چرا باید روکش زیرکونیا را انتخاب کنید؟

dell ghatar.com ۰۷ مهر ۱۴۰۰ دیدگاه ۳۵

روکش‌های دندانی شبیه به کلاه‌هایی هستند که دندان یا ایمپلنت دندان را می‌پوشانند. دندانپزشکان از روکش دندان برای حمایت از دندان‌های شکسته، ضعیف یا بدشکل استفاده می‌کنند.

روکش‌های دندانی

روکش‌های دندانی نیز می‌توانند برای پوشاندن دندان‌هایی که دچار پوسیدگی شده‌اند یا به‌شدت تغییر رنگ داده‌اند استفاده شوند. همچنین می‌توانند مانند پل برای تقویت چندین دندان استفاده شوند. وقتی نوبت به موادی می‌رسد که روکش از آنها ساخته شده است، چندین گزینه ممکن از جمله سرامیک و فلز وجود دارد.

روکش زیرکونیا چیست؟

روکش دندانی یک درمان محبوب برای ترمیم دندان به شمار می‌آید. روکش پوسیدگی شدید، تغییر رنگ بد و شکستگی دندان‌های طبیعی را پوشش می‌دهد. مواد زیادی برای روش‌های اصلاحی دندان وجود دارد. متداول‌ترین آنها فلزات، پرسلن، رزین و سرامیک هستند. محبوبیت این روکش‌ها، زیرکونیا است که به دلیل مزایای تأییدشده زیادی که دارد استفاده از آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

دلایل استفاده از روکش زیرکونیا

عوامل متعددی می‌توانند دندان‌های شما را فرسوده یا خراب کنند. پوسیدگی دندان، صدمات و روند پیری از جمله دلایل اصلی آسیب به دندان است. دندان‌قروچه و جویدن اجسام سخت ممکن است باعث ازدست‌رفتن شکل دندان‌ها یا کاهش اندازه آنها شود. دندانپزشک از روکش دندان برای رفع بسیاری از مشکلات دهان استفاده می‌کند. رایج‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از شکستگی دندان
  • حفظ ظاهر دندان و بهبود لبخند شما
  • ترمیم دندان‌شکسته یا فرسوده
  • بهبود در گازگرفتن و جویدن غذاها
  • ایمپلنت‌های دندانی را می‌پوشاند
  • روکش بر روی دندان‌های بدشکل یا تغییر رنگ یافته
  • استفاده از روکش ها بر روی دندان هایی که درمان ریشه شدن به محافظت بیشتر از آن ها کمک می کند.

انواع زیرکونیا مورد استفاده در روکش‌ها

دندانپزشکان اغلب استفاده از روکش زیرکونیا را نسبت به روکش ها متال سرامیک و یا تمام فلزی برای کارهای دندانپزشکی ترجیح می‌دهند.  دو نوع زیرکونیا وجود دارد: جامد و خیلی شفاف. زیرکونیای جامد در مقایسه با زیرکونیا شفاف، مقاوم‌تر و مات تر هستند. زیرکونیای شفاف زیبایی بیشتری دارد اما مقاومت آن ها کمتر است.

مزایای روکش دندان زیرکونیا

روکش‌های ساخته شده از زیرکونیا بسیار رایج شده‌اند و روز به روز بر تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. این روکش‌ها مزایایی نیز دارند.

استحکام – قدرت

یکی از بزرگترین مزایای زیرکونیا استحکام و دوام آن است. در نظر بگیرید که دندان‌های فرد چقدر به غذای جویده شده فشار وارد می‌کنند. روکش‌ها باید از یک ماده قوی ساخته شوند، بنابراین زیرکونیا ممکن است انتخاب خوبی برای روکش‌های دندان‌های عقبی فرد باشد. همچنین، از آنجا که زیرکونیا بسیار قوی است. زیرکونیا با دوام ترین سرامیک یکپارچه است که بدون مواد اضافی ساخته شده است. هنگام مقایسه تفاوت  لمینت و روکش دندان و کامپوزیت دندان، زیرکونیا مقاوم تر و محکم تر است.

طول عمر

بر اساس یک آزمایش تصادفی کنترل شده در سال ۲۰۱۷ که در مجله دندانپزشکی منتشر شد، روکش‌های پایه زیرکونیا در طول ۵ سال به اندازه روکش‌های فلزی خوب عمل کردند. و روکش‌های ساخته شده از زیرکونیا، به نام روکش‌های زیرکونیا یکپارچه، از دوام خاصی برخوردار هستند.

عدم ایجاد حساسیت

زیرکونیا انتخاب بسیاری از دندانپزشکان به دلیل سازگاری زیستی آن است، به این معنی که بدن نسبت به این روکش واکنش های آلرژیک نشان نمی‌دهد، و واکنش ایمنی مانند التهاب ایجاد نمی‌کند. احتمال وجود حساسیت به روکش ها فلزی وجود داد اما در روکش های زیرکونیا این حساسیت دیده نمی شود.

روکش دندان زیرکونیا

معایب داشتن روکش زیرکونیا

طبق نظرسنجی اخیر انجمن دندانپزشکان آمریکا، ۵۷ درصد از دندانپزشکان متوجه شده‌اند که این ماده معدنی دارای مشکلات شفافیت است. بنابراین یکی از عیوب روکش زیرکونیا ظاهر مات آن است که می‌تواند ظاهر آن را کمتر طبیعی نشان دهد. برای برطرف کردن مشکلات مات بودن زیرکونیا، بر روی آن از لایه پرسلن استفاده می شود تا زیبایی دندان را بهبود ببخشد. بنابراین می توان گفت این مشکل مات بودن زیرکونیا را برطرف می کند.

روکش زیرکونیا با پرسلن

زیرکونیا به دلیل مات بودن مواد آن، ممکن است به مقدارکمی با دندان‌های فرد مطابقت نداشته باشد. به همین دلیل است که برخی از دندانپزشکان هنگام ساخت روکش، پرسلن را روی زیرکونیا قرار می‌دهند. روکشی که از زیرکونیا با لایه ای از پرسلن تشکیل شده است ظاهر طبیعی‌تری به آن می‌بخشد که می‌تواند به راحتی با دندان‌های اطراف فرد هماهنگ شود.

هزینه روکش زیرکونیا

به طور کلی روکش‌های دندانی می‌توانند بسیار گران باشند و هزینه آنها بین ۳ تا ۴ میلیون است. روکش‌های زیرکونیا به طور معمول بیشتر از سایر انواع روکش‌های دندانی مانند سرامیک، فلز و پرسلن هزینه دارند. قیمت روکش زیرکونیا، به انتخاب پزشک شما نیز بستگی دارد. هزینه پزشک متخصص نسبت به دندانپزشک عمومی بیشتر است. همچنین نتیجه کاری که توسط متخصص انجام شود، قابل اعتمادتر و بهتر خواهد بود.

پروسه انجام روکش زیرکونیا

ابتدا قالب گیری از دندان های فرد انجام شود و به لابراتور برای ساخت روکش فرستاده می شود. پس از آماده سازی روکش ها، آن ها روی دندان فرد امتحان شده و در صورت مناسب بودن تحویل داده می شود.

روکش زیرکونیا چقدر دوام می آورد؟

اکثر روکش‌های دندان اگر به درستی مراقبت شوند بین هفت تا پانزده سال دوام می‌آورند. طول عمر آنها بستگی به بهداشت دهان و دندان فرد و سایر عادات شخصی وی دارد. به‌عنوان مثال، اگر در خواب فرد دندان‌های خود را قروچه می‌کند، ممکن است زودتر از کسی که این کار را نمی‌دهد، نیاز به تعویض داشته باشد. اقدامات دیگری که طول عمر روکش زیرکونیا را کاهش می‌دهد عبارتند از:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • جویدن یخ
  • افرادی که بسته ها را با دندان باز می‌کنند
  • افرادی که ناخن های خود را می‌جوند

انواع دیگر روکش دندان

البته روکش زیرکونیا تنها گزینه شما نیست. مواد دیگری که معمولاً در روکش استفاده می‌شود عبارتند از:

  • تمام سرامیک
  • متال سرامیک
  • تمام فلز

فرد می‌تواند بهترین مواد موجود را با توجه به شرایط انتخاب کند . این که شما فرد مناسبی برای کدام روش هستید بعد از معاینه توسط متخصص مشخص می شود.

روکش زیرکونیا

جمع بندی

نوآوری در مواد درمانی ترمیمی دندان باعث می‌شود تا روش‌های بسیار کارآمدتری با نتایج طولانی مدت‌تر انجام شود. روکش زیرکونیا در صورت استفاده صحیح می‌تواند سلامت کلی دهان و دندان فرد را بهبود بخشد. مانند مواد دیگر، زیرکونیا مزایا و معایب خود را دارد. با دندانپزشک مشورت کنید که آیا روکش زیرکونیا برای شما مناسب است یا خیر. برای کاهش احتمال نیاز به روش‌های ترمیمی دندان، با مسواک زدن و مراقبت های دندانی فرد می‌تواند طول عمر و ماندگاری این روکش‌ها را افزایش دهد. اگر به روکش روی یکی از دندان‌ها نیاز باشد، روکش‌های زیرکونیا ممکن است گزینه خوبی باشند، زیرا روکش‌های زیرکونیا دارای مزایای متعددی مانند دوام و ماندگاری هستند.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx