پشت پرده رسوایی فدراسیون فوتبال

noora ghatar.com ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ دیدگاه ۸۶

هفته گذشته و در برنامه فوتبال برتر سندی افشا شد که نشان داد مقامات فدراسیون فوتبال بابت برد تیم ملی ایران در جام جهانی مقابل ولز نفری ۲۰ هزار دلار پاداش گرفته‌اند.

به نقل از روزنامه اعتماد این مبلغ هنگفت به اعضای هیات رییسه شامل مهدی تاج، احمدرضا براتی، طهمورث حیدری، احسان اصولی، میرشاد ماجدی، منصور قنبرزاده، مهدی محمدنبی، بهرام رضاییان، خداداد افشاریان، محمدرضا ساکت و دبیرکل و خزانه‌دار وقت این فدراسیون پرداخت شده است. محتوای مدارک مذکور نشان داد این افراد علاوه بر این پاداش‌ها روزانه ۱۰۰ دلار «پول تو جیبی» در دوران برگزاری جام جهانی در قطر دریافت کرده‌اند. همچنین رقم‌های عجیبی برای برخی اعضای تیم از جمله مدیر رسانه‌ای تیم ملی خارجی و مدیر رسانه‌ای تیم ملی داخلی منظور شده است.

در روزهای بعد برخی مقامات فدراسیون مدعی شدند این رقم مصوبه قانونی داشته، یعنی در هیات رییسه مطرح و تصویب شده است و همچنین در سال‌های گذشته نیز چنین رقم‌هایی پرداخت می‌شده. همچنین اخباری مبنی بر اینکه مهدی تاج این مبلغ را برگردانده به گوش رسید، هرچند سندی برای آن منتشر نشد. در جدیدترین واکنش برخی رسانه‌ها اعلام کردند سازمان بازرسی با ورود به این مساله خواستار بازگرداندن رقم‌های دریافتی شده است. گویا سازمان بازرسی اعلام کرده پرداخت چنین رقم‌هایی غیرقانونی و خارج از عرف بوده است.

دریافت چنین رقمی از چند جهت سوال‌برانگیز شده است. اول اینکه اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال دقیقا بابت کدام اقدام چنین رقمی دریافت کرده‌اند؟ یعنی به بیان ساده آورده این افراد در تقریبا دو سال حضور در فوتبال چه بوده که حالا مستحق دریافت پاداش هستند؟ دوم اینکه چطور ممکن است عده‌ای دور هم بنشینند و مصوب کنند که به خودشان پاداش بدهند و بعد این کار را قانونی قلمداد کنند؟ سوم اینکه چرا باید در شرایط سخت ارزی و اقتصادی کشور پاداش یک نهاد داخلی به اعضای ایرانی به صورت دلاری پرداخت شود؟ چهارم اینکه همین اعضای هیات رییسه، رییس عزل شده فدراسیون را با بهانه بی‌انضباطی مالی و پرداخت‌های خارج از عرف عزل کردند در حالی که امروز مشخص شده خودشان منشا بی‌انضباطی مالی بودند.

اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال صرفا برای یک برد تیم ملی در جام جهانی مبلغی در حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار دلار (پاداش به اضافه پول تو جیبی) روی دست فدراسیون خرج گذاشته‌اند. این جز ارقامی است که برای سفر این افراد به قطر و اقامت در این کشور هزینه شده که حتما رقم هنگفتی است. به اینها می‌توان حقوقی که این افراد بابت عضویت در هیات رییسه، ریاست بر کمیته‌ها و شرکت در جلسات دریافت می‌کنند را اضافه کرد. این وضعیت در شرایطی به وجود آمده که طبق قانون تجارت اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال اعضای غیرموظف به حساب می‌آیند و کل پولی که باید از حضور در فدراسیون فوتبال دریافت کنند صرفا حق جلسات است که آن هم سالی ۹ جلسه است.

  خبر بد تاج برای طرفداران استقلال و پرسپولیس!

آنچه در این میان اهمیت مضاعف دارد، افزایش چشمگیر و باور نکردنی رقم‌های دریافتی تحت عنوان پاداش در دو دوره فدراسیون فوتبال است. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رییس عزل شده فدراسیون فوتبال چهارشنبه شب با حضور در شبکه خبر در مورد پاداش‌های پرداختی زمان خودش مدعی شد که اعضای هیات رییسه بابت صعود ایران از مرحله نخست مقدماتی جام جهانی در بحرین رقمی بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان پاداش گرفتند و بابت صعود به جام جهانی پاداشی برای اعضای هیات رییسه در نظر گرفته نشده بود.

یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر صحت‌سنجی این ادعا سندی را در اختیار روزنامه اعتماد قرار داد که نشان می‌دهد اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال در خرداد ۱۴۰۰ تنها ۳۵ میلیون و صد هزار تومان دریافت کردند. البته در همان مقطع و طبق این سند نفراتی همچون حمیدرضا مهرعلی، حیدر بهاروند و شهره موسوی این رقم را دریافت نکردند.

در بهمن ۱۴۰۰ و بعد از مسجل شدن صعود تیم ملی به جام جهانی نیز طبق مصوبه بازیکنان و اعضای تیم برای ۸ بازی (شامل ۷ برد و یک تساوی) در مرحله دوم انتخابی جام جهانی برای هر برد داخل خانه ۳۵۰۰ دلار و برای برد خارج از خانه ۵۵۰۰ دلار دریافت کردند که رییس وقت فدراسیون از دریافت این پول خودداری کرد. در این مصوبه برای پرداخت پاداش به اعضای هیات رییسه موردی در نظر گرفته نشده بود. همچنین در لیست پرداختی‌ها خبری از پاداش برای برخی نفرات نظیر مدیر رسانه‌ای تیم ملی نبود.

طبق اطلاعات خبرنگار روزنامه اعتماد، محمودرضا رضایی، مدیر رسانه‌ای پیشین تیم ملی در مجموع یک‌سال حضور در فدراسیون فوتبال و بابت هفت برد و یک تساوی تیم ملی رقمی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان پاداش گرفته بود، اما طبق سندی که صداوسیما منتشر کرد دو مدیر رسانه‌ای تیم ملی، یکی خارجی و یکی داخلی (محسن معتمدکیا، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش) بابت هفت روز حضور تیم ملی در قطر در مجموع بیش از ۳۰ هزار دلار پاداش (جز حقوق) دریافت کردند که رقمی در حدود یک و نیم میلیارد تومان می‌شود.

  ویدیو/فایل صوتی مهدی تاج در مشهد لو رفت!

مقایسه این دو روند نشان می‌دهد اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال در فاصله یک‌سال تغییری بزرگ در نحوه پرداخت پاداش برای خودشان مصوب کردند که دریافتی‌شان را از رقم‌هایی در محدوده چند ده میلیون به میلیارد و از ریالی به دلاری تغییر دادند.

به نظر می‌رسد حال بعد از گذشت مدتی طولانی از تغییر و تحول در فدراسیون، یعنی عزل رییس سابق و بازگشت تاج و رو شدن اسناد مالی دریافتی اعضای هیات رییسه بتوان از آن اتفاق تا حدودی رمزگشایی کرد. امروز می‌توان گفت یکی از محل‌های اختلاف اعضای هیات رییسه با رییس عزل شده فدراسیون این بود که آنها انتظار داشتند از صعود تیم ملی به جام جهانی سهم قابل توجهی داشته باشند، اما این امکان برای آنها در سال ۱۴۰۰ فراهم نشد ولی با آمدن رییس جدید بنای پرداخت‌های نجومی نیز پایه‌گذاری شد. جالب اینکه یکی از محورهای عزل شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از ریاست فدراسیون فوتبال که مدام در رسانه‌های نزدیک به اعضای هیات رییسه منتشر می‌شد، پول‌پاشی و پرداخت‌های نجومی بود.

با ورود سازمان بازرسی افرادی که پاداش‌های نجومی دریافت کردند باید این رقم را بازگردانند. رقمی که در مجموع نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار می‌شود. سیصد هزار دلاری که می‌توانست خرج حقوق داوران و خرید هدست برای آنها بشود یا به کارمندان فدراسیون که طبق اعلام برخی رسانه‌ها مدتی است حقوق نگرفته‌اند، برسد. البته در مورد بازپرداخت این پاداش باید گفت که زمان دریافت این پول دلار رقمی در حدود ۳۰ هزار تومان داشت و امروز ۵۰ هزار تومان است. یعنی کسانی که این پاداش را دریافت کرده‌اند چیزی نزدیک به ۶۰۰ میلیون گرفتند ولی باید یک میلیارد پس بدهند!

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
منبع: اقتصادنیوز

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx