اهمیت تقویت تیرآهن در مقاوم سازی ساختمان

dell ghatar.com ۲۷ دی ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۰

سالها است که تیرآهنهای فولادی جایگزین تیرهای چوبی در ساخت و ساز شدهاند و مقاومت ساختمان ها را در مقابل فشارهای خارجی و داخلی به طور چشمگیری افزایش دادهاند. اما گاهی چالش هایی برای یک سازه به وجود می آید و یا گذر زمان مشکلاتی برای سازه فولادی ایجاد میکند که نیاز به تقویت سازه های فولادی را نیز مشهود می کند.

تقویت تیرآهن در مقاوم سازی ساختمان

بسیار واضح است که هنگامی که از مقاوم سازی بیشتر یک سازه صحبت می شود بیشتر منظور تقویت اسکلت فلزی سازه است که نقش پایه اصلی سازه را ایفا میکند.

تیرآهن ها یکی از اجزای اصلی اسکلت فلزی سازه به حساب میآیند که نقص در آنها پایداری یک سازه را دچار مشکل میکند. ازاینرو تقویت آنها نقش بسیار زیادی در افزایش مقاومت یک ساختمان ایفا میکند. مقاوم سازی یک ساختمان با استفاده از تقویت تیرآهنها باعث میشود که از بروز خرابی سازه که ممکن است بر اثر فشارهای وارد بر آن اتفاق بیفتد پیشگیری شود و جان انسانها حفظ شود.

همچنین مقاوم سازی یک سازه نیاز به خرابی و ساخت مجدد سازه را از بین میبرد و از بروز هزینه های هنگفتی که برای انجام تخریب و ساخت مجدد سازه، که به دلیل حادثه خیز بودن و نامطمئن بودن سازه بوجود میآید پیشگیری میکند.

دلایل فنی برای تقویت تیرآهن های یک سازه

تقویت تیرآهن به شکل اصولی که توسط مهندسین انجام میپذیرد، مقاومت سازه را در مقابل تنشها و فشارها

افزایش میدهد و خطر خرابی و ریزش ساختمان را بسیار کاهش میدهد. دلایل فنی بسیاری وجود دارد که باعث میشود مهندسین اقدام به تقویت تیرآهنها کنند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر هستند.

  • بدلیل این که یک سازه باید تغییر کاربری انجام دهد.
  • بدلیل این که صاحب سازه قصد افزایش طبقات سازه را دارد.
  • بدلیل این که سازه فولادی براثر گذر زمان فرسوده شده و نیاز به نوسازی دارد.
  • بدلیل این که موقعیت جغرافیایی سازه نیاز به تقویت سازه در برابر سیل و زلزله را الزامی میکند
  • بدلیل این که سازه بر اثر عوامل محیطی مانند آتش سوزی دچار چالش های زیادی شده و نیاز به تعمیر و تقویت دارد.

علل عمده  ضعف در اسکلت سازه های فولادی 

ضعف سازههای فولادی که منجر میشود نیاز به تقویت تیرآهن برای پیشگیری از ویرانی ساختمان بوجود آید دلایل بسیاری دارد. این دلایل باعث میشوند که تیرآهنهای اسکت یک سازه خم شوند و یا بر اثر فشار زیاد بشکنند و سازه فرو ریزد. برخی از عواملی که باعث ضعف در اسکلت سازههای فولادی میشود در زیر عنوان شده است.

خرابی در تیرآهن های سازه

ایجاد کمانش در قسمتی از اسکلت سازه یا خم شدن کل سازه نشان از خرابی در تیرآهن سازه میدهد. خرابی تیرآهن یا مرتبط به ایجاد مشکل در بال و یا جان تیرآهن است و یا مرتبط به اتصالات تیرآهن است. در هر دو صورت باید هرچه سریعتر تیرآهن سازه تقویت شود تا از ویرانی ساختمان پیشگیری شود. بهتر است برای پیشگیری از خرابی تیرآهنهای سازه سازندگان از تیرآهنهای مرغوب استفاده کنند.

سایت آهن اسپات تیرآهنهای مرغوبی به متقاضیان عرضه میکند که پس از فروش نیز کیفیت آنها را تضمین میکند. متقاضیان خرید تیر آهن میتوانند به صورت آنلاین تیرآهنهای مورد نیاز خود را با کیفیت بالا از آهن اسپات خریداری کنند.

وجود خستگی در تیرآهن سازه

خستگی در تیرآهن اصطلاحی است که هنگامی بهکار میرود که فشار زیادی و به طور تکرار شوندهای بر تیرآهن وارد شود. این فشارها در هر بار که بر تیرآهن وارد میشود باعث میشود که آسیبی هر چند ناچیز بر تیرآهن وارد آید و رفته رفته از مقاومت تیرآهن بکاهد.

برای پیشگیری از خستگی تیرآهن در زمان طراحی سازه باید محاسبه دقیقی از اثر نیروها بر تیرآهن انجام شود تا قطعات و مصالح فولادی طوری انتخاب شوند تا اثر این نیروهای تکرارشونده کاهش یابد.

ضعف در جوشکاری مصالح فولادی

علت اصلی جوشکاری سازه های فولادی این است که بتوان مصالح فولادی را یکپارچه و متحد کنیم. در صورتی که جوشکاری اسکلت ساختمان توسط فردی انجام گیرد که مهارت لازم را ندارد، جوشکاری اصولی انجام نمیشود. از اینرو نیروی وارده بر مصالح فولادی، به دلیل جوشکاری نامناسب به طور متوازن پخش نمیشود و در یک نقطه ممکن است فشار زیاد باعث آسیب به اسکلت فولادی شود.

بکاربردن اتصالات نامناسب در اسکلت سازه

استفاده از اتصالات برای ایجاد پیوستگی در اسکلت سازه روشی است که جایگزین جوشکاری میشود. اتصالات بکاررفته در اسکلت سازه در صورتی که به درستی انجام نشود و یا از کیفیت خوبی برخوردار نباشد باعث گسیختگی اسکلت سازه میشود. گسیختگی در اسکلت سازه باعث عدم توازن نیروهای وارده بر اسکلت سازه میشود و منجر به ریزش سازه میشود.

سایت آهن اسپات

روش های تقویت تیرآهن های سازه

برای تقویت تیرآهنهای یک سازه روشهایی وجود دارد که میتوان با استفاده از آن مقاومت کلی سازه را افزایش داد.  در ادامه تعدادی از این روشها را برایتان عنوان میکنیم.

افزایش مقاومت برشی با تقویت جان تیرآهن

با جوش دادن ورقهای ضخیم فولادی به جان تیرآهن میتوان جان تیرآهن را تقویت کرد و مقاومت آن را در برابر نیروهای برشی افزایش داد.

افزایش مقاومت در برابر کمانش با تقویت بال تیرآهن

در این روش میتوان با جوشکاری یک ورق ضخیم فولادی به بال تیرآهن مقاومت بال را در برابر نیروهایی که منجر به کمانش میشود افزایش داد.

افزایش مقاومت تیرآهن با ژاکت بتنی

ایجاد ژاکت بتنی برای تیرآهنها روش دیگری است که باعث افزایش مقاومت تیرآهن میشود. این روش همچنین مقاومت تیرآهن را در برابر گرما و آتشسوزی نیز افزایش میدهد.

افزایش مقاومت تیرآهن با کامپوزیت پلیمری

کامپوزیتهای پلیمری که بهوسیله الیاف FRP تقویت شدهاند با قرارگیری در راستای طول تیرآهن مقاومت آن را افزایش داده و تیرآهن را تقویت میکنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میلگردهای کامپوزیتی، اینجا کلیک کنید.

افزایش مقاومت تیرآهن با استفاده از نبشی و رکابی

جوشکاریکردن نبشی در هر دو طرف تیرآهن و یا جوشکاری رکابی به تیرآهن از روشهای دیگری است که منجر به تقویت تیرآهن میشود.

افزایش مقاومت تیرآهن در برابر تنش با استفاده از بادبند

یکی از ابزاری که مقاومت تیرآهن را افزایش میدهد بادبند است. شکل بادبند مانند K و یا X انگلیسی است. بادبند طوری تیرآهن را تقویت میکند که تنشهای خارجی که به طور یکباره بر اسکلت ساختمان وارد میشود نتواند تیرآهن را حرکت دهد.

افزایش مقاومت تیرآهن با میراگر

میراگر ابزاری است که نیروهای وارد بر تیر آهن را حذف میکند. این ابزار که مانند کمک فنر در ماشین عمل میکند باعث میشود که لرزش اسکلت فلزی بر اثر نیروهای فشاری از بین برود. استفاده از این ابزار مقاومت ساختمان را به خصوص در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله افزایش میدهد.

خرید تیرآهن با کیفیت بالا از آهن اسپات

برای اینکه مقاومت یک سازه را افزایش دهیم بهتر است از ابتدا از تیرآهنهای باکیفیت در ساخت یک سازه استفاده کنیم. استفاده از تیرآهن باکیفیت باعث میشود که نیاز به تقویت سازه بر اثر گذر زمان دیرتر احساس شود.

سایت آهن اسپات ( ahanspot.com ) که با هدف سهولت در خرید آهنآلات و محصولات فولادی راه اندازی شده مرجعی مطمئن و معتبر است که متقاضیان خرید تیرآهن میتوانند برای استعلام قیمت روز تیرآهن و یا خرید آنلاین و آسان به آن مراجعه کنند.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx