لطفاً مراقب وسایل برقی خانه باشید!

dell ghatar.com ۲۱ دی ۱۴۰۱ دیدگاه ۳۲

آیا تابه‌حال برای شما هم اتفاق افتاده که در بین تایپ یک مطلب با کامپیوتر بودید و به یکباره برق شهری قطع شده باشد؟

وسایل برقی خانه

همچنین ممکن است در برخی از روزهای سال مانند روزهای تابستان با قطعی مداوم برق شهری روبرو شده باشید. اتفاقی که اختلال بزرگی در عملکرد روزمره ما ایجاد می‌کند. علاوه بر آن، وسایل و تجهیزات الکترونیکی و برقی نیز از صدمات و آسیب‌های آن در امان نخواهند بود. به نظر شما چه راه‌حلی برای فرار از این مشکل وجود دارد؟ احتمالاً قصد ندارید بارها و بارها وسایل الکترونیکی و برقی خانه را تعمیر کنید و هزینه اضافی پرداخت نمایید. خوشبختانه یکی از روش‌های منحصربه‌فرد برای کنترل این مشکل و جلوگیری از اختلال‌های احتمالی، استفاده از دستگاهی به نام یو پی اس است. اگر دوست دارید بیشتر با این نوع ابزار آشنا شوید، تا پایان این صفحه همراه من بمانید.
 
UPS چیست و چه کاربردی دارد؟
Uninterruptible Power Supply یا یو پی اس(UPS) ، به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. به عبارتی دیگر یو پی اس به عنوان یک منبع تغذیه الکترونیکی شناخته می‌شود که کار عمده آن، تأمین توان بار مصرفی بدون وقفه است. برای توضیح بیشتر می‌توان گفت که این ابزار با  استفاده از انرژی ذخیره ‌شده در باتری خود، برق موردنیاز تجهیزات مصرف‌کننده را به‌خوبی تأمین می‌کند. این سیستم بین برق شهری و دستگاه مصرف‌کننده الکترونیکی مانند کامپیوتر، یخچال یا تلویزیون و … قرار می‌گیرد. بنابراین علاوه بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن، مانع ایجاد و نفوذ نویز یا اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف‌کننده برق می‌شود .

این دستگاه با عملکرد منحصربه‌فرد خود، به عنوان یک منبع برق پشتیبان و تأمین برق اضطراری عمل می‌کند. به همین دلیل درصورتی‌که قطعی برق شهری در فصل‌های مختلف از سال مانند تابستان رخ دهد و برق شهری ساختمان با اختلال همراه باشد، با استفاده از این دستگاه می‌توان جلوی خسارت را گرفت.

ابزارهای الکتریکی و دیجیتال مانند یخچال، تلویزیون، لامپ، کامپیوتر و دوربین‌های مداربسته به‌شدت نسبت به نویز و قطعی مرتب برق حساس هستند. به همین دلیل اگر به‌طور مداوم در معرض این مشکل قرار بگیرند، نیاز به تعمیر  و هزینه‌های بسیار پیدا می‌کنند. اما با وجود این دستگاه، مشکل تا حد زیادی از بین می‌رود و می‌توانید جلوی هزینه‌های مختلف تعمیرات را بگیرید. البته مزایای این دستگاه بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید. در ادامه این موارد را باهم بررسی می‌کنیم.
 
حفاظتی کامل از دستگاه‌های الکتریکی
به‌صورت کلی مهم‌ترین و اولین مزیت استفاده از این سیستم، حفاظت از وسایل الکتریکی حساس در برابر نوسانات برق است. با کاربرد این سیستم در خانه  و ساختمان، به‌راحتی می‌توانید از تعمیرات هزینه‌دار جلوگیری کنید. به عبارتی دستگاه یو پی اس علاوه بر محافظت از دستگاه‌های الکتریکی حساس، به ثبات جریان برق تقویتی کمک می‌کند. به همین دلیل برنامه‌های حساسی که نیاز به آنلاین بودن مدام دارند، با مشکلی در روند خود روبرو می‌شوند.

برای درک بهتر این موضوع در نظر بگیرید که بعد از خرید اینترنت قصد دارید فعالیت کاری خودتان را به‌صورت آنلاین پیش ببرید. در این میان برق به دلایل مختلفی قطع می‌شود و بارها و بارها این اتفاق تکرار می‌شود. متاسفانه قطعی برق مانع عملکرد درست و مناسب شما می‌شود و نمی‌توانید روال معمول کار خود را به‌راحتی میش ببرید. اما با استفاده از این دستگاه، اختلالات قطعی برق مشکلی در روند کار ایجاد نخواهد کرد.
 
جلوگیری از نویز در عملکرد دستگاه‌های الکتریکی
اگرچه قطعی برق به عنوان موضوعی روشن کاملا محسوس است و با قطعی برق، عملکرد دستگاه‌های الکتریکی متوقف می‌شود؛ اما ممکن است گاهی اوقات برق متصل باشد، اما نویز ایجاد کند. این نویزها دیده نمی‌شود؛ اما به‌مرور اختلال‌هایی در عملکرد  و فعالیت وسایل برقی خانه ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل، بازهم استفاده از دستگاه یو پی اس توصیه می‌شود.

دستگاه یو پی اس در سیستم داخلی خود از فیلترهای الکترونیکی برخوردار است که باعث حذف نویزها و نوسانات برق شهری می‌شود. به همین دلیل از وسایل برقی خانه در برابر رعدوبرق و ولتاژ بالا یا نویزهای احتمالی دیگر محافظت می‌کند.
 
جلوگیری از افت ولتاژ در مدت زمان طولانی
به‌صورت کلی زمانی که برق شهری با افت ولتاژ طولانی روبرو می‌شود، باعث ایجاد عملکردی مشابه قطعی برق در دستگاه‌های الکتریکی می‌شود. در این میان با استفاده از دستگاه یو پی اس، تا حد زیادی می‌توان از اختلالات افت ولتاژ طولانی جلوگیری کرد و به تثبیت ولتاژ کمک نمود.
 
جلوگیری از افزایش ولتاژ ناگهانی
همان‌طور که افت طولانی ولتاژ برای دستگاه‌های الکتریکی خطرساز و مخرب است، افزایش ولتاژ به‌صورت ناگهانی هم می‌تواند آسیب وارد کند. این اتفاق بیشتر در زمانی رخ می‌دهد که شرایط جوی نامساعد باشد و رعدوبرق یا صاعقه رخ دهد. در این شرایط بارهای الکترونیکی به یکباره از مدار خارج شده و باعث افزایش در ولتاژ به‌صورت ناگهانی می‌شود. به همین دلیل بیشترین احتمالی که وجود دارد، سوختن و از کار افتادن ابزارهای برقی است. با کاربرد دستگاه UPS به‌راحتی می‌توان این مشکل را هم مدیریت کرد و از بروز خطرات و هزینه‌های احتمالی خودداری نمود.
 
انواع UPS
در حال حاضر UPSهایی که برای کاربردهای معمولی استفاده می‌شوند از نوع ONLINE  هستند. این مدل دارای باتری تک سلولی سرب – اسید هستند یا اینکه از باتری نیکل –کادمیوم استفاده می‌کنند. این باتری‌ها توانی معادل با ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ آمپرمتر دارند و گزینه مناسبی برای کاربرد خانگی هستند. اما UPS هایی که  توان و قدرت بیشتری دارند، ابعاد بزرگ‌تری هم دارند و به‌تبع آن قیمت بیشتری دارند. بنابراین دو فاکتور مهمی که انواع UPS را تعیین می‌کند، قدرت باتری و ابعاد آن است.

البته UPS هایی که دارای مدار آنلاین هستند، توان بالایی برای محافظت در برابر قطعی برق و انواع نویز دارند. همچنین درصورتی‌که یک UPS کیفیت مطلوب و استاندارد مناسب را داشته باشد، از ایمنی خوبی هم برخوردار است و عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

در عین حال هرچقدر که فاکتور اینورتر در یک سیستم UPS قوی‌تر و بهتر باشد، باعث افزایش قدرت دستگاه شده و به‌خوبی می‌تواند از تجهیزات بیشتری محافظت کند. همچنین به هر میزانی که باتری‌های به کار رفته در UPS  دارای ظرفیت بیشتری باشند، در موقع نبود برق شهری، تا مدت بیشتری برق‌رسانی وسایل را انجام می‌دهند.

چه عواملی در عمر مفید UPS موثر است؟
برای محافظه بیشتر از این دستگاه بهتر است به نکات مختلفی توجه داشته باشید. به‌طور مثال دمای محیط تأثیر زیادی در عمر مفید این دستگاه دارد و هرچه دما بیشتر شود، احتمال فرسودگی و کاهش در توان باتری وجود دارد. بهتر است این دستگاه در دمای متعادل بین ۲۰ تا ۳۰ درجه و به‌ دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. علاوه بر آن در مناطقی مانند شهرهای جنوبی که دمای هوا زیاد است، پیشنهاد بهتر این است که از انواع دستگاه UPS استفاده کنید که دارای باتری نیکل کادیوم است.
 
در پایان اینکه…
مراقبت از وسایل الکتریکی اصلاً سخت نیست. شاید تصمیم داشته باشید با روش فروش اقساطی موبایل آیفون، یک گوشی هوشمند خوب برای خودتان بخرید. اما دقت داشته باشید که محافظت از گوشی نیز اهمیت زیادی دارد. همچنین مراقبت از انواع وسایل الکتریکی و برقی با استفاده از دستگاه UPS، روشی منحصربه‌فرد است تا از خطرات قطعی و ولتاژ نامناسب برق جلوگیری کنید و هزینه‌های خانه را مدیریت نمایید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx