آیا در ازدواج مسلمانان با هم، تفاوت فرهنگی مهم است؟

dell ghatar.com ۱۳ دی ۱۴۰۱ دیدگاه ۳۰

بنا به گزارش سایت ایران ناز، ازدواج یکی از سخت‌ترین تصمیمات هر فردی در زندگی است. این تصمیم در مورد مسلمانان و ازدواج آنها نیز صدق می‌کند و پیدا کردن فردی که قرار باشد سال‌ها کنار او زندگی کنید، در هر دین و مسلکی دشوار است. اما معیارهای ازدواج در هر دینی متفاوت است و این معیارها نیز می‌توانند روی انتخاب افراد تاثیر بگذارند.

ازدواج مسلمانان

ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که به واسطه ابزارهای ارتباطی شبیه به یک دهکده جهانی است. این دنیای جدید بیش از هر چیز روی سبک زندگی جوامع انسانی اثرگذار است. شرایط به گونه‌ای است که حتی دو فرد مسلمان و با مذهب یکسان هم بعضا از نظر فرهنگی اختلافات زیادی با هم دارند. ازدواج یکی از نقاط عطف زندگی است که عوامل گوناگونی روی کیفیت و پایداری آن تاثیرگذار هستند. سوال محوری ما که قصد داریم در این مطلب به آن پاسخ دهیم، این است که آیا ازدواج کردن دو فرد مسلمان با وجود تفاوت‌های فرهنگی تصمیم درستی است؟ دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چالش‌های ازدواج مسلمانان با وجود تفاوت فرهنگی

در ابتدای دوره آشنایی ممکن است اختلافات فرهنگی که بین شما و همسر آینده‌تان وجود دارد، نه تنها چالش برانگیز نباشد بلکه جذابیت زیادی نیز برای هر دوی شما به همراه بیاورد. اما آیا همیشه اوضاع به همین منوال پیش می‌رود؟ تجربه نشان می‌دهد که اختلافات فرهنگی مشکلاتی را نیز در روابط زناشویی به دنبال می‌آورد. حتی اگر زن و مرد مسلمان باشند نیز نمی‌توان نسبت به تفاوت‌های فرهنگی سهل‌انگاری کرد. در همین راستا از جمله مهم‌ترین چالش‌های ازدواج مسلمانان با وجود تفاوت فرهنگی می‌توان به ۲ مورد زیر اشاره کرد:

۱- اختلافات خانوادگی

از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی گرفته تا اقوام و آشنایان که تجربه ازدواج دارند، یک جمله را احتمالا بارها شنیده‌اید. “من قرار است با خود او ازدواج کنم نه با خانواده‌اش”. این جمله شاید ظاهر زیبایی داشته باشد ولی چندان با واقعیت سازگار نیست. وقتی با کسی ازدواج می‌کنید به عنوان عضوی جدید از خانواده او به حساب می‌آیید. بنابراین لازم است که آن‌ها شما را در این جایگاه بپذیرند. تفاوت‌های فرهنگی بعضا مانعی جدی در این خصوص ایجاد می‌کنند.

۲- اختلاف در آداب و رسوم

وقتی از دو فرهنگ مختلف کنار یکدیگر قرار می‌گیرید، احتمالا سبک‌های زندگی شبیه به یکدیگر ندارید. مجموع تمام اعمال و رفتار افراد در زندگی روزمره را می‌توان زیرمجموعه سبک زندگی تعریف کرد. بنابراین ممکن است که تفاوت‌های بعضا جدی در سبک زندگی داشته باشید که با همسرتان در تعارض قرار می‌گیرند.

راهکارهای مدیریت اختلافات فرهنگی در ازدواج مسلمانان

اختلافات فرهنگی در ازدواج مسلمانان

توجه شما را به آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات جلب می‌کنیم. “یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ”. در این آیه شریفه خداوند متعال اعلام می‌کند که همه انسان‌ها از یک مرد و زن آفریده شده‌اند و سپس در اقوام و قبایل گوناگونی پراکنده شدند. سپس هدف از این کار را برقراری ارتباط بین اقوام مختلف، شناختن و تعامل با یکدیگر ذکر می‌شود.

از این آیه قرآن کریم به وضوح می‌توان متوجه شد که اختلافات فرهنگی امری طبیعی و رایج بین انسان‌هاست. ضمنا خداوند متعال نیز تاکید می‌کند که این اختلافات نباید منجر به تعارضات بین انسان‌ها شود. بلکه باید به چشم بستری برای برقراری ارتباط و تعامل سازنده به آن نگریست. چنین دیدگاهی را می‌توان را در موضوع اختلافات فرهنگی ازدواج مسلمانان نیز پیاده کرد. اولین نکته‌ای که باید بدانید آن است که تفاوت‌های فرهنگی امری طبیعی به حساب می‌آیند و باید به رسمیت شناخته شوند. در ادامه باید به دنبال راهکارهایی برای مدیریت این اختلافات در مسیر درست باشید.

از جمله مهم‌ترین راهکارهایی که برای این منظور پیش روی شما قرار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پررنگ کردن نقاط اشتراک فرهنگی

شما به عنوان دو فرد مسلمان حتی اگر از نژادها و ملیت‌های گوناگون باشید، نقاط اشتراک مهمی از نظر فرهنگی با یکدیگر دارید. داشتن خدای واحد، کتاب واحد، پیامبر واحد و … از جمله مهم‌ترین اشتراکات فرهنگی است که در زندگی مسلمانان نمود پیدا می‌کنند. یکی از بهترین راهکارها برای مدیریت اختلافات فرهنگی در رابطه زناشویی توجه بیشتر به نقاط مشترک است. به جای اینکه روی نقاط اختلافی تمرکز کنید، سعی کنید نقاط اشتراک بین خود و همسرتان را به دقت شناسایی کرده و زمان بیشتری برای پرداختن به نقاط مشترک در طول زندگی اختصاص دهید.

۲- پاسداشت اصل گفتگو

هیچ چیز مانند گفتگو نمی‌تواند مشکلات بین زوجین را حل کند. البته این موضوع پیش شرط‌هایی نیز دارد. هر دو طرف باید از موضوع برابر در مقابل یکدیگر قرار بگیرند و از دایره انصاف و منطق در طول گفتگو خارج نشوند. دقت کنیدکه قرار نیست گفتگو کردن همواره همان نتیجه‌ای را در بر داشته باشد که مطلوب شماست. اما بدون تردید گفتگو در یک محیط منطقی به نزدیک شدن دل‌ها و کاهش اختلافات منجر می‌شود. در نهایت نیز اگر به نتیجه دلخواه نرسید، در حداقلی‌ترین حالت ممکن یکدیگر را درک خواهید کرد.

۳- تمرین انعطاف‌پذیری

دانلود ARABIA App

عوامل مختلفی در پایداری و موفقیت یک رابطه زناشویی موثر هستند. شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها انعطاف‌پذیری زوجین است. بعد از ازدواج باید بدانید که دیگر تنها نیستید و اصطلاحا دوره تک‌روی به پایان رسیده است. بنابراین همه چیز باب میل شما نخواهد بود. مهارت سازگاری و انعطاف‌پذیری را باید در خود ارتقا دهید. به این ترتیب می‌توانید به خواسته‌ها و اقدامات طرف مقابل خود نیز احترام بگذارید. اگر روحیه انعطاف‌پذیری در زن و مرد وجود داشته باشد، حتی پیچیده‌ترین مشکلات فرهنگی نیز قابل مدیریت هستند.

۴- کسب اطلاعات از فرهنگ همسر

به جای گارد گرفتن در برابر آداب و رسوم خانواده همسرتان، سعی کنید اطلاعات خود را درباره فرهنگ خانوادگی آن‌ها بالا ببرید. خیلی از سوء تفاهم‌ها ناشی از عدم آگاهی است که اگر این مانع از میان برداشته شود، اختلافات چندانی نیز ظهور و بروز نخواهد کرد. حتما از همسر خود بخواهید که درباره آداب و رسوم خانوادگی و فلسفه آن‌ها به شما توضیح دهد. این راهکار بسیاری از مشکلات را از پیش روی شما بر خواهد داشت.

۵- مشاوره گرفتن از متخصص

در کنار تمام راهکارهای فوق باید توجه داشته باشید که مراجعه به مشاور متخصص در زمینه ازدواج یک راهکار همواره کاربردی برای مدیریت اختلافات فرهنگی است. این فرهنگ را بین خودتان جا بیندازید که مراجعه به مشاور به معنی ناتوانی شما در حل مشکلاتتان نیست. بلکه این راه به شما کمک می‌کند تا از روش‌های علمی و صحیح برای حل و فصل اختلافات استفاده کنید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی نقش اختلاف فرهنگی در ازدواج میان مسلمانان پرداختیم. نه در تعالیم دینی و در بحث‌های کارشناسی به هیچ عنوان ذکر نشده است که دو نفر به دلیل اختلافات فرهنگی نباید با هم ازدواج کنند. آنچه مورد تاکید قرار می‌گیرد آن است که حتما باید راهکارهای مدیریت تفاوت‌های فرهنگی برای رسیدن ساحل آرامش را فرابگیرید. فراموش نکنید شما و همسرتان با داشتن دین یکسان، اشتراکات فرهنگی بسیار زیادی دارید که برای داشتن رابطه زناشویی باکیفیت و پایدار تا حد زیادی کفایت می‌کند.

لینک های مرتبط دانلود ARABIA App:

ARABIA Arab Muslim Dating App (iOS)

ARABIA Arab Muslim Dating App (Android)

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx