آشنایی با کابل سیلیکونی

dell ghatar.com ۱۵ دی ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۷

کابل‌های سیلیکونی بر پایه سیلیسیم فاقد هالوژن هستند که به کمک آن می‌تواند عملکرد خود را در مواقع آتش‌سوزی حفظ کند. 

کابل سیلیکونی

کابل‌ سیلیکونی که در برابر حرارت، مقاومت دارد، در کارخانه‌های متالورژی، کارخانه‌های فولادسازی و کارخانه‌های نورد، برای سیم‌کشی داخلی چراغ‌ها یا در پردازش شیشه و سرامیک استفاده می‌شوند. به دلیل ساختار مولکولی متقاطع، کابل‌های سیلیکونی حتی زمانی که در معرض دما قرار می‌گیرند به شکل اولیه خود باقی می‌مانند. اگر علاقمند هستید تا در رابطه با انواع کابل سیلیکونی، ویژگی‌های آن، کابل سیلیکونی نسوز، سیم نسوز سیلیکونی و… اطلاعات جامع و کاملی در اختیار داشته باشید، می‌توانید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

معرفی کابل سیلیکونی

به طور کلی، کابل سیلیکونی به معنای کابل با عایق لاستیک سیلیکونی است. اگر تفاوت تعریف سیم و کابل را مطالعه کنیم، این نوع کابل سیلیکونی را به‌طور دقیق‌تر “سیم سیلیکونی” یا “سیم عایق سیلیکونی” می‌نامند. یک سیم که از یک رشته یا گروهی از رشته‌های یک ماده رسانای الکتریکی (رسانا) تشکیل شده است. این ماده معمولاً از آلومینیوم یا مس تشکیل شده است. سیم‌ها می‌توانند برهنه شده یا در غلاف محافظ یا رنگی پوشانده شوند. همچنین می‌توان گفت کابل سیلیکونی، به‌طور کامل از خواص عالی لاستیک سیلیکونی استفاده می‌کند.

سیم‌های سیلیکونی، انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر حرارت بیشتر را ارائه می‌دهند که دو مزیت بارز این سیم است. به‌طور متوسط ​​یک سیم سیلیکونی می‌تواند تا + ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت داشته باشد.

نحوه عملکرد کابل سیلیکونی

همان‌طور که اشاره کردیم سیم سیلیکونی با سیلیکون که نوعی لاستیک است عایق می‌شود. این عنصر لاستیکی، سیم را در محیط‌های ناهموار و سخت انعطاف‌پذیرتر می‌کند. این انعطاف‌پذیری که توسط ویژگی لاستیک پشتیبانی می‌شود، سیم سیلیکونی را قادر می‌سازد تا شکل یا ساختار خود را زمانی که تحت تاثیر دمای بالا یا هر شرایط محیطی خشن دیگر قرار می‌گیرد حفظ کند. برای به دست آوردن حداکثر عملکرد مربوط به مقاومت در برابر دمای بالا و انعطاف‌پذیری، باید سیم مناسب را انتخاب کنید. معمولاً سیم سیلیکونی نازک‌تر در مقایسه با سیم‌های ضخیم‌تر، مقاومت و انعطاف‌پذیری بیشتری در برابر حرارت دارد. سیم‌ نازک‌تر به معنای وزن کمتر است و ازاین‌رو عملکرد انعطاف‌پذیر سیم نیز بالاتر خواهد بود.

تنها راهی که سیم سیلیکونی می‌تواند منجر به خروجی فاجعه‌آمیز شود این است که سیمی را انتخاب کنید که خیلی نازک باشد. وقتی سیم خیلی نازک باشد، عایق پی‌وی‌سی به سرعت ذوب شده و سیم‌های مسی لخت کوتاه می‌شوند که در نهایت، باعث انفجار باتری می‌شود.

انواع کابل سیلیکونی نسوز

سیم و کابل سیلیکونی که سازگاری بسیار خوبی با محیط زیست دارد با بهره‌مندی از این ویژگی فوق‌العاده لاستیک‌های سیلیکونی، سازگاری خوبی با بافت انسان و مایعات بدن از خود به نمایش می‌گذارد. حالا همین کابل در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند که عبارت‌اند از:

کابل جرقه زن: این کابل وظیفه دارد تا یک ولتاژ را با ولتی مشخص به سمت منبع تغذیه هدایت کند.

کابل اعلام حریق: از این کابل در ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند و در برابر آتش و گرما، مقاومت بسیار خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

کابل قدرت نسوز: این کابل برای انتقال انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل کنترل: کابل کنترل به‌عنوان یکی از پرکاربردترین کابل‌ها در بازار شناخته می‌شود.

کابل فشار قوی: انعطاف‌پذیری بالا و جذب حداکثر ولت از ویژگی‌های بارز کابل فشار قوی به شمار می‌رود.

ویژگی‌های کابل سیلیکونی

کابل سیلیکونی به دلیل توانایی منحصربه‌فرد خود در مقاومت در برابر دما متمایز شده است. ویژگی جذاب دیگر کابل سیلیکونی، انعطاف‌پذیری دائمی آن است. ساختار مولکولی مناسبی دارد که آن را قادر می‌سازد حتی زمانی که دما به شدت بر آن تأثیر می‌گذارد، شکل اصلی خود را حفظ کند. کابل سیلیکونی دارای محدوده حرارتی استثنایی است و می‌تواند بالاترین دما را تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تحمل کند. همچنین از توانایی حفظ کارایی در مناطق سردسیر نیز برخوردار است. در دمای -۹۰ درجه سانتی‌گراد نیز امکان استفاده از آن وجود دارد. از این رو، می‌توان از آن به طور موثر و کارآمد در هر دو دمای شدید استفاده کرد تا عملکردی بدون دردسر داشته باشد.

خلاصه ویژگی‌های کابل سیلیکونی به شرح زیر است:

  • انعطاف‌پذیری – (در محدوده دما)
  • مقاومت در برابر ازن و نور خورشید
  • مقاومت در برابر شعله و تشعشع
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • دارای عمر طولانی
  • ویژگی‌های الکتریکی عالی
  • مقاوم در برابر تخریب فیزیکی
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی

مشخصات کابل روکش سیلیکونی

کابل‌های سیلیکونی به طور منحصربه‌فردی برای کابل‌های مقاوم در جهت حفظ یکپارچگی مدار، در صورت آتش‌سوزی طراحی شده‌اند. هنگامی که کابل در شرایط آتش‌سوزی قرار بگیرد، یک تکه از سیلیس ذوب شده روی هادی قرار می‌گیرد که خواص عایق را ارائه می‌دهد. کابل‌های لاستیکی سیلیکونی نیز انعطاف‌پذیری بسیار خوبی دارند. در حالی که عایق لاستیکی سیلیکونی در مقایسه با اکثر الاستومرهای دیگر، مقاومت یکسانی را در برابر برش از خود ارائه نمی‌دهند. این امر را می‌توان با افزودن یک نوار الیاف شیشه و لاک سیلیکون جبران کرد.

کابل سیلیکونی نسوز

به‌طور خلاصه، کابل‌های بازدارنده شعله یا کابل سیلیکونی نسوز به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در پارامترهای تعیین شده خود خاموش شوند و در برابر گسترش آتش به یک منطقه جدید مقاومت کنند. کابل‌های مقاوم در برابر آتش (کابل نسوز) در مدت زمان مشخصی تحت شرایط تعریف شده به کار خود ادامه می‌دهند. مقاومت بالا در برابر آتش و انسجام خاکستر از ویژگی‌های بارز کابل سیلیکونی نسوز محسوب می‌شوند.

از دیگر خصوصیات کابل و سیم نسوز سیلیکونی می‌توان به مقاومت آن در برابر اشعه ماورابنفش خورشید، رطوبت، مواد شیمیایی، روغن‌های مختلف و … اشاره کرد.

کابل سیلیکونی در چه صنعتی استفاده می‌شود؟

کابل‌های سیلیکونی یا کابل سیلیکونی نسوز معمولاً در صنایعی استفاده می‌شوند که در تماس نزدیک با مواد شیمیایی، به‌ویژه روغن‌های روان‌کننده که در همه جا نظیر اتوماسیون، خودرو، صنایع شیمیایی و… استفاده می‌شوند، کاربرد دارد. کابل‌های لاستیکی سیلیکونی مقاومت خوبی در برابر روغن‌های روان‌کننده و اسید-باز از خود به نمایش می‌گذارند.

به‌طور خلاصه صنایعی که به کابل‌های سیلیکونی نیاز دارند عبارت‌اند از:

صنعت پزشکی

صنعت پزشکی به طور مداوم از سیم‌های سیلیکونی استفاده می‌کند. دلیل استفاده از سیم‌های سیلیکونی در پزشکی این است که ماهیت مقاومت شیمیایی سیم‌های سیلیکونی یک ویژگی برجسته برای فعالیت‌های مربوط به صنعت پزشکی دارد. حسگرها، کانکتور XT60 XT90، باتری مدل هوا، دستگاه‌های دستی، وسایل و وسایل کمکی کاشتنی و رباتیک پزشکی از جمله مواردی هستند که در تولید آن‌ها از سیم سیلیکونی یا کابل سیلیکونی نسوز استفاده می‌کنند.

صنعت هوافضا

صنعت هوافضا اغلب به سیم‌های بدون هالوژن کم دود نیاز دارند؛ همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم یکی از مزایای سیم سیلیکونی این است که می‌توان آن را با شرایط خاصی مانند گریدهای بدون هالوژن کم دود ساخت. به این ترتیب، سیم‌های سیلیکونی با کاربردهای هوافضا سازگاری بهتری دارند. سیم‌های سیلیکونی بدون هالوژن در صنعت هوا و فضا می‌تواند دود کمتری تولید کند، از انتشار هرگونه گاز خورنده جلوگیری می‌کند و در برابر شعله مقاوم است که باعث کاهش انتشار شعله می‌شود.

کلام‌ آخر

به دلیل ماهیت و مزایای سیم سیلیکونی، سیم‌ها یا کابل‌های سیلیکونی اغلب برای استفاده در دماهای بسیار گرم یا بسیار سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، کاربردهای پزشکی و هوافضا، سیم‌کشی خودرو و سیستم‌های گرمایشی از جمله موارد رایجی هستند که در آن‌ها از سیم‌ و کابل‌های سیلیکونی استفاده می‌شود. یکی از برترین برندهای کابل سیلیکونی، کابل سیل کیبل تولیدی شرکت راهدار صنعت کیهان می‌باشد که شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت و یا تماس با کارشناسان مجرب فروش این شرکت، از مشاوره رایگان قبل از خرید بهره مند شوید.

وب‌سایت: www.rsksilcable.com
تلفن ثابت:  ۰۲۱۸۶۰۸۶۴۴۰
ایمیل: sale@rsksilcable.com

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx