قبل از سفر خارجی به این نکات توجه کنید!

dell ghatar.com ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ دیدگاه ۴۶

شاید نکات پیش از سفر داخلی را به واسطه‌ی تعداد زیاد مسافرت‌های داخلی‌تان بدانید؛ اما، حیف! این نکات به‌هنگام مسافرت‌های خارجی‌تان به کار نمی‌آید؛ چرا؟ چون، فرآیند آنها از ابتدا تا انتها متفاوت است. در نتیجه، ما به شما می‌آموزیم که چگونه خود را برای سفر خارجی آماده کنید؛ بنابراین، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نکات لازم برای سفر خارجی

پاسپورت خود را آماده کنید.

پاسپورت یا گذرنامه معتبر به‌هنگام سفر خارجی ضروری است؛ چون، شناسنامه بین‌المللی شماست که هویتتان را آشکار می‌سازد. در نتیجه، مهم‌ترین نکته پیش از سفر خارجی این است که پاسپورت یا گذرنامه معتبر خودتان را آماده کنید. در نتیجه:

  • اگر پاسپورت ندارید، باید تهیه کنید.
  • اگر پاسپورت دارید، باید تمدید کنید؛ البته، وقتی که اعتبارش کمتر از ۶ ماه باشد.

حتما می‌پرسید که چگونه باید پاسپورت تهیه یا تمدید کنید؟

کافیست، مدارک لازم برای تهیه یا تمدید پاسپورت را به یک مرکز پلیس +۱۰ ببرید سپس فرم‌های لازم را پر کنید و هزینه‌ی تهیه یا تمدید پاسپورت را بپردازید.

در نهایت، شما باید منتظر صدور و ارسال پاسپورت بمانید؛ البته، شما می‌توانید از روش‌های پیگیری پاسپورت کمک بگیرید تا انتظار بیهوده نکشید! در ادامه، آنها را معرفی می‌کنیم:

استعلام صدور گذرنامه قبل از سفر خارجی

پیشخوان۲۴ سایت و اپلیکیشن هوشمند استعلام و پرداخت شماست که خدمات متنوعی دارد. پیگیری پاسپورت یک مورد از خدمات متنوع پیشخوان۲۴ است که شما را از وضعیت صدور و ارسال گذرنامه‌تان مطلع می‌کند؛ اما، چگونه؟

گزینه‌ی «پیگیری وضعیت گذرنامه» را از دسته‌بندی خدمات انتخاب کنید؛ سپس، کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی را وارد کنید. شما می‌توانید جزئیات به‌روز مانند شماره گذرنامه، تاریخ صدور، تاریخ اعتبار، بارکد پستی، وضعیت گذرنامه، تاریخ درخواست و وضعیت درخواست را مشاهده کنید.

شما می‌توانید از روش پلیس+۱۰، راهور یا پست نیز برای پیگیری گذرنامه‌تان استفاده کنید؛ اما، باید بدانید که هر کدام یک دردسری دارد. پلیس+۱۰ دردسر صف‌های طولانی را دارد، راهور دردسر ثبت‌نام در سامانه سخا را دارد و پست دردسر عدم نمایش وضعیت صدور را دارد. در نتیجه، بهترین روش برای شما استفاده از پیشخوان۲۴ برای یک استعلام سریع، ساده و جامع است که هیچ‌کدام از دردسرهای روش‌های مذکور را ندارد.

قوانین ویزا در کشور مقصد را بدانید.

سفر به برخی از کشورها نیاز به ویزا دارد؛ اما، سفر به برخی از کشورها نیاز به ویزا ندارد. در ضمن، نحوه‌ی دریافت ویزای کشورها متفاوت است.  برخی از کشورها ویزای سفارتی می‌خواهند؛ اما، برخی از کشورها ویزای الکترونیکی و فرودگاهی را می‌پذیرند. در نتیجه، اطلاع از قوانین ویزا پیش از سفر خارجی مهم است؛ چون، عدم اطلاع از قوانین ویزا موجب ایجاد دردسرهای فراوانی مانند جریمه‌های سنگین است.

پیشنهاد ما به شما این است که کشورهایی را برای سفر خارجی انتخاب کنید که نیاز به ویزا ندارند؛ چون، دریافت ویزا به خصوص ویزای سفارتی بسیار زمان‌بر است. شما می‌توانید «لیست کشورهای بدون ویزا با پاسپورت برای ایرانیان» را مشاهده کنید.

نکته: پرطرفدارترین کشورها برای سفر خارجی در میان ایرانیان شامل ترکیه، ارمنستان و گرجستان است که هیچ‌کدام نیاز به ویزا ندارند.

بلیت خود را بخرید.

شما برای سفر خارجی باید بلیت خود را تهیه کنید؛ اما، دو راه دارید:

  • بلیت رفت و برگشت را تهیه کنید.
  • تور شامل بلیت رفت و برگشت به همراه هتل را تهیه کنید.

پیشنهاد ما این است که اگر تجربه‌ی سفر خارجی ندارید، تور تهیه کنید؛ اما، اگر تجربه‌ی سفر خارجی دارید، دستتان باز است. نکته‌ی مهم این است که حتما تکلیف نحوه‌ی رفت و آمد به همراه محل اقامت خود را مشخص کنید تا خیالتان راحت باشد.

قوانین واکسن در کشور مقصد را بررسی کنید.

برخی از کشورها قوانین سفت و سخت زیادی درباره‌ی واکسن دارند!!! بهتر است که پیش از سفر خارجی قوانین بهداشت کشور مقصد را بررسی کنید به خصوص قوانین واکسن کرونا را مطالعه کنید. شاید نیاز به تزریق نوع خاصی از واکسن یا تعداد مشخصی از واکسن داشته باشید؛ البته، شاید تنها به کارت واکسن کرونا نیاز داشته باشید که باید آن را چاپ کنید.

ارز کشور مقصد را تهیه کنید.

شما باید پول رایج کشور مقصد را همراه داشته باشید؛ بنابراین، حتما ارز کشور مقصد را به صورت نقد یا غیرنقد تهیه کنید. شما می‌توانید در برخی از کشورها مانند ترکیه از کارت اعتباری خود برای تهیه‌ی ارز کشور مقصد استفاده کنید؛ اما، باید بدانید که کارمزد بیشتری را می‌پردازید. در نتیجه، تهیه‌ی پول رایج کشور مقصد را پیش از سفر خارجی انجام دهید.

اقدامات لازم برای سفر خارجی

چمدان خود را ببندید.

قوانین مشخصی در مورد وسایل همراه شما در سفر خارجی به خصوص با هواپیما وجود دارد. چمدان شما باید وزنی حدود ۳۰ کیلوگرم داشته باشد؛ اما، حواستان باشد که حتما خودتان این عدد را بررسی کنید تا چمدان خود را بر اساس قوانین ببندید! در ضمن، حواستان باشد که ممنوعیات را در چمدان نداشته باشید که معطلی دارد.

عوارض خروج از کشور را بپردازید.

شما باید عوارض خروج از کشور را پیش از سفر خارجی بپردازید. دو روش برای پرداخت عوارض خروج از کشور دارید:

  • سامانه بانک ملی
  • دستگاه خودپرداز فرودگاه

اگر بار اول است که در سال جاری از کشور خارج می‌شوید، باید ۴۰۰ هزار تومان بپردازید؛ اما، اگر بار دوم یا سوم است که در سال جاری از کشور خارج می‌شوید، باید به ترتیب ۶۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان بپردازید.

پیشنهاد ما این است که حتما پرداخت عوارض خروج از کشور را پیش از مراجعه به فرودگاه با سامانه بانک ملی انجام دهید؛ چون، گاهی صف‌های طولانی در انتظارتان خواهد بود که شما را مضطرب می‌کند به خصوص اگر دیرتان شده باشد!

زودتر از موعد، در فرودگاه حاضر باشید.

اگر قرار است با هواپیما سفر کنید، حتما ۳ ساعت قبل از پرواز به فرودگاه مراجعه کنید. هر چه دیرتر به فرودگاه مراجعه کنید، اضطراب بیشتری خواهید داشت به خصوص اگر کارهایتان را برای دقیقه‌ی آخر گذاشته باشید. در ضمن، حواستان باشد که اگر با خودروی شخصی به فرودگاه می‌روید، زمان پارک در پارکینگ را در نظر بگیرید.

برنامه‌ی طول سفر خارجی‌تان را بچینید.

خوب است که از زمان اضافه‌ی خود در فرودگاه به صورت بهینه استفاده کنید؛ مثلاً، در مورد کشور مقصدتان اطلاعات جمع کنید. قوانین خاص کشور مقصد کدامند؟ غذاهای محلی کشور مقصد کدامند؟ اماکن تاریخی آن کجاست؟ اماکن تجاری آن کجاست؟ وسایل عبور و مرور آن چیست؟ و … . شما می‌توانید لیستی از همه‌ی آنها تهیه کنید تا سفر برنامه‌ریزی شده‌ای داشته باشید که سردرگم نمانید.

در ضمن، حتما در مورد وضعیت آب و هوا بدانید تا لباس مناسب بپوشید. شاید شما در بخش گرم کره‌ی زمین باشید اما کشور مقصدتان در بخش سرد کره‌ی زمین باشد. در نتیجه، هنگامی که به مقصد می‌رسید، باید لباس مناسب داشته باشید.

سخن آخر …

حتماً پیش از سفر خارجی به ترتیب حواستان به بررسی پاسپورت، ویزا، بلیت، محل اقامت، واکسن، ارز، چمدان و عوارض باشد تا سفر خارجی لذت‌بخشی را در پیش داشته باشید. امیدواریم که هر چند کوچک به شما در ساختن تجربه‌ای به‌یادماندنی کمک کرده باشیم.

منبع: pishkhan24.com

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx