انواع پمپ در انتقال اسید و مواد

dell ghatar.com ۱۸ دی ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۷

اسید ها سیالاتی با قابلیت خوردگی بالا می باشند که در گرید های بالایی دسته بندی می شوند. بسیاری از ترکیبات و آلیاژ های فلزی از جمله فولاد که پر مصرف ترین فلز در صنایع می باشد در تماس با اسید به سرعت دچار خوردگی شده و آسیب پذیر است. از این رو در انتقال اسید ها، باز ها و مواد معدنی با قابلیت های خوردگی بالا از نوع خاصی از پمپ که به پمپ اسید شناخته می شود استفاده می شود.

پمپ اسید در واقع معرف نوع خاصی از پمپ ها نمی باشد و هم از نوع پمپ های گریز از مرکز، هم از نوع پمپ پیستونی و هم از نوع پمپ دیافراگمی می تواند تولید شده باشد.

پمپاژ اسید در صنایع برای اهداف مختلفی انجام می گیرد. به جز اسید های خوراکی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند بسیاری از عصاره ها و آب میوه جات و سبریجات از جمله آب لیمو دارای خواص اسیدی بوده برای انتقال آنها می بایست از پمپ اسید استفاده نمود. از اسید های قوی تر بصورت رقیق در شستشوی خط لوله نیز در صنایع استفاده می شود. بعنوان مثال برای شیتشوی خط لوله در کارخانجات قند و شکر از جریان اسید بصورت رقیق در خط لوله ها استفاده می شود.

پمپ اسید

پمپ استیل
پمپ استیل از نوع پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ می باشد که در طرح های مختلف همراه با هد و توان مختلفی تولید میشود. الکتروپمپ استیل برای انتقال آب و سیالات دیگر در صنایع مختلف غذایی، آبرسانی، سرماشی، تهویه مطبوع، فیلتراسیون، کشتی سازی، انرژی و کاربری های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. الکتروپمپ استیل هم بصورت افقی و هم بصورت عمودی تولید می شود. آریا صنعت وارد کننده انواع پمپ استیل برای کاربری های صنعتی مختلف در ایران می باشد.

پمپ استیل در دو گرید استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ قابل تولید می باشد. هر دو گرید از استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ دارای ۱۸% کروم در ترکیبات شیمیایی خود و ۸% نیکل هستند که از فلز های فعال با قابلیت الکترون دهی بالا بوده و از اکسید شدن و زنگ زدگی آلیاژ های استیل جلوگیری می کنند. با این وجود پمپ استیل تنها برای انتقال آب شرب، آب فاضلاب ، آب نمک و اسید های بسیار رقیق قابل استفاده بوده و در تماس با اسید ها، مواد شوینده و بازهای قوی دچار خوردگی می شود.

پمپ استیل هم به شکل گریز از مرکز و هم به شکل پمپ دیافراگمی تولید می شود. در کاربری های عمومی تر پمپ استیل گریز از مرکز و در کاربری بصورت متصل به کمپرسور از پمپ استیل دیافراگمی استفاده می شود. پمپ های دیافراگمی قابلیت پمپاژ سیال به ارتفاعات بالاتر با هد بالا را دارند حال آنکه پمپ های گریز از مرکز استیل قابلیت انتقال دبی و حجم بالاتری از سیالات تا ارتفاعات محدودتری را دارند. علاوه بر این پمپ استیل دیافراگمی قابلیت انتقال سیال با ویسکوزیته بالاتر و با ذرات جامد معلق را نیز دارد که از دیگر مزایای پمپ های دیافراگمی نسبت به پمپ های گریز از مرکز محسوب می شود.

پمپ استیل

پمپ پلیمری یا پلاستیکی
پمپ پلیمری  دسته ای از الکتروپمپ ها می باشد که از آنها برای پمپاژ اسید های رقیق و واد شیمیایی خورنده Corrosive استفاده میشود. پمپ پلیمری در دسته پمپ های گریز از مرکز قرار میگیرد که از طریق پروانه با افزایش سرعت جریان سیال و انتقال آن به داخل دیفیوزر سبب افزایش فشار خروجی می شود. از پمپ های پلیمری اغلب در کارخانجات صنایع غذایی و دارویی که نیاز به شستشو و استریلیزه کردن لوله، اتصالات و خط جریان مواد از رسوبات و مولد ها می باشد استفاده می شود. اسید های رقیق پمپاژ شده توسط پمپ پلیمری شامل اسید سولفوریک رقیق، اسید سیتریک رقیق، اسید کلردیریک رقیق و بسته به نوع رسوبات انواع اسید های دیگر است. شرکت آریا صنعت وارد کننده انواع پمپ پلیمری در شکل های مختلف گریز از مرکز و دیافراگمی در ایران می باشد.

پلیمر ها از جمله PVC دارای چسبندگی مولکولی بسیار بالا و چسبندگی سطحی بسیار پایینی می باشند و این امر سبب می شود که تقریبا در تماس با هر نوع اسیدی فاقد واکنش پذیری باشند. پمپ های پلیمری که به پمپ مواد نیز شناخته می شود نسبت به پمپ های استیل سبک تر بوده، مقاومت بالاتری در تماس با اسید ها داشته و قیمت پایین تری دارند.

با وجود مزایای بسیار بالا پمپ های پلیمری دارای دو نقطه ضعف هستند. یکی به سبب وزن پایین در صورت عدم اتصال کامل به سطح به شدت با ارتعاش و حتی جابجایی روبرو خواهند شد و دیگر اینکه برای انتقال سیالات با دمای بسیار بالا مناسب نیستند. در دماهای بسیار بالا پلیمر ها دچار مشکل هستند و نرم می شوند. علاوه بر این در عملکرد با سیال در فشار بالا نیز قابلیت بکارگیری پمپ های پلیمری میسر نبوده و با امکان انفجار هوزینگ پمپ روبرو هستند.

مقایسه قابلیت انواع پمپ

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx