جراح شانه و بازو چه کسی است؟

dell ghatar.com ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۶

جراح شانه و بازو یا متخصص ارتوپدی با معاینه شرایط اسکلتی بدن به درمان و تشخیص بیماری های اسکلتی، حرکتی، آسیب های مربوط مفاصل، تاندون ها و عضلات می پردازد.

البته این متخصصان تحصیلات فوق تخصصی را در گرایش خاصی همچون شانه و بازو می گذارنند. همچنین به غیر از دانش کلی در مورد بیماری ارتوپدیک در قسمت شانه و بازو بدن مهارت و تجربه بیشتری کسب کرده و جهت درمان آن ها مسلط خواهند بود.

چه کسانی باید به جراح شانه و بازو مراجعه کنند؟

جراح شانه و بازو

عوامل مختلفی موجب آسیب دیدگی ساختار و مفصل بازو و شانه می شوند و به همین دلیل افراد زیادی به جراح شانه و بازو نیاز پیدا می کنند. همچنین برخی افراد به دلیل نوع فعالیت یا شغل هایی که دارند در معرض دردهای شانه و بازو قرار می گیرند. خوشبختانه این دردها و آسیب دیدگی ها توسط جراح شانه و فوق تخصص دست و بازو ترمیم و درمان خواهند شد. پس در حالت کلی افراد زیر به این متخصصان مراجعه می کنند.

  • افزایش خطر آسیب پذیری مفاصل و استخوان به دلیل کهولت سن و پیری
  • آسیب پذیر و ضعیف تر شدن رباط ها، تاندون ها و … در بازو و مفصل شانه به دلیل بعضی از عوامل ژنتیکی
  • حوادثی مختلف همچون برق گرفتگی و تصادف
  • محل قرارگیری مفصل شانه و بازو (این مفصل ها به محض زمین خوردن آسیب می بینند)
  • افرادی دارای سابقه تشنج
  • افرادی با فعالیت های ورزشی مادوم و سنگین

بهترین جراح شانه و بازو کیست؟

بررسی سوابق علمی و انجام جراحی های پزشک جهت انتخاب مجرب ترین و بهترین جراح شانه و بازو ضروری می باشد. همچنین استفاده از مواد باکیفیت، پروتزها، تجهیزات اتاق عمل، مهارت، تخصص و تجربه پزشک از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین بهترین جراح بازو و شانه با تشخیص به موقع و درست آسیب، شخص بیمار را در مسیر درمانی مناسب قرار می دهد

روش های مختلف جراحی شانه و بازو

 فوق تخصص دست و بازو

افرادی زیادی در دوران مختلف زندگی با دردهای آزاردهنده مفاصل مواجه می شوند که تنها با مراجعه به جراح شانه و بازو می توانند از شر آن ها خلاص گردند. البته این آزارها با فعالیت های سخت روزانه به وجود می آیند که احساس درد همراه با آسیب های بافتی را به دنبال خواهند داشت. همچنین درد شانه و بازو به آسیب های مختلفی باز می گردد که علت و درمان این نوع دردها را تنها جراح بازو و شانه تشخیص می دهد. ناگفته نماند که روش های درمان جراحی شانه و بازو بسته به وضعیت بالینی بیمار کاملا متفاوت می باشد. پس بیماری ها و آسیب های شانه و بازو به شرح هستند.

بیماری شانه منجمد

جوش نخوردن یا بد جوش خوردن شانه و بازو

بیماری های مادرزادی بازو و شانه

آرتروز بازو و شانه

تعویض مفصل شانه

پارگی عضله پکتورالیس ماژور

صدمه های وارده به رباط های شانه

ناپایداری شانه

شکستگی یا دررفتگی بازو و شانه

پارگی تاندون روتاتور کاف شانه

دررفتگی پشت سر هم شانه و بازو

روش های جراحی شانه و بازو

جراح شانه و بازو برای برخی از بیماران روش درمان سرپایی را تجویز نموده تا با گذشت دوره نقاهت دوباره به روال عادی و زندگی روزمره خود بازگردند. ولی تعداد دیگری از بیماران با آسیب های شدیدتر و وسیع تری مواجه شده که جراح عمل های کم تهاجمی یا تهاجمی را در نظر می گیرد. همچنین پزشک همزمان با عمل جراحی و بسته به نوع آسیب از روش ها و تکنیک هایی همچون پیوند استخوان و غضروف، فیکساسیون با پیچ و نخ انکور استفاده می کند. البته بیمارانی که آسیب های شدیدتری دارند با جراحی عمل باز قابل درمان می باشند.

در صورت تشخیص جراح شانه و بازو، آرتروسکوپی برای دررفتگی، ترمیم تاندون شانه و … به کار می رود. زیرا آرتروسکوپی یکی از نوین ترین روش های جراحی بوده که تنها با چند برش کوچک و قرارگیری دوربین در محل مدنظر صورت می گیرد. از مزایای آرتروسکوپی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ریسک چسبندگی و عفونت پایین

درد خیلی کم بعد از عمل جراحی

مدت زمان لازم برای عمل جراحی بسیار کوتاه

عدم نیاز به بستری

سرعت ریکاوری خیلی بالا

جای زخم محدود و بسیار کوچک

هزینه جراحی شانه و بازو

دکتر امین کامرانی راد جراح شانه و بازو

هزینه این عمل مشخص نبوده و به عواملی متعددی بستگی دارد که بهترین جراح شانه و بازو در اولویت قرار دارد. همچنین هزینه این جراحی بسته به شرایط بیمارستان ها و نوع بیمه تکمیلی بیمار می تواند متفاوت باشد. البته تعیین مبلغ جراحی به عهده پزشک نبوده و این مبلغ با توجه به وضعیت بیمار و توسط بیمارستان مشخص خواهد شد. سپس ۱۰ الی ۱۵ درصد از هزینه دریافتی به عنوان حق الزحمه به جراح پرداخت می گردد. وسایل مورد نیاز برای جراحی شانه و بازو یکی دیگر از عوامل تعیین کننده این عمل است. برای مثال در شرایطی که به تعویض مفصل در بخش شانه نیاز باشد باید قیمت پروتز را مدنظر گرفت. در حالت کلی عوامل زیر بر هزینه جراحی شانه و بازو تاثیر می گذارند که به شرح زیر می باشند.

متخصص یا جراح بازو و شانه انتخابی

بیمارستان مدنظر برای انجام عمل جراحی

نوع بیمه بیمار

وسایل مدنظر برای داخل بیمارستان جهت جراحی

میزان پیشرفت بیماری

نوع بیماری

عوارض جراحی شانه و بازو

جراح شانه و بازو بعد از اتمام جراحی تمام دستورالعمل های لازم را جهت مراقبت در اختیار بیمار می گذارد تا با انجام آن ها از عوارض جراحی درامان باشد. این عوارض شامل موارد زیر می باشند.

عفونت شانه و بازو بعد از جراحی

عفونت شانه و بازو یکی از احتمالی ترین عوارض بعد از جراحی شانه می باشد که به ندرت اتفاق می افتد. البته احتمال عفونت این نوع عمل در جراحی باز نسبت به جراحی آرتروسکوپی بیشتر است.

پارگی مجدد تاندون یا کپسول شانه

در شرایطی که پروتکل های درمانی به طور صحیح اجرا نشود احتمال پارگی مجدد کپسول شانه یا تاندون افزایش می یابد. البته این نوع پارگی از عوارض جراحی شانه نبوده و تنها امکان آن وجود دارد.

محدودیت حرکتی یا خشکی مفصل شانه بعد از عمل جراحی

اگر فیزیوتراپی و مراقبت های پس از عمل به طور صحیح توسط بیمار صورت نگیرد، احتمال محدودیت حرکتی یا خشکی شانه افزایش می یابد. پس بیمار در صورت ابتلا به خشکی حرکتی باید عمل فیزیوتراپی را انجام دهد تا با کشش های خاص، بازو شانه را به شرایط اول بازگرداند.

سایت دکتر کامرانی https://dr-kamrani.com/

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx