ابزارهای دم آوری قهوه را بهتر بشناسید

dell ghatar.com ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ دیدگاه ۵۰

در این مطلب قصد دارم تا تجربه چیزی در حدود ۱۵ سال کار مفید به عنوان باریستا در یکی از قهوه فروشی های مطرح در سطح شهر تهران (فروشگاه قهوه ملو) را با شما درمیان بگذارم، تا ابزار های دم آوری قهوه را بهتر بشناسید و بتوانید با تجربه ای بالاتر و دقیق تر اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.

زمانی که به عنوان باریستا در یک مجموعه قهوه فروشی شروع به کار کردم، قرار بود درست کردن قهوه «فقط یک شغل» برای من باشد، اما قهوه خیلی سریع به دنیای من تبدیل شد، و دیری نگذشت که کارم را با خودم به خانه بردم و می‌خواستم هنر دم آوری قهوه خودم را در آشپزخانه خانه ام کامل کنم.

به لطف همه چیزهایی که در پشت پیشخوان یاد گرفتم و بعداً در مشاغل مختلف در صنعت قهوه در سایر فورشگاه های تامین قهوه آموختم، توانستم بهترین مدل قهوه ها را در منزل با ابزار مناسب خودش تهیه نمایم، در ادامه به معرفی کلی این ابزار ها خواهیم پرداخت.

ابزارهای دم آوری قهوه

تهیه قهوه ترک در منزل

در گام نخست توجه داشته باشید که برای تهیه یک فنجان قهوه ترک با لعاب و کف عالی نیاز به داشتن پودر قهوه ترک + قهوه جوشی مناسب + منبع حرارتی مناسب به مانند اجاق گاز نیازمند هستید.
برای تهیه قهوه ترکی حتما توجه داشته باشید که این موارد که در ادامه بیان میشود برای تهیه دو فنجان قهوه ترک بوده، پس در صورت نیاز نسبت را برای تعداد فنجان بیشتر یا کمتر رعایت نمایید.
در گام نخست دو فنجان ۶۰ میل آب سرد را داخل قهوه جوش خود بریزی، سپس به ازای هر فنجان آب، یک پیمانه مربا خوری (بزرگتر از چای خوری) پودر قهوه ترک اضافه نمایید و با یک قاشق مناسب اقدام به همزدن قهوه خود نمایید. تا ترکیب آب و قهوه کاملا در یکدیگر قرار بگیرند، اگر تمایل دارین که قهوه بدست آمده شما دارای طعمی شیرین تر باشد، میتوانید به میزان لازم پودر شکر اضافه نمایید و سپس هم بزنید.
بعد از آمده شدن ترکیب آب + قهوه + شکر زمان آن رسیده است که قهوه جوش خود را بر روی منبع حراررتی قرار دهید، و کمی صبر نمایید تا محلول داخل ظرف داغ شود و شروع به قل قل کردن نمایید، بهتر است که قهوه خود را در زمان قل خوردن اول یا دوم از روی منبع حرارتی دور نمایید.
نکته بسیار مهم این است که حتما محلول درون قهوه جوش خود را به صورت همزمان در هر دو فنجان بریزید (مقداری در فنجان اول و سپس مقداری در فنجان دوم) این امر را تا پایان مایع قهوه ترکتان ادامه دهید.
برای تدم آوری قهوه ترک ابزاری به نام قهوه جوش طراحی شده است، قهوه جوش ترک دارای مدل های مختلفی بوده که میتوان آن ها را بر روی گاز قرار داد و یا توسط منبع الکتریکی تهیه نمود. در فروشگاه قهوه ملو انواع مختلفی از قهوه جوش های ترک موجود میباشد، که میتوانید با توجه به نیاز و سلیقه خود اقدام به خرید محصول مورد علاقه خود نمایید.

موکاپات روگازی

قهوه اسپرسو Espresso

برای تهیه این مدل نوشیدنی که خود پایه انواع مدل قهوه های دیگر میباشد، شما نیاز مند قهوه جوشی به نام موکاپات هستید.
موکاپات قهوه جوشی هست که بر روی گاز قرار میگیرد و با توجه به میزان ظرفیت و گنجایش متنوعی که دارد میتواند، با هر بار دم آوری به صورت همزمان تا ۱۲ شات قهوه اسپرسو را برایتان فراهم آورد.
نحوه کار با ابزار موکاپات
ابزار دم آوری موکاات بسیار ساده میباشد. این وسیله از سه قسمت مخزن آب + قیف و مخزن بالا که محل خروجی عصاره قهوه شما است تشکیل شده.
در گام نخست تا زیر سوپاپ مخزن پایینی را آب سرد بریزید در مرحله بعد قیف را در داخل موکاپات قرار دهید، و داخل آن را با پودر قهوه اسپرسو کامل پر نمایید و سپس با ته قاشق آن را صاف نمایید تا تمام سطح مخزن قهوه شما یکدست گردد. سپس تمام قطعات را به یکدیگر متصل نمایید و بر روی منبع حرارتی مناسب خود قرار دهید و صبر نمایید تا آب درون مخزن جوش بی آید و بخار آب شما از سطح قهوه عبور نماید و در نهایت عصاره قهوه شما در مخزن بالایی ریخته شود.
اکنون قهوه اسپرسو شما آماده میل کردن است.
برای تیه قهوه اسپرسو ابزار مختلفی وجود دارد که هرچه قدر دستگاه شما قوی تر باشد، میتواند کیفیت عصاره گیری شما را ارتقا دهد به مانند دستگاه های برقی اسپرسو ساز که مراحل عصاره گیری با هرکدام از این مدل دستگاه های اسپرسو ساز را میتوانید در سایت قهوه ملو نیز مشاهده نمایید.
نکته: حتما موقع ای که قصد تهیه موکاپات را دارید به سایز و اندازه قهوه جوش خود توجه نمایید زیرا امکان ریختن آب و قهوه در حجم کمتر در این مدل قهوه جوش مقدور نیست و میتواند بر کیفیت قهوه اسپرسو شما تاثیر مستقیمی داشته باشد.

ابزاری به نام فرنچ پرس

فرنچ پرس یک دستگاه دم کردن قهوه است که ازجنس  فلز یا شیشه میتواند ساخته شده باشد. با استفاده از قهوه سازی به نام فرنچ پرس ، تنها کافیست تا پودر قهوه را به میزان لازم در ظرف ریخته و آب جوش را قهوه را فشار می دهید تا دم آوری فیلتر شده را به دست آورید. به این روش دم کردن دستی نیز نامیده می شود زیرا شما از دست خود برای فرآیند دم کردن استفاده می کنید به جای اینکه یک دستگاه آن را برای شما انجام دهد. استفاده از این ابزار (French Presses) برای باریستاهای خانگی که شروع به کار می کنند بسیار ساده است.
برای تهیه آن کافیست که پودر قهوه فرانسه را به میزان لازم درون ظرف ریخته و سپس درب ظرف را در جای خود قرار دهید و بعد از گذشت زمان لازم (چیزی حدودا دو دقیقه) درب فرنچ پرس را تا انتها فشار دهید تا فیلتر شود و تفاله های قهوه از آب جوش جدا گردد. سپس میتوانید قهوه فرانسه خود را داخل لیوانی مناسب بریز و قهوه خود را میل نمایید در صورت نیاز میتوانید پودر کافی میت نیز به میزان لازم اضافه نمایید.

فرنچ پرس

اجزای تشکیل دهنده فرنچ پرس

اجزای تشکیل دهنده فرنچ کافی شما شامل این موارد است: پیستون، درب، دهانه، میله، دسته، صفحه مارپیچ، فیلتر توری، صفحه متقاطع، قاب، بشر و پایه نگهدارنده. میباشد که حتما در حفظ و نگهداری این قطعات کوشا باشید. لازم به ذکر است که شما میتوانید از دستگاه فرانسه برقی نیز برای تهیه این مدل قهوه استفاده نمایید.

دم آورری به نام سایفون

آیا از سیفون قهوه خورده اید؟ در حالی که ممکن است دیده باشید که قهوه سازهای سیفونی در کافی شاپ ها و خرده فروشی های تخصصی بیشتر و بیشتر ظاهر می شوند، روند قهوه سازهای خلاء چیز جدیدی نیست. یک قهوه ساز سیفونی قهوه را با استفاده از دو محفظه که فشار بخار و گرانش قهوه تولید می کنند دم می کند. در واقع این مفهوم به اواسط دهه ۱۸۰۰ برمی گردد، زمانی که مردم موافق بودند که جوشاندن قهوه آنها طعم را از بین می برد و به همین ترتیب با خلاء و فشار بخار آزمایش می کردند.

در حالی که اولین ثبت اختراع شناخته شده برای قهوه ساز خلاء توسط لوف از برلین در دهه ۱۸۳۰ ثبت شد، قهوه سیفون به لطف یک زن فرانسوی، که اولین قهوه ساز خلاء تجاری موفق را طراحی کرد، محبوب شد.

بنابراین یک قهوه ساز سایفون چگونه کار می کند؟ علوم پایه!

دو محفظه شیشه ای جدا از یکدیگر وجود دارد و اولی پر از آب است. با گرم کردن محفظه پایین، فشار بخار آب را وادار می کند تا به محفظه بالایی برود. در اینجا با تفاله قهوه مخلوط می شود.

آب، که اکنون با پودر قهوه مخلوط شده است، از طریق فیلتری که در پایین محفظه بالایی و پایین قرار دارد، به سمت پایین به محفظه پایین کشیده می شود (به لطف گرانش و کاهش فشار، اثر خلاء). محفظه به نوبه خود با قهوه دم کرده پر می شود. اکنون قهوه شما آماده است.  در قهوه فروشی ملو نیز انواع مدل قهوه ساز سایفون وجود دارد که از برند های مختلف و در ظرفیت های مختلف تهیه شده است.

قهوه ساز  v60

قهوه را  توسط قهوه ساز v60 چکه ای دم کنید. این اصطلاح ترکیب انقلاب قهوه، منشاء تازه و معطر با بالاترین کیفیت، طعم لذیذ و قهوه آهسته دم است. وقتی برای اولین بار این طعم جدید و خوشمزه را کشف می کنید، نمی توانید قهوه قطره ای و تأثیر آن بر دم کردن جایگزین را نادیده بگیرید.

لغت قطره به معنی قطرات کوچک افتادن است. با این حال، قهوه خوب دم شده نباید چکه کند، بلکه باید آزادانه در یک جریان نازک بریزد. اما فعلاً بگذاریم؛ اول، ما باید یک موضوع واقعا مهم دیگر را مورد بحث قرار دهیم.

به جنبه فنی اشاره کردم. و با این حال، نظریه یک چیز است. تمرین و عادات دیگر است. مرسوم است که از کلمه “dripper” استفاده کنید، به این معنی که فقط یک دستگاه خاص است.

چرا V6

V مخفف فیلرهای مخروطی شکل است، در حالی که عدد ۶۰ نشان دهنده زاویه شیب طرفین قطره چکان است. ساده!

این قطره چکان با انقلاب موج سوم قهوه مورد توجه علاقه مندان به قهوه قرار گرفت که تماماً در مورد قهوه با کیفیت و روش های ریختن به جای اسپرسو ایتالیایی است. نام دم‌آوری جایگزین نیز از همین جا می‌آید: قهوه‌هایی که به این روش تهیه می‌شوند، جایگزین قهوه‌هایی هستند که در قهوه‌ساز تحت فشار دم می‌شوند.

اگر شما نیز به علم قهوه روز و ابزار های دم آوری قهوه علاقه مند میباشید حتما پیشنهاد میکنیم که به سایت قهوه ملو مراجعه نمایید و اگرنیاز به راهنمایی میباشید میتوانید دید گاه خود را و تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشته تا در سریع ترین زمان راهنمای شما باشیم.

ممنون از مدت زمانی که برای مطالعه این مقاله (ابزار های دم آوری قهوه) گذراندید، مطمئنا در آِینده نیز ابزار های دیگری نیز طراحی و معرفی خواهد شد برای اینکه هر فردی به تواند قهوه مورد علاقه خود را در هرمکان و زمان طراحی و تولید و در آخر عصاره گیری نماید. دنیا قهوه دنیایی متفاوت میباشد که میتواند کمکی باشد برای شاد تر شدن و پر انرژِی تر شدن تمام افراد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx