزان بارش سالانه باران و برف در منطقه، بافت خاک، درصد رطوبت

شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید نهال و همچنین قیمت نهال میوه می توانید به سایت هایی که مختص نهالستان های بزرگ و تولید کننده می باشد، مراجعه کرده و قیمت نهال ها را مقایسه کنید. البته به هنگام خرید نهال باید به چند در مورد نیز دقت کنید:

  1. همانطور که در حین مطالب گفته شده حتماً برای تهیه کردن نهال میوه از نهالستان های معتبر و مجوز دار خرید کنید.
  2. نهال های خریداری شده حتما دارای لیبل و شناسه از جهاد کشاورزی یا مراکز پژوهشی و تحقیقاتی گیاه پزشکی باشند.
  3. نیاز سرمایی لازم را گذرانده باشند
  4. دوره قرنطینه را گذرانده و عاری از هر گونه بیماری و آفتی باشند.
  5. نهال گارانتی دار، حداقل کارانتی دوساله تهیه کنید.
  6. نهالستان شرایط و خدمات ویژه ای برای خریداران در نظر بگیرد، مانند قیمت مناسب، کیفیت بالا و راهنمایی رایگان پس از فروش
  7. حتما نهال خریداری شده سازگار با منطقه شما باشد.

نهالستان برتر نهال فعالیت خود را زیر نظر جهاد کشاورزی از سال ۱۳۰۰  در تولید و عرضه نهال آغاز کرده و سالیانه با تولید انواع ارقام نهال های میوه با بیش از ۱ میلیون نهال، ۴۰۰ هزار اصله گردو و ۲۰۰ هزار اصله بادام آغاز کرده و آماده ارائه تمام خدمات در این ضمینه می باشد.

همچنین می توانید برای خرید انواع نهال زردآلو، سیب، به، انگور، بادام، پسته، شلیل، آلو و هلواز طریق شماره تلفن های زیر اقدام کنید.سالیانه با تولید انواع ارقام نهال های میوه با بیش از ۱ میلیون نهال، ۴۰۰ هزار اصله گردو و ۲۰۰ هزار اصله بادام آغاز کرده و آماده ارائه تمام خدمات در این ضمینه می باشد.
 
شماره های تماس :
۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

 دفتر : میاندواب خیابان ۲۴ متری نرسیده به مسجد فاطمه زهرا (س) شرکت برتر نهال

آدرس گلخانه : شهرستان میاندوآب، کمربندی شمالی، میدان ولایت، اتوبان ولایت

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx