قبر عبدالرسول زرین، نابغه تک تیر اندازی جهان کجاست؟ +عکس

lokomotive ghatar.com ۰۷ شهریور ۱۳۹۳ (۳) دیدگاه ۸۴۲۷

مزار شهید عبدالرسول زرین در تکیه شهدای اصفهان است اما چند نفر این نابغه بزرگ را می شناسند؟

مقبره و مزار شهید عبدالرسول زرین
تصویر قبر شهید عبدالرسول زرین در اصفهان

شهید زرین با رکورد بیش از سه هزار شلیک موفق و به هلاکت رساندن نظامیان بعثی و چند تک‌تیرانداز ماهر و فرمانده عراقی شناخته می‌شود. ماهرترین تک‌تیراندازی که در جنگ‌های معاصر جهان ثبت شده است.

اهل یکی از بخشهای اطراف گچساران بود، در کودکی پدر و مادرش را از دست داد. در ۱۵ سالگی به خاطرمشکلاتی که برایش به وجود آمده بود به تنهایی به اصفهان عزیمت کرد و بعد از مدتی کار و تلاش تشکیل خانواده داد. از وی ۷ فرزند به یادگار مانده است.
 
از کردستان تا جنوب
در کردستان در مقابله با ضد انقلاب نقش کلیدی و حساسی را با مهارت تک تیر اندازی خود بازی کرد. پس از آن به جبهه جنوب رفت و در کنار شهید خرازی جنگید. شهید خرازی می‌گوید: شهید عبدالرسول زرین در موفقیت عملیات فرماندهی کل قوا نقش خیلی تعیین کننده و بسزایی داشتند.
شهید زرین پس از آنکه به تنهایی یک تپه را که یک گردان از پس آزاد‌سازی آن برنیامده بود، تصرف کرد، از جانب حاج حسین خرازی به «گردان یک نفره» معروف شد.
 
جانبازی
بارها زخمی شده بود و ۶۰ در صد از کار افتادگی داشت. خرازی معافیت او را از رزم صادر کرده بود اما هیچ وقت از پای ننشست.
تصویر زیر مربوط به منطقه بستان می‌باشد. وقتی که شهید زرین تصمیم گرفت تا یک مانع را هدف قرار دهد و به صورت همزمان یک گلوله به لاله گوش او برخورد کرد. موضوع از این قرار بود که تک‌تیرانداز ایرانی و یک تک تیرانداز خبره عراقی به صورت همزمان همدیگر را هدف قرار می‌دهند و گلوله این شهید مغز تک‌تیرانداز عراقی هدف قرار می‌دهد و تیر سرباز عراقی لاله گوش شهید زرین را.

لاله گوش شهید عبدالرسول زرین

تصویر او را امام خمینی (ره) دیده بود و وقتی این شهید بزرگوار به دیدار امام رفته بود، ایشان او را شناخته بود.

رکورد ۳۰۰۰ شلیک موفق

این ادعای بزرگی است ولی اتفاق افتاده است، شوخی نیست. این مطلب به تأیید حاج حسین خرازی رسیده و قول او و چند تن از سرداران ارشد لشکر امام حسین (علیه السلام) است که به وسیله سلاح اس وی دی بیشتر از ۳۰۰۰ نفر از فرماندهان بعثی، تیربارچی ها و سایر نیروهای مؤثر دشمن را به هلاکت رساند.
 
فرماندهان و نیروهای مؤثر را می‌زد
اکثر هدفهای او فرماندهان، تک تیراندازان، تیربار چیان، بی سیم چی های عراقی و دیگر نقاط حساس دشمن بود؛ به شکلی که دشمن را زمین گیر، عاصی و دچار دست پاچگی می کرد و با زدن سازمان رزم فرماندهی دشمن به قول فرماندهان ارشد لشکر: “ایشان معادلات نظامی دشمن را در جنگ به هم میزد.”

  راز پلاک پیدا شده یک رزمنده در سیل پیچیده شد! / او زنده است +عکس

حرفه‌ای و سریع
اولین نیروی واکنش سریع در جنگ شهید زرین بود و به قول شاهدان عینی تیرش دومی نداشت و قطعا به هدف میخورد. به تنهایی و گاهی چندین روز در نزدیک ترین فاصله با دشمن قرار می گرفت و با خونسردی کامل به مأموریت های مختلف خود بدون ذره ای ترس و دلهره می پرداخت.

شهید زرین بی تکبر بود

بسیار بی تکبر، مهربان و شوخ طبع بود؛ چه در محله و چه در بین رزمندگان و دقیقاً مصداق آیه شریفه اشداء علی الکفّار و رحماء بینهم بود.
 
توسل می کرد
همیشه نشانه گیری و تیراندازی هایش را با توسل شروع می کرد و می گفت: خدایا من برای تو شلیک می کنم، نه برای نفسم. و بعد دو آیه شریفه (وَ ما رَمَیتَ إذ رَمَیت ولکِنَّ اللهَ رَمی) و (وَ جَعَلنا مِن بَینِ أیدیهِم سَدّاً وَ مِن خَلفِهِم سَدّاً فَأغشَیناهُم فَهُم لا یُبصِرون) را تلاوت می کرد.
 
نفر در برابر تانک
در عملیات رمضان در ۳ ساعت فقط ۷۰ نفر از تیربارچی ها، نیروهای اطراف و پشت تانک و حتی راننده تانک دشمن و همچنین یکی از فرماندهان ارشد بعثی را شکار کرد تا بچه ها که به خاطر دستور عقب نشینی پشت تانک های دشمن مانده بودند سالم برگردند و پس آن خودش به شدت مجروح شد.

شهید عبدالرسول زرین

ماجرای شفا گرفتن شهید عبدالرسول زرین از امام حسین (ع)

پس از مجروحیت روزی که در بیمارستان باید پایش قطع میشد و امیدی به حیات او نبود، خودش می گوید یک لحظه دلم شکست و با امام حسین (علیه السلام) درد دل کردم که یا امام حسین (علیه السلام) ما قرارمان شهادت جبهه جنگ بود نه بیمارستان. و می گوید در این حال بودم که یک دفعه دیدم ۱۴ معصوم (علیهم السلام) دور تختم حلقه زدند.

امام حسین (علیه السلام) به او می فرماید: تو یک سرباز ساده نیستی، تو یک سرباز واقعی هستی. ما شما را داریم. و او را شفا می دهد و حدود یک سال و نیم بعد از این مکاشفه، ایشان در زمان و مکانی شهید می شود که مولایش امام حسین (علیه السلام) خبر آن را به او داده بود.
 
نگذاشت مثل جنگ احد شود
در عملیات والفجر ۴ عملاً و به تنهایی چهل نفر از نیروهای دشمن که می خواستند مثل جنگ احد بچه‌ها را از پشت ارتفاعات کانیمانگاه قیچی کنند، به درک واصل کرد به جز آنهایی که مجروح شدند (حدود شصت نفر را زده بود). شهید خرازی می گوید: شهید زرین با این کارش توانست عملیات مرحله سوم والفجر ۴ را به پیروزی برساند.

جایزه صدام برای شکار زرین

صدام برای شکار این تک تیرانداز (Sniper)، یک تیم بیست نفری از تک تیراندازهای معروف بین المللی را اجیر کرد!!! (نقل از محمد عبد الحمید، یکی از افسران اسیر شده عراقی)
 
صبح عملیات چشمم به دست زرین بود
شهید خرازی بارها گفته بود: من صبح عملیات بعد از خداوند و اهل بیت چشمم به دست توانمند شهید زرین است. و نیز گفته بود: در عملیات‌ها هر کجا لشکر کم می‌آورد و یا به مشکلی برمی‌خورد، زرین به تنهایی همه قضایا را حل می‌کرد.

فیلم سینمایی «تک تیرانداز»:

فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» با نام قبلی «شکار شکارچی» به کارگردانی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری در سال ۹۹ تولید شد، که این فیلم نگاهی به زندگی عبدالرسول زرین تک‌تیرانداز برجسته هشت سال دفاع مقدس دارد.
در این فیلم کامبیز دیرباز در نقش شهید عبدالرسول زرین بازی کرده است.

کامبیز دیرباز در نقش شهید عبدالرسول زرین

برای نخستین بار در سینمای ایران این فیلم پیش از اکران عمومی در سینما، به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ از تلویزیون برای مخاطبان به نمایش درآمد.

نحوه شهادت شهید زرین:

در یازدهم اسفند ۱۳۶۲ و در عملیات خیبر در جزیره مجنون، او که زمان و مکان شهادتش را به دوستان خبر داده بود و مولایش امام حسین (ع)، در مکاشفه‌ای او را سرباز واقعی خود خطاب کرده بود، بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سرش به شهادت رسید. برای متخصصین تک تیراندازی جالب بود که پس از ۴ سال جنگ جانانه و شبانه روزی شهید زرین، تک تیراندازهای دشمن نتوانستند او را پیدا کنند.

قبر شهید عبدالرسول زرین در گلستان شهدای اصفهان، قطعه خیبر۲، ردیف۴، شماره ۴ قرار دارد.

  تصاویر/ دیروز و امروز یک رزمنده
3.8 6 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
3
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx