آیا پایین بودن MCHC در آزمایش خون نشانه بیماری است؟

dell ghatar.com ۳۰ دی ۱۴۰۱ دیدگاه ۴۱۶

اگر تاکنون آزمایش خون داده باشید با فاکتورهای بسیاری که در آن وجود دارد روبرو شده‌اید. آزمایش خون برای اهداف تشخیصی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند اطلاعات مفید و جامعی در مورد وضعیت کلی سلامت شما در اختیار پزشک قرار دهد.

یکی از این فاکتورها MCHC است که می‌تواند به پزشک شما در تشخیص کم‌خونی و بعضی بیماری‌های زمینه‌ای کمک کند. در این مقاله به معرفی این تست و نحوه تفسیر آن می‌پردازیم.

پایین بودن MCHC در آزمایش خون

MCHC در آزمایش خون چیست؟

MCHC به معنای میانگین غلظت هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون است. هموگلوبین پروتئینی است که باعث می‌شود گلبول‌های قرمز به اکسیژن متصل شوند و آن را به بافت‌های بدن شما منتقل کنند. هموگلوبین از آهن ساخته می‌شود و کمبود آن می‌تواند نشان دهنده کم خونی باشد. دلیل رنگ قرمز خون نیز هموگلوبین است. کاهش اکسیژن سلول‌ها ناشی از کمبود هموگلوبین می‌تواند باعث خستگی و سایر عوارض کم خونی شود.

آزمایش MCHC به عنوان بخشی از آزمایش شمارش کامل خون (CBC) است که سلول‌های خون را مورد شمارش و بررسی قرار می‌دهد. نتیجه آزمایش شما می‌تواند در محدوده پایین، طبیعی یا بالا قرار گیرد، حتی اگر تعداد گلبول‌های قرمز خون شما کافی باشد. پایین بودن MCHC در آزمایش خون غالبا دلیلی بر کم خونی است.

چرا آزمایش MCHC تجویز می شود؟

مجموعه کامل آزمایش CBC یک تست رایج است که وضعیت خون شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. این آزمایش‌ها بخشی از یک آزمایش خون معمولی است و برای بررسی بسیاری از شرایط پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاخص MCHC زمانی اهمیت پیدا می‌کند که علائم کم‌خونی در شما ظاهر شده باشد. کم خونی بسته به دلیل زمینه‌ای آن و پیشرفت بیماری ممکن است خفیف یا شدید باشد. بعضی از علائم کم خونی خفیف می‌تواند با گذشت زمان ایجاد شود که مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • بی حسی یا احساس گزگز در دست و پا
  • کاهش تمرکز یا قدرت تفکر
  • احساس ضعف یا خستگی غیر عادی
  • سردرد
  • احساس عصبانیت یا تحریک پذیری
  • کاهش اشتها

تفسیر آزمایش MCHC

میزان نرمال MCHC در آزمایش خون به صورت گرم در دسی لیتر (g/dL) گزارش می‌شود. محدوده طبیعی بر حسب آزمایشگاه ممکن است کمی متفاوت باشد؛ اما به طور رایج بین ۳۳ تا ۳۶ گرم در دسی لیتر در نظر گرفته می‌شود.

نتیجه کمتر یا بیشتر آزمایش می‌تواند دلیل بر کم خونی یا سایر مشکلات باشد. نتیجه MCHC در کنار سایر فاکتورهای آزمایش خون برای تشخیص کم خونی و تعیین علت زمینه ای تفسیر می‌شود. شایع‌ترین علت کاهش MCHC کم خونی است. این وضعیت ممکن است به این معنی باشد که گلبول‌های قرمز  شما کوچکتر از حد معمول هستند و میزان هموگلوبین آن‌ها کاهش یافته است.

مقدار بالای MCHC اغلب در شرایطی ایجاد می‌شود که هموگلوبین بیشتر از حد نرمال در گلبول‌های قرمز خون شما وجود دارد. همچنین ممکن است در شرایطی رخ دهد که گلبول‌های قرمز شکننده شده‌اند یا از بین رفته‌اند و باعث به وجود هموگلوبین خارج از گلبول‌های قرمز شده‌اند.

در حالت کلی MCHC جدا از سایر فاکتورهای خونی تفسیر نمی‌شود و تفسیر به تنهایی ممکن است شما را به خطا بیندازد. اگر میزان MCHC در آزمایش خون شما در محدوده نرمال نبود، حتما با پزشک خود برای تفسیر دقیق آن صحبت کنید. زیرا در مواردی ممکن است عوارض جدی برای شما داشته باشد.

تفسیر آزمایش MCHC

بیماری‌های قابل تشخیص با آزمایش MCHC

بعضی از بیماری‌هایی که می‌تواند با میزان MCHC مرتبط باشد شامل موارد زیر است:

  • نتیجه کمتر از محدوده نرمال MCHC، با نام کم خونی هیپوکرومیک شناخته می‌شود که غالبا به دلیل کمبود آهن بروز می‌کند.
  • در محدوده نرمال MCHC، اگر همچنان علائم کم خونی وجود داشته باشد، کم خونی نوروکرومیک نامیده می‌شود. این وضعیت ممکن است ناشی از بعضی مشکلات جدی‌تر مانند از دست دادن ناگهانی خون، نارسایی کلیه، دریچه‌های مصنوعی قلب، یا کم خونی آپلاستیک باشد که یک نوع کم خونی نادر است و در آن بدن به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی‌کند. اگر این مشکل از نارسایی کلیه باشد ممکن است میزان RBC در آزمایش ادرار نیز افزایش یابد.
  • بالاتر از محدوده نرمال MCHC، با نام کم خونی هایپرکرومیک شناخته می‌شود که ممکن است ناشی از یک بیماری ارثی نادر باشد که در آن بدن گلبول‌های قرمز غیر طبیعی تولید می‌کند. این کم خونی همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که گلبول‌های قرمز به شکل غیر طبیعی روی هم جمع شوند.

در بعضی موارد نادر، ممکن است کم خونی به سایر مشکلات جدی‌تر اشاره کند، از جمله:

  • سرطان
  • اختلال مغز استخوان
  • تومورهای دستگاه گوارش
  • نارسایی کلیه و کبد
  • بیماری‌های التهابی
  • شیمی درمانی در روند درمان سرطان نیز می‌تواند بر تولید گلبول‌های قرمز جدید تاثیر گذاشته و باعث کم خونی شود.

هومکا و انجام آزمایش خون در منزل!

اگر بنا به دلایلی قادر به مراجعه به آزمایشگاه نیستید نیازی به نگرانی نیست؛ شما می‌توانید با استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا هرگونه آزمایش پزشکی اعم از آزمایش خون، آزمایش ادرار، چکاپ سالمندان و چکاپ کامل مردان و زنان را در خانه خود انجام دهید.

برای ثبت درخواست آزمایش می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. خدمات هومکا تحت پوشش بیمه درمانی شما ارائه می‌شود و نتایج به صورت آنلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

خدمات آزمایش در محل در سراسر استان تهران و شهرستان‌های کرج، قزوین، رشت، تبریز، قم، اصفهان، شیراز، اهواز و مشهد قابل ارائه است. برای مشاهده سایر خدمات هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx