دستگاه فیزیوتراپی چیست؟ + معرفی انواع برند و با قیمت مناسب

dell ghatar.com ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۵

قبل از خرید دستگاه فیزیوتراپی و اطلاع از قیمت دستگاه فیزیوتراپی بهتر است بدانیم دستگاه فیزیوتراپی چیست و با مشخصات دستگاه فیزیوتراپی آشنا شویم.

امروزه بسیاری از افراد ممکن است به علت بیماری یا رخداد یک حادثه دچار تحلیل بافت عضلانی شوند، از این رو‌ پزشک معالج بسته به شدت و میزان تحلیل استفاده از یک دستگاه فیزیوتراپی را تجویز می‌نماید.

دستگاه فیزیوتراپی برجیس

در واقع فیزیوتراپی یک روش غیر تهاجمی برای کمک به استفاده حداکثری از تحرک، رفاه و عملکرد بیمار است. این درمان بر روی پیشگیری و توانبخشی فیزیکی تمرکز دارد. درمان‌های مختلف بر حسب نوع و میزان آسیب، مانند بیماری (استئوآرتریت، بیماری پارکینسون، ام اس و غیره) یا ناتوانی و عوارض آن بر اساس تشخیص پزشک تجویز می‌گردد.

بیماری هایی مانند:

  • درد ناشی از مشکلات عضلانی و اسکلتی
  • آسم و سایر مشکلات ریوی
  • آرتریت و عوارض پس از قطع عضو
  • مشکلات استخوان، مفاصل و رباط ها
  • آسیب مغزی تروماتیک (از جمله ستون فقرات)
  • ناتوانی‌های ناشی از مشکلات قلبی
  • مشکلات مثانه و روده مربوط به زایمان
  • خستگی، سفتی و درد در درمان سرطان
  • از دست دادن تحرک به دلیل بیماری پارکینسون و ام اس

از جمله مواردی هستند که توسط انواع دستگاه‌ فیزیوتراپی به درمان و یا جلوگیری از پیشرفت آن‌ها پرداخته شده است.

دستگاه‌های فیزیوتراپی دارای دو‌مدل پرتابل و ثابت می‌باشند. دستگاه فیزیوتراپی پرتابل اغلب یک دستگاه کوچک و سبک بوده که دارای مصارف خانگی است.

دستگاه فیزیوتراپی اغلب دارای دو ‌روش درمان مداخله‌ای و یا تنس بوده که هرکدام به صورت جداگانه برای درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارد. روش تنس که همان تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست به صورت متناوب است بیشتر جهت درمان درد‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

در این روش تکانه‌های عصبی کوچک و بی خطری از طریق پوست به عصب وارده شده و در روند انتقال پیام درد توسط عصب به مغز اختلال ایجاد می‌کند.

روش درمان مداخله‌ای روشی است که در آن تکانه‌های عصبی به صورت مداوم و با فرکانس پایین به پوست وارد شده و سپس از طریق آن به بافت زیرین و سپس عصب می‌رسد.

مشخصات دستگاه فیزیوتراپی

در این روش فرد ممکن است احساس سوزش اندکی داشته باشد. این روش علاوه بر کاهش درد شامل کاهش التهاب نیز است.

همانطور که گفته شد انواع بسیاری از دستگاه‌های فیزیوتراپی جهت درمان وجود دارد که یکی از بهترین انواع آن دستگاه فیزیوتراپی برجیس می‌باشد.

دستگاه فیزیوتراپی برجیس یک دستگاه فیزیوتراپی خانگی بوده که اغلب توسط بسیاری از پزشکان جهت درمان دردهای مزمن و جهت کاهش هزینه‌های فیزیوتراپی بلند مدت تجویز می‌گردد.

دستگاه فیزیوتراپی برجیس دارای دو‌مدل دو کاناله و پنج کاناله بوده که هرکدام از آن‌ها دارای فرکانس‌های مختلفی می‌باشند. فرکانس دستگاه فیزیوتراپی خانگی برجیس بر پایه ۶۰ هرتز ، ۱۲۵ هرتز، ۲۵۰ هرتز و ۴۰۰ هرتز است.

در واقع این فرکانس‌ها، میزان وارد شدن تپ الکتریکی به عصب در هرثانیه است. بدین صورت که اگر دستگاه فیزیوتراپی برجیس بر روی ۶۰ هرتز تنظیم گردد، دستگاه شصت تکانه الکتریکی را در هر ثانیه به عضله فرد وارد می‌نماید.

لازم به ذکر است که فرکانس مورد استفاده حتما باید بر طبق تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت دستگاه فیزیوتراپی برجیس بر حسب تعداد کانال متفاوت می‌باشد. در واقع تعداد کانال، نشان‌ دهنده تعداد پورت خروجی دستگاه می‌باشد.

دستگاه فیزیوتراپی برجیس دو کاناله دارای دو پورت خروجی و چهار الکترود بوده، در صورتیکه دستگاه فیزیوتراپی برجیس پنج کاناله دارای پنج پورت خروجی و ده الکترود است. به همین جهت قیمت دستگاه فیزیوتراپی برجیس دو کاناله کم‌تر از قیمت دستگاه فیزیوتراپی پنج کاناله می‌باشد.

دستگاه فیزیوتراپی برجیس شامل دو فرکانس فارادیک و تنس می­شود که از برنامه اف ای اس برای رفع دردهای عضلانی استفاده می‌کند. نحوه عملکرد فرکانس تنس در دستگاه فیزیوتراپی برجیس مشابه با روش طب سوزنی است که در این روش تکانه‌ها به صورت ضربه‌های ریز و سوزنی به سطح پوست وارد شده و به منظور تحریک رشته‌های عصبی بدن به کار می‌رود.

فرکانس فارادیک به صورت ضربه‌های بزرگتر بوده که به منظور تحریک عضله و تقویت بافت‌های عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنامه FES که در دستگاه فیزیوتراپی برجیس وجود دارد برای افزایش میزان بافت عضلانی در نواحی کوچکتر، ترمیم ترک‌های پوستی و یا بازسازی بافت آسیب دیده کاربرد دارد.

افرادی که به علت بیماری و یا حادثه دچار ضعف در بافت عضلانی خود شده‌اند می‌توانند از فرکانس فارادیک جهت درمان استفاده نمایند.

از مهم‌ترین مشخصات دستگاه فیزیوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود

  • قابلیت تنظیم زمان به صورت دلخواه
  • دارای قابلیت افزایش و یا کاهش میزان فرکانس
  • بسیار سبک و پرتابل
  • دارای الکترود
  • دارای پورت خروجی
  • دارای قابلیت تنظیم زمان استراحت
  • دارای مکانیسم هشدار اتمام کار دستگاه
  • دارای نمایشگر
  • دارای قابلیت تنظیم دامنه خروجی

یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصات دستگاه فیزیوتراپی دارا بودن تنظیم زمان به دو صورت hold و rest می‌باشد.

قیمت دستگاه فیزیوتراپی

قابلیت تنظیم زمان در دستگاه فیزیوتراپی برجیس دو کاناله و پنج کاناله در بین دو بازه زمانی ۰٫۲ ثانیه تا ۴ ثانیه متغیر است.

مشخصات دستگاه فیزیوتراپی برحسب مدل دستگاه متفاوت بوده و هر دستگاه دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و متمایز از سایر دستگاه‌ها می‌باشد.

این ویژگی‌ها منجر شده تا قیمت دستگاه فیزیوتراپی در انواع مختلف متفاوت باشد.

استفاده مداوم از دستگاه فیزیوتراپی، طبق تجویز پزشک، دارای مزایای بسیاری بوده که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود

  1. کاهش و یا رفع درد
  2. عضله سازی
  3. ترمیم بافت و پوست
  4. جلوگیری از پیشرفت درد و یا آسیب
  5. جلوگیری از آتروفی عضلانی
  6. تسریع روند درمان
  7. چربی سوزی
  8. افزایش انعطاف پذیری تاندون و ماهیچه
  9. درمان آرتروز وکمردرد
  10. درمان سیاتیک، تاندونیت، تراپزیت، بورسیت، فاشئیت کف پا، فیبرومیالژیا

همانطور که دستگاه فیزیوتراپی دارای مزایای بسیاری می‌باشد ممکن است دارای معایبی نیز باشد که در صورت عدم استفاده درست از دستگاه ایجاد می‌شود.

به همین دلیل ضروری است تا فرکانس دستگاه، مدت زمان درمان و نحوه استفاد از دستگاه فیزیوتراپی بر حسب تجویز پزشک باشد.

شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از مشخصات دستگاه فیزیوتراپی و اطلاع از قیمت دستگاه فیزیوتراپی با مشاوران ما در سایت آبی سلامت تماس حاصل نمایید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx