همه چیز در مورد سیم بکسل و انواع آن

dell ghatar.com ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ دیدگاه ۴۲

آشنایی با سیم بکسل و کاربرد آن در صنایع مختلف

سیم بکسل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ کاربرد آن چیست؟ از کجا سیم بکسل آسانسوری بخریم؟ امروزه می‌توان از سیم‌بکسل‌ها برای کاربرد‌های مختلف مانند بلندکردن اجسام، بالابردن و پایین آوردن آسانسور‌ها، جرثقیل‌ها و یا به‌عنوان وسیله‌ای برای پشتیبانی از پل‌های معلق و برج‌ها استفاده کرد. این طناب‌های سیمی با مقاومت سایشی عالی و دوام بالا در برابر حرارت، گزینه‌هایی ایده‌آل برای انجام کار‌های سنگین در صنایع مختلف هستند. اگر قصد خرید سیم بکسل دارید، تا انتهای متن همراه ما باشید.

سیم بکسل چیست؟

سیم بکسل (Wire Rope)، در واقع نوعی طناب فولادی است که از ترکیب سه بخش اصلی مغزی، لایه سیم و سیم تشکیل می‌شود. طناب‌های فولادی در دهه ۱۸۳۰ میلادی با هدف بالابر‌های معدنی توسعه یافتند؛ اما امروزه در بسیاری از صنایع مختلف برای بلندکردن دینامیک یا انتقال نیروی مکانیکی کاربرد دارند. اساس کار به این صورت است که با تابیده شدن چند سیم به دور هم، لایه سیم ایجاد شده و از چرخاندن مارپیچ این لایه‌ها در اطراف هسته مرکزی، سیم بکسل تولید می‌شود. به همین دلیل استحکام، انعطاف‌پذیری و توانایی مقابله با تنش‌های خمشی را دارند.

این طناب فولادی برای جابه‌جایی بار و حمایت از اجسام مختلف یا سازه‌های فولادی عظیم کاربرد دارد. باتوجه‌به نوع کاربرد و شرایط محیطی و آب‌وهوایی که در آن قرار می‌گیرد؛ از سیم‌هایی با جنس آلیاژهای مقاوم یا فولاد برای تولید سیم بکسل نازک استفاده می‌شود. همچنین برای برخی از اهداف، می‌توان از مس، برنز، آلیاژهای آلومینیوم و فولاد ضدزنگ نیز استفاده کرد.

سیم بکسل

اجزای اصلی سیم‌بکسل‌ها چیست؟

چهار جزء اساسی برای طراحی و ساخت این محصول بادوام وجود دارد که عبارت‌اند از:

سیم

سیم‌ها کوچک‌ترین جزء طناب‌های فولادی هستند که رشته‌های منفرد را تشکیل می‌دهند. سیم‌ها از انواع مواد فلزی مانند فولاد، آهن، فولاد ضدزنگ، فلز برنز و مونل ساخته می‌شوند. همچنین سیم‌ها را می‌توان باتوجه‌به استحکام، مقاومت در برابر سایش، خستگی و خوردگی در انواع مختلفی تولید کرد. نکته قابل‌توجه این است که این سیم‌ها را در دو حالت با روکش یا بدون روکش بر اساس کاربرد آن، استفاده می‌کنند.

رشته‌ها

این رشته‌ها از دو یا چند سیم که با یک ترتیب خاص به دور یکدیگر پیچیده شده‌اند، تشکیل شده است. رشته‌ها در نهایت به‌صورت مارپیچ در اطراف هسته یا مغزی سیم بکسل قرار می‌گیرند. رشته‌های ساخته شده از سیم‌های با قطر بزرگ‌تر در برابر سایش مقاوم‌تر بوده، درحالی‌که رشته‌های ساخته شده از سیم‌های با قطر کمتر، انعطاف‌پذیرتر هستند.

هسته یا مغزی

هسته یک Wire Rope در واقع از مرکز آن می‌گذرد و از رشته‌هایی که به دور آن پیچیده شده، حمایت می‌کند. همچنین وظیفه حفظ موقعیت نسبی رشته‌ها در تنش‌های بارگذاری و خمشی بر عهده مغزی طناب فولادی است. هسته‌ها معمولا از مواد مختلفی مانند الیاف طبیعی، مصنوعی یا فولاد ساخته می‌شوند.

روغن‌کاری

روانکاری با روغن در طول فرایند بکسل، انجام شده و تا هسته مرکزی آن نفوذ می‌کند. روغن‌کاری در واقع دو ویژگی مهم دارد:

  • به دلیل اینکه سیم‌ها و رشته‌ها روی یکدیگر حرکت می‌کنند؛ اصطکاک کاهش می‌یابد.
  • از مغزی، سیم‌ها و رشته‌های طناب فولادی در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

انواع بافت سیم بکسل کدام است؟

تعداد لایه‌های سیم و تعداد و اندازه سیم‌ها در هر لایه، همگی بر نوع الگوی رشته تأثیر می‌گذارند. سیم‌بکسل‌ها را می‌توان با یکی از الگو‌های زیر یا ترکیبی از آن‌ها تولید کرد. در ادامه با انواع این الگو‌ها برای خرید سیم بکسل، آشنا می‌شوید.

بافت پرکننده (Filler):

در این روش قطر مفتول به‌کاررفته در بکسل، در تمام ردیف‌های آن یکسان است. فضا‌های خالی بین کابل‌های هر ردیف، با سیم نازک پر می‌شود؛ به همین دلیل به آن بافت فیلر یا پرکننده می‌گویند. در این روش طناب بکسل در برابر فرسودگی مقاوم بوده و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

بافت سیل (Seale):

در این نوع بافت، قطر سیم‌های خارجی از قطر سیم‌های داخلی بیشتر است. این کار باعث شده تا طناب بکسل در برابر سایش، مقاومت بالایی داشته باشد. در نظر داشته باشید که تعداد مفتول‌های اطراف هسته مرکزی، یکسان است.

بافت استاندارد (Standard):

در بافت‌های استاندارد، قطر سیم‌های استفاده شده در سیم بکسل، یکسان است. انعطاف‌پذیری بالای این روش، باعث شده تا این نوع طناب‌های فولادی در صنایع مختلف کاربرد زیادی داشته باشند.

بافت وارینگتون (Warrington):

در این روش، سیم‌های با قطر نازک و ضخیم به‌صورت یک‌درمیان در سطح بیرونی طناب بکسل در کنار هم قرار گرفته‌اند. به همین دلیل انعطاف‌پذیری این نوع بافت از بافت سیل بیشتر است.

سیم بکسل آسانسور

جهت و نوع پیکربندی سیم‌ها در طناب‌های فولادی چگونه است؟

در واقع جهت و نوع مارپیچ لایه‌های سیم، به شکل رشته‌ها و چگونگی قرارگرفتن آن‌ها حول هسته مرکزی بستگی دارد. این نوع تاب، انواع مختلفی داشته که برای خرید سیم بکسل، باید به آن توجه کنید.

تاب معمولی

در این روش، سیم‌ها با هسته Wire Rope هم محور بوده؛ ولی جهت تاب تک سیم‌ها در هر رشته مخالف جهت پیچش رشته‌ها است. این نوع طناب‌های فولادی، در برابر نیرو‌های خرد‌کننده و چرخش مقاوم هستند.

تاب لنگ

سیم‌ها در این نوع تاب، زاویه‌ای را با محور داخلی تشکیل داده؛ ولی تاب هر سیم و رشته حول هسته مرکزی در یک جهت است. این محصولات در برابر فرسودگی و ساییدگی مقاوم هستند.

تاب متناوب

در این مدل، سیم بکسل با ترکیبی از دو نوع تاب لنگ و معمولی برای کاربرد‌های خاصی تولید می‌شود.

با ویژگی‌های خاص سیم‌بکسل‌ها آشنا شوید!

طناب‌های فولادی به دلیل طراحی منحصربه‌فرد خود استحکام، انعطاف‌پذیری و توانایی مقابله با تنش‌های خمشی را دارند. پیکربندی‌های مختلف، ساختار مواد تشکیل‌دهنده سیم و رشته‌ها، مزایای متفاوتی را برای سیم‌بکسل‌ها به همراه دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • استحکام و قدرت بسیار بالا
  • انعطاف‌پذیری برای کاربرد‌های مختلف
  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاومت در برابر خردشدن
  • قابلیت تحمل وزن بالا
  • توانایی تحمل تنش‌های خمشی زیاد
  • مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش
  • مقاومت چرخشی

با انواع سیم بکسل آشنا شوید!

سیم‌بکسل‌ها بر اساس عوامل مختلفی مانند جنس مغزی، نوع بافت، کاربرد و سایز، تقسیم‌بندی می‌شوند. برای خرید سیم بکسل، بهتر است با انواع آن بیشتر آشنا شوید.

سیم‌بکسل‌های مقاوم در برابر چرخش

این نوع طناب‌های فولادی، در برابر در هم پیچیدن، چرخش و تاب‌خوردن مقاوم هستند. استفاده نامناسب یا پیچیدن غیراصولی، می‌تواند باعث غیرقابل‌کنترل شدن و پیچ‌خوردگی آن شود.

سیم‌بکسل‌های رشته فشرده

در این نوع طناب‌های فولادی، با عبور رشته‌های متراکم از یک قالب یا غلتک، قطر بیرونی سیم را پیش از بستن کاهش می‌دهند. در نهایت با افزایش چگالی رشته و مقاومت در برابر سایش، طول عمر سطح آن نیز افزایش می‌یابد.

سیم‌بکسل‌های قالب‌ریزی شده

در این روش پس از تکمیل طناب بکسل، قطر آن با عبور از یک ماشین قالب‌ریزی چرخشی، کاهش می‌یابد. این طناب فولادی در برابر خردشدن مقاومت بالایی دارد.

سیم‌بکسل‌های با روکش پلاستیکی

در این طناب‌های فولادی، برای ایجاد مقاومت در برابر سایش و پاره شدن، همچنین خوردگی و زنگ‌زدگی باتوجه‌به عوامل محیطی، یک پوشش پلاستیکی بر روی سطح بیرونی سیم می‌کشند.

سیم‌بکسل‌های پر شده با پلاستیک (PI)

در این سیم‌بکسل‌ها، فواصل داخلی بین رشته‌ها و سیم‌ها با ماتریسی از پلاستیک پر می‌شود. با این کار احتمال پوسیدگی و فرسودگی داخلی و خارجی، کاهش می‌یابد.

سیم‌بکسل‌های پر شده با پلاستیک و روکش پلاستیکی (IWRC)

در این روش، هسته مرکزی سیم بکسل به‌صورت مستقل با پلاستیک، روکش شده و پر می‌شود. این کار از پوسیدگی داخلی جلوگیری می‌کند.

سیم بکسل آسانسوری

در سیم بکسل آسانسور، سیم‌ها حول مغزی پیچیده شده و یک طرح مارپیچی را ایجاد می‌کنند. جنس این مغزی بر اساس کاربرد معمولا از فولاد، کنف یا الیاف طبیعی است. اگر هسته مرکزی از فولاد باشد، استحکام بیشتری داشته و اگر از کنف باشد، قدرت کششی بیشتری دارد.

سیم بکسل نازک

از کجا سیم بکسل بخریم؟

تنوع زیاد و کاربرد‌های متنوع طناب‌های فولادی، باعث شده که خرید سیم بکسل با کیفیت و قیمت مناسب به یک دغدغه برای افراد تبدیل شود. علاوه بر توجه به قیمت سیم بکسل که یک مؤلفه مهم نیز است؛ باید به جنس و بافت سیم، برند تولید‌کننده، قطر سیم و در نهایت کارایی مورد انتظار نیز دقت شود. چرا که انتخاب اشتباه طناب بکسل، ممکن است در آینده هزینه‌های زیادی را به کسب‌وکار شما تحمیل کند.

به همین دلیل بهتر است از یک فروشگاه معتبر برای خرید سیم بکسل اقدام کنید. فروشگاه ابزار و ادوات لیفتینگ کاسپین، با چندین سال تجربه موفق، در زمینه فروش سیم بکسل، پیچ‌ومهره، ابزار لیفتینگ، اتصالات و اسلینگ بکسل، زنجیر و تسمه بکسل یا حمل بار فعالیت می‌کند. این فروشگاه آنلاین با به‌کارگیری تیمی جوان و متخصص، بهترین و باکیفیت‌ترین کالا‌ها را بدون واسطه و با کمترین سود در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

سخن آخر

همان‌طور که می‌دانید؛ سیم‌بکسل‌ها باتوجه‌به ویژگی‌ها و مشخصات خود، کاربرد‌های متفاوتی نیز دارند. اما به‌طورکلی برای خرید سیم بکسل باید به عوامل مهمی مانند استحکام، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر ساییدگی، خردشدن، فرسودگی، زنگ‌زدگی و چرخش دقت کنید. همچنین به یاد داشته باشید که نوع و کیفیت سیم‌ها، بافت آن‌ها و جنس مغزی بر قیمت سیم بکسل تأثیرگذار است. به نظر شما بهترین نوع سیم بکسل آسانسوری چیست؟

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx