آشنایی با روش های رایج درمان نازایی و ناباروری در زوجین

dell ghatar.com ۲۵ دی ۱۴۰۱ دیدگاه ۴۳

یک پزشک متخصص نازایی و ناباروری پس از تشخیص علت اصلی این بیماری می تواند بهترین روش درمان نازایی و ناباروری را به بیمار خود پیشنهاد دهد. به طور معمول برای درمان این اختلال در زنان از روش هایی که ریسک تهاجمی کمتری دارند استفاده می شود. در صورت عدم دستیابی به نتایج مطلوب دیگر روش ها امتحان خواهند شد.

پس از بررسی آزمایشات پزشک متخصص راهنمایی های لازم را به منظور انتخاب بهترین روش درمان نازایی و ناباروری را به فرد پیشنهاد می دهد. در ادامه با انواع روش های درمان نازایی و ناباروری بیشتر آشنا خواهیم شد.

درمان نازایی و ناباروری

دارو درمانی با هدف افزایش تخمک گذاری

یکی از انواع روش های درمان نازایی و درمان ناباروری  دارو درمانی می باشد. در این روش پس از بررسی وضعیت زوجین به منظور تحریک تخمدان ها و تولید تخمک های بیشتر داروهایی تجویز می شوند. این داروها ممکن است به صورت خوراکی و یا تزریقی مصرف شوند. داروی خوراکی کلومیفن یکی از داروهای رایج برای درمان این اختلال است که در حقیقت یک نوع آنتی استروژن می باشد. این دارو به طور معمول با هدف تحریک تخمدان ها و افزایش فرآیند تخمک گذاری استفاده می شود. این دارو هیپوتالاموس مغز را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. رایج ترین داروی تزریقی به منظور افزایش تخمک گذاری گونادوتروپین می باشد.

IVF رایج ترین روش درمان نازایی و ناباروری

جالب است بدانید روش IVF به عنوان یکی از روش های قطعی درمان ناباروری شناخته می شود. عمل لقاح در این روش بیرون از بدن زن انجام می گیرد. نمونه ای از اسپرم های مرد و تخمک های زن در این روش گرفته شده و عمل لقاح در محیط آزمایشگاهی صورت می گیرد. در صورت آسیب دیدگی لوله های فالوپ این روش برای درمان نازایی و ناباروری توصیه می شود. در این روش از تخمک ها به صورت مستقیم نمونه گیری می شود. پس از انجام عمل لقاح و بارور شدن تخمک ها در این روش با تشخیص پزشک چندین تخمک بارور شده به رحم مادر انتقال می یابند. تخمک ها در این روش در دیواره رحم قرار گرفته و پس از گذشت مدت زمان مشخص تست بارداری انجام خواهد شد.

درمان نازایی و ناباروری از طریق روش میکرواینجکشن

درمان نازایی و ناباروری از طریق روش میکرواینجکشن

این روش درمان نازایی و ناباروری زمانی  توسط بهترین متخصص نازایی مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد اسپرم های سالم مرد کم باشد. این روش درمانی شباهت بسیار زیادی به روش درمانی IVF دارد با این تفاوت که در این روش اسپرم های سالم با دقت بیشتری باید داخل تخمک تزریق شوند. این روش احتمال باروری تخمک ها را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. در این روش همانند روش IVF تخمک ها پس از بارور شدن به داخل رحم منتقل می شوند. این روش درمانی برای لقاح مورد استفاده قرار می گیرد تا شانس بارداری افزایش یابد.

اهدا کردن تخمک

در صورتی که سن شما بیش از ۴۰ سال باشد، به نارسایی تخمدان مبتلا شده باشید، تخمدان های شما عملکرد صحیح نداشته باشند و یا تخمک های شما کیفیت مطلوبی نداشته باشند اما رحم شما طبیعی باشد این روش درمان نازایی و ناباروری گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در این روش تخمک ها از بدن فرد اهدا کننده با مصرف داروهای باروری و محرک تخمک ها خارج شده و با اسپرم همسر فرد دریافت کننده ترکیب می شود. در نهایت پس از لقاح در آزمایشگاه این تخمک ها به رحم مادر انتقال خواهند یافت.

درمان نازایی و ناباروری با روش رایج IUI

در این روش درمان نازایی و ناباروری که فرآیند شستشوی اسپرم نیز نامیده می شود نمونه گیری از اسپرم مرد انجام می شود. بهترین اسپرم ها جداسازی شده و برای بارور شدن آماده می شوند. در مرحله بعد اسپرم های آماده به رحم زن انتقال یافته و در لوله های فالوپ قرار می گیرند. این روش درمان به طور معمول با استفاده از لوله ای باریک و نرم انجام می گیرد و دردی در آن احساس نخواهید کرد. اسپرم ها برای انجام این روش باید کاملا سالم باشند. به منظور بارور شدن تخمک ها اسپرم ها باید به خوبی تحریک شوند.

روش ZIFT, GIFT برای درمان نازایی و ناباروری

روش ZIFT, GIFT

در روش ZIFT, GIFT برای درمان نازایی و ناباروری تخمک ها از تخمدان گرفته می شوند و در محیط آزمایشگاه با اسپرم ترکیب می شوند. در نهایت به رحم مادر انتقال می یابند. تخمک های بارور شده در روش ZIFT پس از گذشت ۲۴ ساعت به رحم منتقل می شوند در صورتی که در روش GIFT پس از ترکیب اسپرم و تخمک، ترکیب به دست آمده در داخل لوله رحم به صورت مستقیم قرار خواهد گرفت. احتمال باروری در این روش به اندازه روش IVF افزایش می یابد.

در صورتی که امکان درمان نازایی و ناباروری با استفاده از روش IVF امکان پذیر نباشد پزشک متخصص به دلیل نزدیکی این روش ها به حالت طبیعی از آن ها استفاده می کند. البته لازم به ذکر است که این روش ها در درمان این اختلال زیاد رایج نیستند.

رحم جایگزین

در این روش درمان نازایی تخمک زن و اسپرم مرد در آزمایشگاه ترکیب خواهند شد و پس از لقاح تخمک ها به بدن فرد اهدا کننده انتقال خواهند یافت. در این روش کودک در بدن زن دیگر رشد می کند و متولد می شود. این روش برای زنانی که به دلیل وجود مشکلات مختلف در رحم امکان بارداری ندارند گزینه مناسبی می باشد.

لاپاراسکوپی

یکی دیگر از روش های رایج نازایی و ناباروری لاپاراسکوپی می باشد. این روش برای افرادی که در ناحیه دستگاه تناسلی و لوله های رحم خود مشکل دارند گزینه مناسبی می باشد. در این روش مشکلات موجود در اندام های تناسلی رفع شده و بازسازی صورت می گیرد. پس از رفع مشکلات موجود در ناحیه دستگاه تناسلی پزشک متخصص ممکن است از روش IVF برای بارداری استفاده کند.

هیستروسکوپی

این روش درمان نازایی و ناباروری به طور معمول با هدف رفع مشکلات رحمی همچون تومورهای فیبروئیدی و پولیپ و یا رفع مشکلات موجود در لوله های رحمی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی می توان گفت انتخاب روش درمان نازایی و ناباروری تا حد زیادی به تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد. پزشک متخصص با تشخیص دلیل این مشکل می تواند بهترین روش را به زنان و مردان پیشنهاد دهد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره میتوانید به وب سایت دکتر مهرنوش امیری به آدرس  https://drmehrnushamiri.com مراجعه کنید. دکتر مهرنوش امیری علاوه بر خدمات درمان نازایی خدمات جراحی های زیبایی همچون تنگ کردن واژن، عمل لابیاپلاستی، پربنورافی و … را ارائه میدهد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx