معایب ارز گراف چیست؟

dell ghatar.com ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ دیدگاه ۹

اگر در بازارهای مالی از جمله بازار کریپتوکارنسی فعالیت داشته باشید، به خوبی می‌دانید که ارزهای مختلفی در این بازار خرید و فروش می‌شوند که از لحاظ اعتبارسنجی و ارزش با یک دیگر متفاوت‌اند.

احتمالا در بین ارزهای دیجیتال نام ارز گراف به گوشتان خورده است. اگر قیمت ارز گراف را بررسی کنید از روند افزایش قیمت آن شگفت‌زده خواهید شد؛ اما آنچه سبب جلب توجه کاربران به این ارز دیجیتال شده است، تنها قیمت آن نیست. پروتکل گراف در حوزه کریپتوکارنسی به عنوان یک عامل متحول‌کننده در آینده رمز ارزها شناخته می‌شود و نقش آن در اینترنت نسل سوم به عنوان بستر آنلاین و غیر متمرکز نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است؛ اما مهم آن است که بدانید این پروتکل در کنار مزایای بسیار چه معایبی دارد.

ارز گراف چیست؟

تمام ارزهای دیجیتالی که به وجود می‌آیند، یک ساز و کار مشخص دارند و قطعا در کنار مزایای قابل توجهی که در بسترهای غیر متمرکز مالی ارائه می‌دهند، از معایبی نیز برخورداراند‌. در این بین می‌توان گفت ارزهایی که رشد بیشتری دارند و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند، از مزایای بیشتری نسبت به معایب آن برخورداراند. برای اینکه با معایب ارز گراف آشنا شوید، بهتر است ابتدا مختصری راجع به چیستی این ارز دیجیتال صحبت کنیم. در معرفی این ارز دیجیتال می‌توان گفت یک پروتکل بسیار کاربردی با ایده‌ای جذاب است که ساختار منحصربه‌فرد آن نقش بسیار مهمی در اینترنت نسل سوم دارد‌. در واقع این رمز ارز این امکان را فراهم ساخته که وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به سرور فعالیت کنند و عملکرد غیر متمرکزی داشته باشند.

ارز گراف چیست

ساز و کار ارز گراف چیست؟

ارز دیجیتال گراف یک توکن شبکه بلاکچین اتریوم است. این روزها با افزایش داده‌ها در شبکه‌های بلاکچین، میزان سرچ کاربران در این شبکه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. بهتر است بگوییم کاربران از طریق برنامه‌های غیر متمرکز در این شبکه‌ها جستجو می‌کنند تا به داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. طبیعتا برای این جستجو باید از سرورهای قوی استفاده کرد. از طرفی روزانه برنامه‌های غیر متمرکز زیادی در بستر بلاکچین ایجاد می‌شوند که به سرور اختصاصی و دیتابیس نیاز دارند. ارز دیجیتال گراف یه عنوان یک پروژه خلاقانه و هوشمند توانسته است با شاخص‌بندی داده‌های موجود در شبکه بلاکچین اتریوم، مشکلات پروژه‌های بزرگ بلاکچین را برطرف کند.

به نقل از والکس، گراف پروتکلی غیرمتمرکز جهت ایندکس و جستجوی داده‌ها از بلاکچین اتریوم، زنجیره‌های سازگار با EVM و زنجیره‌های لایه دوم است. در حال حاضر، گراف از ۳۱ شبکه بلاکچین از جمله  فانتوم، کازماس و آربیتروم پشتیبانی می‌کند. داده‌ها توسط رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن منبع باز به نام ساب‌گراف (subgraph)  استخراج، پردازش و ذخیره می‌شوند. ساب‌گراف‌ها، ایندکس‌هایی برای یک درخواست جستجوی خاص هستند که بخشی از کل داده‌های بلاکچین موجود در گراف را تشکیل می‌دهند. ساب‌گراف‌ها را می‌توان انتقال داد تا توسعه‌دهندگان بتوانند داده‌ها را با چند کلیک با استفاده از زبان برنامه‌نویسی گراف (GraphQL) جستجو کنند.

معایب ارز گراف چیست؟

بهتر است برای بررسی معایب این ارز دیجیتال، ساز و کار و نحوه عملکرد این پروتکل را بییشتر مورد بررسی قرار دهیم. پروتکل گراف یک پروژه تخصصی است، با زبان سالیدیتی برنامه‌نویسی شده است. عملکرد این شبکه پیچیدگی‌های بسیاری دارد و همین مسئله سبب شده که افراد تازه کار و نا آشنا با این زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی دچار سردرگمی شوند. اگر بخواهیم عملکرد ارز گراف را به زبان ساده بیان می‌کنیم، باید بگوییم پروتکلی است که داده‌های موجود در شبکه‌های بلاک‌چین را دسته‌بندی کرده و امکان جستجو و دسترسی آسان آن را فراهم ساخته است.

تمام تلاش‌هایی که در راستای توسعه این ارز دیجیتال انجام می‌شود، با هدف کاهش هزینه‌های زیرسازی شبکه‌ها و مهم‌تر از آن افزایش امنیت شبکه است. اگر ویژگی‌های این ارز دیجیتال را بررسی کنید، خواهید دید که نسبت به همتایان خود از مزایای بسیاری برخوردار است؛ اما از آنجا که شما به دنبال شناخت معایب این پروتکل هستید، این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معایب ارز گراف

  • ارز گراف یک ارز دیجیتال تازه کار است، به همین خاطر پروتکل گراف از بلاکچین‌های زیادی پشتیبانی نمی‌کند. البته ناگفته نماند که بسیاری از بلاکچین‌های اصلی توسط این پروتکل پشتیبانی می‌شوند. از آنجا که این شبکه به سرعت در حال رشد است، در آینده از بلاکچین‌های بیشتری پشتیبانی خواهد کرد.
  • در پروتکل گراف تمامی داده‌ها و اطلاعات توسط برنامه‌هایی تحت عنوان ساب‌گراف جمع آوری، پردازش و ذخیره‌سازی می‌شوند. نکته اینجاست که کاربران در استفاده از این ارز دیجیتال به دنبال یک بستر کاملا متمرکز برای تأمین امنیت شبکه هستند؛ اما از آنجا که بیشتر ساب‌گراف‌ها توسط سرویس میزبانی پشتیبانی می‌شوند، نمی‌توان گفت پروتکل گراف کاملا متمرکز است. البته بازهم تلاش‌ها بر سر این است که در آینده این پروتکل کاملا غیر متمرکز شود.
  • هرچند ارز دیجیتال گراف از قیمت بالایی برخوردار است و کاربران می‌توانند با خرید ارز گراف داده‌های خود را در شبکه بلاکچین، اختصاصی کنند، اما میزان عرضه این رمز ارز محدود است. برای این مشکل نیز راهکاری وجود دارد. تریدرها می‌توانند بر اساس حجم فعالیت خود و میزان سهمی از این ارز در شبکه بلاکچین دارند، کسب درآمد کنند.
  • همانطور که گفتیم پروتکل گراف ساختار و عملکرد دشواری دارد و کاربران معمولی بدون دانش قبلی نمی‌توانند به درک درستی از آن برسند.

آینده ارز دیجیتال گراف

اگر در کنار معایب ارز گراف، مزایای آن را نیز بررسی کنید، خواهید دید که آینده روشنی در انتظار این رمز ارز است. گراف ساختار قدرتمندی دارد و در شبکه بلاکچین، امنیت عالی و سرعت بالایی ارائه می‌دهد. این ارز با ساختار غیر متمرکز از اقتصاد توکنی مناسبی برخوردار بوده و هزینه پروژه‌های بلاکچین را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه می‌تواند ارتباط بهتری بین پروژه‌های بلاکچین برقرار کند. آینده‌نگری در مورد هر رمز ارز از اهمیت بسیاری برخوردار است. مزایای این ارز دیجیتال را که فاکتور بگیرید، بررسی دیدگاه‌های مختلف در مورد این رمز ارز نشان می‌دهد که آینده درخشانی در انتظار آن است. می‌توان گفت معایب این ارز دیجیتال همگی قابل ارتقاء و بهینه شدن هستند و نمی‌توانند مانع رشد گراف شوند.

آینده ارز دیجیتال گراف

جمع‌بندی

تا اینجا به معرفی ارز گراف و نحوه عملکرد آن در شبکه‌های بلاکچین پرداختیم. سپس معایب آن را مورد بررسی قرار دادیم. این ارز دیجیتال ساختار منحصربه‌فرد و ویژگی‌های قابل توجهی دارد و ساز و کار آن در توسعه اینترنت نسل سوم و فعالیت غیر متمرکز سایت‌ها و آپ‌های مختلف به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این ارز دیجیتال مزایای بسیار زیادی در پردازش داده‌های بلاکچین دارد و امنیت این شبکه‌ها را ارتقاء می‌دهد. با این حال گراف از چند ایراد جزئی نیز برخوردار است که در آینده مرتفع گردیده و شبکه‌ای کاملا غیر متمرکز را ارائه می‌دهد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx